Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 21:18
k heb een vervelend probleem met mijn harde schijf.

-1-
Als ik een dvdimage brand, komt ImageBurn ergens tijdens het branden met de melding: "Waitiing for buffers to recover... (LBA: 1#2#3#4#5#) + Waiting for harddisk activity to reach threshold level...
Vervolgens vult de buffer zich weer, brandt hij weer even en dan herhaalt zich dit verhaal tot de dvd klaar is. Kan wel 3 kwartier duren eer een dvdtje is gebrand.
Dit gebeurt bij beide branders (Nec 8x en LG 16x) en zal dus wel aan mijn schijf(-ven) liggen?!
In een zeldzaam geval valt de hele pc in een freeze en moet de stroom eraf om deze post weer opnieuw te gaan schrijven @#$% :(

-2-
Ik kopieer een bestand van ca. 4GB naar of van usb-schijf (2.0) en de snelheid valt even later terug van een normale snelheid (25.000 KBps) naar ongeveer 3600 KBps.
Processorbelasting omhoog naar over de 50%.
Daarna lopen alle kopieeracties dus ook op interne schijven net zo traag. Totdat ik opnieuw heb opgestart

Jaren geen problemen gehad.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

P Core2D 6400 @ 2.13 GHz
2GB ram
4 x sata (2x360 1x500 1x1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Heb je zelf al een beetje gezocht op je symptomen? Trage HDD met 100% load op een core is in bijna alle gevallen een probleem met de DMA instellingen. Die is dan teruggevallen op PIO, en da's redelijk funest voor de performance. :P Zoek er maar eens op, het staat notabene in de FAQ. Je dient in apparaatbeheer bij je HDD controller na te kijken of er ergens PIO staat, en dat moet omgezet worden naar DMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
Fauna schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:12:
Heb je zelf al een beetje gezocht op je symptomen? Trage HDD met 100% load op een core is in bijna alle gevallen een probleem met de DMA instellingen. Die is dan teruggevallen op PIO, en da's redelijk funest voor de performance. :P Zoek er maar eens op, het staat notabene in de FAQ. Je dient in apparaatbeheer bij je HDD controller na te kijken of er ergens PIO staat, en dat moet omgezet worden naar DMA.
Sorry, dat heb ik er niet bijgezegd.
Daar heb ik inderdaad al gekeken (gegoogeld en gevonden). Echter alleen de IDE-kanalen zijn voorzien van die DMA/PIO instellingsmogelijkheden. De 2 SATA-controllers hebben die instellingen niet.
Ik heb 2 primaire IDE-kanalen en 2 secundaire. Ze staan allemaal op "DMA, indien beschikbaar". De eerste secundaire vertelt me dat de Huidige Gegevensoverdracht is: PIO-modus. Daar staat echter de harde schijf niet op, die staan alle 4 op SATA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54
Dan is het je brander als ik het zo lees. Als je de optie niet kan veranderen moet je het betreffende kanaal verwijderen uit apparaatbeheer en rebooten. Check/vervang ook de kabel van de betreffende drive.

Edit: ik zie dat je een Intel CPU hebt, heb je toevallig ook een Intel ICH I/O controller? Dan kun je eventueel Intel Matrix Storage Console installeren, dan zie je wat de huidige overdrachtsmodus is.

[ Voor 33% gewijzigd door Fauna op 24-01-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
Ik heb alle ide-kanalen verwijderd uit mijn apparaatbeheer. (windows moest 2 keer opnieuw opstarten) Alles staat dus als nieuw en overal staat DMA indien mogelijk. Er veranderde geloof ik niks.

Kabel branders heb ik gechecked. Is (voor zover ik kan zien) een goede vrij nieuwe 80-aderige kabel, geen rare knikken of bochten. Zit op Primary IDE-contact.

Ik heb geen idee of ik een ICH I/O controller heb. Hoe kom ik daar achter? Bij Afbeeldingslocatie: http://cms.qlictonline.nl/users/deklimop_16jc/images/Losse_spulletjes/devmanag.jpg App.beheer staat hij iig niet.

Als het echt alleen aan de branders ligt snap ik eigenlijk niet waarom de schijven onderling zo akelig traag zijn. Altijd maar rond die 3600 KBps.

Overigens bedankt voor je reactie en je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjongetjonge schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:37:
Ik heb alle ide-kanalen verwijderd uit mijn apparaatbeheer. (windows moest 2 keer opnieuw opstarten) Alles staat dus als nieuw en overal staat DMA indien mogelijk. Er veranderde geloof ik niks.

Kabel branders heb ik gechecked. Is (voor zover ik kan zien) een goede vrij nieuwe 80-aderige kabel, geen rare knikken of bochten. Zit op Primary IDE-contact.

Ik heb geen idee of ik een ICH I/O controller heb. Hoe kom ik daar achter? Bij [afbeelding] App.beheer staat hij iig niet.

Als het echt alleen aan de branders ligt snap ik eigenlijk niet waarom de schijven onderling zo akelig traag zijn. Altijd maar rond die 3600 KBps.

Overigens bedankt voor je reactie en je meedenken.
Je moet even onder Systeem Apparaten kijken in Apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 17:50:
[...]

Je moet even onder Systeem Apparaten kijken in Apparaatbeheer.
Volgens mij niet..
Afbeeldingslocatie: http://cms.qlictonline.nl/users/deklimop_16jc/images/Losse_spulletjes/devmanag2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjongetjonge
Heb verder gezocht en kwam meer topics tegen over vervangen van kabels.
Ik heb ondertussen 2 sata-kabels omgewisseld! Heb nu al dagen geen problemen meer. Aansluiting? Haarscheurtje? Pech? Toeval?
Ik weet het niet maar voorlopig is mijn systeem weer als een zonnetje 8)

Bedankt, deze kan op(gelost)slot
Pagina: 1