Bestaat er een type afbeeldings/foto-bestand met tags?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Zoals de titel al zegt: Bestaat er een type afbeeldings/foto-bestand met tags?

Ik heb een aantal foto's van grootouders en overgrootouders. Ik wil de namen van de personen op de foto als het ware opslaan bij het betreffende bestand. Op dit moment heb ik jpeg-bestanden waarbij in de bestandsnaam de namen van de personen op de foto staan geschreven. Dit wordt soms erg lang en ik vind het niet netjes staan. Zoals je bij mp3-bestanden tags kan toevoegen, zoek ik dat ook voor afbeeldings/foto-bestanden.

Als zo'n type afbeeldings/foto-bestand niet bestaat, hebben jullie dan misschien andere ideeen om dit op de lossen?

Alvast bedankt!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:12

mendel129

Radioactivator

Ongeveer elk formaat heeft toch tags?
JPEG bijvoorbeeld ook gewoon...

Rechtermuis => eigenschappen => details...
Kan je veel info in kwijt ;-)

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de EXIF kan je zelf nog dingen toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 08:42
Bedoel je misschien iets zoals Windows Live Photo Gallerij: deze kan gezichten herkennen en je kan zelf gezichten selecteren om daaraan een naam te koppelen.

Als je over de foto heen gaat met je muis komt de naam in beeld en tevens is de naam in de Tag opgeslagen.
(Het automatisch herkennen van gezichten werkt overigens niet geheel 100%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
IPTC

Zelfs in eenvoudige programma's als IrfanView kun je deze bewerken

[ Voor 44% gewijzigd door Henk007 op 24-01-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
En dan kan het ook nog in .xmp sidecar files

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Topicstarter
Ik had me in eerste instantie vergist, maar ik heb het uiteindelijk toch heel eenvoudig voor elkaar gekregen:

Bij "Eigenschappen >> Tabblad Samenvatting >> Geavanceerd" kun je de tags bekijken (maar niet bewerken).
Bij "Eigenschappen >> Tabblad Samenvatting >> Eenvoudig" kun je de tags bewerken.
Ik dus gewoon de modus veranderd van "Geavanceerd" naar "Eenvoudig" en vervolgens de tags bewerkt. Dit had ik het dus over het hoofd gezien, maar het is eigenlijk heel simpel! Dit is volgens mij ook wat mendel129 bedoelde.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door Wilhelm11 op 25-01-2010 11:58 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Voor archivering is een programma als Lightroom ook bijzonder geschikt. Het laat je ook EXIF tags toevoegen en hierin heel snel zoeken. Je kunt mappen, submappen, groepen, kleuren en sterren gebruiken om te sorteren.

Het programma heeft ook een uitgebreide fotobewerkingsfunctie maar deze hoef je natuurlijk niet te gebruiken.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Pagina: 1