Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tweak-project: Laptop als vervanging van praten

Pagina: 1
Acties:

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:52
De situatie:

Een oudtante van mij heeft ernstige parkinson en heeft moeite met communiceren door middel van praten.
Hier zou ik haar door middel van de moderne technologie de mogelijkheden willen vergroten voor haar om te communiceren.
Toen ze me over dit idee hoorde praten gingen haar ogen glinsteren en ze was heel
erg bevestigend met knikken toen ik vroeg of haar dit iets leek. Dit vergroot voor mij enorm de motivatie om dit als mijn eerste "tweak project" op mij te nemen

Mijn idee:
Een touchscreen laptop met speciale software om haar hier bij te helpen

Hoe ik het uit wil gaan voeren:
Een goedkope laptop op de kop tikken (of gewoon een nieuwe kopen mocht dit niet lukken). Dit is het makkelijke deel en kom ik als het zover is makkelijk uit.

Het punt waar ik vastloop is de software.

Heb het idee dat deze er al moet zijn maar het zoeken hierna lukt niet omdat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Heb diverse google zoekopdrachten gegeven maar kom niet sites uit die hier bij kunnen helpen.

communicatie + parkinson -> Hulp bij het communiceren door middel van praten
touchscreen + communicatie -> Mobiele Telefoons

En zo nog diverse combinaties die niet uitkomen waar ik wil

Mijn idee wat ik in mijn hoofd is is als volgt:

Een full screen scherm met enkele grote keuzevlakken waarmee ze zo steeds op logische wijze steeds specifieker iets kan zeggen.

Dus onder iedere keuze weer extra keuzemogelijkheden en dit enkele malen. Het liefst dat de output niet in geluid is
(althans in eerste instantie) om de behoefte om te praten nog meer te verkleinen.
De boom van keuzes zou ik in een webinterface of misschien zelfs powerpoint
(al zou ik hier meer werk in moeten steken om uit te zoeken of dit kan) zelf kunnen bouwen. Het is alleen heel moeilijk om deze boom zelf te ontwerpen (de keuzes zelfs)

Mijn vraag aan jullie:

Hebben jullie ideeen waar ik de software kan vinden of een beter startpunt om te gaan zoeken.
Het liefst open source of software die niet te duur is. Of weet iemand waar ik een voorbeeld "boom van keuzes" kan vinden die ik zelf aan kan passen aan haar persoonlijkheid en wensen.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Verwijderd

Allereerst; ik heb behoorlijk veel sympathie voor wat je probeert te doen, mijn moeder heeft ook parkinson, ook al is het effect (gelukkig nog) niet hetzelfde als bij je oudtante.

Begrijp ik goed dat je een systeem wilt opzetten waarbij de computer praat, dus zeg een soort text-to-speech verhaal? Ik neem aan dat je oudtante lastig kan typen, dus dat je ook niet zoekt naar een systeem waarbij je typt wat je wilt zeggen en de computer het vervolgens "uitspreekt"?

Volgens mij hebben de meeste besturingssystemen een "text-to-speech" functie ingebouwd, Windows en OSx in elk geval. Je zou dus bijvoorbeeld kunnen denken aan een script wat voorgeprogrammeerde woorden/zinnen etc. naar zo'n text-to-speech functie stuurt.

Daarnaast zijn er ook vrij veel, al dan niet open-source, "text-to-speech" software pakketten die wellicht iets makkelijker naar je eigen hand te zetten zijn dan de standaard functies van besturingsystemen.

Wat betreft de interface zul je denk ik zelf aan de slag moeten, maar wellicht is er een open source text-to-speech interface die aan te passen is?

In elk geval; veel succes met je project, ben erg benieuwd naar het eventuele resultaat en hoop dat je iets aan mijn input hebt.

• Tribledragon
Thanks voor de intresse en leef met je mee weet hoe deze ziekte in kan grijpen in het leven.

Zelf zat ik meer te denken aan een plaatjes interface

Zal 2 voorbeelden geven:

Een plaatje met een thermometer daar op klikken ... keuze uit te warm en te koud
Een plaatje met bord /mok daar op klikken ... keuze uit Ik heb honger, Ik heb dorst, Ik heb genoeg gehad

Misschien dat deze voorbeelden mijn denkrichting duidelijker maken

Verwijderd

Aha, ok! Mag ik vragen hoe oud je oudtante is? Uit je verhaal maak ik op dat ze vrijwel niet meer zelf kan spreken?

Misschien is dit iets http://nextens.uvt.nl/index.html . Een open source oplossing die draait onder linux en windows en gebruikt ASCII input die vervolgens omgezet wordt naar spraak. Als je een interface weet te programmeren die afbeeldingen koppelt aan ASCII woorden/zinnen en deze woorden/zinnen doorstuurt naar het text-to-speech pakket als erop wordt gedrukt ben je er volgens mij al...

Daarna in kaart brengen welke woorden er missen en moeten worden toegevoegd etc. etc.

Persoonlijk zou ik voor linux gaan, omdat het light-weight kan zijn, waardoor de hardware eisen relatief laag kunnen blijven.

Helaas ben ik geen programmeur (afgezien van PHP, javascript etc. (webdeveloper)) anders zou ik je graag helpen met het realiseren van een dergelijke project. Mocht je hulp nodig hebben voor het ontwerpen van een interface, dan mag je me altijd DM'en

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00
Klinkt als een leuk project. Afhankelijk van de hoeveelheid mogelijkheden maakt de gekozen programmeertaal niet uit.
Ik raad wel aan om het een keer van papier te maken (paper prototyping) en een scenario met haar te doorlopen om te kijken of het echt werkt.

• Tribledragon
Mijn oudtante is zondag 83 jaar geworden. Ze kon eigenlijk geen woorden meer voortbrengen maar na verlaging van haar medicatie is dat nu teruggekomen al is het maar af en toe enkele woorden een heel af en toe een korte zin.

Dit is inderdaad een goede oplossing voor text to speech heb het uitgeprobeerd net met een testzin en dat werkte naar behoren.

In eerste instantie zou ik tevreden zijn met enkel plaatjes zelfs. Waarna ik haar die versie al kan geven en zelf verder kan gaan met de omzetting plaatjes naar tekst. Door middel van plaatjes op het scherm kan ze ook al een heel eind komen met haar behoefte tot communiceren.

Die interface zou ik volgens mij wel moeten kunnen bouwen als webpagina misschien dat er een andere manier is sta ik daar ook open voor. Alleen welke keuzes bied je aan. Dat is zeg maar de boom van keuzes waar ik over sprak in mijn startpost. Het is voor mij moeilijk om die op te stellen enkele basis dingen kan ik wel verzinnen zoals in mijn vorige post alleen wil het completer en beter. Heb het idee dat er zoiets zeker al moet bestaan.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 19:11

pcprutser

No message

Het lijkt mij logisch om op de 'hoofdpagina' een 'ja' en 'nee' knop plaatsen, voor een snel antwoord, op een gesloten vraag.

een aantal categorieën:
eten/drinken,
huis,
vervoer,
schoonmaken,
verzorging,

en misschien is het ook handig om bijvoorbeeld aan de zijkant een emotie uit te drukken (niet zozeer voor het gezicht, maar om de 'woorden' meer kracht te geven).
En afhankelijk van de grootte van het scherm zou ik het aantal keuzes aanpassen, en ook een 'volgende' pagina zou ik zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

Je zou de 'populaire' keuzes natuurlijk verder naar voren kunnen laten komen, of de laatst gebruikte vooraan plaatsen.
Via een beheer optie zou je keuzes kunnen in en uitschakelen, of toe kunnen voegen.

De afbeeldingen zelf zou ik zo simpel mogelijk proberen te houden, dus van de categorie eten/drinken, geen foto van de laatste kerstmaal, maar een afbeelding van een bord met daarop een boterham en een glas drinken o.i.d.. en dan het liefst een 'tekening'

Je moet denk ik een beetje denken als een klein kind voor de afbeeldingen, hierdoor zijn ze denk ik makkelijker te herkennen. En natuurlijk denken als een gewoon persoon voor de categorieën.
Neem een paar dagen overal een kladblok mee naartoe om categorieën, sub-categorieën en keuzes te bedenken.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Misschien een longshot of misschien helemaal in verkeerde richting...

http://symbaloo.com/nl/

Het systeem van Symbaloo met de grid uitwerken tot een volwaardige interface waarmee je Oudtante kan communiceren. Elke keer als er op een teken word geklikt ga je een menu door en komt er in het midden van het scherm(dus echt midden in je grid) hetgeen wat je tante wilt/wat ze ermee bedoeld. Doordat je de grid op volledig scherm zou kunnen gebruiken is het makkelijk met grote iconen. Ook kun je als je een dergelijk grid gebruikt makkelijk net als bij Symbaloo met kleur de verschillende type indelen en op elke kleur een groot icoon die te maken heeft met het type waar ze op heeft gedrukt.

Of denk ik nu te ver?

Edit: als laptop zou een HP erg goed kunnen! Ze hebben al tijden touchscreen laptops en ze zijn ondertussen ook tweedehands aardig te krijgen. http://link.marktplaats.nl/312034152 Zoiets is klein en robuust. Een handvat eraan en hij is gemakkelijk als een "tas" mee te nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Touchdomex op 25-01-2010 21:32 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• pcprutser

pcprutser

No message

die site van Symbaloo is in elk geval een heel goed voorbeeld, simpele iconen, en in één woord een omschrijving erbij. ook een kleur per categorie is denk ik handig om snel een snellere herkenning te stimuleren.

Ik zou denk ik een goedkope laptop aanschaffen (2e hands) met kapot scherm, daar een (usb-)touchscreen aan hangen, en klaar ben je. (http://www.samenkopen.net/action/432674)

• Tribledragon
@ pc prutser:

Thanks voor de ideeen dat kladblok meenemen is een goed idee.

@touchdomax

symbaloo is een heel goed voorbeeld zoals pc prutser ook al opmerkte. Dit maakt het voor mensen die dit topic lezen ook gelijk visueel welke kant ik op wil.

Mijn eerste voorkeur gaat ook uit naar zo een soort laptop. Heb het vermoedden dat de specs er ook niet zo toe gaan doen en dan zou zelfs iets als dit;
pricewatch: Packard Bell Easynote Butterfly Touch 350 NL
kunnen gaan voldoen. Natuurlijk liever iets 2ehands aangezien dat over het algemeen al iets betaalbaarder is. (waarbij de link die je gaf al een mooie start is)

@pcprutser
De optie van een laptop met kapot scherm en apart usb scherm zie ik niet zo zitten op dit moment omdat je dan een kleiner scherm krijgt en ik de iconen vrij groot wil houden en er dus minder op 1 scherm past.

Of stelde je het voor om een reden die ik nu over het hoofd zie?

Dank jullie allemaal alvast voor het meedenken. Heb er tot nu toe al veel aan

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:02
Meschien niet helemaal de oplossing die je zoekt, maar in C# tegen Microsoft SAM praten is helemaal niet moeilijk, en een paar knopjes met wat "text" er in ook niet. is het meschien een idee om zelf wat te knutselen?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Tribledragon schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:39:
@ pc prutser:

Thanks voor de ideeen dat kladblok meenemen is een goed idee.

@touchdomax

symbaloo is een heel goed voorbeeld zoals pc prutser ook al opmerkte. Dit maakt het voor mensen die dit topic lezen ook gelijk visueel welke kant ik op wil.

Mijn eerste voorkeur gaat ook uit naar zo een soort laptop. Heb het vermoedden dat de specs er ook niet zo toe gaan doen en dan zou zelfs iets als dit;
pricewatch: Packard Bell Easynote Butterfly Touch 350 NL
kunnen gaan voldoen. Natuurlijk liever iets 2ehands aangezien dat over het algemeen al iets betaalbaarder is. (waarbij de link die je gaf al een mooie start is)
Waar je heel erg voor moet uitkijken is de resolutie! Die 11.6 waar je mee aankomt heeft een resolutie van 1366x786 volgens mij(in ieder geval in die richting) Wat dus betekent als alles scherp is! Dan is het heul erg klein. Dus ook lastiger om te lezen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat het zicht van iemand van 83 niet meer is op het niveau van een 20 jarige.

Waar je het beste naar kan kijken is een 12.1 inch laptop met bij voorkeur een resolutie van 1024x768 Hierdoor is alles scherp, maar ook bijzonder groot! Waardoor alles zowel makkelijker aan te drukken is(grotere knoppen) als het is beter te lezen zonder bijvoorbeeld een leesbril.

Het enige waar ik bang voor ben is dat als het 1 keer niet werkt of fout gaat dat ze het dan niet meer snapt en zit van stom ding, flikker het weg. Waardoor ze dus na al het werk niet meer er mee speelt en alle tijd die erin in is gestoken om het te veranderen weg is... :/ Misschien ook leuk om hiervoor een studenten afstudeerproject te maken? Oftewel samen met een groep studenten als opdrachtgever werken waardoor het deels voor je gemaakt kan worden maar je er nog wel invloed op kan hebben? Denk dat er genoeg opleidingen die hier hun ideeen mee kwijt kunnen? :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-11 23:46
Eigenlijk zou je om dat te voorkomen 1 of meerdere dagen alleen je systeem gebruiken om te communiceren, dan kom je er vanzelf achter wat wel/niet handig is. Een webpagina lijkt me vrij lastig om te koppelen aan spraak, en zoals iemand anders al suggereerde is C# hier een mogelijke oplossingen. Met visual studio zou je heel makkelijk een GUI moeten kunnen maken met daaronder de benodigde code. Dan is alleen de vraag of de microsoft SAM volstaat of dat je moet gaan bekijken hoe je het kan koppelen met een andere text-to-speech engine. Je zou ook alles zelf kunnen inspreken natuurlijk, dat zou misschien zelfs makkelijker kunnen zijn.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nog een klein ideetje wat je in zou kunnen voegen: mening.

Een soort graadmeter in het hoofdmenu met een schaal van 1-10: 1 voor totaal oneens en 10 voor totaal eens.

Je zult zelf even moeten kijken of dat verstandig is icm de denkvermogens van je oudtante.

• pcprutser

pcprutser

No message

Tribledragon schreef op maandag 25 januari 2010 @ 22:39:
@pcprutser
De optie van een laptop met kapot scherm en apart usb scherm zie ik niet zo zitten op dit moment omdat je dan een kleiner scherm krijgt en ik de iconen vrij groot wil houden en er dus minder op 1 scherm past.

Of stelde je het voor om een reden die ik nu over het hoofd zie?
Klopt, mijn hoofdreden was dat het wellicht de kosten enigszins zou drukken in de hardware.

Maar zoals dat argument dat het scherm een te hoge resolutie zou hebben, gaat deels op. Je kan natuurlijk de resolutie verlagen, maar je kan de iconen vergroten. Misschien is de grote van de iconen straks in te stellen in het 'service-panel'.

Het zelf in spreken van de teksten is natuurlijk een makkelijk idee, er zullen niet voor alle teksten kant en klare ingesproken mp3's zijn. En natuurlijk is het ook veel menselijker om het zelf in te spreken, wat natuurlijk ook wel fijn is ;)

@jejking:

Wat zou het doel van de graad meter precies moeten zijn? En ik denk dat je het zo simpel mogelijk moet en wil houden.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als er een meningsvraag gesteld wordt aan de oudtante, dan kan ze er gewoon op antwoorden met een schaal.

Stuk beter dan nogal zwartwit ja/nee, lijkt me ;)

• pcprutser

pcprutser

No message

klopt inderdaad, alleen voor gesloten vragen (waar alleen met ja/nee geantwoord kan worden) is het natuurlijk wel zinvol.
Je zou natuurlijk hiervoor ook een aparte categorie voor kunnen maken.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-11 15:53

mace

Sapere Aude

Waarom niet gebruiken wat Stephen Hawking ook gebruikt? Ik weet alleen niet of dat ook in het NL kan.

De software heet EZ Keys en komt hier vandaan:http://www.words-plus.com :)

Hier zijn al producten voor, je kan het zelf maken wat wel leuk is maar het wordt nooit zo goed als een doorontwikkeld product, omdat het eigenlijk best complex is om het intuitief goed te krijgen.

Misschien kan ze wel iets via de verzekering regelen, ik weet zeker dat er iets te krijgen is wat dit kan.

[ Voor 46% gewijzigd door mace op 26-01-2010 00:31 ]

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Heeft je oudtante wel mogelijkheden om dingen aan te raken? Bij Parkinson heb je toch vaak te maken met tremors en andere motor-problematiek?

Verder vind ik het serieus een heel sympathiek plan. Als ik zou moeten denken aan een 'simpele' manier om te implementeren wat je wilt, is een soort van pictografische taal te maken. Alleen zal je dan erg veel tijd en moeite moeten steken in het bedenken wat iemand in je oudtantes situatie waarschijnlijk allemaal wil zeggen..

Misschien dat je het ook kunt oplossen door een uitgeklede grammatica te hanteren, waarbij je oudtante bijvoorbeeld keuze heeft uit een bepaald aantal woorden uit verschillende categorieën. Voorwerp - Werkwoord - Onderwerp ofzo. Kan je allerlei zinnen maken zoals 'Ik' 'wil' 'koffie', 'heb' 'honger'.. Lijkt me zeker een mooi begin..

Geeft ook enorm veel keuze omdat ze zelf combinaties kan gaan maken zolang ze maar binnen de geboden keuze-structuur blijven. Eventueel geef je haar de mogelijkheid om zelf nieuwe woorden erbij te typen om nog meer combinaties mogelijk te maken..

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud2009 op 26-01-2010 00:48 ]

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Bij mijn vorige werkgever heb ik enkele spraakcomputers voorbij zien komen. Een van de lastigste zaken bij deze computers is de usability; de interface moet in diverse contexten te gebruiken zijn en de gebruiker moet ook de tijd willen nemen om te leren met het apparaat om te gaan. Dit is een heel stuk complexer dan vaak wordt gedacht dus voordat je veel tijd gaat investeren is het wellicht verstandig om je tante met enkele concepten te laten spelen.

Indien het niet mogelijk om ism een arts via de AWBZ een echte spraakcomputer te regelen zou je kunnen kijken naar de mogelijkheden van de Microsoft Speech API. Deze kan ook relatief eenvoudig worden benaderd door Javascript waardoor je de spraak kunt genereren vanuit een soort website die je op zet.

• Tribledragon
Alleereerst weer hartelijk dank voor al het meedenken. Flinke dag gewerkt vandaag en moe. Morgen ben ik een dag vrij en ga ik aan de slag om een concept te maken.

@Ruud2009
Het trillen bij parkinson kan bij veel mensen ook bij mijn oudtante goed onder bedwang gehouden worden door middel van medicatie. Of haar grove motoriek nog goed genoeg, gaan we binnenkort bespreken met haar dochter. Haar fijne motoriek dus echt het letters invoere gaat niet lukken daarom zal ik naar de pictogramstijl gaan.

@ AFR
Mijn moeder duikt ondertussen het zorgkanaal in om te kijken wat er voor haar geregeld zou kunnen worden. Mijn oudtante woont in België en hoe daar de voorzieningen zijn weet ik niet.

AFR, heb je toevallig namen van producten of producenten/leveranciers onthouden. De interface is ook hetgeen waar ik het meeste mee zit om zelf te fabriceren. Hele basale communicatie is wel in te bouwen tot een bruikbaar geheel echter het echte communiceren wordt moeilijk zonder goede doordachte software.

Over de graadmeter die genoemd wordt. De geestelijke vermogens van mijn oudtante zijn nog gewoon goed. Daarom dat ik dit idee heb gekregen omdat ik aan haar zag dat ze wilde participeren maar ze kan het niet meer. Echter een schaal van 1 tot 10 is misschien moeilijk mee om te leren gaan dan is een schaal van nee tot ja via beetje half half tot veel naar ja beter.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:51
mace schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 00:29:
Waarom niet gebruiken wat Stephen Hawking ook gebruikt? Ik weet alleen niet of dat ook in het NL kan.

De software heet EZ Keys en komt hier vandaan:http://www.words-plus.com :)
Zo te zien heeft het een Nederlandse distributeur (distributor link), die ook de hardware levert. Lijkt me iig interessant genoeg om een offerte te vragen. Die kunnen je ook vast vertellen of een gedeeltelijke vergoeding in NL/BE te krijgen is.

• Tribledragon
De vraag neergelegd bij het bedrijf wat hier al genoemd werd. Had eerst het idee dat dit meer tekt-to speech was maar ze hebben ook pictogram systemen dus ga kijken of dit een optie is (qua prijs en mogelijkheden). http://www.words-plus.com

Plan van aanpak in de tussentijd is het opstellen van een zeer basale start als concept met enkele basis opties en keuzes, dit in papier of webbased uitwerken en samen met haar doorlopen of dit iets voor haar is.

[ Voor 3% gewijzigd door Tribledragon op 27-01-2010 15:33 ]

Pagina: 1