• Jippo00
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-01 21:52
Ik heb van de week een nieuwe pc in elkaar gezet en was benieuwd naar de temperaturen en dan vooral of ze niet te hoog worden. Na W7 te hebben geïnstalleerd draaide ik Prime95 en speedfan. In speedfan werden echter temp1, temp2 en temp3 genoemd en aangezien ik niet wist welke waarbij hoorde heb ik Everest geïnstalleerd. Tijdens een stresstest wordt mijn CPU 51C, HDD 28C, GPU 40C en mijn mobo 60C. Dit zijn overigens temperaturen gemeten met kast open. Nu vind ik alles wel goed alleen vind ik die temperatuur van het mobo zo hoog. Klopt dit of moet is dit normaal voor een mobo :? Als ik stop met de Prime test, zakt de temperatuur van het mobo binnen 2 a 3 seconden terug naar 30C. Het lijkt me sterk dat ie in zo'n korte tijdsduur al z'n warmte kwijt is...

Specs:
Gigabyte GA-MA785GMT
AMD Athlon II X4 620
Coolermaster TX3
4GB DDR3 RAM
Spinpoint F3 1TB
Antec Three Hundred
Windows 7 x64

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 20:24

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Het zou kunnen dat die sensor een hogere waarde aangeeft in Everest dan dat de werkelijke waarde is.
Als ik jou was zou ik eens even in de BIOS kijken wat voor waarde er daar wordt aangegeven en of die in de buurt komt van wat Everest aangeeft (bij idle).
Als de waarde in de BIOS veel lager is dan kan het zijn dat het aan je BIOS ligt.

Als de waarde in je BIOS hetzelfde is dan zou de temperatuurwisseling mogelijk veroorzaakt kunnen worden door een onderdeel op je moederbord zoals bijvoorbeeld je chipset.
Of je sensor kan defect zijn waardoor die permanent een te hoge waarde aangeeft.

Als het aan je BIOS ligt zijn daar wel oplossingen voor, maar het ligt er maar net aan of je je eraan ergert of niet. BIOS updates kun je beter achterwege laten als het niet nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door NaoPb op 24-01-2010 21:13 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
60 graden voor je mobo is toch wel behoorlijk aan de hoge kant, en kan misschien ook liggen aan geen goede airflow langs de northbridge.

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 22:19
Zo'n temperatuursverandering is natuurkundig onmogelijk. Het zou kunnen zijn dat de koeler niet goed met de northbridge contact maakt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk is het de uitleessoftware, die op veel moederborden rare waardenweergeeft.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
denk dat het programmaatje de core temp aanziet voor mobo

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Installeer eens het programma die de temps uitleest wat bij je moederbord is geleverd.

• Jippo00
Bedankt voor alle reacties :)
In het BIOS zie ik maar 2 temperaturen, namelijk CPU en system, die zijn allebei rond de 30C idle. Het zou kunnen zijn dat er niet genoeg airflow is rond de northbridge of dat de heatsink niet goed contact maakt maar hoe kan ik dit controleren? Tijdens de test heb ik aan de northbrigde gevoeld en ik kan deze goed aanraken met mijn handen. Dat zou weer duiden op een gare sensor. Dat was mijn eerste reactie ook want zoals Devil777 al zegt kan natuurkundig gezien die temperatuur nooit zo snel afnemen. Is dit iets om me zorgen over te maken? Wat zouden jullie doen ;) ? Ik zal vanavond even de bijgeleverde software installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jippo00 op 25-01-2010 13:40 ]

Verwijderd

Is system niet gewoon je mobo temperatuur?

• Jippo00
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:40:
Is system niet gewoon je mobo temperatuur?
Ja lijkt me van wel. Maar die 30C geeft ie ook in speedfan en in everest aan, als ik hem daarna stress loopt de temperatuur op tot de 60C.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Wat ik zou doen? Wanneer de airflow voldoende is, geen zorgen maken.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 20:24

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Zoals je zelf al zegt kan het zijn dat de heatsing van je northbridge niet goed geleidt.

Geen zorgen maken is zeker geen optie, want je wilt niet dat je moederbord kapot gaat doordat het te warm wordt.

Als je de heatsing aanduwt, voel je dan ook dat er nog ruimte tussen zit of zit die stijf tegen je moederbord aan?
Kun je de heatsing ook in een draaiende beweging (zachtjes) heen en weer bewegen of niet?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Jippo00 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:42:
[...]

Ja lijkt me van wel. Maar die 30C geeft ie ook in speedfan en in everest aan, als ik hem daarna stress loopt de temperatuur op tot de 60C.
NB heeft gewoon de neiging om flink warm te worden, dit mogen ze ook best worden 60 graden is nog niets om je zorgen over te maken.

Heb het 1x gehad dat er een druppel condens op de northbridge viel en toen hoorde ik gewoon pssttt....
Nou was dat wel extreem met een fsb van 500 maar goed om een voorbeeld te geven.

Vind je hem toch te warm zoek dan een grotere nb koeling zoals Zalman deze zal de chip stukken koeler houden.

Nog even tussendoor heb je een plaatje van je chipset blokje ? gok erop dat het zo een klein vierkant blokje is met een vervelend fannetje erop.

Net even gekeken maar volgens mij zit er niet eens een fannetje op, probeer eens wat meer flow er langs te krijgen eventueel een stukje karton buigen en zo positioneren dat de lucht er geforceerd langs stroomt vooralsnog het zou geen kwaad moeten kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door TRAXION op 25-01-2010 16:52 ]

• Jippo00
classpc schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:43:
Als je de heatsing aanduwt, voel je dan ook dat er nog ruimte tussen zit of zit die stijf tegen je moederbord aan?
Kun je de heatsing ook in een draaiende beweging (zachtjes) heen en weer bewegen of niet?
Ik kan de heatsink idd zachtjes ronddraaien maar dat is echt minimaal. Als ik hem aandruk voelt het alsof hij er gewoon goed opzit.
TRAXION schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:49:
[...]
NB heeft gewoon de neiging om flink warm te worden, dit mogen ze ook best worden 60 graden is nog niets om je zorgen over te maken.
Er zit alleen een heatsink op, geen fan of wat dan ook. Heb op diverse fora gelezen dat mensen een NB hadden van 80C dus die van mij valt nog mee. Heb gigabyte een mail gestuurd en hun mening erover gevraagd.

• TRAXION
Antwoord van gigabyte zal zijn dat het binnen de specificatie/norm valt, wat je kan doen voor je eigen gemoedsrust is het plaatsen van een fannetje of een andere koelvorm.

Actief / watercooling maar denk dat je het doel dan voorbij schiet.

• Roel1966
  • Niet online
Ik zie dat je videokaart vlak onder de northbridge zit hetgeen wel eens de oorzaak ervan kan zijn dat de temperatuur zo omhoog schiet, en daarna dan ook weer plots omlaag zakt doordat dan de gpu afkoelt. Bij mij had ik dit probleem deels ook wel met een Asus P6T die dan niet zo extreem hoog opliep, maar na de airflow wat veranderd te hebben blijft ie nu rond de 37 a 38 graden.

Meest doeltreffend zou een zij-fan zijn die koele lucht dan de kast in blaast en dan meteen ook je gpu goed koelt en dan direct ook langs de nortbridge een frisse bries waait. Ook zou een optie zijn om een z.n. middenfan voor je videokaart te plaatsen mits dat je kast natuurlijk toe laat. UIteraard dan ook zorgen voor genoeg outtake-fans want het beste is altijd ietwat meer outtake dan intake te hebben zodat je eens soort onderdruk in je kast krijgt.

• Jippo00
Tijdens gewoon wat office, surfen en mail lezen blijft de temperatuur netjes rond de 35C a 40C maar tijdens de stresstest werd ie zo heet. Ik kijk het nog even aan en indien de temperatuur vaker hoog wordt, kan ik altijd nog een extra fan installeren. In principe is er toch niks ernstigs?! Ze mogen volgens de datasheet gewoon heet worden. Het zou alleen van invloed kunnen zijn op de levensduur van mn mobo.

• TRAXION
Jippo00 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:42:
Tijdens gewoon wat office, surfen en mail lezen blijft de temperatuur netjes rond de 35C a 40C maar tijdens de stresstest werd ie zo heet. Ik kijk het nog even aan en indien de temperatuur vaker hoog wordt, kan ik altijd nog een extra fan installeren. In principe is er toch niks ernstigs?! Ze mogen volgens de datasheet gewoon heet worden. Het zou alleen van invloed kunnen zijn op de levensduur van mn mobo.
Zelfs de levensduur zal je niet gaan merken tenzij jij van plan bent om langer dan 5 jaar te doen met je pc, doorgaans overleeft de meeste hardware het wel langer.
Als het het eerste jaar niet stuk gaan dan blijft het bij mij meestal werken tot ik het zelf afbreek of weggooi.

• Jippo00
Ik heb reactie gehad van Gigabyte en ze wilden dat ik een screenshot maakte van de temperatuur. Door hun reactie leek het erop alsof zij het ook aan de hoge kant vonden (anders vraag je niet om een screenshot te maken ;)) Wat mij verder opvalt is dat mijn mobo geen piepjes maakt bij het opstarten. Doen Gigabyte borden dit niet of is dit een teken dat er iets niet klopt. PC loopt verder wel stabiel (24/7 sinds zaterdag) geen BSOD.

• Roel1966
  • Niet online
Jippo00 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:27:
Ik heb reactie gehad van Gigabyte en ze wilden dat ik een screenshot maakte van de temperatuur. Door hun reactie leek het erop alsof zij het ook aan de hoge kant vonden (anders vraag je niet om een screenshot te maken ;)) Wat mij verder opvalt is dat mijn mobo geen piepjes maakt bij het opstarten. Doen Gigabyte borden dit niet of is dit een teken dat er iets niet klopt. PC loopt verder wel stabiel (24/7 sinds zaterdag) geen BSOD.
Dat is heel simpel te verklaren namelijk tegenwoordig zit er standaard geen piepertje meer op, en krijg je die meestal bij de kast geleverd. Dus ik zou daar eens naar kijken en gewoon even langs een pc-zaak gaan en een los piepertje halen.
Pagina: 1