Toon posts:

Nieuwe Linux clients blijven crashen...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik zit met een probleem,

Ik heb een best wel oude laptop, maar die werkt prima.
Dualboot XP en Linux, tot voor kort Ubuntu.

Ik had met Ubuntu versie 9.04, en die werkte goed. Versie 9.10 echter crasht al tijdens de installatie.
Omdat 9.04 toch ging updaten, deed mijn graphics driver het niet meer.

Dus, Linux eraf, en OSX86 erop, geen support voor WPA op mijn Intel Pro Wireless 2200BG chip... dus eraf.

Nu, OpenSuse 11.2 geinstalleerd... instalaltie ging top, tot de eerste start. Crasht telkens, opnieuw een probleem met de intel drivers denk ik....

Nu is mijn vraag: Hoe-los-ik-dit-op??

- hardware:
Intel Centrino 1.6 Ghz, Pentium 4 M.
512 MB RAM DDR1, 333 MHZ
60 GB HDD
64 MB VIDEO, Intel Extreme Graphics 2
Intel Pro Wireless 2200BG
Realtek Netwerkkaart
SOUNDMAX Audio

Werkt met XP Prima, Linux crasht. :(
En ik wil toch echt een leuke distro kunnen draaien.

Iemand een oplossing?
Ik lees dat Ubuntu veel problemen kende met graphics van intel, (9.10)
Dus vandaar overgestapt op OpenSuse, ik ga nu versie 11.1 proberen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:58

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Is je hardware nog wel goed? :) Waar Windows XP perfect kan werken... Heeft Linux soms moeite met niet 100% werkende onderdelen... Andersom kan ook. XP werkt niet en Linux wel...(been there done that... Was uiteindelijk de HD die stuk was)

Ook is 512MB ram bijzonder weinig imho voor een moderne linux Client. Wat voor laptop hebben wij het over?

Kun je misschien ook achterhalen waar in Linux hij spaakt loopt/ ook waarop? Misschien geeft je dat ook al aardig wat info

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 11:31

_Erikje_

Tweaker in Spanje

je kunt toch gewoon 9.04 blijven gebruiken. je hoeft niet te updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gaat om een ASUS S5436 NBP...

Max. 768 MB RAM.

+ Er moet MICRO DDR RAM geheugen in, - Super duur, + Ik kan alleen een 512 Module kopen, om de 768 MB te behalen.
De hardware is volgens mij nog wel goed :)
XP Crasht never, Ubuntu 9.04 Crashte bijna nooit. :)
- Ik doe gewoon de updates via package manager, op een gegeven moment kon die mijn Graphic Card niet meer opstarten, omdat er waarschijnlijk een update tussen zat met updates voor Intel driver. Die dus niet goed werken.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Test je geheugen eens met memtest, daar kan het goed aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
al gedaan niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Hoe lang? :P Want je moet hem meestal een paar dagen lang draaien...

Ook probeer eens om ubuntu te installeren met het standaard grafische drivers packet ipv de intel. Wie weet werkt het dan wel?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb hem een uur of 2 laten draaien, dat is voldoende.

Als ik hem dagen laat draaien vind ik echt zonde van de tijd, stroom en onzin.

Maar goed, grafische drivers, installeren? van ubuntu? Hoe doe je dat vanaf de Installatie CD-ROM??

Ligt dit niet gewoon aan de nieuwe kernel drivers die in de nieuwe distro's zitten?
Misschien is het in Maart beter? Nieuwe versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:40:

Maar is wel nodig om een goed uitsluitsel te geven :X 2 uur is echt niets als jij je volledige ram wil testen.... Laat hem anders vanacht draaien ;) Van 10 tot weet ik veel wanneer je opstaat/terugkomt van school/werk. Dan heb je hem zegmaar niet nodig en toch kan hij prima draaien.
Maar goed, grafische drivers, installeren? van ubuntu? Hoe doe je dat vanaf de Installatie CD-ROM??

Ligt dit niet gewoon aan de nieuwe kernel drivers die in de nieuwe distro's zitten?
Misschien is het in Maart beter? Nieuwe versies?
Het zou kunnen allemaal... Maar als je Ubuntu installeert en hij doet het niet/start niet op... Je kan altijd achterhalen waar het probleem zit. Je zou in theorie vrij makkelijk moeten kunnen achterhalen WAAR precies hij de fout in gaat... Zodra je dat weet heb je ook de bron ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:40:

Alle tijd steken in het zoeken naar een oplossing, waarbij jij tijd en stroom verspilt en wij ook... dat is niet zonde? (helemaal zonde als het ook echt het geheugen is)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 17:16
kun je wat meer info geven over de crash? Bijvoorbeeld je installeerd openSuse probleemloos, en dan bij de eerste start krijg je een crash. Wat houdt die crash precies in? Krijg je nog wat meldingen te zien? Kun je iets in de logs vinden? Crasht de x-server, of valt je laptop volledig uit? Welke videochip heb je?

[ Voor 1% gewijzigd door pyther op 24-01-2010 14:54 . Reden: info al gegeven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf 9.0.1 live cd voor mijn pc's maar als je die gebruikt voor een wat nieuwere pc dan krijg ik geen beeld meer ouder pc daarentegen draaien ubuntu 9.0.1 prima.
nieuw valt onder ongeveer dit :
intel duo core e6400
aus geforce 7600 gs
2 gb ram ddr3
oud valt onder :
p4xbl
asus geforce 5500 gs
667 mhz ram ( ddr weet ik veel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:56:
ik heb zelf 9.0.1 live cd voor mijn pc's maar als je die gebruikt voor een wat nieuwere pc dan krijg ik geen beeld meer ouder pc daarentegen draaien ubuntu 9.0.1 prima.
nieuw valt onder ongeveer dit :
intel duo core e6400
aus geforce 7600 gs
2 gb ram ddr3
oud valt onder :
p4xbl
asus geforce 5500 gs
667 mhz ram ( ddr weet ik veel )
Start even een nieuw topic ipv hijacken van een huidige ;). Staat in de regels.

SirYoshi,
Start de live omgeving wel gewoon netjes op? Welke driver wordt er geladen? Dit kan je vinden in /var/log/Xorg.0.log. Zoals hierboven al is aangegeven, wat crasht er precies. Bij een driver issue kan je in xorg.conf (eventueel aanmaken) een andere driver opgeven, bijvoorbeeld ipv de standaard intel naar vesa.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De crash houdt in dat alles hangt, en niet meer verder gaat, alleen de muis beweegt nog, kan niets doen.

-.-

Verder, Live omgeving doet net zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:42
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 17:01:
De crash houdt in dat alles hangt, en niet meer verder gaat, alleen de muis beweegt nog, kan niets doen.
Dat is geen crash. Bovendien kan je dan nog een heleboel doen!
  • Virtual terminal met Ctrl+Alt+F#
  • X herstarten
  • Via SSH het probleem opsporen
  • SysRq-toets trucen
  • Logbestanden bekijken
En misschien nog wel veel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 24-01-2010 17:34 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 17:16
inderdaad, in een ander runlevel (Ctrl-Alt-F# met # het runlevel ID) kun je je logs en dmesg eens bekijken, daar kom je vast wel iets bruikbaars tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Versie 11.1 werkt prima! Harstikke bedankt, maar 11.1 werkt dus wel prima, heel raar.
Draait zelfs met Effects. :)
Super!

niks mis met me geheugen... kans daarop is erg klein zonde van 2 dagen testen anders.
Verder vraag ik me af wat het nu was, heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:16
Je probleem is geweest dat je een nieuwe intel driver hebt gehad en dat de X config niet is upgedate.
Je had waarschijnlijk alleen je X config te hoeven updaten en dan had het gewoon weer gewerkt

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:20
pyther schreef op zondag 24 januari 2010 @ 17:27:
inderdaad, in een ander runlevel (Ctrl-Alt-F# met # het runlevel ID) kun je je logs en dmesg eens bekijken, daar kom je vast wel iets bruikbaars tegen!
Virtual console bedoel je. Je linkt zelf al naar een artikel waarin staat dat een runlevel iets anders is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:33
Nog even een tip voor zo'n pc met relatief bescheiden specs, misschien kan je beter Xubuntu draaien dat stelt iets lagere eisen aan de hardware.
En verder is men op het Ubuntu-NL ook altijd erg behulpzaam, hier een linkje naar een topic wat op jouw probleem lijkt ook Intel gerelateerd. Blijkbaar is het daar op een gegeven moment opgelost door een nieuwe build van Ubuntu, heb je na de upgrade nog een verse install geprobeerd?

Hier het linkje:
http://forum.ubuntu-nl.or...c-%28binnen-de-minuut%29/
Pagina: 1