Flikkerend beeld, gepiep - videokaart, monitor of PSU kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:45
Beste Tweakers,

Ik heb een klein probleempje, of misschien wel een heel groot probleem.. we zullen zien.

Toen ik mijn computer zelf bouwde bijna 4 jaar geleden en hem voor de eerste keer aanzette merkte ik al dat de videokaart niet altijd goed werd gedetecteerd, ik dacht er toentertijd niet veel van, want meestal kwam het bij de tweede keer opstarten wel goed, en vaak ook gewoon bij de eerste keer zelfs. Ik heb dus leren leven met dit probleem en er verder geen aandacht aan geschonken. Stom...

Nu, bijna 4 jaar later, heb ik echter een iets zwaarder probleem met mijn PSU, videokaart of monitor? Het zit namelijk zo:

- Als ik mijn computer bijvoorbeeld 's nachts aan laat staan, met de monitor uitgeschakeld, en ik kom 's ochtends terug om de monitor weer aan te zetten, dan komt het soms (2x tot nu toe) voor dat er in mijn computer een hoge pieptoon ontstaat. Ik heb helaas niet kunnen checken waar het precies vandaan kwam, maar ik verwacht dat deze piep van de videokaart of PSU komt. Het zijn uiteraard geen moederbord piepjes mocht iemand dat denken, het is een constante hele hoge toon die pas weg ging op het moment dat ik mijn monitor aanzette. Op dit moment had ik overigens ook nog geen last van flikkerend beeld.. but the story continues..

- Ik had eergisteren mijn monitor weer eens 's nachts uitgezet, en ik kwam gister ochtend terug om hem aan te zetten - ik was opgelucht want er was geen pieptoon meer te horen. Ik zette dus de monitor aan en het duurde heel lang voordat ik iets zag, vervolgens zag ik dat het beeld als een zot aan het flikkeren was. Deze ochtend kwam ik dus voorbereid met een camera om het hele tafereel eens op video te zetten. De pieptoon blijft dus nu (voorlopig?) weg, maar hij lijkt te zijn vervangen door deze irritante opwarming/flikkeringprocedure van ±2m30s. Video van heden ochtend, epilepsie waarschuwing...

Ik moet trouwens zeggen dat wanneer hij klaar is met knipperen dan verloopt verder alles prima, ik kan alles doen, heb gisteravond nog uren zitten gamen bijvoorbeeld zonder artifacts of andere gekke dingen. Wanneer ik nu echter mijn computer volledig uit zou zetten heeft het best kans dat ik hem 10x opnieuw op moet starten voordat mijn videokaart/beeld gedetecteerd wordt (verder draait wel alles). Kan ook zijn dat het om een afkoelingsperiode gaat natuurlijk, dat bijvoorbeeld mijn voeding weer even 5 minuten nodig heeft om spanning op te bouwen, ik weet het niet.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk..

ligt dit aan het feit dat er enkele capacitors(?) van de voeding stuk aan het gaan zijn?
is mijn videokaart aan het sterven?
heeft mijn monitor backlight/inverter de geest gegeven?

Ikzelf verwacht namelijk dat het de voeding is omdat wanneer mijn (n.a.w.) videokaart die zeurende piep gaf het er sterk op leek dat hij om meer stroom vroeg. Volgens mij kun je een dergelijke piep ook krijgen wanneer de PCI 6pin power kabel naar je videokaart niet is aangesloten (heb de kabel gecheckt overigens). Ik heb ook al een boel topics bezocht hier op Tweakers en elders op het interwebs, maar ik kan niet echt concluderen wat nu de boosdoener is, sommige zeggen de PSU, anderen de videokaart.. en hier op Tweakers zag ik ook enkele gestorven beeldschermen. Ik heb ook weinig mogelijkheden om apparatuur te testen, ik heb geen reserve monitor, PSU of videokaart liggen. Het blijft waarschijnlijk natte vinger werk, maar misschien heeft één van jullie een briljante conclusie?

Relevante specs:
Moederbord: DFI LANParty UT NF4 Ultra-D
Processor: AMD Athlon 64 3800+ Venice 2.40 GHz
Monitor: Samsung Syncmaster 226BW
Geheugen: Corsair TWINX2048-3200C2 2GB PC3200
Videokaart: Asus Radeon EAX1900XT PCI-e
Voeding: Tagan TG480-U15 480 Watt
Extra specs..

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Slight op 24-01-2010 14:16 . Reden: Specs aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283814

heb je nog meer specs behalve je cpu? graka, mobo en voeding graag. :)

edit: sorrysorrysorry. ik moet beter leren lezen.
ik heb geen geluid, maar voor zover ik weet kan een voeding geen geen piepjes maken. controleer eventueel logfiles, en probeer toch ergens andere onderdelen te halen. Installeer drivers en update/reset je bios. Meer kan ik niet verzinnen om mijn post nog enigszins zinvol te maken.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 283814 op 24-01-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Anoniem: 283814 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:07:
Die "CPU" is een linkje naar mijn specs pagina op Tweakers, sorry als het onduidelijk was! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Yup, het is hier op GoT wenselijk om alle relevante specs als tekst op te nemen in je post. Dit zodat als jij over enige maanden die informatie aan de andere kant van die link verandert, dit topic nog leesbaar blijft.

Verder ziet het probleem er uit alsof er iets defect is aan de backlight van je monitor. Probeer eens een ander scherm aan te sluiten en te kijken of dat helpt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
kalizec schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:11:
Yup, het is hier op GoT wenselijk om alle relevante specs als tekst op te nemen in je post. Dit zodat als jij over enige maanden die informatie aan de andere kant van die link verandert, dit topic nog leesbaar blijft.

Verder ziet het probleem er uit alsof er iets defect is aan de backlight van je monitor. Probeer eens een ander scherm aan te sluiten en te kijken of dat helpt.
Specs zijn nu aangepast, thanks voor de tip.

Maar hoe verklaar je dan de piep die uit mijn computer (niet uit de monitor) kwam? En het feit dat deze piep ophield toen ik mijn monitor aanzette?

Ik heb zojuist overigens even een ander scherm geleend, gelukkig had een vriend van me een extra TFTtje liggen. Maar de enigste mogelijkheid die ik zag om op dit moment iets te kunnen testen was door beide monitoren er even tegelijk aan te hangen en te kijken hoe de computer zou reageren bij het opstarten. Ik zette mijn computer uit en bij de eerste keer opstarten bleven beide schermen uit, tweede keer opstarten kwamen beide schermen aan, etc. Er lijkt mij dus niets mis te zijn met mijn monitor maar eerder met de voeding of videokaart.

Ik zou eventueel morgen vroeg nog kunnen checken door beide monitoren aangesloten te laten en dan kijken of ze ook beide gaan flikkeren als ze een nacht uit hebben gestaan. In dat geval zou ik kunnen concluderen dat de monitoren in orde zijn en er iets anders aan de hand is.

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283814

je zou misschien ook je eigen monitor op een andere pc kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10-2024
Anoniem: 283814 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:07:

, maar voor zover ik weet kan een voeding geen geen piepjes maken.
Een voeding kan wel degelijk een piepgeluid maken. Ik spreek uit ervaring.

Verder kun je er alleen achterkomen door te gaan testen en dingen uit te sluiten. Dus monitor op andere pc ofwel een andere monitor op deze pc, videokaart op andere pc/andere videokaart in deze pc. Hetzelfde voor de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Zo, het lijkt er op dat de boosdoener gevonden is, ik had dus deze ochtend beide schermen op mijn videokaart aangesloten, en toen ik beide schermen aanzette begon mijn eigen scherm te flikkeren, terwijl het andere scherm gewoon prima aan ging. Ik heb toen meteen ook de kabels omgewisseld van primary uitgang naar secondary (en andersom) om te testen of het aan de videokaart uitgang lag, maar mijn monitor bleef flikkeren en die andere bleef het normaal doen.

De enigste conclusie die ik nu kan trekken is dat de monitor/backlight kapot lijkt te zijn, toch? Nou, maar even kijken of er nog garantie op dat ding zit dan, hij is in juni 2007 van de lopende band gerold staat er op, maar ik heb geen factuur meer van de aankoop volgens mij.. Samsung heeft toch sowieso 3 jaar fabrieksgarantie voor TFT's, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Die piep kan een coile whine zijn. Oftewel een cap die staat te trillen. Zijn verschillende manieren om dat op te lossen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Xenomorphh schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:26:
Die piep kan een coile whine zijn. Oftewel een cap die staat te trillen. Zijn verschillende manieren om dat op te lossen.
Maar aangezien ik geen last meer heb gehad van het piepend geluid ga ik er maar even van uit dat de monitor zelf toch echt de boosdoener was. Misschien was het de monitor die er voor zorgde dat de videokaart of voeding overstuur raakte, het zou kunnen. Hopelijk komt het niet meer terug.

Ik ga nu contact op nemen met Samsung om mijn monitor te laten repareren, ze beloven 3 jaar garantie voor LCD monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 10:08
Het zou te maken kunnen hebben met het volgende, ik weet niet of die videokaart extra voeding gebruikt zoals oudere en nieuwere kaarten. Maar het klinkt mij in de oren, dat je voeding niet helemaal meer in orde is. Ik heb een vergelijkbaar iets gehad met mijn amd 64 3800, zodra hij naar standby ging kwam hij er niet meer uit of heel na lang wachten. Heb er een andere voeding ingehangen en, het werkt weer naar behoren. Een videokaart kan instabiel worden als hij niet goed genoeg gevoed wordt, zowel via moederbord als een externe aansluiting.

Weet niet of je er wat aan hebt, want het is een oud beestje dus er kunnen meer gebreken opdoen.
Pagina: 1