elektromotor als dynamo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:58
Hallo tweakers.

Ik heb volgende schema
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img264/4337/12naamloos.th.png

Wat ik wil is dat de elektromotor functioneert als dynamo. Maar als ik hem aansluit pakt de elektromotor alle stroom. Daar komt bij dat de elektromotor wel gelijkstroom geeft maar de richting afhankelijk is van de draairichting dus dat wil ik ook kloppend maken.

Daarnaast zou het het beste zijn dat de elektromotor de batterijen oplaad en dat de lampjes stroom krijgen afhankelijk van een schakelaar.

De spanning komt van 2 3v knoop batterijen.

Die dynamo geeft max 5.42v en 0.97A

De leds heb ik geen specs bij maar ik gok 20ma en 2.1v

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Het is namelijk voor een demo model voor een profielwerkstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 16:59
Je zult aan de slag moeten gaan met de diode: Wikipedia: Diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img522/1850/142b.th.png

zal dit werken? en wat als ik de schakelaar omzet om het lampje uit te zetten dan zitten de plus en min van de batterij aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 19:02

SA007

Moderator Tweaking
nee,

zoek eens op gelijkrichtbrug

Dan motor -> gelijkrichtbrug -> circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
michiel_hc schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:14:
zoiets dus:
[afbeelding]

zal dit werken? en wat als ik de schakelaar omzet om het lampje uit te zetten dan zitten de plus en min van de batterij aan elkaar.
Nee, natuurlijk gaat dat niet werken. Je motor gaat alsnog draaien als je hem aansluit op je battrijtjes.
Overigens misschien handig om ineens even je spanningen en weerstanden te noteren bij de componenten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-01-2010 17:06 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom gelijkrichterbrug? Van TS meen ik nl. te begrijpen dat hij een gelijkstroommotor heeft en dan is het simpel een kwestie van meer of minder spanning dan de batterij. In het ene geval werkt hij als generator, in het andere geval als motor. Denk aan een trein of tram die een helling af rijdt en op dat moment meer spanning opwekt dan door de bovenleiding wordt geleverd. En dus energie terug gaat leveren aan het net.
Wat ik hier zie, is dat hij gewoon te weinig spanning levert voor de beide knoopcellen in serie. Dioden zullen hooguit er voor kunnen zorgen dat voorkomen wordt dat hij als motor wordt aangedreven, en een bruggelijkrichter dat hij niet meer afhankelijk zal zijn van de aandrijfrichting, maar feit blijft dat Ugen. lager is dan Ubatt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op zondag 24 januari 2010 @ 17:05:
[...]

Nee, natuurlijk gaat dat niet werken. Je motor gaat alsnog draaien als je hem aansluit op je battrijtjes.
Best knap met de diodes in serie met de motor in sperrichting?

(Waarom er twee diodes staan is mij een raadsel (die vrijloopdiode snap ik nog wel, of ie nodig is weet ik niet :+ Maar een diode ervoor en erachter? Als ik mijn tuinslang op punt A dichtdruk, dan heeft 't weinig nut om hem op punt B óók dicht te drukken: daar stroomt het sowieso al niet meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Over het algemeen zijn knoopcellen niet oplaadbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
RemcoDelft schreef op zondag 24 januari 2010 @ 17:55:
Over het algemeen zijn knoopcellen [i]niet[i] oplaadbaar!
De knoopcellen komen uit een knijpkat dus ik ging er van uit dat ze oplaadbaar waren. Maar is er een makkelijkemanier om het te controleren? Het is een cr2032 van een japans merk of zo want ik kan het merk vertalen :p
SA007 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:59:
nee,

zoek eens op gelijkrichtbrug

Dan motor -> gelijkrichtbrug -> circuit
Ik vond: http://nl.wikipedia.org/w...odes_bridge_rectifier.jpg dan kom ik dus uit op:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img509/4602/233z.th.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
michiel_hc schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:30:
[...]

De knoopcellen komen uit een knijpkat dus ik ging er van uit dat ze oplaadbaar waren. Maar is er een makkelijkemanier om het te controleren? Het is een cr2032 van een japans merk of zo want ik kan het merk vertalen :p
Die zitten ongetwijfeld alleen in de knijpkat om zonder te knijpen te werken, opladen doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 19:02

SA007

Moderator Tweaking
CR2032 is niet oplaadbaar.

Gooi er gewoon een (paar) nicad batterijen in ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Indien je wilt dat de motor in beide draairichtingen te gebruiken is is dit de juiste manier van aansluiten. Indien je de motor in een draairichting wilt gebruiken kun je volstaan met 1 diode in sperrichting (zie post osiris).

Helaas zijn er nog een paar problemen met de schakeling.
  • Een diode heeft een spanningsval van 0.7V. Aangezien de stroom in je schakeling altijd door 2 diodes loopt zal er nog maar 5.4-2*0.7=4V overblijven uit je dynamo. Hier zou je hooguit 1 cel van 3V of 2 NiCd's in serie mee op kunnen laden. (laadspanning moet stuk hoger dan batterijspanning zijn!).
  • Om een batterij (veilig) te laden wil je de laadstroom begrenzen en moet je de laadspanning van de motor waarschijnlijk nog stabiliseren. Voor een korte demo volstaat je schakeling waarschijnlijk. Als je de motor te lang ronddraait kun je je batterijen beschadigen met alle gevolgen van dien.
  • Gebruik je LED's of gloeilampjes? Indien je LED's gebruikt vergeet dan de voorschakelweerstand niet (zie FAQ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Doe zoals deze kerel. Een fantastisch tweak projectje op basis van een oude gelijkstroom motor, een regenpijp en een accu:
http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/index.html

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Jazzper schreef op zondag 24 januari 2010 @ 23:29:
Doe zoals deze kerel. Een fantastisch tweak projectje op basis van een oude gelijkstroom motor, een regenpijp en een accu:
Tof project! In Arizona kan dat inderdaad gewoon, hier ben je ook nog eens vergunningplichtig...
Pagina: 1