crt slecht voor de ogen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283814

Topicstarter
beste tweakers,

Ik zit per dag ongeveer 2 a 3 uur naar een crt scherm te kijken. Soms krijg ik dan last van vermoeide ogen. Als ik dan iets anders ga doen gaat het altijd weer over. Ik weet dat ik eigenlijk mijn resolutie moet verlagen, maar mijn vraag is of het erg is. Moet ik als ik zo doorga over een paar jaar aan een bril oid? Is een LCD of TFT beter voor je ogen?

groet, pc fluisteraar.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 283814 op 29-03-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04 22:36
Waar staat de refresh rate dan op?
Ik werk hier namelijk ook nog op een CRT met een resolutie van 1920x1200 en een refresh rate van 85 Hertz en kan er uren achter zitten zonder vermoeide ogen.
Als het lager staat is het inderdaad erg vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 01:29

Brazza

Byte me!

Met een CRT worden je ogen veel vermoeider als met een LCD. Upgrade dude :)
Een belangrijk verschil tussen CRT monitoren en TFT schermen is dat de lichtuitstraling van een TFT scherm constant is en die van een CRT niet. In feite knippert een CRT scherm heel snel en dat is vermoeiend voor je ogen. Een moderne CRT monitor gaat zo'n 85 a 100 keer per seconde uit, terwijl oudere schremen knipperen met een snelheid van soms maar 60 keer per seconde. Dat kan erg vermoeiend zijn voor de ogen. De subpixels in een TFT scherm geven constant dezelfde hoeveelheid licht door totdat ze door de transistor van kleur (intensiteit) veranderd worden. Dat is een stuk rustiger voor de ogen.
http://www.tekstenuitleg....dware/tft-scherm/tft.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties.

@loki.nya. Hij draait op 1280*1024 & op 60 Hz. Hij haalt pas 85 Hz op een resolutie van 800*600 :P Maar dat werkt niet zo lekker als 1280*1024.
@brazza. jep, maar is het ook slechter voor je ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Het is niet zozeer heel slecht voor je ogen, het is vooral gewoon vervelend als je vermoeide ogen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

60Hz is inderdaad erg vermoeiend en irritant.

Uiteraard heb je er niet opeens een bril door nodig, je hoornvlies vervormt niet door naar iets dat erg irritant is te kijken ;)

Tip: haal ergens een oud 17" of 19" tftje. Die zijn ook gewoon 1280x1024, maar dan zonder geknipper.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zorgen dat je in een goedverlichte ruimte zit scheelt ook al een heleboel. Maar persoonlijk zou ik inderdaad ook echt niet graag meer langere tijd achter een 60Hz CRT doorbrengen nee.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

Anoniem: 283814 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:20:

@loki.nya. Hij draait op 1280*1024 & op 60 Hz. Hij haalt pas 85 Hz op een resolutie van 800*600 :P Maar dat werkt niet zo lekker als 1280*1024.
@brazza. jep, maar is het ook slechter voor je ogen?
Geen idee, denk dat de CRT nog niet zo lang in ons leven is om dat te zeggen. Wel weet ik dat ik onzettende tranende/rode ogen had als ik te lang achter de pc had gezeten (vierkante ogen). En dat wordt beduidend minder toen ik een LCD kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik had bijna een half jaar vele uren per dag EVE Online gespeeld met een LG Flatron CRT op 85 Hz voor mijn neus. Geen vermoeide ogen, maar ik heb al CRT's gezien waar ik geen 5 minuten ernaar kan kijken. Zoiets als 14", dirt cheap, met moeilijk 800x600 halen en waarschijnlijk minder dan 60 Hz refresh rate. Het is afhankelijk van de kwaliteit van het scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 14-04-2010 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 13:44
Bij een rustgevender beeld ga je minder met je ogen staren. Dus minder vermoeiend voor je ogen = beter.

Het is nooit bewezen dat je ogen echt SLECHTER worden van het kijken naar beeldschermen / tv's. Je ogen worden er op z'n minst lui van, waardoor je veraf minder goed kunt zien.

Koop gewoon een LCD, kosten ook helemaal niks meer tegenwoordig.

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 24-01-2010 13:28 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal. Ik denk dat ik opzoek moet gaan naar een old skool lcd schermpje.

bedankt voor jullie hulp.

edit: en ik heb opzich niet echt goedkope meuk, maar meer ouwe zooi. alhoewel dat wel op hetzelfde neer komt natuurlijk :+

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 283814 op 24-01-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:52
Wat een oud beestje ;)

Ik weet niet waar je woont, maar ik denk dat je voor een kratjebier/fles wijn een nieuwe crt kan bemachten die wel 85hz aankan. Persoonlijk vond ik 85hz prima te doen.

Zie bv:
http://tweakers.net/aanbo...7-inch-1x-15-inchcrt.html
http://tweakers.net/aanbo...-17-inch-crt-monitor.html
http://tweakers.net/aanbo...207324/crt-17-compaq.html
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/206604/hansol.html

En nog veel meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik woon in de buurt van gouda, maar ik koop denk ik wel gelijk een lcd. Als ik namelijk mijn geluid iets harder zet krijg ik van die stippen en strepen op me scherm. :+ Met lcd heb je dat niet dus ik ga het denk ik gelijk maar goed doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza

Brazza

Byte me!

Anoniem: 283814 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:39:
ik woon in de buurt van gouda, maar ik koop denk ik wel gelijk een lcd. Als ik namelijk mijn geluid iets harder zet krijg ik van die stippen en strepen op me scherm. :+ Met lcd heb je dat niet dus ik ga het denk ik gelijk maar goed doen. :P
Misschien moet je de boxen even wat verder van je monitor zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee ik heb nu gewoon een koptelefoon. ook beter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
rapture schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:26:
ik heb al CRT's gezien waar ik geen 5 minuten ernaar kan kijken. Zoiets als 14", dirt cheap, met moeilijk 800x600 halen en waarschijnlijk minder dan 60 Hz refresh rate. Het is afhankelijk van de kwaliteit van het scherm.
Zulke vissenkommen hebben we op school ook, in een lokaal waar de monitoren redelijk ingebouwd zitten en dus niet zomaar vervangen kunnen worden door TFT's.

Ook van die 14" dingen met wazig beeld, gieren en fluiten erover, geef je er een klap tegenaan is het weer over.

En dat hangt dan aan een Core2Duo machine :')

In de andere lokalen overigens wel gewoon mooie TFT schermpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:03

M2M

medicijnman

maar aan de andere kant is met een degelijk CRT geval natuurlijk niets mis. Ik heb ook een tijd lang op 1600 bij 1200 @ 120Hz gezeten en dat draait best rustig en aardig voor je ogen. Ook 2048 bij 1536 op 75 Hz gaat uitstekend.

Maar ook zorgen dat je niet zo dicht bij je scherm zit dat je je hoofd helemaal moet draaien om de andere kant van het scherm te zien is aan te raden, vaker pauze nemen (elke 30 minuten een bakkie koffie ofzo).

Maar daarnaast, een nieuw scherm is niet duur meer. Een degelijk geval LCD op full HD resolutie (1920 bij 1080) is er al voor een euro of 170. En als het je ogen betreft zou ik daar in ieder geval niet op besparen. Dan een keertje niet mee met de nieuwste videokaart en een degelijk scherm aanschaffen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorgaldir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 22:52

Dorgaldir

Creature of the web

upgraden naar een tft is the only way to to :p
Ik had vroeger ook last van veel crt schermen en heb deze dan ook afgezworen sinds ik een lcd heb, heb enkel nog een crt als reserve staan voor als mijn ander scherm het begeeft, maar die gaat ook de deur uit als ik een nieuwe tft koop

Just me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Galen schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:50:
upgraden naar een tft is the only way to to :p
Ik had vroeger ook last van veel crt schermen en heb deze dan ook afgezworen sinds ik een lcd heb, heb enkel nog een crt als reserve staan voor als mijn ander scherm het begeeft, maar die gaat ook de deur uit als ik een nieuwe tft koop
Dan had je brakke CRTs

Een goede CRT met lage (<.25) dot pitch en hoge (>85Hz) refresh op de gewenste resolutie is gewoon strak te noemen en doet niet onder voor een goede TFT. Enig minpunt is dat het zo'n lompe bakbeest is.

TS, tot je een beter scherm vindt (en idd goede CRTs zijn nu echt gratis op te pikken) kun je het iig ws op 1156x865@75Hz zetten. Nog niet perfect, maar stukken beter dan 60Hz zonder dat je al teveel bureablad verliest.

Overigens, 1280x1024 is ook nog eens vervormd op zo'n 4:3 scherm, aangezien dat 5:4 is. De juiste verhouding krijg je op 1280x960

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

85 Hz of hoger is goed te doen hoor. 60 Hz word je stapeldol van maar sinds ik de boel naar 85 heb gezet kan ik er rustig uren mee werken. Niets anders dan de LCD's die ik gewend ben.

Een goede CRT is nog wel te krijgen voor nop, een LCD moet je eigenlijk altijd nog wel voor betalen. Een goede CRT is de moeite nog wel waard hoor, zeker ook op andere vlakken versus een goedkope LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
De transistoren hebben geen refreshrate bij stilstaand beeld, maar hoe zit het eigenlijk met de backlight van een TFT/LCD scherm? Is dit een CCFL buisje die op de snelheid van het lichtnet ververst? (50 Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 14:27
Het voordeel van een TFT scherm in jouw situatie is ook dat het scherm verder naar achter kan, waardoor je muis en toetsenbord ook verder naar achter kunnen. Hierdoor heb je wat ondersteuning aan je armen door het bureau. Persoonlijk krijg ik namelijk ontzettend pijnlijke armen en schouders als ik mijn muis en toetsenbord aan het randje van m'n bureau heb liggen en hierdoor geen ondersteuning heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 283814 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:20:

Oh jee, dat je daar op kunt werken zeg. Je kunt bij mij gratis een Eizo 17" afhalen die zelfs 1280*1024 op zij sloffen op 85Hz doet. Ding moet toch weg en staat al jaren in de weg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 07:33:
[...]

Oh jee, dat je daar op kunt werken zeg. Je kunt bij mij gratis een Eizo 17" afhalen die zelfs 1280*1024 op zij sloffen op 85Hz doet. Ding moet toch weg en staat al jaren in de weg.
vind ik super van je, O+ maar je woont wel ver weg volgens je profiel. Klasgenoot heeft nog een mooi schermpje. Maar toch ontzettend bedankt voor je aanbod. ;)
Ruuddie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 04:26:
Het voordeel van een TFT scherm in jouw situatie is ook dat het scherm verder naar achter kan, waardoor je muis en toetsenbord ook verder naar achter kunnen. Hierdoor heb je wat ondersteuning aan je armen door het bureau. Persoonlijk krijg ik namelijk ontzettend pijnlijke armen en schouders als ik mijn muis en toetsenbord aan het randje van m'n bureau heb liggen en hierdoor geen ondersteuning heb.
deze staat inmiddels ook al een stuk verder naar achter, hij staat nu tegen de muur en ik heb nergens last van. ;)
dion_b schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:20:
[...]

TS, tot je een beter scherm vindt (en idd goede CRTs zijn nu echt gratis op te pikken) kun je het iig ws op 1156x865@75Hz zetten. Nog niet perfect, maar stukken beter dan 60Hz zonder dat je al teveel bureablad verliest.

Overigens, 1280x1024 is ook nog eens vervormd op zo'n 4:3 scherm, aangezien dat 5:4 is. De juiste verhouding krijg je op 1280x960
ik heb hier een 8400 GS van nvidia maar daar kan ik niet kiezen uit 1280x960. :? of ligt dat ook aan de monitor? Ik heb hier wel 1024x768.

edit: offtopic: het is trouwens niet zo'n stokoud computersysteem als het lijkt. Er zit bijvoorbeeld een athlon x2 in met 2 gb geheugen. Ik heb hem een poos terug namelijk een upgrade gegeven. :*) klik

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 283814 op 04-02-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 283814 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:27:
[...]

vind ik super van je, O+ maar je woont wel ver weg volgens je profiel. Klasgenoot heeft nog een mooi schermpje. Maar toch ontzettend bedankt voor je aanbod. ;)

[...]

deze staat inmiddels ook al een stuk verder naar achter, hij staat nu tegen de muur en ik heb nergens last van. ;)

[...]

ik heb hier een 8400 GS van nvidia maar daar kan ik niet kiezen uit 1280x960. :? of ligt dat ook aan de monitor? Ik heb hier wel 1024x768.

edit: offtopic: het is trouwens niet zo'n stokoud computersysteem als het lijkt. Er zit bijvoorbeeld een athlon x2 in met 2 gb geheugen. Ik heb hem een poos terug namelijk een upgrade gegeven. :*)
Inderdaad geen standaardresolutie. Overigens kan je met het programmaatje Powerstrip deze wel vrij gemakkelijk toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Je kan natuurlijk ook eens kijken naar het programma f.lux. Mijn vriend filenox schreef hier een stukje over in zijn blog.
F.lux zorgt er voor dat je ogen minder snel vermoeid worden door de belichting en de kleuren van het scherm te regelen.

Ik gebruik het programma nu al bijna een jaar, en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meer zonder kan. Het is echt een zeer fijn programma.

F.lux is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 04:25:
De transistoren hebben geen refreshrate bij stilstaand beeld, maar hoe zit het eigenlijk met de backlight van een TFT/LCD scherm? Is dit een CCFL buisje die op de snelheid van het lichtnet ververst? (50 Hz)
Ik heb het nooit kunnen bevestigen uit andere bron, maar de bron die ik destijds heb kunnen vinden gaf aan dat een CCFL een aanzienlijk hogere frequentie gebruikt dan het lichtnet (zelfs iets in de trant van 30 KHz) waardoor de problemen met lage verversingssnelheid niet bestaan.

Ze zouden ook gek zijn, een techniek waarbij je er eindelijk vanaf bent laten verprutsen omdat het lichtnet toevallig op 50 Hz werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Anoniem: 296939 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:56:
Je kan natuurlijk ook eens kijken naar het programma f.lux. Mijn vriend filenox schreef hier een stukje over in zijn blog.
F.lux zorgt er voor dat je ogen minder snel vermoeid worden door de belichting en de kleuren van het scherm te regelen.

Ik gebruik het programma nu al bijna een jaar, en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meer zonder kan. Het is echt een zeer fijn programma.

F.lux is hier te vinden.
Heb 't nu ook geprobeerd. Werkt inderdaad goed, alleen bij mij trilt 't beeld elke 2 seconde even, alsof ie steeds bijsteld. Dat is wel heel irritant.

Edit: gefixed door scherm op 60Hz te zetten, stond op 59Hz

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Awesome op 05-02-2010 18:39 ]

Pagina: 1