Creative t-6160 center/subwoofer werken niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een creative t-6160 5.1 setje. Hiervan werken de center en subwoofer niet. Alles is goed aangesloten. Ik heb realtek hd audio geluidskaart en alle instellingen daarvan zijn goed, maar bij de test krijg ik er al geen geluid uit. Het probleem op internet is bekend, maar bij mij werken al die oplossingen niet. De drivers zijn up-to-date, en ik heb windows 7 als os.
Hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

Vincent

P.S. de rear en front speakers doen het wel gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig een 7.1 geluidskaart en de center/subwoofer jack in de verkeerde output gestoken? Je geluidskaart uberhaupt gezet op 5.1 en niet 7.1. De kleuren hoeven niet perse te matchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alles is goed aangesloten en hij staat ook op 5.1, dus dat is het probleem niet. Aan de software ligt het ook niet. Op internet is het probleem redelijk bekend, maar die oplossingen werken voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Alles is goed aangesloten"
"Aan de software ligt het ook niet"
-Dat zijn hele stellige uitspraken. Als je om hulp vraagt moet je wel open kaart spelen. Dus vertel eens wat voor moederbord je hebt, en hoe je je geluidskaart in hebt gesteld en aangesloten aan je set.

Ik vind het namelijk erg toevallig dat de kanalen die in één stereojack zijn verwerkt, het niet doen.

"Probleem redelijk bekend" (Heb je een link? Wat heb je geprobeerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
Mijn moederbord is een : Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Ik heb een oranje, zwarte en groene aansluiting aan mijn boxjes, en deze zitten respectievelijk in de oranje, zwarte en groene ingangen op mijn geluidskaart.
Verder is mijn geluidskaart diegene die standaard op mijn mobo zit. Dus ik heb er geen aangeschaft.
De instelling op mijn geluidskaart zijn als volgt (realtek hd)
Aangevinkt zijn
Centrum
Subwoofer
Paar achteraan
Vooraan links en rechts
Surroundluidsprekers
Luidspreker vullen
Laagbeheer inschakelen

Link over het probleem
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=438666
Verder alle threads nagekeken die je ziet als je: center/subwoofer not working, in google intypt.

Hoop dat dit genoeg info is.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.gigabyte.com.t...eType=Manual&FileID=19305

Hier is de manual. Op pagina 95 leggen ze uit hoe je een set luidsprekers aan moet sluiten. Zoals je het nu zegt heb je niet 5.1 maar 7.1 geselecteerd. "paar achteraan" + "surround luidsprekers" is meer dan 5 kanaals. Ik zou dus zeggen, trek je kabels los en steek de oranje kabel in de oranje plug van je pc. Terwijl je je pc aan hebt en de software open.

De software (realtek HD audio manager)zal dan vragen wat er is aangesloten. Dan kun je je subwoofer/center out aanvinken. Vervolgens zwart in zwart (zit onder oranje) en dan aanvinken dat dat je rear speaker out is. Tenslotte steek je groen in groen, zit rechts van zwart. Ook dan vraagt de software wat er op aangesloten is. Dan vink je front speaker out aan.

Dan ga je naar het eerste tabblad (speaker configuration) van de software en kies je 5.1.

Je heb dus (zonder gebruik van microfoons) maar 3 vinkjes.

Als je dat hebt gedaan mag je met recht zeggen dat je set waarschijnlijk goed is aangesloten en wordt aangestuurd. Ik zou zeggen; probeer het eens. Lukt het dan nog niet om testsignalen naar je sub/center te sturen in de driversoftware, pas dan zou ik naar de 5.1 set ansich gaan kijken om te zien of er iets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Ik heb vooruitgang.
Het blijkt dat Mijn subwoofer en center wel degelijk werken, maar het is heel erg zacht. Het volume staat maximaal, en dan strilt de subwoofer heel licht, en de center maakt maar heel weinig lawaai. Terwijl de front en rear heel veel herrie maken op dat volume.
Ze doen het dus veel te zacht, maar ze doen het wel.
Alvast weer heel erg bedankt. (weet nu tenminste dat ze werken).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideeen?
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al geprobeerd de kabels te verwisselen? Dus dat het testsignaal van je fronts naar je center/sub wordt gestuurd? En andersom. Je kabel van fronts in de center sub uitgang. Dan kun je in ieder geval testen of het aan je pc ligt of niet.

Als je fronts ineens zacht klinken en je center en sub heel luid klinken. Dan ligt het aan je pc(instellingen). Zo niet, dan moet je toch het probleem zoeken in de 5.1 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, dat werkt ook niet, dus ik zal ze wel terugbrengen. Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smokey!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 16:42
Hier hetzelfde probleem. In Realtek HD Audio (v2.41) werken mijn subwoofer en center niet.

Echter als ik muziek afspeel werken ze wel gewoon. Dus het ligt niet aan de speakers of aansluiting. Ingame is het gewoonweg kut spelen omdat het geluid belabberd is (bijv in GTA4 hoor ik geen stemmen...).

Ik heb een MSI 770-C45 moederbord en gebruik de onboard geluidskaart ( win7 32 bits). ik heb de jacks allemaal er goed inzitten (kleur bij kleur) Ik heb ook andere ingangen geprobeerd maar dat werkt ook niet.

Het is al heel raar als ik de jacks van de front of rear speakers er in stop dat ik dan een melding krijg dat die aangesloten zijn maar als ik de subwoofer/center jack erin stop ik geen melding krijg...

Ik lees op internet meer over dit probleem maar kan nergens een voor mij werkende oplossing vinden.

Uiteraard heb ik in Realtek mijn configuratie op 5.1 gezet.

Wie o wie helpt mij? (A)

PS: ik heb ook de drivers opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde set (T6160) en ik heb het probleem alleen bij mijn subwoofer. Ik heb zojuist de laatste drivers van realtek gedownload (6.0.1.6077). Mijn 3 stekkertjes zitten in de goede gaatjes, ook volgens de realtek audio configuratie.
Ik heb de set ook aangesloten gehad op mijn andere pc (een van 5 jaar oud) met een soundblaster 24 kaart en daarbij had ik precies hetzelfde probleem! Je zou zeggen dat het dan aan de sub ligt, maar de set is gloednieuw.

Heeft er iemand een trucje waarmee ik zonder twijfel kan vaststellen of mijn sub wel werkt?

Als ik die uren die ik hieraan heb besteed had kunnen werken, dan kon ik nu zo ongeveer een 5.1 set van bose kopen in plaats van dit creative setje...
Pagina: 1