Cisco - SNMP / SYSLOG message on congested link

Pagina: 1
Acties:

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-12-2025
Een uitdaging;

Ik zoek een methode om een SNMP trap of Syslog message to laten versturen door de router / switch wanneer de link utilization boven een bepaalde threshhold komt.

De standaard loggin functies kunnen volgens mij niks hier in betekenen.

Ik kan natuurlijk ook een SNMP monitor pakket deze functie voor rekening laten nemen maar dat wil ik dus in deze case juist niet.

Kopen met Bitcoin

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:26

ralpje

Deugpopje

En waarom niet? Met een half verhaal is het lastig antwoorden geven ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 22:42

Kabouterplop01

chown -R me base:all

hmmm on a congested link :) met dat SNMP pakket wordt het heel lastig, ik denk dat je dan hooguit een port/interface down krijgt. (Ik denk ook niet dat je daar een MIB specifiek voor wil laden; de interface die je uitvraagt geeft al een hoop verkeer aan, of geeft geen antwoord omdat die port vol zit)
De trap die de machine zelf stuurt, daar wil je het van hebben, maar die komt niet aan.

reden te meer om out-of-band te pollen en traps te versturen.
Het enige wat me zo te binnen schiet is een custom trap versturen mbv de event manager driven object met een policy-map met een shaper op het percentage. (in geval van cisco)
Of ... de 95th percentile grafiek die in beetje snmp data==>grafiekjes programma zit monitoren.

[ Voor 23% gewijzigd door Kabouterplop01 op 24-01-2010 12:24 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
Je gaat inderdaad eerder naar RMON "agent" op het devices moeten kijken om te doen wat jij wilt.

http://www.cisco.com/en/U...ration/guide/fcd301b.html

SNMP "as such" heeft geen notie van "thresholds" etc. Je kan gewoon counters uitlezen en een SNMP monitoring station moet conclusies trekken.

Met RMON kan je wel degelijk alarm-levels instellen en notificaties etc.

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-12-2025
Allemaal bedankt voor de snelle en creative antwoorden.

Uiteindelijk heb ik het voor mij best werkbare antwoord gevonden in een "event manager applet".
Het nadeel hiervan is dat deze event manager functie alleen recente IOS versies berschikbaar is. Echter wil ik dit gaan toepassen op Cisco 7600 routers en dat gaat wel lukken.

De test situatie;
Door de volgende event manager applet code kan ik per interface een threshold defineren voor het in en uitgaande verkeer. Als deze threshold is gepasseerd, volgt er een syslog enty. Die via de syslog server weer in een SMS zal worden omgezet.

code
event manager applet Threshold-FastEthernet0-RX
 event interface name FastEthernet0 parameter receive_rate_bps entry-op gt entry-val 20000000 entry-type value exit-op lt exit-val 20000000 exit-type value poll-interval 5
 action 1.0 syslog priority alerts msg "WARNING - Threshold of 20000000 bps on $_interface_name is reached - Current rate is: $_interface_value bps"

Syslog entry:

%HA_EM-1-LOG: Threshold-FastEthernet0-IN: WARNING - Threshold of 20000000 bps on FastEthernet0 is reached - Currentrate is: 20014000 bps

Hopelijk kunnen jullie hier ook wat mee ;)

[ Voor 7% gewijzigd door KopenMetBitcoin op 24-01-2010 15:58 ]

Kopen met Bitcoin

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 22:42

Kabouterplop01

chown -R me base:all

erg gaaf!! welke logging lvl moet je hiervoor gebruiken? ik zie dat het een lvl1 syslog melding is...

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Neem aan dat je hem ook hier post?

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Dat ziet eruit als een hele handige functie, zo eens kijken of die in m'n IOS'jes ondersteund wordt :)

Thx!

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
Inderdaad leuke & flexibele functionaliteit! ... had dit nog niet gezien eerlijk gezegd.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op maandag 25 januari 2010 @ 08:52:
Dat ziet eruit als een hele handige functie, zo eens kijken of die in m'n IOS'jes ondersteund wordt :)

Thx!
Dit de Embedded Event Manager.
Met de Feature Navigator kan je checken of dit onderdeel is van het IOS image.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1