Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[video] Codec met het laagste energieverbruik

Pagina: 1
Acties:

• BD1
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:07
Ik zou graag een film willen kijken op mijn laptop in de auto. Nu heb ik geen 12V-lader of een 12V naar 230V-converter, dus alles zal op de accu van mijn laptop moeten gebeuren. Nu kan ik me voorstellen dat een hoog gecomprimeerd videobestand veel energie vraagt om deze te decoderen. En het zou jammer zijn als ik een film niet kan afkijken omdat de accu leeg is. Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
  1. Naar welke codec(zowel video als audio) moet ik het videobestand converteren zodat de laptop de minste energie verbruikt?
  2. Welk programma waarmee ik het videobestand afspeel is het energiezuinigst?
N.B. De grootte van het videobestand is geen bepalende factor.

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-11 20:55
Vergeet niet dat bitrate een belangrijke rol speelt. Je kan dan wel laag comprimeren, maar als dat betekent dat je meer data moet decoderen, kan dat nadelig uitpakken. Dus grootte van het bestand speelt wel degelijk een rol.

Welke decoder het beste is weet ik niet, ik zou gevoelsmatig de snelste zeggen. Ik durf ook niet te zeggen of DXVA/CUDA decoders relatief gezien energiezuiniger zijn.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als je minder "zwaar" encodeert/decodeert hoeft je CPU (of hardwarematig via GPU) minder te zweten, maar je harde schijf des te meer. Gebruik je een SSD, dan speelt dat aspect weer minder. Je moet al die aspecten tegen elkaar afzetten.

• BD1
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:07
Daar had ik even niet gedacht. Mijn veronderstelling was dat het energieverbruik van de HDD geen rol speelt. Totaal niet aan gedacht, heel dom...

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
Wordt een lastige vergelijking denk ik, volgens mij moet je het gewoon eens proberen met dezelfde video op verschillende manieren compresseren.