Gerelateerde jobs, of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• deus4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Beste,

Over enige tijd komt voor mij ook het moment dat ik deel ga uitmaken van de arbeidsmarkt. Aansluitend bekijk ik dan ook met enige regelmaat de 'jobs' sectie binnen Tweakers.net. Helaas ondervind ik de volgende 2 problemen:

1. Er zijn enorm veel jobs op het gebied van systeem beheer, of programmeren, maar daarbuiten is het aanbod enigszins schaars. Als ik dan ook nog ga kijken naar het aanbod voor hooggeschoolden, lees master/PhD/Postdoc, dan is er al vrijwel niets meer te vinden. Sterker nog, de categoriën PhD of postdoc ontbreken gewoon volledig. Deze 2 groepen kun je niet samen met 'Master' even kort door de bocht samenvatten onder de noemer 'WO' gezien daar het onderlinge verschil te groot voor is. Vandaar mijn vraag of jullie hier eens naar kunnen kijken? Splits de categoriën op, voeg meer vacatures op deze niveau's toe, en indien mogelijk ook wat meer variatie in de vacatures.

2. Aansluitend bij bovenstaand punt, zou het ook mooi zijn als de 'Gerelateerde jobs' die bij artikelen op de FP worden voorgeschoteld, eens op de schop worden genomen. Een voorbeeldje van vandaag: nieuws: Onderzoekers maken wafer van grafeen
Dit topic gaat duidelijk in op wetenschappelijk onderzoek. Nu weet ik van dit specifieke vakgebied werkelijk geen donder, maar vacatures als perl-programmeur en systeem beheerder active directory vallen hier volgens mij niet onder. Het zou zeer mooi zijn als jullie bij dit soort topics bijpassende vacatures zouden kunnen vinden. Het woord 'bijpassend' refereert hier voor mij zowel naar het onderwerp als naar het niveau (Wetenschappelijk onderzoek: PhD/PostDoc).

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:28

crisp

Devver

Pixelated

Het grootste probleem zit 'm in het feit dat wij de jobs-sectie niet zelf beheren maar deze data aangeleverd krijgen. Dat verklaart meteen je eerste punt; de data die wij krijgen kent enkel een onderverdeling in WO, HBO en MBO en verder niet. Daarbij zijn dit inderdaad overwegend ICT-gerelateerde functies.
.
Het tweede punt grijpt wat dieper in op onze technische implementatie; gezien het feit dat de aangeleverde data ook niet gecategoriseerd is met betrekking tot functie proberen wij dat zelf te bewerkstelligen op basis van steekwoorden die voorkomen in de titel of de vacaturetekst. Dat dat gepaard gaat met 'false positives' (een vacature met 'XML' in de tekst betreft natuurlijk niet per definitie een development-functie) is een feit.

Om bij nieuwsberichten 'relevante' vacatures te tonen zijn bepaalde steekwoorden vervolgens gekoppelt aan de tags die de redactie toekent aan de nieuwsberichten. In het door jou aangehaalde voorbeeld is het de 'r&d'-tag die voornamelijk development-gerelateerde vacatures teruggeeft (zonder enige nuance daarin).

Wij zijn ons bewust van het feit dat 'gerelateerde jobs' (of 'bijpassend' zoals je zelf zegt) in veel gevallen daardoor slechts 'semi-gerelateerd' is. Helaas hebben we weinig tot geen mogelijkheden om die relevantie te verbeteren zolang de aangeleverde data daartoe geen mogelijkheden biedt (wat hopelijk in de toekomst wel gaat verbeteren). Aan de andere kant dient het blokje 'gerelateerde jobs' ook nog een ander doel: mensen opmerkzaam maken van het feit dat we ook een vacature-sectie hebben, en ik denk dat het voor dat doel wel werkt.

Intentionally left blank