[win7 pro]RAID 0 converteren dynamische volume

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
Momenteel draait er Windows 7 Pro 32 bits.
RAID 0 is ingesteld met 2 Samsung F3 spinpoint harde schijven.

Nu wilde ik True Image beveiligde zone instellen maar dit kan niet op een dynamische schijf blijkt. Bij Diskmanagement gekeken en1 schijf is standaard maar de andere is een dynamische schijf. Hoe dit komt weet ik niet wellicht zelf gedaan bij het aanmaken van de partities.
RAID0 was ingesteld toen ik de pc kreeg. De partities op schijf1 en schijf2 heb ik zelf aangemaakt maar niet gelet op dynamische volumes of standaard.

Wat ik me afvraag en niet via google kan vinden is het volgende:

Kan ik de dynamische volume converteren naar standaard volume zonder dataverlies van de 1e disk? Het staat in RAID0?
Hoe dit moet heb ik wel gevonden maar heeft dit gevolgen voor de boot en data partities op de 1e schijf als ik de 2e omzet naar een standaard schijf. Gebeurd er iets met de data of raid0?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Nadat ik zocht op het volgende: convert dynamic disk to basic disk

Kwam ik op de volgende site uit waar het best wel duidelijk staat uitgelegd:
How to Convert dynamic disk to basic disk?

En ook kwam ik dit Technet Artikel tegen:
Change a dynamic disk back to a basic disk

Dit artikel gaat wel over Windows Server 2003, maar hier is niks aan veranderd in Windows 7.

Je verliest wel al je data omdat je, je volumes moet verwijderen, maak dus vooraf een goede (geteste) backup. De RAID0 zal ook veranderen, omdat die alleen mogelijk is bij dynamische disken, tenzij je natuurlijk hardware matige RAID0 gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Turdie op 24-01-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
De volumes op de dynamische schijf moet verwijderdt worden maar toch niet de data op de standaard schijf?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Zojuist geprobeerd. Echter zodra ik de disk (2) convereer en met True image op een van de partities een beveiligde zone aanmaak zomdat toe te passen zie ik dat ook disk 1 verloren gaat volgens mij. De RAID 0 wordt er dan afgehaald.
Windows zegt ook voor het converteren dat , indien je converteerd dit station niet over meerdere disks kan. Dus als ik het goed begrijp kun je geen RAID 0 doen op 2 standaard schijven? Er moet er dan 1 dynamisch zijn?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Disk 1 is leeggemaakt en op disk 0 staan alle partities nog. Disk1 is een standaard disk geworden net zoals disk 0. De RAID0 werkt echter nog volgens het bios. Wat ik echter niet begrijp: bij RAID 0 worden de 2 schijven als 1 schijf gezien? Ik kan echter gewoon partities aanmaken en verwijderen op disk 1. Disk 0 geeft wel de grootte aan van 2 schijven.....

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Zoals ik al zei, heb je bij normale disken, standaard disken geen RAID. RAID werkt alleen bij dynamische disken, tenzij je een hardware raid-controller gebruikt, maar dit is vaak niet het geval in een desktop/client.In de BIOS stel ook geen RAID in by the way, maar in de RAID software op de RAID controller.
Tik eens de volgende commando's in, zodat ik een beetje kan zien wat je configuratie is (na elkaar uitvoeren). Output hier graag copy/pasten.
 diskpart

list disk 

list volume 

Owh ja wat leesvoer voor je, lijkt me wel handig als je dit even doorneemt:
What are basic and dynamic disks?

[ Voor 73% gewijzigd door Turdie op 25-01-2010 20:14 ]

Pagina: 1