Toon posts:

Delen maar één kant op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb een probleempje met mijn netwerk.
Ik heb een PC met Windows XP Professional en een laptop met Windows XP Professional.
De PC wil ik gaan gebruiken als mediaserver en sluit ik dus aan op mijn TV.

Ik heb beide aangemeld in het netwerk waar ze gebruik maken van een gateway.
Beide maken gebruik van dezelfde werkgroep.
Ook hebben beide dezelfde configuratie, denk hierbij aan firewall e.d.
De IP-adressen heb ik vast gezet en de standaard gateway is mijn draadloze modem.

Ik heb in de configuratie van het modem beide MAC adressen ook nog toegevoegd, zodat ze toegang krijgen.
NetBios staat op beide PC's ingeschakeld en er staat op beide PC's ook maar 1 account op, het Administrator(500) account.

Het vreemde in deze setup is dat ik vanaf mijn laptop netjes de gedeelde mappen kan benaderen op de PC. Ik kan hier uit lezen en de PC gebruiken als NAS server enz enz.....
Wanneer ik vanaf de PC de laptop probeer te benaderen, word de laptop niet gevonden.
Ook als ik een netwerkverbinding(mapping) probeer te maken kan ik browsen naar mijn werkgroep, ik zie an netjes de PC staan, echter de laptop niet.

Heeft iemand een idee waar dit in zit, aangezien op beide apparaten de configuraties(op de hardware na) hetzelfde zijn??

Alvast bedankt!

P.S: Dit alles is op beide computers draadloos

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:28

Onbekend

...

Heb je de firewalls op de machines al gecontroleerd? (uitgezet?) En accepteert de andere machine wel een "onbekende gebruiker"?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de firewalls staan ondertussen uit.
Ik heb het netBIOS protocol ondertussen ook op beide computers toegevoegd.

Nu krijg ik dus via mijn PC wel de laptop te zien, alleen bij het proberen toegang te krijgen naar een gedeelde map hierop krijg ik de melding:

"\\laptop\Films is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron".

De gebruikersaccounts op de computers zijn het zelfde.
Via gebruikersbeheer heb het account lid gemaakt van Administrator, computerbeheerder, Netwerkconiguratieoperators en Externe Bureaubladgebruikers gemaakt.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe ik geavanceerde rechten voor delen kan aanpassen, wellicht zit hier het probleem?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

NetBIOS hoef je anno 2010 niet meer te gebruiken hoor :o

Je moet even de rechten op de gedeelde map instellen. In XP kan dit heel eenvoudig door op de map rechts te klikken, Delen en Beveiliging aan te klikken en op dit tabblad even alle rechten in te schakelen voor de gebruiker die je toegang wil geven. Vergeet niet de schrijfrechten op de share zelf ook in te schakelen als je ook wil kunnen schrijven naar de map op de server.

Ik zou voor deze situatie echter wel even een andere gebruiker aanmaken dan Administrator.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:09:
NetBIOS hoef je anno 2010 niet meer te gebruiken hoor :o

Je moet even de rechten op de gedeelde map instellen. In XP kan dit heel eenvoudig door op de map rechts te klikken, Delen en Beveiliging aan te klikken en op dit tabblad even alle rechten in te schakelen voor de gebruiker die je toegang wil geven. Vergeet niet de schrijfrechten op de share zelf ook in te schakelen als je ook wil kunnen schrijven naar de map op de server.

Ik zou voor deze situatie echter wel even een andere gebruiker aanmaken dan Administrator.
Bedankt voor je reactie.
Dit heb ik ook geprobeerd, echter het enige dat ik te zien krijg is dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitmoto.nl/fotos/delen.jpg

Ik kan hier dus niet precies aangeven welke gebruiker wat mag.....

Verwijderd

Bedankt voor je reactie.
Dit heb ik ook geprobeerd, echter het enige dat ik te zien krijg is dit:

Ik kan hier dus niet precies aangeven welke gebruiker wat mag.....
Je moet eens kijken in de mapopties in verkenner. Daar moet je het vinkje van voor "eenvoudig delen inschakelen" uitschakelen. Dan zal je meer instellingen kunnen maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:30:
[...]

Je moet eens kijken in de mapopties in verkenner. Daar moet je het vinkje van voor "eenvoudig delen inschakelen" uitschakelen. Dan zal je meer instellingen kunnen maken.
Dat is duidelijk.
Ik heb nu de machtigingen voor een aantal gebruikers op volledig beheer gezet, dan nog krijg ik geen toegang :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:58:
[...]

Dat is duidelijk.
Ik heb nu de machtigingen voor een aantal gebruikers op volledig beheer gezet, dan nog krijg ik geen toegang :(
Hebben de gebruiksaccounts een wachtwoord? Ik heb namelijk al gemerkt dat het delen van data soms te wensen overlaat als de gebruiksaccounts geen wachtwoord hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:42:
[...]

Hebben de gebruiksaccounts een wachtwoord? Ik heb namelijk al gemerkt dat het delen van data soms te wensen overlaat als de gebruiksaccounts geen wachtwoord hebben.
Dat had ik inderdaad ook gelezen.
Daarom heb ik op beide computers hetzelfde account aangemaakt met hetzelfde wachtwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het gekke is dat het de ene kant op wel gaat, en de andere kant op niet....
De meeste oplossingen gelden dan voor beide computers, maar ik denk dat er iets anders aan de hand is in mijn situatie, weet alleen niet precies wat ;)

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-02 13:26

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

hmm... Mocht je een oplossing hebben gevonden, post die dan graag een :)

Ik zit met hetzelfde probleem. Beide pc's dezelfde windows installatie (XP pro sp3). Mijn media pc heeft wel toegang tot mijn werk pc, maar anders om krijg ik de melding dat de Workgroup niet toegankelijk is.

Erg vervelend allemaal...

Verwijderd

Topicstarter
Bintmeister schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:38:
hmm... Mocht je een oplossing hebben gevonden, post die dan graag een :)

Ik zit met hetzelfde probleem. Beide pc's dezelfde windows installatie (XP pro sp3). Mijn media pc heeft wel toegang tot mijn werk pc, maar anders om krijg ik de melding dat de Workgroup niet toegankelijk is.

Erg vervelend allemaal...
Nogal, blijkbaar is hier ook geen standaard oplossing voor... de reacties blijven uit.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Degene die niet in de werkgroep te vinden is even opnieuw aanmelden misschien (eerst een andere werkgroep, opnieuw opstarten en weer terug naar de werkelijke werkgroep en weer opnieuw opstarten).

Self reflection is the school of wisdom

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:01:
Ja, de firewalls staan ondertussen uit.
Weet je dit zeker? Soms zit er in anti-virus of total protection software ook een firewall.
Pagina: 1