WLAN als input router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:22

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Ik heb het volgende "probleem".

Ik huur een kamer met alleen draadloos internet input. Nu heb ik een NAS, laptop, desktop en Xbox 360 die ik het liefst met draad intern verbind (behalve de laptop eigenlijk, maar deze maakt gebruik van de NAS om zijn backups op te zetten.).

Nu wil ik dus het liefst alles achter een eigen router hebben ivm firewall.

Nu zit ik al een tijde te Googlen, maar kan eigenlijk niet zo snel een apparaat vinden wat voor mij handig zou zijn.

Het liefst zou ik dus een router willen hebben die het draadloos signaal oppakt en omzet naar mijn ethernet netwerk. En eigenlijk, als dat mogelijk is, zou ik het liefst dus ook mijn laptop draadloos onder deze router willen hebben. Wat zijn mijn opties?

edit: bijv de Netgear WNDR3700N heeft 2 wifis (N en G). Zou ik bijvoorbeeld de G voor het opvangen kunnen gebruiken en de N voor mijn interne netwerk (of visa versa).

[ Voor 10% gewijzigd door swtimmer op 23-01-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Je neemt gewoon een Linksys of wat dan ook, zet hem in "client" mode, (dan doet dat kastje net alsof hij een draadloze kaart is), en uit de LAN komt dan al je apparatuur te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Als ik op client mode google vind ik eigenlijk vooral de wrt54g, is deze functie gewoon beschikbaar in alle nieuwe Linksysen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik kan de client mode in weinig apparaten vinden onder die benaming, maar het wordt ook wel aangeduid als bridge of extender.

De pricewatch: Edimax EW7206APg is de goedkoopste die dat kan, maar heeft geen reviews hier in de pricewatch, dus zul je even zelf moeten zoeken :)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let wel: met zo'n bridge ben je er nog niet. Daar moet dan dus nog een router achter die jouw prive LAN+WLAN verzorgt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is dat wel zo? Het access point, aangesloten op de switch in de kamer van TS, zal toch gewoon alle pakketjes doorsluizen naar de draadloze router waar TS oorspronkelijk zijn internet vandaan kreeg, en zal zo eigenlijk dienst doen als "draadloze netwerkkabel" tussen router en switch?

@DynaMikeY: de enkele laptop die TS heeft liggen kan hij met de router verbinden dus het aansluiten van nóg een access point is niet echt nodig :) Als hij zijn overige apparaten (Xbox, NAS) wil benaderen vanaf zijn laptop, dan gaat dat verkeer via wireless naar de router, die het terug zal sturen naar het access point dat in client mode staat, waarna de pakketjes op de kabel gezet worden en via de switch uiteindelijk bij de Xbox of NAS uitkomen :P

[ Voor 66% gewijzigd door CodeCaster op 24-01-2010 12:54 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-05 12:43

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Met de DD-WRT firmware voor Linksys kun je je router in "Wireless Ethernet Client' mode zetten, zodat hij een WLAN verbinding kan distribueren naar de LAN poorten (die je dus 5 hebt, omdat de WAN poort ook als LAN poort geconfigureerd kan worden). Op 1 van die poorten zul je dus een Access Point moeten installeren, om de mogelijkheid tot een eigen, separaat, WLAN te hebben.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

CodeCaster schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:49:
Is dat wel zo? Het access point zal toch gewoon alle pakketjes doorsluizen naar de draadloze router waar TS oorspronkelijk zijn internet vandaan kreeg, en zal zo eigenlijk dienst doen als een switch?
Uit de TS:
Nu wil ik dus het liefst alles achter een eigen router hebben ivm firewall.
Hij wil juist niet een switched uitbreiding van het bestaande netwerk, maar echt z'n eigen privenetwerkje maken. Anders had jouw oplossing inderdaad voldaan :)

Dus inderdaad, een wireless bridge, met daarachter een WLAN Router, of een WLAN Router in bridge/client mode met daaraan een AP.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 24-01-2010 13:04 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ah, die ene regel verandert de zaak behoorlijk :) Dat ik dan nèt daar weer overheen moet lezen :P

Maar dan is de suggestie met een WRT54-achtige router met daaraan een access point wel een (behoorlijk duurdere) oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 24-01-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:52:

Hij wil juist niet een switched uitbreiding van het bestaande netwerk, maar echt z'n eigen privenetwerkje maken. Anders had jouw oplossing inderdaad voldaan :)
Ik vind het een fijner idee als niet de hele gang mijn NAS kan zien. Ook al zullen ze wachtwoorden ed. nodig hebben, liever heb ik het gewoon zeg maar "onzichtbaar".
Orion84 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:52:

Dus inderdaad, een wireless bridge, met daarachter een WLAN Router, of een WLAN Router in bridge/client mode met daaraan een AP.
Maar die laatste optie werkt toch niet? Die WLAN router zal dan toch als bridge/switch dienen en dus geen lokaal prive netwerk vormen?

[ Voor 23% gewijzigd door swtimmer op 24-01-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vandaar "met daaraan een AP", om je eigen afgeschermde draadloze netwerk (voor je laptop) te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, inderdaad dat werkt niet, want dan heb je geen router tussen die twee netwerken. Sorry, my bad. Je moet inderdaad een bridge hebben met daarachter een router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
swtimmer schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:22:
Als ik op client mode google vind ik eigenlijk vooral de wrt54g, is deze functie gewoon beschikbaar in alle nieuwe Linksysen?
Hier kan je een lijstje vinden met de door DD-WRT ondersteunde routers.
Je zal dus inderdaad een router in Client-mode op het WLAN-netwerk moeten hangen met daarachter nog een router met de firewall. Je kan hiervoor eventueel twee dezelfde Linksys routers gebruiken. Als je gewoon de boel bedraad wil aansluiten en de firewall maakt je niet uit, kan je ook gewoon rechtstreeks de apparaten inpluggen op de router in Client-mode.
edit: bijv de Netgear WNDR3700N heeft 2 wifis (N en G). Zou ik bijvoorbeeld de G voor het opvangen kunnen gebruiken en de N voor mijn interne netwerk (of visa versa).
Je moet al heel geavenceerde firmware hebben om dat te realiseren, dat zal met de Netgear zeker niet gaan.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdartu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 19:03
Met DD-WRT in repeater mode is dit wel te realiseren. Het is daarmee mogelijk om een virtueel access-point te maken op de router, waarna hij de verbinding die via WLAN binnenkomt distribueert (routing, dus geen switching) over de LAN-poorten en het virtuele AP.
Hiermee krijg je een eigen gescheiden prive-netwerk (je LAN poorten + virtuele AP) dat afgezonderd is van het reeds bestaande wifi-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

CodeCaster schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:49:
Is dat wel zo? Het access point, aangesloten op de switch in de kamer van TS, zal toch gewoon alle pakketjes doorsluizen naar de draadloze router waar TS oorspronkelijk zijn internet vandaan kreeg, en zal zo eigenlijk dienst doen als "draadloze netwerkkabel" tussen router en switch?

@DynaMikeY: de enkele laptop die TS heeft liggen kan hij met de router verbinden dus het aansluiten van nóg een access point is niet echt nodig :) Als hij zijn overige apparaten (Xbox, NAS) wil benaderen vanaf zijn laptop, dan gaat dat verkeer via wireless naar de router, die het terug zal sturen naar het access point dat in client mode staat, waarna de pakketjes op de kabel gezet worden en via de switch uiteindelijk bij de Xbox of NAS uitkomen :P
Het nadeel van wat je suggereert is dat het wireless netwerk niet secure is, omdat hij niet zelf beheert. Ook zie ik in die opzet performance problemen, omdat ik me voor kan stellen dat de internet router fysiek verder van hem vandaan is dan een router in eigen beheer.

Maar de opzet die TS voor ogen heeft is m.i. alleen haalbaar met een wireless ethernet client (of router in wireless client mode), met daarachter een access point (of wederom, een router in ap mode).

Ik zou in dit geval voor 2 Linksys routers gaan bijv. een WRT54GL(+/- 50 euro) met DD-WRT als client bridge. Daarachter zou ik een Linksys WRT320N (+/- 70 euro) als firewalled router instellen. Voordeel: de WRT320N is DD-WRT capable, heeft GBit wired en een (vrij sterke) 802.11n wireless, zo heb je optimale performance op je eigen netwerk, en heb je alles in eigen beheer.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
DynaMikeY schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:33:
[...]

Het nadeel van wat je suggereert is dat het wireless netwerk niet secure is, omdat hij niet zelf beheert. Ook zie ik in die opzet performance problemen, omdat ik me voor kan stellen dat de internet router fysiek verder van hem vandaan is dan een router in eigen beheer.

Maar de opzet die TS voor ogen heeft is m.i. alleen haalbaar met een wireless ethernet client (of router in wireless client mode), met daarachter een access point (of wederom, een router in ap mode).

Ik zou in dit geval voor 2 Linksys routers gaan bijv. een WRT54GL(+/- 50 euro) met DD-WRT als client bridge. Daarachter zou ik een Linksys WRT320N (+/- 70 euro) als firewalled router instellen. Voordeel: de WRT320N is DD-WRT capable, heeft GBit wired en een (vrij sterke) 802.11n wireless, zo heb je optimale performance op je eigen netwerk, en heb je alles in eigen beheer.
DD-WRT kan het ook hoor. Die kan gewoon de wifi poort als wan-poort gebruiken. Dan heb je dus gewoon je eigen router (firewall, netwerk range enz). Alleen is ie dan geen accesspoint, wifi is dan gewoon je WAN-input.
A router in Client Mode connects to other wireless Access Points (the host router).

A router in Client Mode uses its wireless connection as the WAN interface, and shares the internet connection only to the LAN ports.

A router in Client Mode is not seen as an access point by laptops or other computers scanning for APs. The client mode router does not accept wireless connections from client devices.

A router in Client Mode (the client router) connects to a main router (the host router) as though it were any other wireless client.

The host router is not required to be running DD-WRT firmware.

The main router and secondary router (DD-WRT client mode) are on separate subnets. NAT is used between the routers. Thus, when port forwarding is needed it must be configured at both routers — not just on the main (host) router.

The router in Client Mode must use its own DHCP server to give out IP numbers, Gateway and DNS server to the devices connected to its LAN ports.
Bron: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode_Wireless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Super bedankt allemaal! Ik ga binnenkort eens even kijken wat ik precies ga aanschaffen! Klinkt allemaal vrij logisch als ik het zo lees en vrij straightforward! Super bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

DJSmiley schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:38:
[...]

DD-WRT kan het ook hoor. Die kan gewoon de wifi poort als wan-poort gebruiken. Dan heb je dus gewoon je eigen router (firewall, netwerk range enz). Alleen is ie dan geen accesspoint, wifi is dan gewoon je WAN-input.

[...]

Bron: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode_Wireless
Dat klopt, maar de TS vraagt in zijn openingspost:
Het liefst zou ik dus een router willen hebben die het draadloos signaal oppakt en omzet naar mijn ethernet netwerk. En eigenlijk, als dat mogelijk is, zou ik het liefst dus ook mijn laptop draadloos onder deze router willen hebben. Wat zijn mijn opties?
Dus de noodzaak voor extra apparaat blijft gewoon... lijkt me in ieder geval duidelijk dat hij DD-WRT moet nemen :)

[ Voor 7% gewijzigd door DynaMikeY op 26-01-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Voor 2 tientjes een FON router nemen. Kan de TS ook nog met zijn mobiel overal in de wereld inloggen.
Pagina: 1