Na 27u Prime95 crash :S

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 19:51
Enige tijd geleden ben ik begonnen met de kunst van het OC-en. Daarbij maak ik gebruik van mijn Q6600, een P5Q-E en 4x1GB Kingston HyperX 800MHz geheugen.

Om de stabiliteit te testen gebruik ik Prime95 v25.9. Ik heb op internet gelezen dat ik dan het best Small FFT's kan gebruiken om de CPU goed te stressen. Op het moment ben ik bezig om mijn OC van 9x400, dus 3,6GHz (zo laag mogelijk in de voltages) stabiel te krijgen. De voltages die ik nu heb zijn:
VCore: 1,3625v; VTT: 1,24v; NB: 1,26v en de rest op Auto. Mijn geheugen loopt 1 : 1 en de timings staan vast op: 5-5-5-15.

Aan de temperatuur ligt het niet, want hij staat in een hele koude kamer (10 - 15 graden ong) en de cores worden dan max 52 graden na uren Prime95.

Het gebeurt nu echter dat ik na 27u een crash (reboot zonder BSOD) krijg van mijn pc... Ik heb al geprobeerd om de VCore te verhogen, dat mocht niet baten. Het lijkt er volgens mij op dat ik dus 1 kleine instelling niet helemaal goed heb staan.

Ik heb ergens gelezen dat sommige moederborden niet goed overweg kunnen met 4x1GB met OC-en, wat is hiervan waar?

Zou het kunnen zijn dat ik een voltage te hoog heb gezet of kan dat geen instabiliteit opleveren?

Kan iemand mij vertellen waar ik dit probleem het beste kan zoeken / oplossen??

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Maar... eerste vraag: waarom überhaupt 27 uur... omdat het kan? 8 uur is lang zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

27 uur stressen is wel heel erg veel.

Hoe doet je CPU het met andere applicaties en games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
@ Jejking: Heb op internet gelezen dat 24u het magische "Prime95 Stable" - getal is en hij stond toevallig nog aan bij de 27u. Ik hou remote een beetje in de gaten hoe de temps gaan enz. Ik heb 3,5GHz zelfs 49u laten draaien, gewoon omdat t kan :)

@ Jism: Stabiel is stabiel, dus hij moet ook 27u aankunnen lijkt mij. Verder heb ik nul problemen met de CPU, dus dat is wel positief :P

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem het eens voor de gok en kijk of je PC bij normaal gebruik gewoon stabiel draait.

27 uur is erg lang. het is dan heel moeilijk te zeggen waarom hij een BSOD geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Zoals ik in mijn probleemomschrijving zet, is dat ik GEEN BSOD krijg :) Hij reboot gewoon, maar ik wil graag achterhalen hoe het kan dat hij deze instabiliteit toont.

Het kan ook zijn dat het niet eens mijn CPU is die instabiel is, maar dat een ander component deze reboot triggert. Ik sta dus open voor suggesties :P

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:46
dus je hebt de vcore al verhoogd en reboot wederom na 27uur? Is dit altijd na 27 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja dan kan ie dat net niet aan. Tenminste niet met de huidige settings. Je kunt het eens herhalen en kijken of het probleem zich rond die tijd weer herhaald.

Ik zou een stapje lager gaan zitten wat wel dagenlang stabiel is, en daar tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Is hij wel voor dagelijks gebruik 100% stabiel (dus als hij niet aan het primen is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
@ Picaroon: Die 27u is niet een vaste waarde, het is ook al gebeurd na ongeveer 18u en na 23u. Ook na verhogen van de VCore. Ik denk zelf dat het niet aan de VCore ligt, want dat zou hij toch eerder moeten crashen?

@ HlpDsk: Bij de 2e poging viel hij al eerder uit, na een uur of 18 geloof ik. Na het verhogen van de VCore werd het ongeveer 23u. Zomaar tevreden zijn met een stapje lager is nog geen optie :D Ik snap ook wel dat sommige CPU's gewoon niet hoger willen, laat dat duidelijk zijn. Maar zolang ik nog hoop heb en settings die ik nog niet heb geprobeerd, zal ik verder proberen te gaan. Mits mijn temps onder de 72 graden blijven en de VCore niet over de 1,5v hoeft te gaan.

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Een pc die systematisch om de 27h reboot is volgens mij onmogelijk.
Ofwel is hij stabiel ofwel niet stabiel. De reden voor reboot moet je dus volgens mij in externe factoren gaan zoeken. Misschien was rond die tijd de temperatuur met enkele graden gestegen waardoor de temperatuur iets hoger lag, wat op zijn beurt voor instabiliteit kan gezorgd hebben. Stroomdipje/stroompiekje in het net wat dan weer zorgde voor dat tikkeltje instabiliteit.

8h Prime stabiel is voldoende zolang je geen mission critical werk doet op je pc. Als je achteraf merkt dat je toch onstabiliteit hebt moet je verder tweaken...

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Ik zou om te beginnen gewoon iets lager gaan zitten dan 3.5 GhZ. Verder kom ik dit soort vage crashes eigenlijk alleen tegen wanneer het geheugen teveel fouten maakt, door te weinig spanning of simpelweg omdat het zo enorm wordt gestressed en in overclock situaties het dan net laat afweten. Of de Northbridge kan het niet aan en dat kan op iedere random tijd allemaal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja ik zou sowieso niet op het uiterste randje gaan zitten. Je wilt wat marge hebben. Al was het maar om electromigratie te beperken en de levensduur van je componenten een beetje fatsoenlijk te houden. Dan heb je nog steeds langer dan de economische levensduur maar je bouwt wat reserves in voor bv. het afnemen van de kwaliteit van de condensatoren in de voeding, het mobo, en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Eens met HlpDsk. Weet je overigens erg zeker dat je geen BSOD krijgt ? Dat de PC opeens reboot kan gewoon een BSOD zijn die te snel weg is. Zet voor alle zekerheid even het automatisch herstarten bij systeemfout uit.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 09:14

Blord

Hello Kitty !

Verander telkens 1 variabele, dan kun je misschien achterhalen waar de fout zit. Dus fsb van 400mhz naar 390Mhz zetten of Vcore beetje verhogen of chipset voltage verhogen. Dus niet allemaal tegelijk.

Zelf denk ik dat je Q6600 niet stabiel is op 3.6Mhz bij welke voltage dan ook. Er is een limiet hoever een cpu kan gaan. Dat heb je nu net overschreden.

***edit*** 3.6Mhz moet natuurlijk 3.6Ghz zijn. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Blord op 26-01-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3.6MHz .. die heb ik nog eentje gehad. Maar dat was een 8088 geloof ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Blord schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 22:57:
Verander telkens 1 variabele, dan kun je misschien achterhalen waar de fout zit. Dus fsb van 400mhz naar 390Mhz zetten of Vcore beetje verhogen of chipset voltage verhogen. Dus niet allemaal tegelijk.

Zelf denk ik dat je Q6600 niet stabiel is op 3.6Mhz bij welke voltage dan ook. Er is een limiet hoever een cpu kan gaan. Dat heb je nu net overschreden.
Kan ook altijd afhangen van de andere componenten in het systeem -voornamelijk chipset en geheugen- maar ik denk dat het inderdaad net iets teveel van het goede is. Overigens zou ik me met 27u Prime niet echt zorgen maken maar ik snap dat je op safe speelt.

Al denk ik dat op 3,6MHz het ding nog wel stabiel blijft hoor, ook zonder koeler :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Zoals ik in mijn probleemomschrijving aangeef krijg ik GEEN BSOD, heb namelijk uitgezet dat hij moet rebooten bij een BSOD.

Ik ben gewoon benieuwd hoe ver deze CPU kan gaan.

Het is ook niet zo dat ik me zorgen maak dat ik nu tijdens het gamen ineens een crash krijg ofzo, dat zal echt niet gebeuren. Wat mij benieuwd is waar het aan ligt dat hij zelfs na 24u Prime95 draaien uitvalt, maar daar is waarschijnlijk niet zomaar iets over te zeggen...

I'll keep on trying :D

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-09 10:41

Dark

who tweaked the light?

Ik heb deze ook wel eens gehad... na onbepaald lange tijd prime plots *tik* zwart scherm en reboot, en de volgende run gewoon weer 48u halen zonder reboot... eerst dacht iik aan de psu vangwege het tikje, uiteindelijk ben ik er niet echt achter gekomen wat het was :(

iig was het probleem weg na een andere psu en een andere cpu en ander ram :D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:39
Misschien gewoon een ander onderdeel dat te warm word? NB misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Moederbord wordt maar 15 graden (volgens zowel Everest als HWMonitor). De pc staat in een vrij koude kamer namelijk. Dus NB zal niet te warm zijn.

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
RiGhTeOuS schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:13:
Moederbord wordt maar 15 graden (volgens zowel Everest als HWMonitor). De pc staat in een vrij koude kamer namelijk. Dus NB zal niet te warm zijn.
Zelfs al staat je PC in een zeer koude kamer, vind ik 15°C toch best laag, als je kijkt dat hij ook al niet op het standaardvoltage loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Weet jij nog een goed programma om de temps en voltages duidelijk te kunnen meten??

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:36:
[...]

Zelfs al staat je PC in een zeer koude kamer, vind ik 15°C toch best laag, als je kijkt dat hij ook al niet op het standaardvoltage loopt...
Inderdaad, dan zou het in die kamer maximaal 10/11 graden zijn, lijkt me vrij koud, of je moet even het raam dicht doen :P

P5Q-E is een Asus

Probeer anders eens Asus-Probe, die kan ook gelijk loggen van fan speeds/temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Excuses, ik had ff verkeerd gekeken. Het moederbord wordt max 23 graden met NB op 1,30v.
Ik heb juist deze kamer gekozen om mijn pc neer te zetten, want hoe kouder de kamer, hoe hoger mijn overklok :D Het is er zeer waarschijnlijk rond de 10/11 graden.

Asus Probe zal ik eens uitproberen, thnx!

G.don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiGhTeOuS
Asus Probe geprobeerd, maar dat werkt niet echt fijn. Ik kreeg op een gegeven moment namelijk de melding dat mijn CPU 108 graden was :S:S Maar dat klopte echt voor geen meter! Ik gebruik dus nu alleen HWMonitor van CPUID. Die houdt ook gelijk bij wat de maximale temperatuur enz is.

Op het moment staat mijn CPU al weer bijna 10 uur te stressen en de max temps zijn:
CPU: 56
Cores: 51
Moederbord: 22

G.don

Pagina: 1