Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:50
Ik kom er even niet meer uit, hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb hier een Asus P5b deluxe met 2x320GB in Raid0 (Vista). Vandaag 2 nieuwe Spinpoint F3 1TB's gehaald, die wil ik ook in Raid0 zetten en daar Win7 op installeren.

Ik wil de huidige Raid0 niet kapot maken, staat veel data op. Heb wel backups van belangrijkste files maar wil de rest liever niet allemaal kwijt. Wil ook geen multiboot, vista mag er uiteindelijk helemaal af gaat puur om de data op die schijven.

De F3's wil ik dus in Raid0 zetten, waarbij ik een 200GB partitie voor OS krijg en de rest een grote partitie voor data. Uiteindelijk heb ik dan dus 2 Raid0 arrays (2x 1TB en 2x320GB)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zou geweldig zijn als iemand een stap voor stap uitleg kan geven, van plaatsen schijven tot Win7 installatie. Weet bv niet waar en wanneer ik die 200GB partitie voor Win7 moet maken. Het lijkt me dat ik nu gewoon die 2 F3's erin kan hangen, booten, Raid array maken, rebooten met Win7 dvd en daar de partitie maken. Maar ben er dus niet zeker van of dit gaat werken met een Vista installatie op de huidige schijven.

Thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door TTZ op 23-01-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het lijkt me dat ik nu gewoon die 2 F3's erin kan hangen, booten, Raid array maken, rebooten met Win7 dvd en daar de partitie maken.
Dat lijkt mij ook ja.
Zolang jij zorgt dat je Windows 7 op die 1TBers installeert laat hij de data op de 320GBers ongemoeid.
Vervolgens moet je zorgen dat je de PC van de 1TB array opstart in plaats van de 320GB array om in Windows 7 te komen, en dan zou je de files er af kunnen kopiëren.

Je beseft je wel dat als er ook maar één van deze schijfjes klapt je alle data op die array kwijt bent?
Als je data je lief is gebruik je dan ook geen RAID0. Tenzij je dus backups hebt van de belangrijke data, zoals je nu hebt.
Is het geen idee om die 1TBers te verdelen in een stuk RAID1 en een ander stuk RAID0? Of zelfs een stuk in RAID5 of RAID01 samen met de 320GBers? Intel Matrix RAID kan dat namelijk zonder gezeur voor je regelen.
Als het ware ben je de schijven dan aan het partitioneren met de RAID manager. En binnen de array kun je ook gewoon weer conventionele partities maken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
Thx het is gelukt/ Tenminste, ik heb toch maar besloten voor een compleet clean systeem te gaan, hele kast uit elkaar gehaald alles stofvrij gemaakt etc. Heb het nu mooi opgelost; 2x1 TB in Raid 0 in 2 partities, 200GB voor OS/apps (C en D schijf) en die 2 x320GB schijven heb ik in Raid1 gezet als backupschijf (E). Ideaal zo.

En wat gaat de Win7 x64 hard zeg, ik kom van Vista x86 maar heb nu alles geinstalleerd en hij blijft gaan.

Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/1209/hdtunebenchmarkintelrair.png

Valt me wel op dat Win7 maar 3GB van mn 4GB gebruikt, in config scherm ziet hij wel 4GB maar staat bij dat er 3GB beschikbaar is. Reserveert Win7 standaard 1GB oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

TTZ schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:57:
Thx het is gelukt/ Tenminste, ik heb toch maar besloten voor een compleet clean systeem te gaan, hele kast uit elkaar gehaald alles stofvrij gemaakt etc. Heb het nu mooi opgelost; 2x1 TB in Raid 0 in 2 partities, 200GB voor OS/apps (C en D schijf) en die 2 x320GB schijven heb ik in Raid1 gezet als backupschijf (E). Ideaal zo.

En wat gaat de Win7 x64 hard zeg, ik kom van Vista x86 maar heb nu alles geinstalleerd en hij blijft gaan.

[afbeelding]

Valt me wel op dat Win7 maar 3GB van mn 4GB gebruikt, in config scherm ziet hij wel 4GB maar staat bij dat er 3GB beschikbaar is. Reserveert Win7 standaard 1GB oid?
RAID is geen backup. Indien je controller Garbage gaat sturen of je FS geeft het op of Bliksem slaat in of of of dan ben je nog alles kwijt.
Het enige wat RAID doet is het opvangen van diskuitval (tot op zekere hoogte).
Een Backup is op een andere, indien gewenst offline en/of off-site, drager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
Ik backup ook op andere locaties, het idd voor het opvangen van diskuitval. En dan is het beter om ze in Raid1 te zetten als in Raid0. De ruimte heb ik toch niet echt nodig met die 2TB's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
TTZ schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:57:
Weet je wel zeker dat je een 64-bits versie hebt dan? Dit klinkt namelijk alsof je een 32-bits install hebt op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
Ja is zeker 64 bits, onder system staat alleen 4,00 GB (2,94 beschikbaar). Zal wel iets in de bios niet goed staan denk ik.

[edit] Ben niet de enige, ga de bios maar eens updaten...

http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=208844

[ Voor 32% gewijzigd door TTZ op 25-01-2010 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

TTZ schreef op zondag 24 januari 2010 @ 15:25:
Ik backup ook op andere locaties, het idd voor het opvangen van diskuitval. En dan is het beter om ze in Raid1 te zetten als in Raid0. De ruimte heb ik toch niet echt nodig met die 2TB's :)
Ok, dat kan ik er niet uit opmaken.
Ik werd getriggerd door de de "RAID als backup" opmerking, wat dus niet gelijk aan elkaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ
Inmiddels is alles opgelost en draait Win7 x64 als een zonnetje.
Het geheugenprobleem (niet volle 4GB beschikbaar) heb ik opgelost door de bios te updaten en de "memory remapping" optie in de bios AAN te zetten. Thx!
Pagina: 1