• T-RonX
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
Hoi,

Heb vandaag een Pc in elkaar gezet maar de BIOS detecteert maar 4GB ipv 6GB geheugen.

Geheugen: OCZ3G1600LV6GK
Mobo: Asus P6T Deluxe V2
CPU: Core i7 950
Koeler: Scythe Grand Kama Cross

Het vreemde is dat ik, voordat ik mijn SSD en koeler binnen had, de rest van de Pc in elkaar heb gezet en even getest. Toen werkte alles nog en ik kan me 99% zeker herinneren dat hij toen wel 6GB detecteerde.

Nu ik dus de SSD, HDD, en koeler er in heb gezet ziet hij nog maar 4GB (4088MB OK zegt hij). Ik heb al geGoogled en kwam dit tegen. Bij #8 staat dat door verkeerde druk door het fout monteren van de koeler er ook minder geheugen gedetecteerd kan worden. Dit leek in eerste instantie het geval omdat het net na het monteren er van was. Ik draai alle BIOS settings met betrekking tot snelheden of voltages op default.

Hier na heb ik wat met de modules zelf gaan spelen, steeds 2 tegelijk, kom er nu achter dat er 1 module is die niet gedetecteerd word.

Ik weet nu niet of de module defect is, of dat er iets met voltages ingesteld moet worden (zoals in de link aangegeven staat), of toch met de koeler te maken heeft.

Vreemd is ook dat CPU-Z wel alle 3 de modules ziet en identiek zijn, terwijl memtest86 maar 4088MB ziet.

De BIOS heb ik al geflashed naar de laatste versie.

Enig idee?

EDIT:
Wat me ook nog opviel is dat memtest86 de timings als 7-7-7-20 zag, terwijl het geheugen officieel 8-8-8-24 is.

[ Voor 3% gewijzigd door T-RonX op 23-01-2010 21:22 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Dus... koeler al aangepakt?

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 22:35
Of je module is kapot, moederbord of je cpu zit niet helemaal goed in de socket (geheugen controller zit in de cpu).

Dus opnieuw opbouwen en testen zou ik zeggen, maar als 1 module steeds niet herkent word. Dan is dat de meest waarschijnlijke boosdoener.

Verwijderd

al zijn het drie identieke modules en eentje doet het niet ongeacht in welk slot je hem hebt gestopt zal die wel defect zijn.

Geheugen kan niet goed tegen statische elektriciteit hoe klein dan ook. Misschien is daar iets verkeerd gegaan?

• T-RonX
Ik ga morgen de koeler proberen te vervangen.

Het kan zeker niet fout zijn gegaan met statische elektriciteit. Ik heb er bewust steeds op gelet (verwarming aanraken en van de pinnetjes afblijven)'', en daarbij is het geheugen niet uit de bank geweest nadat ik geconstateerd had dat er de eerste keer wel 6GB gedetecteerd werd.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25

Aganim

I have a cunning plan..

Het kan zeker niet fout zijn gegaan met statische elektriciteit. Ik heb er bewust steeds op gelet (verwarming aanraken en van de pinnetjes afblijven)''
Je hoeft niet persé de pinnetjes aan te raken om dmv ESD je spullen te slopen.

Mocht ik hier fout zitten, dan hoor ik het graag van mijn medetweakers, maar is het niet zinniger om je te ontladen aan de behuizing van de voeding? Het gaat immers om een ladingsverschil t.o.v. je pc dat je kwijt wilt raken en wie zegt dat deze gelijk is aan je verwarming?

Verwijderd

@Aganim

En wat nu als je computer aangesloten zit op een ongeäard stopcontact?

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Ah, dat klinkt bekend! Ik had hetzelfde maar dan met een Asus P6T deluxe V1 i.c.m. hetzelfde setje geheugen. Bij mij bleek de oplossing tweeledig: de correcte timings van het geheugen ( 8-8-8-24 ) handmatig instellen in het BIOS en daarin ook het QPI/DRAM Core Voltage op 1.35 te zetten. Daarna nooit meer problemen gehad.
Dit word ook aangegeven in het supportforum van OCZ, check maar eens.

#update: bijna vergeten, stel het geheugen ook echt in op 1600Mhz, mijn bord doet dat structureel verkeerd en stelt het op een "verkeerde" snelheid in...

[ Voor 17% gewijzigd door SenZatioN op 25-01-2010 20:19 ]

My software never has bugs, it just develops random features...

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25

Aganim

I have a cunning plan..

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 01:32:
@Aganim

En wat nu als je computer aangesloten zit op een ongeäard stopcontact?
Juist dan ontladen aan de voeding lijkt me, omdat je dan je spanningsverschil tussen jezelf en PC opheft. Ik zit zelf ook op een ongeäard stopcontact, met een spanningsverschil van zo'n 60 volt tussen verwarming en de PC. Mij lijkt ontladen aan de verwarming in dat geval niet zinvol, omdat je dan dus nog steeds met het verschil tussen jezelf en de PC zit.

Maar nogmaals, als ik compleet fout zit hoor ik het graag, elektriciteit is niet mijn vakgebied. :)

• walstroom
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
Doe eerst eem memtest met elk reepje apart. Ik heb dezelfde problemen gehad met snel Corsair geheugen. 1 Reepje bleek het niet te doen. Het waren twee paartjes, dus Corsair wou 1 paartje terug hebben. Was snel geregeld via Eynstein en nu loopt het perfect.

AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.

• T-RonX
Ik heb nog geen progressie gemaakt.
De tip van SenZatioN om de timings handmatig in te stellen werkt vreemd genoeg ook niet.

Mijn Pc hangt niet op een geaard stopcontact, dus ik dacht hang even een ijzeren kabeltje tussen de verwarming en achterkant van de Pc. Tot mijn verbazing zag ik dit, volgensmij is dit niet normaal of wel? 8)7 Ik weet verder niets van ESD.

De CMOS vergeet ook spontaan zijn settings als ik dit doe.

[ Voor 9% gewijzigd door T-RonX op 24-01-2010 14:44 ]

• T-RonX
Ik heb zojuist de koeler er afgehaald en gekeken of er pinnetjes van de CPU scheef zaten. Dit was niet het geval. Toen even de stock koeler er op gezet maar nog steeds 4088 MB. De Grand Kama Cross er weer terug op gezet en de CPU er nogmaals uit en in, maar nog steeds niets.

Ik ga uit van een DOA. RMA'tje dus... ;(

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
cmos clear, update de bios van 30-12-2009 en probeer je timings eens handmatig aan te passen. zoniet doa idd

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:06
T-RonX schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:38:
Ik heb nog geen progressie gemaakt.
De tip van SenZatioN om de timings handmatig in te stellen werkt vreemd genoeg ook niet.

Mijn Pc hangt niet op een geaard stopcontact, dus ik dacht hang even een ijzeren kabeltje tussen de verwarming en achterkant van de Pc. Tot mijn verbazing zag ik dit, volgensmij is dit niet normaal of wel? 8)7 Ik weet verder niets van ESD.

De CMOS vergeet ook spontaan zijn settings als ik dit doe.
Dit lijkt me op een gevalletje van moederbord raakt de backplate van je kast.
Iemand die meer verstand heeft van elektronica moet mij maar aanvullen.

Stuur dat kapotte reepje maar op naar de winkel en controleer of je moederbord nergens de kast raakt(op de spacers na dan)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Aganim schreef op zondag 24 januari 2010 @ 01:58:
[...]

Juist dan ontladen aan de voeding lijkt me, omdat je dan je spanningsverschil tussen jezelf en PC opheft. Ik zit zelf ook op een ongeäard stopcontact, met een spanningsverschil van zo'n 60 volt tussen verwarming en de PC. Mij lijkt ontladen aan de verwarming in dat geval niet zinvol, omdat je dan dus nog steeds met het verschil tussen jezelf en de PC zit.
Ik ben ook geen expert, maar als je dan ook even je case ontlaad aan de verwarming is het sowieso goed :P het is echter niet normaal dat er 60V spanningsverschil zit tussen je pc en aarde...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1