Onscherp beeld op laptop

Pagina: 1
Acties:

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-12 07:51
Ik heb een HP-notebook (DV4000), dat perfect functioneerde, maar ineens is er een probleem met het beeld. De letters op het scherm zijn namelijk onscherp. Goed te lezen, dat wel, maar net alsof er een kleine schaduw naast zit. Ik heb uiteraard de nieuwste drivers geinstalleerd, dus dat kan het niet zijn. Als ik het BIOS start, staat daar het hele beeld te trillen. Ik denk dus aan een hardwarefout, maar wat kan het zijn? En belangrijker: kan ik het oplossen?
EDIT: het beeld op een externe monitor is 100% goed.

[ Voor 5% gewijzigd door 4-legged-bird op 23-01-2010 19:53 ]

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Verwijderd

Hoe staat je resolutie ingesteld?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
wellicht dat je even een screenshotje kunt plaatsen zodat we kunnen zien hoe het er uit ziet?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Rupie schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 21:30:
wellicht dat je even een screenshotje fototje kunt plaatsen zodat we kunnen zien hoe het er uit ziet?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:48
NvM valt niet in mij commentaar.

[ Voor 96% gewijzigd door Mektheb op 23-01-2010 22:03 ]

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 11:40

Icyzer

Goudvis

Rupie schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 21:30:
wellicht dat je even een screenshotje kunt plaatsen zodat we kunnen zien hoe het er uit ziet?
Als je inderdaad een screencapture en foto zou kunnen plaatsen, dan kunnen wij zien of dat screenshot het ook vertoond. Als dat namelijk zo is dan ligt het waarschijnlijk aan je videokaart. Maar als er alleen op de foto iets fout is kan dat ook iets zeggen over je scherm.

• 4-legged-bird
Ik zal morgen een foto maken, al denk ik niet dat je het daarop kan zien. Het lijkt erop alsof de resolutie of de drivers niet goed zijn, maar ik heb de nieuwste drivers en de juiste resolutie. Bovendien trilt het beeld ook erg als ik gewoon in het BIOS kijk. Ik denk dus dat het een hardwareding is.

• ptrmas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 14:45
Misschien Cleartype aanzetten?

• 4-legged-bird
Zo ziet het er idd uit, alsof Clear Type niet aan staat, wat wél het geval is. Ik heb foto's getracht te maken, maar is het niet te zien. Ik heb nu een foto van een testbeeld, waarop alles OK lijkt. Maar op de tweede foto zie je die strepen rond het afsluitscherm, net alsof de resolutie niet goed is ingesteld.
http://i79.photobucket.co...39/vanzanten/DSC00525.jpg

http://i79.photobucket.co...39/vanzanten/DSC00527.jpg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar heb je de kleurdiepte op staan? Het lijkt namelijk alsof deze het doet op 256 kleuren ofzo. En als je cleartype aan hebt staan ziet alles er idd wat onscherper uit. Wil je het echt scherp hebben kun je het beter uitzetten.

• 4-legged-bird
Ik heb hem op 16bits staan. Als ik hem op 32 bit zet is het erger. Maar het rare is dus dat het eerst gewoon goed was....

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-12 13:39
Wat je kunt doen is de videokaart driver deinstalleren en daarna de nieuwste videokaart drrivers installeren. Het kan zijn dat het beeld weer scherp is.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 17:48
Hmm, ik zie toch een aantal vervelende signalen:
1. Videokaart drivers veranderen niks
2. Externe monitoren hebben geen last van het probleem
3. Cleartype helpt niet
4. 16-bit werkt beter dan 24/32-bit

Het duidt toch allemaal op een hardwareprobleem, misschien met de (interne) monitorkabel, aangezien 16-24 bit verschil maakt en externe monitoren geen last hebben (puur nattevingerwerk hoor).

Ik zou je aanraden een Linux LiveCD te gebruiken, bijvoorbeeld Knoppix of Ubuntu. Indien hier ook "vreemde" displayproblemen optreden is het 100% zeker een hardware probleem. Het enige wat dan nog helpt is de laptop naar reparatie brengen (je bent hem meestal wel zeker een week of 4 kwijt). Vraag wel even goed naar prijs, en maak daar afspraken over (incl. op schrift en met handtekening! Hoeft niet heel uitgebreid te zijn, maar iig dat je een bewijsje hebt). Misschien kan het makkelijk gerepareerd worden.

Indien je op het eerste gezicht niets ziet: probeer dan in ieder geval even te klooien met verschillende settings, en installeer de propretaire drivers voor je grafische kaarrt (dat kan bij de live cd van ubuntu in ieder geval). Nog steeds niks? chapeau: het is een software-probleem. Klooi zoveel mogelijk met de drivers in Windows (verstandig natuurlijk) en probeer ze opnieuw te installeren met bijv. drivercleaner. Als het probleem zels dan nog op windows terugkomt is het enige wat je nog kunt proberen een reinstall.

• 4-legged-bird
Dank allemaal voor het meedenken! Ik heb de oude drivers al gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd. Omdat het beeld ook in het BIOS enorm trilt, denk ik zelf toch aan een hardwareprobleem. Maar omdat het zo minimaal is, ben ik zo benieuwd wat het dan zou zijn.... Ik ga er eens een live-cd tegenaan gooien ja, goed idee!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-12 16:59
No chance... Als het in de bios al niet goed werkt lijkt me. Een hardwareprobleem kan zich ook uiten als kleine storingen, dus dat lijkt me toch het meest waarschijnlijk.
Pagina: 1