Internet verdelen via router

Pagina: 1
Acties:

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Beste medetweakers,

Een bekende van mij is onlangs overgestapt naar een pakket van UPC met telefonie/internet en televisie. Dit is allemaal prima verlopen gelukkig. Hierbij is een modem/router whatever van UPC verkregen die 1 internet-uit lijn heeft. Als deze rechtstreeks in de pc wordt gestoken heb je ook direct beschikking over internet.

Het probleem nu is, dat er meerdere pc's; waaronder laptop's zich in het huis bevinden. Deze dienen ook te worden voorzien van een internetverbinding. Dit dachten wij op te lossen door een wireless router aan te schaffen. Nadat de internetlijn in de WAN-poort van de router was gestoken hebben wij het gehele 'installatieprogramma' doorgelopen van de Netgear WNR1000 zou het internet gewoon moeten werken. Echter deed het dit niet.

Via een wireless verbinding konden we wel verbinding maken met de router, maar deze had geen toegang tot internet. Eveneens kreeg ik dezelfde boodschap van win7 toen ik een kabeltje van een LAN-poort richting de computer probeerde.

Het probleem is dus; hoe krijg ik het internet van die ene uitgang verdeeld naar een de Netgear WNR1000 waardoor het beschikbaar is op zowel de LAN-poorten en het wireless internet? Ik kom er niet meer uit.

En; is het ueberhaupt mogelijk om dit op te lossen via een wireless router?

Ontzettend bedankt!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Beetje mosterd na de maaltijd maar je had een switch moeten kopen. Als je de router nog terug kan brengen zou ik dit zeker doen. Sluit de switch aan op het geleverde modem van van UPC en klaar.

Mocht dit niet tot een optie behoren dan zou je kunnen kijken naar het volgende.
De router in bridge mode zetten.
De router daadwerkelijk laten routeren, dus een DHCP scope definiëren met een ander subnet.

[ Voor 35% gewijzigd door battler op 23-01-2010 18:42 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
battler schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 18:40:
Beetje mosterd na de maaltijd maar je had een switch moeten kopen. Als je de router nog terug kan brengen zou ik dit zeker doen. Sluit de switch aan op het geleverde modem van van UPC en klaar.

Mocht dit niet tot een optie behoren dan zou je kunnen kijken naar het volgende.
De router daadwerkelijk laten routeren, dus een DHCP scope definiëren met een ander subnet.
Ik had zelf ook al het idee dat een wirless switch een beter idee zou zijn. Alleen mijn advies werd pas gevraagd na de aankoop van die bepaalde router ;)

Ik zal binnenkort eens op zoek gaan hoe die router als bridge kan werken en dan zal ik hier mijn bevindingen posten. Alvast bedankt

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 01:15
Waarom zou dit niet moeten werken dan ?

Over het algemeen gesproken is een router achter een router extra configuratiewerk.
In dit geval zou je al kunnen voldoen door het uitdelen van IP adressen uit te zetten op router2.
Kijk in de handleiding of in de webui hoe dit is te doen.

Om te achterhalen waarom het nu niet werkt "as is", zal je toch meer info moeten geven.
Als je waarschijnlijk de gateway zou veranderen in de TCP/IP instellingen naar het IP adres van de UPC modem/router, net als de DNS servers, dan is er al grote kans dat het wel werkt.

Om welke UPC modem/router gaat het ?
Pas dan ook je titel aan, door de ISP erin te verwerken, zal je gelijk veel meer reactie's krijgen van mede UPC gebruikers die al eerder met dit bijltje hebben gehakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Yippie op 23-01-2010 19:29 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

battler schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 18:40:

Afgezien van dat het met twee routers achter elkaar ook gewoon zou moeten werken (basis internet in elk geval wel, ingewikkeldere dingen worden soms lastiger): sinds wanneer levert UPC modems die ook een router aan boord hebben? Ik dacht dat je dat alleen bij ADSL providers tegenkwam?

* Orion84 zou het eerder zoeken in een beperking van UPC die IP adressen uitdeelt aan de hand van het MAC adres van de PC die aangesloten is, waardoor voor deze aansluiting nu het MAC van de PC geregistreerd staat en niet het MAC van de router.

Zie ook: http://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/31/related/1

Waarschijnlijk is het probleem dus op te lossen door het modem te herstarten zoals daar beschreven is.

Edit: Schijnbaar heeft UPC wel modem/routers in gebruik: http://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/17/c/24
De vraag is of daar hier ook sprake van is...

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 23-01-2010 19:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Uiteraard werkt een 2 routers achter elkaar ook gewoon. Maar dat is wel iets meer configuratie werk. Een switch daarentegen is kwestie van aansluiten en het werkt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zoals orion zegt, is dat modem ook wel een router dan? Ik heb wel eerder upc alles-in-1 aangesloten maar dat was alleen een modem, router erachter hangen nadat er al een pc verbonden is geweest betekent dat de verbinding gereset moet worden naar dat mac adres (ff upc bellen), en klaar, daarna niet meer wisselen tussen router/pc anders krijg je weer hetzelfde probleem.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

battler schreef op zondag 24 januari 2010 @ 15:43:
Uiteraard werkt een 2 routers achter elkaar ook gewoon. Maar dat is wel iets meer configuratie werk. Een switch daarentegen is kwestie van aansluiten en het werkt.
Voor een router is er geen verschil of ie z'n DHCP gegevens rechtstreeks van UPC krijgt of van een extra router die al werkend aan het internet hangt. Het wordt pas ingewikkeld configureren op het moment dat je portmappings wilt gaan instellen, aangezien je die dan in beide routers moet fixen. Maar dat is niet aan de orde, simpel internetten zou gewoon moeten werken met twee routers.
En zoals al meermalen gezegd, waarschijnlijk is er helemaal geen sprake van een router in dat modem en dan zou een switch dus absoluut niet werken.
dragon2 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:08:
Zoals orion zegt, is dat modem ook wel een router dan? Ik heb wel eerder upc alles-in-1 aangesloten maar dat was alleen een modem, router erachter hangen nadat er al een pc verbonden is geweest betekent dat de verbinding gereset moet worden naar dat mac adres (ff upc bellen), en klaar, daarna niet meer wisselen tussen router/pc anders krijg je weer hetzelfde probleem.
Volgens de UPC site zou het voldoende moeten zijn om het modem een minuut uit te zetten, de router aan te sluiten, daarna het modem aan te zetten en daarna de router aan te zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 24-01-2010 16:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1