Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30
Beste,

Sonds kort heb ik een panasonic fz-28 (superzoom) compactcamera.

Hiermee wil ik veel foto's en af en toe een (HD) filmpje maken.

Mijn vragen:
- Heb ik er baat bij een duurder merk te kopen (zoals sandisk?)
- Heb ik er baat bij een snellere versie te kopen 2,4 of 6 versie?

Omdat ik de kaart vooral tijdens vakanties ga gebruiken in een vaak warme/vochtige omgeving vind ik het belangrijk een betrouwbare kaart te hebben zodat ik geen opnamen verlies...

Ik zie echter dat Transcend kaarten relatief goedkoop zijn en sandisk vrij duur.
Ik vind het niet erg om wat meer uit te geven maar dan moet er ook meer kwaliteit tegenover staan.
Waarschijnlijk ga ik voor 2 of 3 kaartjes van 8GB.

Wellicht kan iemand hier iets meer over vertellen?
Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:54

Polariteit

Fietsende fotografeur

waar gaat het om, compact flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
SD (HC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
2 of 3 geheugenkaarten is wel erg veel. Als je veel foto's maakt in JPEG dan is 4GB meer dan genoeg en als er nog HD filmpjes bij komen 1GB. de versies 2, 4 en 6 zijn de schrijfsnelheden in mb/s en je hebt zeker SanDisk Ultra II nodig om HD te filmen. Ik weet niet hoeveel je er aan uit wilt geven, maar je kunt beter snelheid even zwaar laten mee wegen als opslag. Dus ik denk 2x SanDisk SDHC 4GB Ultra II, dan ben je 2x 15 euro kwijt. Met een FZ28 en een SanDisk SDHC Ultra II 4 GB kan je 2000 foto's maken op 10MP, dus dat lijkt me wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 20:08
Men grijpt uit gemak en koudwatervrees vaak naar sandisk. Ik zou rustig een aantal transcend class 6 kaarten kopen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een class 6 kaart van A-Data van 8 gb. Werkt perfect kan achter elkaar schieten met m'n nikon d3000. Ik heb ook nog een kaart van 4 gb van kingston class 4. Ik merk duidelijk verschil tussen de snelheden. Bij de class 4 blijft hij na een aantal shots hangen, bij class 6 kan ik achter elkaar blijven schieten. M'n a-data kaart komt van paradigit. Deze koste ongeveer 18 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Wijnands schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 17:59:
Men grijpt uit gemak en koudwatervrees vaak naar sandisk. Ik zou rustig een aantal transcend class 6 kaarten kopen.
Tja.. Als je in een fotozaak een camera koopt me gelijk alle accesoires die je nodig hebt en achter de toonbank hangt alleen een lading SanDisk kaarten, dan doe ik om die paar euro ook niet moeilijk. Die transcend kaarten zijn trouwens ook niet heel makkelijk te vinden, het zijn meestal de standaard merken: SanDisk, Lexar en dan nog Dane-elec en kingston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt toch echt een keer tijd voor het grote geheugenkaart topic.

Na mindere ervaringen met een Transcend (sorry Wijnands) kies ik tegenwoordig alleen nog voor Kingston en SanDisk, hoewel ik ook nog een 4GB kaart heb van DealExtreme en daar heb ik ook nog nooit problemen mee gehad.

Nu moet ik ook zeggen dat met de huidige prijzen voor niet al te extreem grote kaarten, ik me ook niet meer zo druk maak over het verschil in prijs van bijvoorbeeld kingston en SanDisk. Ach, wellicht is mijn portemonee te breed aan het worden....

Maar goed mijn tip zou zijn:
Kies een fabrikant waar je je goed bij voelt en pak vervolgens de handleiding van je camera. Daarin staat de maximale schrijfsnelheid van je camera. Op basis daarvan koop je een kaart die die snelheid haalt. Een ULTRA III kaart is in veel camera's onzinnig, omdat de camera minder dan de max snelheid van Ultra II kan schrijven.
Natuurlijk heb je dan nog steeds mensen die zeggen: Ja, maar ik wil de ferari onder de kaarten, want dan heb ik de foto's sneller op mijn computer.... Lekker boeiend denk ik dan, de schrijfsnelheid van je HD moet het dan nog bij kunnen houden of je USB poort en die USB poort haalt toch geen ULTRA III snelheden.

Ik zelf heb voor mijn D300 (ook 10 MP) CF kaarten van 4 GB. Op vakantie gaat er dan 18 GB in totaal mee (4*4GB + 2GB) en dat krijg ik niet vol. Maar gelukkig hebben ze in de meeste vakantie landen ook CF kaarten, dus mocht de nood aan de man komen.... In Frankrijk trouwens niet naar een lokale fotograaf gaan voor CF kaarten...
Vorig jaar:
512 MB: 40 euro :z :z :z

De mevrouw achter de kassa stond erg raar te kijken van mijn Ultra III kaart van 4 GB... Bestaan er zulke grote kaarten? _/-\o_ Ze snapte in eerste instantie ook niet dat het laden van de foto's op haar PC zo traag ging, totdat ik vertelde dat de foto's 10 MB tot 20 MB per stuk waren. Ze wilde daarna heel graag mijn camera zien. ;) Ach, tja, sommige mensen zouden boos worden om dat soort verhalen, ik denk dan gewoon: "Back-water Frankrijk.." en ga daarna gezellig een kopje koffie drinken op het terras. De volgende dag je foto's ophalen om als ansichtkaart te versturen en nog even gezellig te kletsen.. En dan moeite moeten doen om GEEN opdracht te krijgen voor een fotoshoot. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ook hier een negatieve ervaring met een 4GB Transcend CF kaart en daarom voor mij nu altijd Sandisk.
Daarnaast is het prijsverschil inderdaad meestal verwaarloosbaar (helemaal als je ze uit het buitenland haald).
Ik koop ook nooit groter meer dan 4GB ivm mogelijk verlies van data (liever zou ik nog 2GB kaartjes gebruiken maar die zijn dan weer relatief duur).
Het wordt tijd dat ook budget camera's dubbelle CF/SD kaart slots krijgen voor "backup" in de camera.

@hierboven:
Ik heb dezelfde ervaring in Frankrijk...

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Heb je dan al ooit kaartjes gehad die plots kapot gingen en waarvab niks meer te recupereren valt ?
Ik zelf gebruik kaarten van 16 en 32GB. Ik denk gewoon dat de kans groter is om zo'n klein kaartje te verliezen, dan dat het kaartje zomaar kapot gaat en er niks meer te recupereren valt.
En als je een 5dII hebt kan je met 4GB amper 160 foto's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
http://www.robgalbraith.com/
Heeft een overzicht van diverse CF / SD kaarten en lees/schrijfsnelheden in dSLR en cardreaders.
Ik heb een paar 1 en 2 GB SD kaartjes van diverse merken, een keer een defect
exemplaar gehad maar daar kreeg ik weer een nieuwe voor.
Ik heb een takems kaartje in mijn PDA en die lijkt niet overdreven snel, in de ixus
zit meestal een sandisk ultra II.
Voor 6MP in jpeg is 1 a 2 GB wel genoeg en picasa wordt steeds trager als er veel foto's op staan.

[ Voor 11% gewijzigd door bouwfraude op 24-01-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

psychodweep schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:45:
Heb je dan al ooit kaartjes gehad die plots kapot gingen en waarvab niks meer te recupereren valt ?
Ik zelf gebruik kaarten van 16 en 32GB. Ik denk gewoon dat de kans groter is om zo'n klein kaartje te verliezen, dan dat het kaartje zomaar kapot gaat en er niks meer te recupereren valt.
En als je een 5dII hebt kan je met 4GB amper 160 foto's nemen.
Ik kan dat kaartje op geen enkele manier meer benaderen en ik heb diverse recovery programma's geprobeerd en verschillende manier van uitlezen (USB, PCMCIA, ATA) maar er is niets meer mee te doen.
Voor mij houd dat in dat ruim 300 foto's "weg" zijn.
Het kaartje stopte ermee tijdens het overzetten van de kaart naar de pc via een USB cardreader.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De snelle kaarten heb je enkel nodig voor langere bursts te kunnen schieten of wanneer je de foto's/video sneller op je pc wil overzetten. Voor HD video heb je absoluut geen snelle kaart nodig.
Bijvoorbeeld een Canon 7D heeft al genoeg aan 5MB/s voor 1080p/30fps en 720p/60fps.

Je FZ28 heeft op z'n hoogste videostand (HD 720p/30fps) zelfs maar 4MB/s nodig. En als je de handleiding erbij neemt zie je dat je op een fz28 voor lange bursts ook geen snelle kaart nodig hebt.
Bij de burstmodus zie je dit staan in de handleiding "* De burstsnelheid is constant dezelfde ongeacht de transfersnelheid van de kaart." Deze maximale snelheid is 2,5fps. In de stand hoge kwaliteit voor jpg op 4:3 10mp kan je maar maximaal 3 foto's achter elkaar nemen. Ik vermoed dus dat hij eerst de foto's in het geheugen zet en dan pas gaat wegschrijven.
Maar dan heb je ook nog je "hi-speed burst" welke waarschijnlijk meteen naar de kaart schrijft om de beperking van de normale burst tegen te gaan. Als we instellen op de hoogste stand 4:3 3M met voorkeur voor snelheid, gaat hij foto's van 840kb (gaat enkel in jpeg lage kwaliteit) maken aan een snelheid van 11fps. Dit is dus ook maar 9MB/sec.

Dus enkele conclusies:
- Lees de handleiding. Fotocamera's zijn gelukkig nog een van de zaken waar je nuttige handleidingen hebt.
- Geloof niet altijd de mythe's die op het internet rondgaan over de minimaal nodige snelheid. Grootste hoop kent jouw of zelfs hun eigen camera niet.
- Volgens het klassensysteem heb je dus een class 10 kaartje nodig maar dat zijn dan weer kaarten van x200 terwijl je eigenlijk genoeg hebt aan x66. Ga je ooit 11fps met slechte kwaliteit gebruiken en eis je 100% zekerheid dat je kaart snel genoeg is, ga dan voor een class6/10. Wil je de helft geld besparen en doen zoals anderen, neem dan gewoon iets in de categorie van Sandisk ultra II. Als je snelle burst wil (en kwaliteit is niet zo belangrijk) met de fz28 kan je evengoed video opnemen en dan een frame uitnemen.

Over merk zou ik zeggen, ga of op je buikgevoel. Zelf ben ik bij Sandisk begonnen en ik zal het blijven kopen tot ik een probleem ervaar. Anderen gaan voor Transcend en zullen daar bij blijven tot ze een probleem hebben. Beide merken zijn goed en beide merken hebben mogelijkheid op fabricagefouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Bedankt voor de reactie's,

Ik heb aandachtig mee gelezen. Het is dus geen exacte wetenschap >:)

Ik denk toch dat ik kies voor sandisk, gezien het feit dat niemand ervan overtuigd is dat ze minder goed zijn als de rest.

Mijn situatie is dat ik een rondreis van een paar weken ga maken (door costa rica). Eerder heb ik een vergelijkbare reis gemaakt en kwam er toen achter dat je al snel meer foto's maakt dan er op je kaartje kunnen en je hebt bij dit soort reizen weinig mogelijkheden om je foto's op je camera goed te selecteren.

Ik twijfel nog aan de hoeveelheid geheugen, met name omdat er een video stand op zit en ik geen idee heb of ik die vaak zal toepassen.

Op dit moment denk ik aan 3x 4Gb of 2x 8Gb.

Eerder moest ik ook in het buitenland op zoek naar een kaartje (zuid afrika) en dat was een lange zoektocht om vervolgens een veel te duur en veel te klein geheugenkaartje te kopen...

Nogmaals bedankt voor de reactie's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen: Pak je rekenmachine er even bij, dan weet je zo wat je nodig hebt voor je foto's.

- Hoe groot worden je foto's?
- Hoe veel foto's maakte je per dag op vorige reizen?
- Hoe veel dagen ga je nu weg?

Vermenigvuldig bovenstaande antwoorden met elkaar en met een factor X, bijvoorbeeld 2 en je weet hoe veel geheugen je nodig hebt voor je foto's.

Maak een keer een filmpje van bijvoorbeeld 2 minuten.
- Hoe groot wordt dat?
- Bedenk hoe veel minuten je per dag denkt te gaan filmen? (15? lijkt me al heel wat, maar weet ik veel, ik ben geen filmer.)
- Hoe veel dagen ga je weg?

Vermenigvuldig bovenstaande antwoorden met elkaar en met de eerder gekozen veiligheidsfactor X en je weet hoe veel geheugen je nodig hebt voor je filmpjes.

:Y Zo simpel is het echt.... :')

Overigens wordt het dan wellicht ook tijd om na te denken over extra baterijen of accu's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
Bedankt voor de reactie.

Ik had dat zelf ook bedacht, en naar aanleiding van je reactie besloten de moeite te nemen... >:)

Foto is gemiddeld 5MB
Video is gemiddeld 150 MB per minuut

4Gb is 800 foto's of 26 min filmen (uitgaande van 4000 mb bij eerder genoemde gemiddelden)

Ik wil eigenlijk 3000 foto's kunnen maken en een uur kunnen filmen

3000 x 5 = 15000 mb
60 x 150 = 9000 mb
totaal dus 24000 mb, ofwel 24Gb

Omdat ik de data wil spreiden over verschillen kaarten denk ik dan aan 3x 8GB

Bovenstaande heb ik heel ruim genomen, 2x 8GB zal wel genoeg zijn, maar voor 25 euro wil ik aan de andere kant ook geen foto's gaan tellen... Nog steeds een dilemma 8)7

ps: aan een reserve accu had ik zeker gedacht
ps: 150 mb per minuut bij filmen betekend dus dat hij met ongeveer 2.5 mb/s moet kunnen opslaan. Een snelle kaart is dus idd niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat allemaal in je handleiding vanaf pagina 206. 79, 100 en 108 zijn ook van interesse ivm geheugenkaarten.
Verder is je gehele handleiding lezen voor foto's te nemen een zeer goed idee. 'T is geen radio met een on/off knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
De spreekwoordelijke kogel is door de kerk...

3x 8Gb Sandisk Ultra 2 besteld...
1x reserve accu (niet orgineel)

Heb het idee dat 24Gb veel te veel is, maar beter veel te veel dan iets te weinig...

De basis handleiding heb ik bekeken, de uitgebreide handleiding heb ik uitgeprint maar nog niet doorgeworsteld.
Over een kleine 3 weken vertrek ik, dus ik heb nog even de tijd om hem grotendeels onder de knie te krijgen...

Mocht een medegebruiker nog tips hebben dan hoor ik het heel graag :)
Pagina: 1