alphacrypt mascom 3.18 grijs blauw 105 + KDL EX-1 en ziggo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 10:00
Hallo tweakers!

Ik ben op zoektocht op het antwoord van de volgende vraag.
Blijft de Sony Bravia KDL-EX1 met de alphacrypt van mascom werken?
Ziggo adviseert om de Digitale Televisie Module te gebruiken met door ons gecertificeerde CI+ televisies. Hier vind je per merk een overzicht van gecertificeerde televisiemodellen die door Ziggo zijn goedgekeurd voor gebruik met de Digitale Televisie Module.

Let op: de CI+ oplossing werkt alleen als zowel de tv als de Digitale Televisie Module CI+ ondersteunen. Vanaf 2 februari 2010 kunnen CI+ televisies die een oude Alphacrypt, danwel Mascom CAM gebruiken geen signaal meer ontvangen. De CI+ cam herkent u aan een "Geschikt voor Ziggo" of "Ziggo certified"-logo.

Belangrijk: deze verandering heeft alleen betrekking op CI+ Televisies en NIET de eerder verschenen common interface (CI versie 1) televisies. CI+ televisies zijn sinds begin 2009 op de markt. Televisies die eerder zijn verschenen zijn CI versie 1 televisies. Er zijn nog een aantal CI versie 1 televisies te krijgen, mocht jij jouw televisie tussen nu en begin 2009 hebben aangeschaft, kijk dan in de handleiding van de televisie om er zeker van te zijn welke CI versie wordt ondersteunt.

Abonnees die deze -door Ziggo niet ondersteunde- combinatie gebruiken, wordt aangeraden om voor deze datum de Digitale Televisie Module van SMIT of Neotion aan te schaffen.
mijn vaders TV staat niet onder de tv's die worden ondersteund.... Betekend dit dat mijn vaders TV het binnenkort niet meer doet?

ik vind alles een beetje verwarrend en vroeg mij af of iemand meer weet van de veranderingen van ziggo en de uiteindelijke gevolgen?

Mvg

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
P-Nut schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 13:02:
Ik ben op zoektocht op het antwoord van de volgende vraag.
Blijft de Sony Bravia KDL-EX1 met de alphacrypt van mascom werken?
Zit er in deze TV een Common Interface Plus (CI+) slot? Als het antwoord op deze vraag ja is, dan houdt dit in dat per februari 2010 de AlphaCrypt Classic CAM niet meer zal functioneren in deze TV. Ziggo stuurt vanaf die datum namelijk naar alle TV's met CI+ slot de instructies dat dergelijke TV's alleen nog maar een CI+ CAM mogen accepteren op alle digitale TV kanalen. Deze macht heeft Ziggo en die misbruiken ze graag in de strijd tegen apparatuur waar ze geen controle over hebben zoals de AlphaCrypt Classic CAM. Dat die voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM's voor overlast zorgen door (herhaalde) authenticatie problemen en het niet uit kunnen zetten van nodeloze CI+ CAM meldingen die alleen interessant zijn voor Ziggo zelf i.p.v. de klant interesseert Ziggo geen bal. Wat dat betreft is de AlphaCrypt Classic CAM een stuk gebruiksvriendelijker.

Het maakt verder niet uit of het apparaat met CI+ slot nu wel of niet door Ziggo "gecertificeerd" is. De term Ziggo "gecertificeerd" stelt namelijk niets voor. Het is een marketing term om de indruk te wekken dat je een apparaat koopt dat probleemloos samen zou moeten werken met het digitale RTV signaal van Ziggo, maar in de praktijk blijken dat loze kreten te zijn. Ziggo is niet eens in staat om er voor te zorgen dat de speciaal voor Ziggo uitgebrachte en aangepaste losse kabel ontvangers probleemloos functioneren, laat staan dat door Ziggo "gecertificeerde" TV's met CI+ slot probleemloos werken. De diverse forums staan vol over problemen en bugs in Ziggo "gecertificeerde" apparatuur, maar firmware updates om die problemen en bugs op te lossen komen maar niet. Daar sta je dan met je door Ziggo "gecertificeerde" apparaat. Meer dan een waardeloos logootje op een verpakking of in een handleiding is het niet. En van apparatuur die door Ziggo "gecertificeerd" is weet je zeker dat de TV fabrikant allerlei beperkingen op de normale gebruikersvrijheden heeft moeten implementeren zoals het niet langer kunnen muteren van de basis kanalenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
Op de ziggo site wordt er gezegd dat de alphacrypt van MASCOM niet meer werkt.

Er wordt verteld:
Abonnees die deze -door Ziggo niet ondersteunde- combinatie gebruiken, wordt aangeraden om voor deze datum de Digitale Televisie Module van SMIT of Neotion aan te schaffen.
De vraag is nu of de KDL 40 EX-1 beschikt over een CI+ slot
(dit is niet in de handleiding te vinden)

Wat kan ik dan het best aanschaffen een SMIT of een Neotion?

Of is het eventueel een idee om een andere provider over te stappen? waarbij de alphacrypt beschikbaar blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:36

job

P-Nut schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:04:
Op de ziggo site wordt er gezegd dat de alphacrypt van MASCOM niet meer werkt.
Nee dat staat er niet. TV's met een CI+ slot werken vanaf dan alleen met CI+ modules.
De combinatie waar ze het over hebben is een tv met ci+ slot, waar een ci cam inzit (de alphacrypt), die houdt er mee op.

Er staat op de sites niets over ci modules in een ci slot.
En juist dat zou moeten blijven werken.
Let dus op: de alphacrypt is dus een CI module, geen CI+
CI is een afkorting van common interface, nog even goed zoeken dus. Al gok ik dat er een ci module in zit.
Die modules van smit en neotion zijn ci+ modules.
Als je tv een CI+ slot heeft dan heeft het zin, heeft je tv deze niet dan is het zinloos CI+ modules aan te schaffen.
Of is het eventueel een idee om een andere provider over te stappen? waarbij de alphacrypt beschikbaar blijft
Je kan geen andere kabelleverancier kiezen. Dat is gewoonweg niet mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 23-01-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
P-Nut schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:04:
Aangezien de handleiding van Sony het heeft over een PCMCIA socket en geen enkele vermelding maakt van CI+, CI Plus of Common Interface Plus is het denk ik redelijk aannemelijk dat er een standaard DVB Common Interface (CI) slot in zit.
Zonder CI+ slot heeft het bij Ziggo geen zin om een voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM van SMiT of Neotion aan te schaffen aangezien van Ziggo de CI+ CAM niet mag functioneren in een standaard DVB CI slot. Van Ziggo mag je maar één combinatie gebruiken en dat is de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM in een apparaat met CI+ slot. En daarbij wordt dan door Ziggo aan de fabrikanten de eis gesteld dat zij hun apparaat met CI+ slot laten "keuren" door Ziggo voor het Ziggo "gecertificeerd" plakkertje, waarmee Ziggo de fabrikanten probeert te verplichten om de functionaliteit van hun apparaat verder in te perken dan absoluut noodzakelijk is.

Het standaard DVB CI slot met AlphaCrypt Classic CAM is de enige combinatie die vooralsnog blijft werken omdat Ziggo niet over een eenvoudige oplossing beschikt om deze combinatie via een configuratie instelling in de digitale RTV headend uit te schakelen. Daarvoor moet men namelijk in samenwerking met Irdeto het data protocol gaan wijzigen zodat de AlphaCrypt Classic CAM het niet meer begrijpt. Dat zal vermoedelijk ooit eens gaan gebeuren, maar tot die tijd kan je dus de AlphaCrypt Classic CAM in een standaard DVB CI slot blijven gebruiken bij Ziggo. Als Ziggo in de toekomst wel de AlphaCrypt Classic CAM weet te blokkeren voor gebruik, dan blijft er maar één optie over en dat is het aanschaffen van een externe kabel ontvanger. Ziggo zou de klanten nog tegemoet kunnen komen die over een apparaat met standaard DVB CI slot beschikken door de voor Ziggo geschikt Irdeto CI+ CAM op een deel van de digitale kanalen te laten functioneren in een standaard DVB CI slot. Vreemd genoeg gaf een woordvoerder van Ziggo eerder nog aan dat Ziggo zou zoeken naar een oplossing voor klanten met dergelijke klanten, maar ook dat blijken in de praktijk loze woorden te zijn.

Het advies is dus om in jouw geval niets te doen. De combinatie van AlphaCrypt Classic CAM en jouw TV blijft vooralsnog werken en als die combinatie er uiteindelijk ook mee stopt dan kan je altijd nog een externe ontvanger aan gaan schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
Bedankt voor de replies! Ik ben nu een stuk wijzer en mij vader een stuk meer gerust gesteld :P
Pagina: 1