2 Domeinen, 1 Email

Pagina: 1
Acties:

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Beste GoTters,

Ik kom momenteel ergens niet uit. En het nadeel is dat ik niet weet hoe het heet, dus Googlen is ook vrijwel onmogelijk. Zodra iemand me een hint kan geven zal het wel lukken.

Ik heb momenteel 2 domeinen: domein1.nl en domein2.nl. domein1.nl is het hoofddomein waar de website op draait en iedereen heeft mailadressen als user@domein1.nl. Nu wil ik domein2 ook inzetten. Domein2.nl wijst al door naar domein1.nl maar ik wil dat dat ook werkt voor E-mail. Dus dat ik mail die naar rogier@domein2.nl gestuurd wordt ontvang op domein1.nl. We hebben zelf een Groupwise server draaien voor domein1.nl, maar eigenlijk wil ik dat het transparant gebeurd. Eventueel zou de spamfilter ook misschien wel iets aan herschrijven kunnen doen, maar dat weet ik eigenlijk niet.

Dus zodra ik een account aanmaak met user123@domein1.nl er direct ook naar user123@domein2.nl gemaild kan worden zonder dat ik nog een extra alias moet aanmaken.

Hoe heet dit en is dit ingewikkeld?

P.S. Als ik iets vind is het meestal hoe iets in cPanel oid ingesteld moet worden. Zoals dit

[ Voor 8% gewijzigd door rogierslag op 23-01-2010 11:58 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

In cpanel:
Email Domain Forwarders

In addition to forwarding individual mail accounts, you can forward all email from one domain to another.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

piet@extern.tld stuurt bericht naar jan@domein2.nl > wordt geforward naar jan@domein1.nl
als je dat bedoelt, kijk eens naar mail forwarding.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• rogierslag
Ik zal het nog een beetje specificeren. We hebben geen cPanel. Verder moet het volledig dynamisch gebeuren, dus geen 1-voor-1 alias.

De MX records van domein2.nl wijzen al naar de onze spamserver. Dit is een ESVA applicance. Deze accepteert echter enkel E-mail van domein1.nl en domein2.nl. Alleen komt die mail niet aan.

Wat ik heb gedaan: In postfix heb ik aangegeven dat de server ook mail moet ontvangen voor domein2.nl
code:
1
mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, localhost, domein1.nl, domein2.nl

Verder bij virtual domains aangegeven dan mail voor domein2.nl moet worden afgeleverd bij domein1.nl. Alleen gooit nou mijn reverse lookup van gebruikers roet in het eten...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:38
Mijn thuis-situatie lijkt enigzins vergelijkbaar, maar zonder een losse spamserver.
Ik heb twee domeinen, een .net en .com.
Hoofddomein is die .net - daar draait alles op, inclusief een mailserver. In de DNS van het .com domein heb ik de MX-record laten verwijzen naar het IP adres van de .net ontvangende mailserver.
Verder in Postfix ingesteld (mydestination inderdaad) dat 'ie dus ook voor het .com domein moet ontvangen - en that's it.

Bij mij werkt dat gewoon. Heb dus niet nog een losse spam-server zoals jij (spam tegenhouden gebeurd hier met een handmatige postfix blacklist, automatisch met postfix greylisting en spamassassin).

Maar goed, ander dan een 'het werkt niet' zie ik bij jou niet. Een logische stap lijkt mij om eens wat logging aan te zetten en in de logfiles te kijken.

• rogierslag
deze spamserver is ook gebaseerd op postfix, maar stuurt daarna de mails door naar de "echte" interne E-mailserver. Punt is, die geeft momenteel geen foutmeldingen. Postfix ook niet, alleen dat het antwoord op zijn request false is. Daar kan ik dus weinig mee.

Postfix lijkt mail naar domein2.nl wel te accepteren, stuurt daarna een request naar gwserver (das de interne mailserver) of het record bestaat. gwserver zegt dat het niet bestaat (wat klopt, er bestaan enkel domein1.nl records). Wat ik dus eigenlijk wil is dat postfix domein2.nl herschrijft naar domein1.nl en dan de gwserver om verificatie vraagt.

Volgens mij moet ik iets met masquerading of rewrite doen. Alleen beschikt postfix niet ove rzulke uitgebreide rewrite dingen als sendmail (daar heb ik meer ervaring mee). Het is dus een beetje sukkelen.

Ik wil dus expliciet niks aanpassen in de gwserver, postfix moet zelf een herschrijfactie toepassen.

Ik heb nu dus een virtual address map met daarin enkel
code:
1
domein2.nl domein1.nl

het db parsen en herladen van postfix heeft dan nog niet het gewenste effect

edit: probleem gevonden, moest een @ voor domein2.nl en ook eentje voor @domein1.nl

[ Voor 11% gewijzigd door rogierslag op 23-01-2010 18:02 ]

Pagina: 1