• josjos
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Mijn mediaPC was toe aan een nieuwe kast.
Dus ik een nieuwe (low budget A-open kast) gekocht voor 5 tientjes incl voeding.
1. Systeemkast draden los, dvd en HD los, voeding los.
2. Gigabyte moederbord losgeschoeft (CPU + koeler laten zitten).
3. Moederbord vastgeschroeft en draden aangesloten van nieuwe systeemkast
4. Voeding aangesloten (ATX + CPU, DVD en HD)
5. sata HD en ide DVD speler aangesloten.
6. Op de stroom en "power". Geen reactie, wel een brandluchtje bij mijn CPU ongeveer.

Het enige wat ik mij kan bedenken wat ik fout gedaan heb is de power SW van mijn systeemkast verkeerd om aangesloten te hebben. Kan dit zulke grote consequenties hebben?
Heeft iemand nog een idee hoe dit fout heeft kunnen gaan?
(of gewoon brakke mobo omdat ik mijn voeding ookal moest vervangen door het uitvallen van de pc).

[ Voor 6% gewijzigd door josjos op 23-01-2010 09:52 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-02 06:28
Ik zie afstandsbusjes er niet specifiek bij staan? Als je de moederbord stekker verkeerd om hebt gedaan, dan heb je erg hard zitten duwen.

• tuinboontje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-08-2015
brand luchtje bij je cpu is pprecies onder je voeding, die gaan ook stinken als ze bijna de geest gaan geven

• josjos
MoiZie schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 09:55:
Ik zie afstandsbusjes er niet specifiek bij staan? Als je de moederbord stekker verkeerd om hebt gedaan, dan heb je erg hard zitten duwen.
Haha, nee niet de ATX voeding maar de power SW van systeemkast (aan/uit knop) had ik even verkeerdom.
De afstandsbusjes heb ik wel gebruikt, als ik er 1 vergeten ben kan dit dan al de oorzaak zijn?
(zal nog even checken voor de zekerheid of ik ze allemaal wel had :O ).

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-01 11:57

Proto

¬.¬

De power switch is gewoon een simpele drukknop, die verkeerd om aansluiten hoort geen enkele consequenties te hebben. Misschien kortsluiting door een verkeerd (teveel) geplaatst afstandsbusje?

Begrijp ik nu goed dat je voeding de geest heeft gegeven, en dat je daarom een nieuwe kast+voeding hebt gekocht? Mogelijk heeft de oude voeding het mobo meegenomen in het graf. In principe zou zo'n AOpen voeding een (simpele) mediapc wel moeten kunnen trekken.

\Edit: ikke is sloom :O

[ Voor 2% gewijzigd door Proto op 23-01-2010 10:01 . Reden: ninja'd ]

• josjos
Proto schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 10:00:
De power switch is gewoon een simpele drukknop, die verkeerd om aansluiten hoort geen enkele consequenties te hebben. Misschien kortsluiting door een verkeerd (teveel) geplaatst afstandsbusje?

Begrijp ik nu goed dat je voeding de geest heeft gegeven, en dat je daarom een nieuwe kast+voeding hebt gekocht? Mogelijk heeft de oude voeding het mobo meegenomen in het graf. In principe zou zo'n AOpen voeding een (simpele) mediapc wel moeten kunnen trekken.

De PC heeft aan een ongeaard stopcontact gezeten. De voeding heeft de geest gegeven (was onberekenbaar viel vaak weg). Maar met de oude voeding ging hij nog wel aan alleen viel vaak weg en met de nieuwe configuratie gaat hij stinken dus DOOD.
Lijkt me vreemd dat hij dood gaat van overplaatsen?
(denk toch een foutje gemaakt 8)7) Ga nu de afstandsbusjes checken.

• josjos
Proto schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 10:00:
De power switch is gewoon een simpele drukknop, die verkeerd om aansluiten hoort geen enkele consequenties te hebben.

Stomme vraag misschien, maar ik vergis me wel vaker in het verkeerd om plaatsen van de systeemkast draden, is wit altijd - ? of is er een ander trucje voor.
Die low-budget kasten hebben compleet geen handleiding. In de mobo-handleiding staat wel + en - maar op de draden niet..

[ Voor 12% gewijzigd door josjos op 23-01-2010 10:11 ]

• Proto

Proto

¬.¬

De oude voeding zal je mobo dan waarschijnlijk niet gesloopt hebben nee. ESD-schade zou mogelijk kunnen zijn, maar dan zou je wel erge pech hebben gehad, dus lijkt me ook niet waarschijnlijk.

AFAIK zijn wit en zwart in principe de minpool, en rood/blauw/fancy kleurtje de plus. Levert alleen problemen op met zwart/witte kabels :+ maar het hoort voor een power switch echt niet uit te maken, 't is gewoon een simpele draadverbinding waarbij je de draden 'tegen elkaar aan drukt' bij het indrukken va de knop, net zoals je een pc kunt starten door de power_sw pins kort te sluiten met een schroevendraaier. 't Gaat erom dat er stroom loopt.

• josjos
Proto schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 10:18:
De oude voeding zal je mobo dan waarschijnlijk niet gesloopt hebben nee. ESD-schade zou mogelijk kunnen zijn, maar dan zou je wel erge pech hebben gehad, dus lijkt me ook niet waarschijnlijk.

AFAIK zijn wit en zwart in principe de minpool, en rood/blauw/fancy kleurtje de plus. Levert alleen problemen op met zwart/witte kabels :+ maar het hoort voor een power switch echt niet uit te maken, 't is gewoon een simpele draadverbinding waarbij je de draden 'tegen elkaar aan drukt' bij het indrukken va de knop, net zoals je een pc kunt starten door de power_sw pins kort te sluiten met een schroevendraaier. 't Gaat erom dat er stroom loopt.
|:( |:( |:( |:( |:( |:( 1!!! 1!!! afstandsbusje vergeten pfff... Dit zal de doodsorzaak wel zijn?
De processor zal toch nog wel leven?

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:18
Als je maar 1 bent vergeten neem ik aan dat het moederbord op zich niet tegen de backplate van de kast gekomen is toen hij aanstond. Alleen als het net eentje in het midden of een van de hoeken is kan het zijn dat het moederbord dusdanig doorbuigt dat hij er wel tegen aan kwam. In dat geval is het einde oefening met dat moederbord. Of dat ook de processor mee neemt kan ik niet met zekerheid zeggen.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Proto

Proto

¬.¬

@Thierry88: Ik denk eerder dat er een afstandbusje teveel is -> contact met mobo>afstandsbusje>kast -> short circuit. 'k denk dat josjos het wel gemerkt had als hij soep uit z'n mobo kon eten door de kromming :+

Josjos, of je processor het heeft overleefd kun je waarschijnlijk helaas alleen achter komen door 'm te testen in een ander mobo.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:37
Afstandbusje te weinig zal niet snel het probleem zijn, maar een afstandbusje teveel kan inderdaad behoorlijk fataal zijn - dus daar zou ik ook even naar kijken.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Teveel is denk ik niet helemaal goed gezegd. Jullie bedoelen neem ik aan dat je een afstandsbusje hebt gebruik op een plek waar er geen gat voor zit in het moederbord. Het gevolg is dan inderdaad dat de verkeerd geplaatste afstandsbus kortsluiting maakt tussen de kast en het moederbord.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• josjos
Ja vreemd, ik heb geen busjes teveel gebruikt. Wel te weinig op 1 plek maar kan me niet voorstellen dat hij de systeemkast raakt.
Er zaten bij de kast 2 verschillende schroeven. Maakt het nog uit welke je erin draait?
1. die helemaal in de afstandsbusjes passen (deze heb ik gebruikt)
2. Die een beetje ruimte houden tussen afstandsbusje en schroefkop (niet helemaal een goede foto) (edit: eigen foto)

[ Voor 8% gewijzigd door josjos op 25-01-2010 13:28 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Ik gebruik al jaar en dag de schroefjes uit plaatje 1. Waar heb je dat plaatje vandaan met dat schroefje op de socketpinnetjes?

• josjos
Picaroon schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:53:
Ik gebruik al jaar en dag de schroefjes uit plaatje 1. Waar heb je dat plaatje vandaan met dat schroefje op de socketpinnetjes?
Google! Ik bedoel met optie 2 eigenlijk deze schroefjes.
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/wvvhgw_th.jpg
Ze passen niet helemaal in de busjes, maar waar zijn ze wel goed voor?

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Deze schroefjes zijn iets langer dan op plaatje 2. Je kan ze echter wel gebruiken op het MB. Als er ruimte overblijft, spacers gebruiken die evt. bij de kast zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Picaroon op 25-01-2010 13:34 ]

Pagina: 1