Marantz PM80 volume klasse A == klasse AB ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292126

Topicstarter
Ik heb een Marantz PM 80 versterker op de kop getikt en deze kan in klasse A of AB draaien. Vermogen in klasse A is max 25 watt en in AB 100 watt.

Ik verwacht dan dat de versterker in klasse A minder volume geeft dan in klasse AB maar dat is niet het geval het geluid is even hard. De versterker lijkt goed te werken, als ik klasse A selecteer dat hoor ik een relais omschakelen en de versterker wordt merkbaar warmer.

Ik weet dat er versterkers zijn die automatisch bij hoger volume omschakelen van A naar AB maar de PM80 heeft dat volgens mij niet, daarom ook de schakelaar.

Begrijp ik het niet goed of is de versterker niet goed ? Kan iemand hier een helder licht opschijnen ?

alvast dank,

Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 20:01
Een klasse AB versterker is al een crossover tussen een klasse A en een klasse B versterker.

Een klasse A versterker heeft weinig vervorming doordat de transistors altijd 'aan' staan, hierdoor wordt het gedrag van de transistors voorspelbaarder en is er vaak minder of een betere feedback/feedforward schakeling mogelijk.
Nadeel is dat dit bij deze schakelingen de transistors altijd op vol vermogen draaien, ook wanneer er niets te doen is. De schakeling wordt veel warmer en is daarom gelimiteerd tot het maximale vermogen (in thermische energie) wat kan worden gedissipeerd. Het reduceren van het uitgangsvermogen geschied door het verlagen van het voltage.

Klasse B werkt efficiënter doordat deze in ruststand uit staat, maar dit is weer een probleem omdat de transistor dan slecht geleid.
Voor dit probleem is klasse AB ontwikkeld, hier functioneert de versterker bij ruststand in klasse A (meestal onder 1 watt vermogen) en 'schakelt' over naar klasse B wanneer er meer vermogen gevraagd wordt.

Er zijn in de jaren 80 en 90 aardig wat duurdere versterkers geweest die dergelijk grote koellichamen hadden dat het mogelijk werd om het gebied dat in A klasse functioneerde te verhogen. De schakeling hoeft hiervoor niet vreselijk veel te worden aangepast en functioneert dan ook niet veel anders als andere klasse AB versterkers.

Antwoord:
Jouw versterker is zo ontworpen dat deze in klasse A modus i.p.v het gebruikelijke vermogen rond de 1 watt schakelt naar 20 watt. Boven de 20 watt opereert de versterker dan weer in klasse B.

"Elektronica schakelingen zijn niets anders dan gemodificeerde kortsluitingen, een versterker is vanuit de weg van de stroom bekeken enkel een verzwakking."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Aanvullend op bovenstaande: de grote denkfout die altijd gemaakt wordt is dat en versterker met meer vermogen harder zou moeten klinken. Dat is ook zo als je kijkt naar het maximale vermogen. Heb je echter de volume knop even ver open staan (er vanuitgaande dat de gain gelijk is), spelen beide amps net zo hard zolang ze beide in staat zijn het gevraagde vermogen te leveren.

In dit geval heb je een versterker met een instelbare ruststroom. Het enige wat er gebeurt is dat de ruststroom instelliing van enkele miliamperes wordt verhoogd. Dit heeft als gevolg dat de versterker dus meer in klasse A gaat werken. Het AB omslagpunt gaat hier dus flink omhoog. Dat er gekozen is voor 20Watt zal wel thermische redenen hebben. De koeling van de Marantz is immers niet gigantisch groot, en met 20W kun ja al meer dan voldoende herrie maken:)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?