Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XP weigert setup

Pagina: 1
Acties:

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 16:31
Beste mede-tweakers,

Ik zit met een probleem waar ik helemaal gek van word. Normaal gesproken krijg ik alle computer gerelateerde problemen opgelost maar moet jullie nu toch om hulp vragen.

Het betreft een netbook van Acer, de Aspire One D250-0Bk met XP van mijn vriendin.
Die heeft namelijk - waarschijnlijk - een virus opgelopen.

De netbook bleef constant na een halve minuut na de boot hangen, geen reactie meer. Af en toe was er zomaar vanuit het niets een country deuntje van 15 seconden te horen, ja echt waar, heel vreemd allemaal...
Belangrijke bestanden stonden er gelukkig niet op dus ik dacht klaar te zijn met een herinstallatie. Externe dvd-brander aangesloten en installeren. Dit ging goed tot de bestanden ingeladen waren en de computer zou herstarten om de setup voort te zetten. Hier kom ik in het welbekende blue screen of death terecht met de volgende foutcode: 'STOP 0x0000007B'

Windows cd eruit gehaald en een Acronis boot cd, afkomstig van Acronis True Image 11 Home, erin gedaan.
Vanuit daar heb ik de harde schijf kunnen formatteren maar nadat ik wederom de setup van XP wilde starten stuitte ik weer op hetzelfde BSOD.
Ik heb weer de Acronis cd erin gestopt en maar even vanaf een externe hdd een image van een schone xp installatie naar de laptop geschreven. Ik start hem opnieuw op: en weer hetzelfde probleem.
Na wat zoekwerk op Google kwam ik erachter dat dit om een bootsector virus zou kunnen gaan. Ik weet niet of het zinvol was maar ik heb zelfs ubuntu geïnstalleerd in de hoop dat linux de bootsector zou overschrijven; mooi niet dus.

Ik kom dus met geen mogelijkheid meer in Windows. Nu zou ik de harde schijf eruit kunnen halen en in een dockingstation kunnen stoppen om hem dan te formatteren maar dan vervalt de garantie van de laptop.

Heeft iemand nog een idee om te proberen?
Voordat ik alle bovenstaande handelingen verricht heb, heb ik uiteraard geprobeerd om de laptop terug te zetten naar fabrieksinstellingen, maar dat mocht niet baten. Waarschijnlijk wordt dat tegen gehouden door het virus. Ook antivirus software kon mij niet helpen.

Ook CHKDSK of FDISK lukt dus niet...

Moet ik nu met heimwee terug gaan denken aan het floppy tijdperk of kan iemand mij een tip geven?

Alvast bedankt voor het lezen.

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 00:31
De stopcode die de setup geeft (0x0000007b) is een indicatie dat hij geen harde schijven kan vinden, dus of de HD is kapot (denk ik niet) of de controller is kapot (denk ik ook niet) of de driver voor de controller zit niet in de setup van Windows XP (denk ik wel).

Een oplossing zou zijn om de driver voor de HD controller op te zoeken (staat in de laptop specificaties) en die te slipstreamen in de installatie CD (door middel van nlite bijvoorbeeld.)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Normaliter staat de S-ATA controller van dergelijke netbooks in legacy mode (IDE compatibility), waardoor er geen F6-driver nodig is (XP is zo antiek, het forceert nog floppydrives, vandaar dat slipstreamen tegenwoordig een must is als je in niet-legacy modus S-ATA wilt draaien, wat tevens tegenwoordig haast een must is, AHCI is gewoon zo veel geavanceerder).

Mocht het slipstreamen van een SATA controller driver of het forceren van IDE Legacy geen uitkomst bieden, dan is het slim om de hardware van die netbook eens te controleren. Uitzoeken wat voor merk harddisk en de tool van die fabrikant gebruiken is een logische eerste stap, een logische tweede stap zou het draaien van basis tests buiten het OS zijn (al dan niet van een of andere live image). Als USB Ubuntu stabiel is bijvoorbeeld (ook als je de CPU even Pi laat uitrekenen met wat getallen achter de komma), en een bootable USB stick met Memtest86+ (LET OP DE PLUS!) ook geen fouten geeft, dan moet je verder zoeken.

• BlueLed
Heel erg bedankt Jagana en Umbrah. Daar heb ik wat aan! Ga ik morgen gelijk proberen.
Die SATA-drivers heb ik ook aan zitten denken maar dat is meestal alleen zo op een laptop waar van origine Vista op staat, dan heb je inderdaad een nLite slipstream cd met sata drivers nodig.

Bedankt tot nu toe, ik zal hier blijven updaten over de status van het arme kleine laptopje.

• BlueLed
En een kapotte hdd zou ook gekund hebben maar hij is pas 4 maanden oud, nu hoeft dat nog niks te zeggen maar onder linux draait hij bijvoorbeeld normaal, ook tijdens formatteren geen meldingen, dus dat heb ik al voorzichtig uitgesloten.

• BlueLed
Umbrah, ik heb in de bios de AHCI veranderd in IDE en hij start gewoon op!

Mijn dank is groot ;) Jagana, jij ook bedankt voor je hulp, ik waardeer het!
Pagina: 1