Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
Deze foto's heb ik van de zomer gemaakt in de Verenigde Staten.
Nu heb ik de HDR's ook omgezet, maar het lukt lang niet altijd om de kleuren goed te krijgen. Ook de wolken zien er soms raar uit. De foto's zijn gemaakt met de EOS 300D en omgezet met Photomatix.

1.
california
2
california
3
california
4
nevada
5. Little Ale"e"Inn in de woestijn van Nevada, vlakbij Area 51
nevada
6
grand canyon
7
grand canyon
8
grand canyon
9
grand canyon
10 Bryce Canyon National Park
grand canyon
11
utah
12
utah
13
utah
14
utah
15
utah
16. Stofstorm in Utah
utah
17.
utah

De foto's staan hier nog in hoge resolutie.

[ Voor 3% gewijzigd door Devil777 op 26-01-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Zitten zeker coole shots bij, maar zou je misschien ook wat enters tussen de foto's kunnen plaatsen? Want nu zit alles aan elkaar geplakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 19:29
En nummer ze ook even dat praat makkelijker...

Verder ben ik van mening dat veel van deze foto's zich niet lenen voor HDR. HDR kun je toepassen als het dynamisch bereik van een scene zo groot is dat de sensor van je camera het niet in één foto kan vastleggen, in die gevallen kun je door meerdere belichtingen te combineren toch het volledige dynamisch bereik in één foto vastleggen. Ik heb het idee dat bij de meeste foto's dit niet van toepassing was. Waarom heb je ervoor gekozen HDR te gebruiken?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30

Polariteit

Fietsende fotografeur

mooie serie, alleen ik vind de hdr bewerking bij niet 1 foto echt geslaagd. de kleuren vind ik totaal niet passen bij de foto's. Veels te flets. Ook mis ik in een aantal foto's scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

vandermark schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 09:47:
En nummer ze ook even dat praat makkelijker...

Verder ben ik van mening dat veel van deze foto's zich niet lenen voor HDR. HDR kun je toepassen als het dynamisch bereik van een scene zo groot is dat de sensor van je camera het niet in één foto kan vastleggen, in die gevallen kun je door meerdere belichtingen te combineren toch het volledige dynamisch bereik in één foto vastleggen. Ik heb het idee dat bij de meeste foto's dit niet van toepassing was. Waarom heb je ervoor gekozen HDR te gebruiken?
Het gebruik van een gradueel filter zou hier beter op zijn plek zijn geweest :) Bij de klassieke landschapsfoto's dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 22:36

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik vind ze gaaf; echter is het contrast in sommige iets te hoog waardoor je een halo krijgt. Ik krijg in ieder geval door het zien van die foto's zin om daar eens rond te gaan kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Van sommige foto's klopt het inderdaad bij nader inzien dat HDR overbodig was. Maar het voegt wel iets geheimzinnigs toe vind ik.
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 11:54:
Ik vind ze gaaf; echter is het contrast in sommige iets te hoog waardoor je een halo krijgt. Ik krijg in ieder geval door het zien van die foto's zin om daar eens rond te gaan kijken :P
Missie geslaagd ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Devil777 op 23-01-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
agreed, vind het ook niet helemaal lenen voor HDR, de hele serie in ieder geval. Denk dat je bij sommige mooier resultaat had kunnen bereiken zonder HDR, aan de andere kant zie je dat bijv. 5 en 13 er wel heel lekker uitgekomen zijn, vooral 5 is erg fijn om naar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Toch is het zo dat bij bijna alle foto's de lucht er heel wit uit ziet als het geen HDR is. Juist bij foto 5 is het nogal overdreven. De foto's waarbij het niet nodig lijkt zijn daarom juist beter vind ik. Ik ben zelf het meest tevreden over 5, 7 en 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 17:23

Deathchant

Don't intend. Do!

testcase moeten max 12 foto's zijn.
Ik moet zeggen dat ik je HDR bewerkingen niet echt geslaagd vind. Veel halo's en iets te cartoonige bewerkingen. De enige die ik wel goed vind, afgezien van de donkere bordjes, is nummer 5. Nummer 7 had zoveel spectaculairder kunnen zijn, ik mis hier diepte en contrast.
Verder wel een leuke serie an sich.

En je moet je sensor dringend schoonmaken :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Hoewel ik van HDR hou is op sommige platen het effect een beetje té waardoor de platen soms te licht ogen (met name 7, 10). Andere foto's zoals 5 12 en 17 vind ik dan weer erg mooi gedaan, complimenten!

[ Voor 12% gewijzigd door AugmentoR op 26-01-2010 09:39 ]

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Bedankt voor alle reacties.
Deathchant, waar zie je dan aan dat de sensor vuil is?
Waar zie je dan aan dat het té is, zou je dat nog wat beter kunnen beargumenteren?

[ Voor 34% gewijzigd door Devil777 op 26-01-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Devil777 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 00:32:
Bedankt voor alle reacties.
Deathchant, waar zie je dan aan dat se sensor vuil is?
Op alle foto's zit een vlek. Op veel foto's is dat duidelijk te zien in de lucht. Pak bijv. foto 11 er even bij en kijk iets rechts van het midden, op ongeveer 1/5 van de bovenkant. Daar zie je duidelijk een vlek die bij de andere foto's ook terugkomt, soms wat duidelijker, soms wat vager. Als je het eenmaal gezien hebt, zie je het in 1 oogopslag ook op de andere foto's.

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 26-01-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 14:36

MagicTempest

Fly pig!

Zitten leuke foto's tussen. Ben benieuwd naar de varianten zonder HDR. nummer 5 is imho in ieder geval een mooi geslaagde HDR. 13 en 15 vind ik ook wel lekkere foto's alleen weet ik niet of die beter zijn door de hdr.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
De originele foto's staan nu allemaal op mijn site. Het zijn .crw bestanden, aan de overeenkomsten in de bestandsnamen kun je zien welke bij elkaar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 03-07 17:23

Deathchant

Don't intend. Do!

Devil777 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 00:32:
Deathchant, waar zie je dan aan dat de sensor vuil is?
Waar zie je dan aan dat het té is, zou je dat nog wat beter kunnen beargumenteren?
U vraagt, wij draaien ;)

Eerste puntje is al gezegd door iemand anders.
Je kunt zelf ook checken of je sensor vies is. Zet je diafragma op f/22 en richt op een totaal wit oppervlak of grijs ofzo. Maak de foto en je ziet spotjes :)

#1: De donkerdere lucht viind ik storend, alsof er een smog-laag hangt. Verder gebeurt er weinig spannends op de foto en vind het niet echt een spectaculair landschap-shot. Diepte ontbreekt en zou een dramatischer perspectief mooier vinden.

#2: ik vind de overduidelijk aanwezige donkerdere lucht door het gehele beeld erg storend. Of dit een HDR effect is of niet, ik vind het niet zo'n mooie foto en lijkt teveel op 1. Bij een testcase vind ik dat je wat selectiever mag zijn en eventuele "dubbele" toch weglaten.

#3: de overgang tussen lichtblauw en donkerblauw te duidelijk een tegen van een halo. Ik betwijfel of photomatix dit gecorrigeerd krijgt, ik vind het in ieder geval niet mooi. Ook hier gebeurt niet veel en vind deze shot dus ook lijken op de eerdere 2: foto met van links naar rechts aflopend landschap zonder spannende voorgrond.

#4: Deze foto kon net zo goed zonder HDR geschoten zijn en zie hier niet de toegevoegde waarde van in. Daarbij mogen de kleuren op de voorgrond dan wel wat beter, maar dat is een kwestie van smaak. Verder is dit wel een leuke shot.

#5: Dit is wel een leuke foto. Lucht is goed, dramatisch en verder leuke onderwerpen. Jammer dat de bordjes zo donker belicht zijn. Volgens mij licht dat ook aan de hdr-software.

#6: Duidelijke vorm van halo, dat hoef ik denk ik niet te zeggen hier. ook hier proef ik niet de wijdsheid van het landschap waar je je in bevond toen.

#7: Ik vind dit wel een mooi shot, maar iets te contrastloos, alsof hij flets is. Het ziet al gauw cartoonig uit en dat vind ik gewoon jammer, want juist met dit soort scenes kun je wel de juiste mate van contrast, kleur en detail naar boven krijgen.

#8: ik vind dit niet echt een spannende foto. Hij trekt mijn aandacht niet lang genoeg om te blijven kijken. Ik zie wat kale bergen, maar ook hier ontbreekt de diepte vind ik.

#9: tja, de halo weer duidelijk zichtbaar. Kijk maar eens om de boom heen. Het trekt zich helemaal door over de hele foto.
hetzelfde geldt voor de komende foto's ook.
10 11 en 12 vind ik wel de betere shots. Je voelt de wijdsheid gewoon en het contrastloze is wat minder hier. Ik zou een iets dieper contrast en kleur geven aan deze foto's en dan zijn ze wat mij betreft wel goed.

#16: geen onderwerp. Ik weet niet wat hier te beleven valt om het maar even cru te zeggen.....

#17: wel leuk HDR effect, maar ik vind de foto an sich niet spannend. We kijken naar een auto met op de voorgrond een behoorlijk aanwezige elekticiteitspaal die een leuk huisje blokkeert op de achtergrond....Daarbij is deze en de vorige foto veel te warm. Het groen wordt bijna geel en het geel is bijna oranje....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1