Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Sugg/Feat] Flash vervangen door Silverlight voor FP video's

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
Beste Devvers,

Zijn er geen betere alternatieven dan flash voor filmpjes?
Silverlight is atm aardig doorontwikkeld, heeft een linux package en neemt veel minder belasting in dan flash.

Misschien kan daar eens een keer naar gekeken worden? Want ik vind Flash echt een ramp (Vooral in Linux maar onder Windows zuigt het ook resources). Silverlight is véél stabieler hier en véél minder zwaar en draait ook nog eens aardig onder Linux. Hoe het bij Mac's zit weet ik dan net weer niet.

Web 2.0 staat voor mij gelijk aan het verdwijnen van Flash, echter zijn er denk ik nog te weinig alternateiven (Op silverlight na?).

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

RedHat schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:40:
Zijn er geen betere alternatieven dan flash voor filmpjes?
Flauw: HTML5 <video> maar ja, dat werkt nog niet erg lekker crossbrowser ;(
Want ik vind Flash echt een ramp (Vooral in Linux maar onder Windows zuigt het ook resources)
Tegenwoordig heeft het op Nvidia GPU-versnelling, dan valt het nog wel te doen qua resources, maar het is inderdaad omslachtig.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Grootste nadeel van Silverlight is dat het de browserprocess (ongeacht welke browser) een tandje hoger zet (heb het alleen om deze reden niet geinstalled staan). Zou nog wat zijn als Silverlight het terug zou zetten als de applicatie is afgelopen maar zelfs dat doet het niet.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Help me even: waar heb je überhaupt op GoT filmpjes nodig, zij het in Flash, Silverlight of spijkerschrift? Dus wat moeten de Devvers daar in betekenen? Of mis ik nu een groot stuk forum?
Het zal bovendien vooral afhangen van wat voor format 'men' als origineel formaat van het filmpje aanbiedt. Youtube doet bijvoorbeeld volgens mij alles in Flash.

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 22-01-2010 18:54 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Reptile209 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:54:
Help me even: waar heb je überhaupt op GoT filmpjes nodig, zij het in Flash, Silverlight of spijkerschrift? Dus wat moeten de Devvers daar in betekenen? Of mis ik nu een groot stuk forum?
Het zal bovendien vooral afhangen van wat voor format 'men' als origineel formaat van het filmpje aanbiedt. Youtube doet bijvoorbeeld volgens mij alles in Flash.
Er worden steeds vaker filmpjes geplaatst bij nieuws artikelen en reviews ;)

• RedHat
Erkens schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 19:31:
[...]

Er worden steeds vaker filmpjes geplaatst bij nieuws artikelen en reviews ;)
QFT.

Het gaat dus om filmpjes bij nieuwsartikelen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:34

Sebazzz

3dp

Reptile209 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 18:54:
Youtube doet bijvoorbeeld volgens mij alles in Flash.
Youtube is zelfs bedzig met HTML 5 ;)

Ik stem ook voor Silverlight. Op Mac en Windows is het prima, op Linux is er blijkbaar ook een goede package aanwezig.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:34

crisp

Devver

Pixelated

Ik wacht liever op brede ondersteuning voor <video> dan het ene proprietary formaat inruilen voor het andere. Daarbij ben ik nog niet zo overtuigt van de cross-platform beschikbaarheid van Silverlight; naar mijn idee lopen de ontwikkelingen voor bijvoorbeeld Linux (Moonlight) altijd minstens een versie achter op de Silverlight runtime voor Windows...

Intentionally left blank

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

crisp schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 20:12:
Ik wacht liever op brede ondersteuning voor <video> dan het ene proprietary formaat inruilen voor het andere. Daarbij ben ik nog niet zo overtuigt van de cross-platform beschikbaarheid van Silverlight; naar mijn idee lopen de ontwikkelingen voor bijvoorbeeld Linux (Moonlight) altijd minstens een versie achter op de Silverlight runtime voor Windows...
http://www.webinfocentral...ES/SilverlightPlayer.aspx werkt prima onder moonlight (damn, wat een ellende om uberhaupt een voorbeeld te vinden van een silverlight filmpje 8)7 )

edit:
En dan negeer ik maar ff het feit dat 'ie kei-hard m'n browser laat crashen als ik de tab met het filmpje sluit :+

[ Voor 9% gewijzigd door moto-moi op 22-01-2010 20:20 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• RedHat
Dat is correct. Echter als je daar rekening mee houd is het prima te doen.
Software blijft altijd evolueren en zal altijd hogere versienummers krijgen.

Je hoeft toch ook niet elke keer de video's aan te passen bij een nieuwere versie / build van flash?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 21:23

Matis

Rubber Rocket

moto-moi schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 20:17:
http://www.webinfocentral...ES/SilverlightPlayer.aspx werkt prima onder moonlight (damn, wat een ellende om uberhaupt een voorbeeld te vinden van een silverlight filmpje 8)7 )
Ik heb afgelopen zomer prima NOS-site (compleet Silverlight) met Tour de France etc. kunnen volgen op Linux.

Wat betreft die versies, er zijn ook nog genoeg mensen met een verouderde Flash-eninge (het zij op Windows, het zij op Linux).

Daarnaast is het voor mijn laptop veel minder zwaar om Silverlight te draaien dan wanneer ik eenzelfde Flashfilmpje kijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 22-01-2010 20:20 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:34

crisp

Devver

Pixelated

Mja, zit je nog met het feit dat er hier al geinvesteerd is in Flash en we dat niet zomaar even weggooien. Daarbij is denk ik ook de mate van beschikbaarheid van een Silverlight(-able) plugin onder clients wellicht nog een probleem (Flash heeft, ook op non-Windows platforms, een behoorlijke hoge installatie-basis - dat zal voor Silverlight denk ik wel lager liggen).

Uiteindelijk is dit dus gewoon een beleidskwestie en niet iets dat door ons devvers besloten kan worden...

[ Voor 38% gewijzigd door crisp op 22-01-2010 20:31 ]

Intentionally left blank

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/

Toch een "gangbare" site. Werkt niet onder Linux bij mij. Die vorige die hier in dit topic genoemd werd wel.

En 99 van de 100 SilverLight-zooi die ik tegen kom werkt níet, dus ik was verbaasd dat die van moto-moi het wél deed. :P

Ik ben 't heel erg met je eens dat Flash veels te veel resources vreet (YouTube HD doet 't hier niet fatsoenlijk en dumpert-linkjes ook niet, maar dat ligt wellicht aan de player), maar Silverlight lijkt me geen fatsoenlijk alternatief.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik wacht liever op brede ondersteuning voor <video> dan het ene proprietary formaat inruilen voor het andere.
+1

Het is nu zo dat Flash werkt onder alle platformen en in (praktisch) alle browsers. Silverlight is een alternatief voor specifieke gevallen, maar is niet de vervanger voor Flash. Onder Linux is nu Moonlight beschikbaar, maar slechts in Firefox (en dan nog half). Alle webkit browsers kunnen er nog niet mee overweg (welke in html/js performance stukken beter zijn).

Liever inderdaad wachten op html5 <video> dan Silverlight gaan implementeren. Gaat sneller, kost minder resources en al een redelijk aantal browsers hebben al ondersteuning.

Verwijderd

De mooiste oplossing zou ik flimpjes in Ogg/Theora formaat vinden. Open-source, gratis en iedereen kan deze filmpjes bekijken :) Een erg grote site zoals wikipedia maakt gebruik van filmpjes in dit formaat:

Wikipedia: Help:Gebruik van videobestanden (Ogg Theora)

Verder is dit ook nog een interessant stukje om te lezen inzake FUD betreffende Ogg/Theora:

http://people.xiph.org/~greg/video/ytcompare/comparison.html

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 20:42:
De mooiste oplossing zou ik flimpjes in Ogg/Theora formaat vinden. Open-source, gratis en iedereen kan deze filmpjes bekijken :) Een erg grote site zoals wikipedia maakt gebruik van filmpjes in dit formaat:

Wikipedia: Help:Gebruik van videobestanden (Ogg Theora)

Verder is dit ook nog een interessant stukje om te lezen inzake FUD betreffende Ogg/Theora:

http://people.xiph.org/~greg/video/ytcompare/comparison.html
Ik vind dit de meest logische oplossing. Kwaliteit en brede ondersteuning. Ook is het volgens mij de meest toekomstgerichte oplossing?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 21:23

Matis

Rubber Rocket

Ja, maar zoals crisp al aangaf, is het meer een beleidskwestie dan een performance-kwestie.

Misschien maar eens kijken wat HTML-5 brengt ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1