Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 03:22
-

[ Voor 100% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14

Nox

Noxiuz

In systeemherstel kan je dit gewoon uitschakelen. Derde hit van MS

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Inderdaad :)
Maar daarentegen: de standaard instelling is 15% van je HDD ruimte maximaal, en aangezien je ook niet vertelt hoe groot je diskspace in totaal is kan het best zijn dat het compleet standaard is.

Overigens: botweg uitzetten is natuurlijk de easy way out. Ga eerst maar eens goed kijken of je kunt achterhalen wáár die ruimte heen is gegaan.
Shadow Copies waar onder andere (dus niet alleen) systeemherstel gebruik van maakt kun je eveneens nakijken via de commandline tool vssadmin.
Ook de maximaal te gebruiken ruimte kun je met die tool instellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Systeemherstel maakt bij elke software-installatie een backup van belangrijke systeembestanden. Standaard staat ingesteld dat deze backup(s) maximaal 15% van de c:\ schijf in mag nemen. Dus als je een 1TB schijf met een 1TB partitie hebt zal windows net zo lang backups maken tot 150GB is bereikt. Zodra die 15% vol is, gooit windows de oudste backup weg om weer ruimte te maken voor nieuwe.

Je kan dit instellen door Computer > Eigenschappen > Geavanceerde systeeminstellingen > Systeembeveiliging > Configureren. Je krijgt dan een slider waarmee je een percentage kan kiezen.

Ik zou Systeemherstel niet uitzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon op 24-01-2010 15:41 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HTrockstar schreef op zondag 24 januari 2010 @ 15:56:
ik heb ook nog een vraag welke offtopic is, maar om er nou een apart topic voor te open is ook onzin.

tijdens het opstarten van de pc krijg ik telkens de melding : no harddisk is detected.
ik dacht dat ik misschien een driver was vergeten, de enigste driver die niet geinstalleerd is intel ICH10R 32 bit raid/ahci driver disk, kan het zijn dat ik gewoon een optie moet uitschakelen in de bios ?

mijn moederbord is een Asus p5q pro( intel p45 )
Dat kan komen door een aparte raid controller, als die aan staat, maar niets vind (omdat er niets aan hangt), zal je die melding krijgen. Andere mogelijkheid is dat het gewoon een melding is van de overige connecties voor HDD's e.d. op je moederbord die op auto-detectie staan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Je kan trouwens gebruik maken van diverse programma's
Zelf vind ik tune up 2010 een heel erg goed programma.
Vooral hoe hij je disk opruimt. Hij maakt per dag ongeveer 1GB vrij aan rotzooi.
Ik raad het je zeker aan om dat programma te gebruiken.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nivida_intel schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:35:
Je kan trouwens gebruik maken van diverse programma's
Zelf vind ik tune up 2010 een heel erg goed programma.
Vooral hoe hij je disk opruimt. Hij maakt per dag ongeveer 1GB vrij aan rotzooi.
Ik raad het je zeker aan om dat programma te gebruiken.
Wat jij denkt dat 'rotzooi' is, kan bijvoorbeeld je index zijn (mogelijk rotzooi), maar ook je systeemherstel (geen rotzooi).
Let dus op wat het programma doet en welke 'rotzooi' het verwijdert. Elke dag een GB vind ik erg vreemd, waarom dan niet in een keer je schijf leeg gooien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik gebruik CCleaner wel graag om het een en ander van zooi op te rommelen. Overigens liep mijn schijf ook behoorlijk vol van de SoftwareDistribution (Windows Update) folder.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
-

[ Voor 99% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HTrockstar schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:20:
[...]

oke maar met andere woorden het maakt niet uit dat je die melding krijgt ?
Maakt niets uit, je HDD werkt toch gewoon?
als systeemherstel standaard staat ongesteld op 15% dan laat ik het gewoon zo staan
@ Petervanakelyn, de map windows ( waar ook SoftwareDistribution in staat ) is 16,8gb groot dus gewoon normaal
VZIW wordt systeemherstel niet in de Windows map gezet, maar in System Volume Information. Althans, dat heb ik van een collega gehoord en gezien. Ik gebruik op m'n Windows (zowel bare metal als VMs) geen systeemherstel. Als ik 't sloop, heb ik weer een reden om een verse installatie te maken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
HTrockstar schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:20:
[...]

oke maar met andere woorden het maakt niet uit dat je die melding krijgt ?

als systeemherstel standaard staat ongesteld op 15% dan laat ik het gewoon zo staan
@ Petervanakelyn, de map windows ( waar ook SoftwareDistribution in staat ) is 16,8gb groot dus gewoon normaal
Je mag die map gewoon weggooien als je wil. Dan is 16GB toch te overwegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
-

[ Voor 101% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
HTrockstar schreef op zondag 24 januari 2010 @ 21:33:
[...]

jup, de HDD werkt gewoon goed.

en Petervanakelyen de map windows laat ik mooi staan, de pc heeft ongeveer drie maand niet gewerkt en ben allang blij dat ik nu weer fatsoenlijk kan gamen enzovoort :P
Oei, beetje overheen gelezen. Voor de duidelijkheid: de map SoftwareDistribution mag weg, niet heel de map Windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 18:03

Haan

dotnetter

HTrockstar schreef op zondag 24 januari 2010 @ 15:30:
de vorige keer dat ik windows vista installeerde had ik precies hetzelfde probleem en na het uitzetten van systeemherstel verder geen problemen meer gehad.
wat bedoel je met de standaard instelling is 15% van je hdd ruimte ? ik heb een 1TB schijf waarvan nu 10% vol is.
Beetje offtopic, maar je hebt die schijf hopelijk wel in partities ingedeeld? Anders ben je flink aan de beurt als je een keer opeens een herinstallatie moet doen :X

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
HTrockstar schreef op zondag 24 januari 2010 @ 15:56:
er staat bij systeembeveiliging nergens configureren, ik kan kiezen tussen het herstellen of maken van een herstelpunt...
Daarom zeg ik ook dat je met vssadmin de rest kan configureren.
Ik snap dat we onderhand in een klik-generatie werken, maar was het idee nog niet bij je opgekomen om een command prompt te openen en daar het commando in te proberen? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
-

[ Voor 100% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt Vista, daarmee kan je al je huidige partitie verkleinen (doe eerst even een defrag) en nieuwe aanmaken zonder je data te hoeven backuppen naar DVD. Maar het maken van een backup is uiteraard wel verstandig, je weet nooit of je nou net een power failure krijgt tijdens het verkleinen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53628

Op een 160 GB schijf (schijf van de Vista installatie) had ik nog maar 50 gb over. Volgens de verkenner stond er maximaal voor +/- 30 GB aan software op.

Indexing uitgeschakeld, diskcleanup gedraaid kom ik op 60 GB vrij.

Nu blijkt de overige 60GB in $Recycle.Bin te zitten. En dat terwijl de prullenbak leeg lijkt te zijn. Na de inhoud van de verborgen map verwijderd te hebben kom ik op 120GB vrije schijfruimte. Dat komt overeen met wat ik verwacht.

Blijkbaar loopt die map dus ook vol (tot op een zekere hoeveelheid). En dat terwijl ik de prullenbak op max 9864MB heb staan. Het is dat ik Vista prima vind werken maar dat is toch wel merkwaardig te noemen.

Nu moet ik wel zeggen dat de installatie vanaf de release al draait. Maar bijna 100GB opslaan is wel een beetje veel van het goede. Backups verzorg ik zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
-

[ Voor 99% gewijzigd door Chilco op 08-02-2023 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
das wel wat weinig, en als je geen Complete PC Backup hebt gemaakt zijn dat alleen maar je persoonlijke documenten.
Das niet genoeg nee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nee, je zal inderdaad je drive even moeten Ghosten ofzo. Er bestaan een hoop tools hiervoor. De meest bekende Norton Ghost en Acronis TrueImage.

Pagina: 1