• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ben even compleet de weg kwijt: situatie is alsvolgt... we hebben een core switch/router die bestaat uit 4 cisco bakken onderling zijn deze gestacked. Een van de stackleden is onderuitgegaan. Om dit op te vangen wil ik aan van de overige leden een switch hangen. Helaas moet dit via een trunk omdat die reserve switch geen stack mogelijkheid heeft.

Het vreemde is dat ik de poort op het stack maar niet enabled krijg. Hier zat eerst een server op in een bepaald VLAN. Ik heb de poort dus via <switchport mode trunk> op trunking gezet. Als ik vervolgens de port wil enablen lukt dit niet. Ik heb de indruk dat BDPU guard ingrijpt en de port disbaled. Wat ik me kan herinneren is het toch zo dat BDPU toch helemaal niet meer mee doet als je een poort op trunk hebt staan. Ik snap derhalve niet waarom ik de port niet kan enablen ?

Dat bdpu ingegrepen heeft snap ik nog wel omdat ik ervanuit ging dat de poorten allemaal op dynamic desirable zouden staan heb ik de switch er eerst gewoon ingehangen. De poort stond echter op access/portfast dus dat bdpu toen ingegrepen heeft is logisch (gelukkig maar). Maar dat ik de port nu niet meer in de lucht krijg snap ik even niet.. anyone ?

PS: uiteraard heb ik een no shut gegeven op die poort

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-01 19:38
en wat zegt de log ervan?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Rotty
Dat is ook zo vreemd die geeft geen informatie over het disabelen van de poort ?? maar even voor de zekerheid, als switchport mode op trunk staat dan kan bdpu hem toch niet disabelen vanwege bpdu's ? of ben ik nou helemaal gek ?

ik heb m ook nog op auto gezet zodat ie zelf wel ziet dat er een switch aanhangt maar ook dat helpt niet ?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-01 19:38
Als hij hem om wat-voor-reden dan ook dicht zet zou je iets moeten zien in de log.
De poort staat echt op 'err-disabled' ?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Rotty
yep:
GEB13SW1#sh interface gi 3/0/11
GigabitEthernet3/0/11 is down, line protocol is down (err-disabled)
Hardware is Gigabit Ethernet, address is 000d.2802.178b (bia 000d.2802.178b)
MTU 1500 bytes, BW 10000 Kbit, DLY 1000 usec,
reliability 255/255, txload 1/255, rxload 1/255

... maar goed heb nogwel een ander plan wellicht niet fraai maar werkt wel for the time being denk ik...

omdat we met een aantal vlans zitten wil ik het volgende doen... momenteel heb ik een aantal apparaten die allemaal behoren tot 2 verschillende vlans die ik nog wil aansluiten... ik kan natuurlijk ook gewoon 2 extra switches aansluiten op de core maar dan even de twee poorten op de core in het juiste vlan hangen. en de apparaten splitsen over die twee extra switches (een witch behoord dan tot het ene vlan en de andere tot het andere)

damm wat raak je dat netwerken snel kwijt zeg... ik werk er niet dagelijk mee en dat is te merken...

ik ga zo nog even de poort enabelen er hang nu helemaal niks aan dus dan mag ie never nooit niet disabelen want ontvangt dus geen bdpu aangezien er niks aanhangt...ben benieuwd naar de logging..

[ Voor 9% gewijzigd door Rotty op 22-01-2010 15:23 ]

• Rotty
damm gevonden... je moet eerst een shutdown geven waarna je met een no shutdown de boel reset.. pfff

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 22:42

Kabouterplop01

chown -R me base:all

je kunt nog even verder goochelenals je wil: , hiermee kun je aangeven welke err-disable modes je niet en wel wilt en als het gebeurt binnen welk tijdsbestek deze zichzelf weer opent!
(config)#errdisable
detect Error disable detection
recovery Error disable recovery

(config)#errdisable recovery
cause Enable error disable recovery for application
interval Error disable recovery timer value

(config)#errdisable recovery cause
all Enable timer to recover from all causes
bpduguard Enable timer to recover from bpdu-guard error disable state
dtp-flap Enable timer to recover from dtp-flap error disable state
link-flap Enable timer to recover from link-flap error disable state
pagp-flap Enable timer to recover from pagp-flap error disable state
rootguard Enable timer to recover from root-guard error disable state
udld Enable timer to recover from udld error disable state

(config)#errdisable recovery interval ?
<30-86400> timer-interval(sec)

[ Voor 4% gewijzigd door Kabouterplop01 op 22-01-2010 19:51 ]

• Rotty
Tnx all voor het meedenken, het was ff paniek maar inmiddels is alles onder controle...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-01 21:27
Bedenk bij die automatische recovery opties dat error-disable er doorgaans niet voor de lol in komt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-12-2025
Vermoedelijk heb je een RSTP topology probleempje of ontvang je BPDU's op verkeerde VLAN's. Gebruik je ergens andere native VLAN's waardoor je misschien perongeluk VLAN translatie krijgt?

Je kan een BPDU filter op de interface zetten. Maar de kans is er dan dat je een L2 loop krijgt.
Maar de poort komt dan wel op :D

interface gi 3/0/11
spanning-tree bpdufilter enable

Hierna even een shut en daarna een no shut geven om de poort uit error-disable status te krijgen.

Kopen met Bitcoin

• Rotty
Nou achteraf begrijp ik wel waarom de poort disabled werd. De poort was geconfigureerd als een acces port met de optie port fast (omdat er een server achter hing) in de haast is er een switch op die port gehangen waarbij de andere port (op de reserve switch) ingesteld was als een trunk port... Dus die poort gaat BDPUtjes versturen met als gevolg dat de port op de andere switch (de access port) op error disabled komt (vanwege de BDPU-guard die aanstaat). Tja ik heb ook liever geen servers op een core switch liefst allemaal trunk ports maar goed das weer een ander verhaal....

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Een switch stuurt hoe dan ook BPDU'tjes, of ie nou op trunk staat of niet.

Vicariously I live while the whole world dies

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoeft niet hoor je kan best STP uitzetten op een poort of op een switch. Of het aan te raden is is een ander verhaal maar het kan wel.
http://www.cisco.com/en/U...rence/cli3.html#wp1945458

[ Voor 31% gewijzigd door TrailBlazer op 25-01-2010 10:11 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

TrailBlazer schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:05:
hoeft niet hoor je kan best STP uitzetten op een poort of op een switch. Of het aan te raden is is een ander verhaal maar het kan wel.
http://www.cisco.com/en/U...rence/cli3.html#wp1945458
ja tuurlijk, ik bedoelde aan te geven dat dat niets te maken heeft met of de poort nou op switchport mode access of switchport mode trunk staat.

Vicariously I live while the whole world dies

Pagina: 1