Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

ExpoDisc, Seculine Vivicap witbalans filters en grijskaarten

In 2005 bracht het merk ExpoImaging het product ExpoDisc op de markt. Dit product is een filter dat je voorop je lens schroeft en die het licht netjes diffuus maakt. Hierdoor wordt het kiezen van de juiste WB in de camera veel gemakkelijker. Je schroeft de filter voor je lens, mikt op je onderwerp (of op de lichtbron, lees de discussie verderop) en stelt de WB in. Op die manier belooft Expodisc dat WB in digitale fotografie een eitje wordt! Je WB staat namelijk al goed in de camera en je hoeft naderhand geen kleurcorrectie meer uit te voeren in je workflow.

In dit topic hoop ik wat ervaringen rondom dit product te vinden en te kijken wat de verschillen zijn in kwaliteit tussen de diverse merken. Er zit namelijk een enorm prijsverschil tussen de verschillende white balance filters. Hieronder de kandidaten:

ExpoDisc

ExpoImaging heeft inmiddels twee producten van de ExpoDisc in het assortiment. Beide zullen aan bod komen.

ExpoDisc Neutral
Afbeeldingslocatie: http://www.expoimaging.com/MediaFiles/products/EN_product_2.jpg

Dit product is het meest bekende van ExpoImaging. De beschrijving staat hier eigenlijk al boven. Het is een filter dat je voor het objectief schroeft en je in staat stelt de WB nauwkeurig in te stellen in de camera. Volgens de site is iedere ExpoDisc met de hand gecalibreerd tot 99% kleurecht.

De prijzen voor dit product varieren van 50 euro voor een klein filter tot 160 euro voor een grote maat.
ExpoDisc Portrait
Afbeeldingslocatie: http://www.expoimaging.com/MediaFiles/products/EN_product_1.jpg

Dit filter is hetzelfde product als de ExpoDisc Neutral met als verschil dat dit filter vergelijkbaar is met de normale witbalans + een 81A warmfilter. Portretten krijgen hierdoor -volgens de fabrikant- net een prettige warme toning.

De prijzen voor dit product zijn vergelijkbaar met de ExpoDisc Neutral.

Seculine Vivicap
Afbeeldingslocatie: http://www.interfitphotographic.com/SeculineUSA/Productpage%20image/VC_11_640x480.gif

Tot op de dag van vandaag had ik nog nooit van dit merk gehoord, maar het lijkt het huismerk van Foto Konijnenberg te zijn. Zij hebben ATM geen ExpoDiscen op voorraad, maar wel dit merk. Ik heb dit merk in dit topic op plek 2 gezet, omdat ik dat op basis van de prijs verwacht. De prijzen liggen momenteel rond de 12 euro per filter.

Een groot verschil met de ExpoDisc variant is dat dit geen filter is, maar een soort objectiefdeksel. Het bevestigen lijkt mij daarom makkelijker dan een ExpoDisc. Wat verder opvalt is dat er niet direct een website van de fabrikant te vinden lijkt.

Klonen (aka eBay meuk)
Afbeeldingslocatie: http://thumbs2.ebaystatic.com/pict/2803874358058080_7.jpg

Als je op eBay zoekt op "white balance filter" dan kom je op een schier eindeloze lijst met vergelijkbare producten die hierboven beschreven staan. Saillant detail echter is dat de prijs slechts een fractie betreft van de originele producten. Je kunt voor een bedrag van 3 euro een dergelijk product uit China/Singapore/Hong Kong in huis hebben. Het is mij opgevallen dat deze sets veelal uit twee producten lijken te bestaan. Een filter mount en een lens hood. Blijkbaar past de lens hood niet in een keer op het objectief of ik begrijp het verkeerd,

Grijskaarten
Afbeeldingslocatie: http://www.qpcard.se/Upload/Images/Gallery/14/bunt101.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.lastolite.com/image-menu-images/ezybalance.jpg

Grijskaarten (of witbalanskaarten) zijn een alternatief voor bovenstaande filters. Zij bevatten een kleurzweemvrij grijs vlak. Je legt een dergelijke kaart in een eerste foto van een serie in het licht waaronder je werkt, Vervolgens maak je de foto, haal je de kaart weg en maak je de serie die je wilt. Vervolgens klik je met de droplet voor je witbalans op het grijze vlak in de eerste foto van de serie en gebruik je die witbalans voor alle foto's in de serie.

Bekende merken voor dergelijke kaarten zijn Lastolite en QP card.

WhiBal
Afbeeldingslocatie: http://www.insidedigitalphoto.com/wp-content/images/WhiBal_PK_Main_9632.jpg

De WhiBal is in feite ook een grijskaart zoals hierboven, maar claimt beter te zijn dan de standaard grijskaarten. Of dat waar is is onduidelijk, maar er is duidelijk over nagedacht.

De WhiBal komt in een aantal soorten en maten, van kleine versies die aan je sleutelhanger passen, via visitekaartje-formaat, tot bijna A4 voor studiogebruik. Afhankelijk van de versie wordt hij geleverd met sleutelhanger, tafelstandaard, lanyard en opberghoesje. Prijzen variëren van $ 12,95 voor de sleutelhanger versie tot $ 99,95 voor een set met een aantal verschillende formaten.

Het kaartje bevat ook een wit en zwart vlak waarmee je zowel je wit- als zwartpunt kunt bepalen. Door de reflecterende sticker kun je eenvoudig de juiste hoek bepalen waaronder je de WhiBal moet houden. Omdat het materiaal zelf in de juiste kleur is gemaakt is het geen probleem als er krassen of andere beschadigingen op komen.

Meer informatie en bestelmogelijkheden op: http://www.rawworkflow.com/whibal

Doel van dit topic

Wat wil ik met dit topic? Op basis van de zaken die ik hierboven beschreven heb, zit ik met een aantal vragen en ik hoop dat die hier beantwoord kunnen worden.
  • Hoe werkt zo'n ding (hoe zit ie technisch in elkaar, welke materialen enz)?
  • Wie heeft er ervaring met een dergelijk product?
  • Wat zijn de resultaten van een dergelijk filter? Levert het een consistent goede WB op?
  • Zijn er verschillen tussen de merken? Zo ja, hoe groot zijn die verschillen?
  • Voor welke type fotografie is dit handig?
Ik hoop dat dit topic ook anderen wat nieuwe inzichten geeft in de wondere wereld van WB :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelf ben ik in bezit van een setje QPcards. Deze werden geleverd in een setje van circa 20 stuks (een soort afscheurblokje). Volgens de site worden ze inmiddels geleverd in sets van 3. De kaartjes zijn van een soort gelamineerd papier (klinkt negatiever dan het is). Hierdoor zijn ze bruikbaar in matige vochtige omgevingen. De levensduur van ieder kaartje is beperkt tot een paar maal gebruik. De resultaten die ik ermee behaal zijn wisselend. Bij statische opnames gaat het prima: kaartje neerleggen, foto maken, kaartje weghalen en WB in workflow meenemen. Echter voor landschappen is het niet ideaal. Je houdt dan je QPcard in een hand vast en de camera in je andere. Bij een beetje wind buigt je QPcard een beetje door, waardoor ook in het grijsvlak verschillende soorten grijs ontstaan. Leuk, maar niet meer bruikbaar voor een correcte WB.

Momenteel denk ik er hard over om zo'n kloon WB filter te halen via eBay om gewoon eens te testen of het werkt. Voor 3 pond kan ik me geen buil vallen. Het lijkt er alleen wel op alsof ze allemaal een soort filteradapter nodig hebben. Ik zie niet in waarom dit nodig zou moeten zijn en heb er dan ook liever eentje zonder. Het mooiste zou zijn als ie als een lensdop zou werken, zoals de Seculine Vivicap. Misschien moet ik die gewoon halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets als van fotokonijnenberg, maar dan het huismerk (?) van Cameranu heet BaLens. Kennelijk werkt dat net zo iets, maar nooit geprobeerd. Zie bijvoorbeeld de 77mm versie.

De tip die ik een keer van iemand kreeg die met een expodisc werkte was de volgende: Koop de grootste, zodat die te groot is voor je lens. Je hoeft dan verder niet meer moeilijk te doen over opschroeven, maar kan de disc makkelijk voor je lens houden. Naar mijn mening een beetje een duur advies, want de grootste expodisc die ik bij cameranu zie is 95 mm en kost dan bijna 130 euro. Ik zou dan zelf kiezen voor de 82 mm variant. Die moet wel over mijn 77mm diameter lenzen passen. Maar dat grapje kost nog steeds bijna 85 euro.

Ik doe het dus zelf met grijskaarten. Plastic gevalletje, niet al te groot. Werkt goed en waait niet om in de wind.
Volgens mij heb ik deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/upload/1234432717_755.jpg
Kaartjes zijn net iets groter dan een visitekaartje, dus lekker makkelijk op te bergen.

Ik gebruik dat overigens niet zo zeer in mijn workflow, maar ik doe gewoon een WB preset, zodat ik daarna gelijk klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Ik heb wel 's naar expodisc gekeken maar vind de prijs helemaal 8)7

Een grijskaart werkt ook alhoewel het iets meer werk is. In noodgevallen is zelfs een wit vel A4 veel beter dan niets. Ik gebruik dit om een custom WB te schieten.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:30:
Je schroeft de filter voor je lens, mikt op je onderwerp en stelt de WB in. Op die manier belooft Expodisc dat WB in digitale fotografie een eitje wordt! Je WB staat namelijk al goed in de camera en je hoeft naderhand geen kleurcorrectie meer uit te voeren in je workflow.
Werkt 't niet juist precies andersom?
Je schroeft de expodisk op je lens, gaat op de plek van je onderwerp staan, meet de witbalans (in de richting van het licht) en loopt terug om de foto te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door abrakadaver op 22-01-2010 12:47 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
abrakadaver schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:45:

Werkt 't niet juist precies andersom?
Je schroeft de expodisk op je lens, gaat op de plek van je onderwerp staan, meet de witbalans (in de richting van het licht) en loopt terug om de foto te maken.
True als je onderwerp een andere belichting heeft dan de rest van je scene, maar mijn stelling is ook weer waar als de hele compo hetzelfde licht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Maar dan nog meet je 't gereflecteerde licht.

De expodisk is i.m.o. bedoeld om de kleur van 't licht te meten, en niet zoals op jouw manier om de kleur van 't licht gemengd met de kleur van 't onderwerp/de scene te meten.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, geen idee. Het klinkt logisch wat je zegt, maar dat maakt hem compleet onbruikbaar voor landschapsfotografie.

Edit: toevoeging: tegen de tijd dat je terug bent op de plek waar je de foto wilt gaan nemen, dan is het licht wellicht veranderd en soms kun je helemaal niet komen waar je een foto van wilt nemen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:35
Ik heb zo'n ebay-geval al een tijdje maar heb het eerlijk gezegd, buiten een eenmalig testje, nog nooit gebruikt. :P
Het werkt gewoon als een lensdop trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:19:
Ik heb zo'n ebay-geval al een tijdje, maar heb het eerlijk gezegd, buiten een eenmalig testje, nog nooit gebruikt. :P
Het werkt gewoon als een lensdop trouwens.
Zat er een extra ringetje bij? Wat waren de resultaten van je eenmalige test? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nope, er zat geen ring bij, enkel een strap (touwtje dus :) ) om hem aan je cam vast te maken.

Het is meer dan een jaar geleden, dus weet het eerlijk gezegd niet meer! :+
Maar op mijn 400D vind ik het nogal een omslachtige manier van werken, omdat je dus een foto moet maken met dat ding erop en die als referentie moet gebruiken.
Volgens mij moet je bij duurdere toestellen niet effectief een foto maken, maar hem gewoon even laten meten?

Als ik het niet vergeet, zal ik nog eens testen dit weekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:13

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik heb ook zo'n ebay geval; wel eens gebruikt en lijkt me redelijk te werken. In de praktijk gebruik ik echter een grijskaartje. Een dop van zo'n Pringle bus schijnt ook te werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tja, het ebay-ding lijkt ook als 2 druppels water op een Pringles-deksel, dus het zou me niet verwonderen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gratis_vodka schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:37:
ik heb ook zo'n ebay geval; wel eens gebruikt en lijkt me redelijk te werken.
Waarom redelijk en niet goed?
In de praktijk gebruik ik echter een grijskaartje.
Blijkbaar werkt een grijskaart voor jou beter dan zo'n dop. Wat is de reden daarvoor?
Een dop van zo'n Pringle bus schijnt ook te werken :D
Bestaan er ook 77mm pringle bussen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:14:
Ah ok, geen idee. Het klinkt logisch wat je zegt, maar dat maakt hem compleet onbruikbaar voor landschapsfotografie.

Edit: toevoeging: tegen de tijd dat je terug bent op de plek waar je de foto wilt gaan nemen, dan is het licht wellicht veranderd en soms kun je helemaal niet komen waar je een foto van wilt nemen.
Ligt ook aan de tijd van de dag he. Zonsopgang en zonsondergang kan het licht zomaar 1000 graden K verschuiven in een kwartiertje, midden op de dag zal het, zonder dat er een wolk voor de zon schuift, wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik mis de WhiBal in dit topic :)
Heb zelf sinds kort zo'n ding, lijkt goed te werken: http://www.rawworkflow.com/whibal/

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Welke precies? Waar gekocht? Hoe gebruik je 'm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xcalibur schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 14:30:
Ik mis de WhiBal in dit topic :)
Heb zelf sinds kort zo'n ding, lijkt goed te werken: http://www.rawworkflow.com/whibal/
Gefeliciteerd! Ik heb je mede-auteur gemaakt, dus zet hem er maar bij (niet teveel reclame aub). :*)

O ja, ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar je gebruikerservaringen!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:04
Wat is de reden trouwens dat er bij grijskaarten een witte en zwarte zitten. Immers een grijze is toch voldoende om de juiste WB te bepalen?

Een andere vraag:
Ik heb in lightroom weleens de witbalans bepaald door op iets wits te klikken en dat werkte verrassend goed kan lightroom hier dan goed mee omgaan? Beantwoord ik hier dan ook niet mijn eerste vraag mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:14:
Neehoor. Want je hoeft niet perse om de plek van je onderwerp te staan. Alleen als de lichtomstandigheden daar wezenlijk anders zijn dan waar je zelf staat. I.h.a. is dat niet het geval. Als het overdag is, en landschap en jijzelf staan in de zon, dan kun je gewoon vanaf je eigen plek meten. Idem met schemering, rode gloed van de ochtend/avond etc. Dat varieert allemaal niet zo heel erg hard.

Het enige dat roet in het eten kan gooien, zijn wolken. Als jij in de schaduw staat, en je onderwerp in de volle zon, dan zou dat een andere wit balans kunnen opleveren. Dus dan zou je even in de zon moeten gaan staan.

NB: De expodisc is niet alleen voor wit balans, maar ook voor lichtmeting. Het werkt als een 18% grijsfilter. Je kunt 'm dus als lichtmeter gebruiken. Gewoon camera omhoog richten, in de richting van de lichtbron, en dan in M de belichting instellen. Daarna de foto maken van je onderwerp. Handig wanneer je moeilijk te belichtingen onderwerpern hebt.

Ook hier geld natuurlijk weer, dat het alleen werkt wanneer je onderwerp hetzelfde licht ontvangt als jijzelf. Anders moet je op de plek van je onderwerp de meting uitvoeren.

Ik vindt het concept heel mooi... Maar die prijs... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
L-VIS schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:11:
Wat is de reden trouwens dat er bij grijskaarten een witte en zwarte zitten. Immers een grijze is toch voldoende om de juiste WB te bepalen?
Je kunt het ook gebruiken om je witpunt en je zwartpunt van je foto te bepalen (qua belichting).
Een andere vraag:
Ik heb in lightroom weleens de witbalans bepaald door op iets wits te klikken en dat werkte verrassend goed kan lightroom hier dan goed mee omgaan? Beantwoord ik hier dan ook niet mijn eerste vraag mee??
Ja, je kunt in LR ook een grijspunt pakken voor je witbalans. Nadeel van wit is dat het vaak geen wit is :P Is dat een antwoord op je vraag of begrijp ik je vraag verkeerd?
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:31:

Neehoor. Want je hoeft niet perse om de plek van je onderwerp te staan. Alleen als de lichtomstandigheden daar wezenlijk anders zijn dan waar je zelf staat. I.h.a. is dat niet het geval. Als het overdag is, en landschap en jijzelf staan in de zon, dan kun je gewoon vanaf je eigen plek meten. Idem met schemering, rode gloed van de ochtend/avond etc. Dat varieert allemaal niet zo heel erg hard.
True.
NB: De expodisc is niet alleen voor wit balans, maar ook voor lichtmeting. Het werkt als een 18% grijsfilter. Je kunt 'm dus als lichtmeter gebruiken. Gewoon camera omhoog richten, in de richting van de lichtbron, en dan in M de belichting instellen. Daarna de foto maken van je onderwerp. Handig wanneer je moeilijk te belichtingen onderwerpern hebt.
Weet jij of die kloon dingen dat ook doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:33:
Ja, je kunt in LR ook een grijspunt pakken voor je witbalans. Nadeel van wit is dat het vaak geen wit is :P Is dat een antwoord op je vraag of begrijp ik je vraag verkeerd?
Ja dat van het grijspunt snap ik, daarvoor is immers de grijskaart. Ik bedoelde meer dat je bijvoorbeeld een wit a4-tje ergens hebt liggen en dan met die wb-selector het papier aanklikt. Dat werkte verrassend goed in mijn ogen. Ik deed het in eerste instantie just for fun, maar het bleek best te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het nadeel van een wit papiertje dat ie in 99 van de 100 gevallen niet wit is, maar een kleine tint heeft die dan doorwerkt in al je foto's. Een speciaal kaartje is dan echt wit (of liever grijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de witbalans is het niet interessant of de kaart wit of grijs is. Het enige dat telt is dat de reflectiviteit gelijk is voor alle kleuren. Daarom dat het in Photoshop/Lightroom e.d. dus redelijk goed gaat.

Als je echter ook de belichting wilt instellen met een kaartje, dan moet hij 18% reflectiviteit hebben, omdat de camera's dat als referentie gebruiken voor de lichtmeting. (En dat zit er dus als middel grijs uit). Je kunt de belichting ook wel met een witte kaart instellen, maar dan moet je uitkomst met -2,5 stops bijstellen. (Het verschil tussen 18% en 100% reflectiviteit.) Dat is dus gewoon wat onhandiger.

@mig29: Geen idee of je de klonen ook als belichtingsmeter kunt gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:42:
Het nadeel van een wit papiertje dat ie in 99 van de 100 gevallen niet wit is, maar een kleine tint heeft die dan doorwerkt in al je foto's. Een speciaal kaartje is dan echt wit (of liever grijs).
Dat hoor ik vaker. Echter, zeker bij kunstlicht is het verschil tussen auto WB en een custom van een stukje standaard papier echt enorm. Het verschil in een custom WB tussen dat papiertje en een speciale kaart is ook wel aanwezig maar vele malen minder groot.

Daarom stel ik ook niet dat een velletje a4 (wat overigens ook nog aardig om te vormen is in een better bouncecard in noodgevallen) een speciaal hulpmiddel kan vervangen maar in noodgevallen als je niks beters hebt is het zeker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:02:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb je mede-auteur gemaakt, dus zet hem er maar bij (niet teveel reclame aub). :*)

Hier ga ik nog op terugkomen :)
Ik zal proberen dit morgen te doen, nu hard aan de arbeit enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wijnands schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:32:

Daarom stel ik ook niet dat een velletje a4 [..] een speciaal hulpmiddel kan vervangen maar in noodgevallen als je niks beters hebt is het zeker handig.
Dat klopt, maar dan zou dit topic minder interessant worden ;)

Uiteraard levert een wit A4 betere resultaten op dan niks, maar het gaat mij er nu juist om om te bepalen wat de ultieme WB tool (zo accuraat mogelijk dus) is (let op: nu komt de colorimeter om de hoek kijken) binnen een klein budget en wat per soort de voor en nadelen zijn.
Xcalibur schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:53:

Hier ga ik nog op terugkomen :)
Ik zal proberen dit morgen te doen, nu hard aan de arbeit enzo ;)
Neem je tijd :) Alvast dank.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hierdoor wordt de witbalans (WB) in de camera veel eenvoudig vast te stellen.

Dit is de derde zin uit de topicstart, waarschijnlijk iets te vaak aangepast. Nu klopt hij in elk geval niet meer.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:)

Dank, ga ernaar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:48
Hmm zie dat Konijnenberg zowel die BaLens als de Seculine lensdoppen heeft, maar het prijsverschil is wel behoorlijk schokkend. Die balens doppen zijn van 37 euro (55mm) tot 57 euro (77mm) terwijl de Seculine's allemaal rond de 10 euro zitten.

Vraag me af of je dat prijsverschil ook in kwaliteit terugziet. Voordeel van een lensdop lijkt me dat het iets makkelijker in het gebruik is, omdat je toch al een dop op je lens hebt zitten. Een kaart is daarentegen wel goedkoper vermoed ik, omdat je voor iedere lens een aparte dop zou moeten kopen.

Iemand nog meer inzichten hierover?

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 22-01-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 15:02:
[...]

Toegevoegd :)
Ik heb getwijfeld of ik hem onder de grijskaarten zou noemen, maar ik heb er toch maar een eigen kopje voor gemaakt.

Ik heb zelf de WhiBal Pocket set, en zoals in de TS staat is het een erg praktisch dingetje en is er goed nagedacht over de toepassing ervan. Handzaam, stevig, compleet met lanyard en tafelstandaard en niet te duur ($ 29,95). Het punt is natuurlijk dat je het ding altijd bij je hebt, en zeker zo'n lanyard helpt daar wel bij :)

Het materiaal is een soort plastic-achtig karton, wat misschien een beetje goedkoop aanvoelt.

Op de site wordt geclaimd dat de pocket-versie te klein is om een custom WB te bepalen (zodat je daarna je foto's met die WB schiet, ipv het achteraf te moeten corrigeren), maar bij Nikon camera's hoef je niet te focussen om de WB te bepalen. Door de WhiBal dichtbij genoeg te houden kun je dus toch je custom WB bepalen, maar wellicht dat dat bij camera's van andere merken anders is.

Ik heb het ding nu een week of 3, maar afgezien van wat testjes (die er overigens prima uitzagen!) heb ik hem nog niet 'echt' gebruikt :)

Edit: voordat ik hem kocht heb ik ook nog naar een ExpoDisc gekeken, maar die vond ik simpelweg te duur :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xcalibur op 23-01-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt die sticker waar je het over hebt in de OP?

Dank voor de toevoeging :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met mijn Nikon camera stel ik de lichtmeting ook gewoon in op "Spot". Dan kan ik dus zelfs op ettelijke meters afstand nog met zo een kaartje aan de slag. (Uiteraard wordt die afstand groter naarmate je een langere lens gebruikt.)

Diverse keren aan het klooien geweest en ik moet zeggen: De resultaten zijn vaak veel beter dan de auto setting, tenminste in bizarre omstandigheden, zoals we nu hebben. Vandaag ineens weer sneeuw in de tuin en dus alle foto's blauw.

Even een custom WB schieten en hup, alle foto's hebben weer witte sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 22:57:
Hoe werkt die sticker waar je het over hebt in de OP?

Dank voor de toevoeging :*)
Die sticker is glossy zeg maar, dus als het licht er precies goed (of fout eigenlijk) opvalt gaat ie spiegelen. Dat is precies een stand die je niet moet hebben, omdat je meting dan onbetrouwbaar is. Het ding een beetje draaien zodat ie niet meer spiegelt zorgt ervoor dat je een betrouwbare meting hebt :)

In deze instructievideo wordt het uitgelegd: http://www.whibalhost.com/_Tutorials/WhiBal/02/index.html door de maker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erg benieuwd of iemand eens wat foto's beschikbaar wil stellen met een duidelijke vergelijking tussen met en zonder WB tool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Laatst online: 29-08 13:42
Als ik er echt geld aan uit geven (voor 3,5 euro een grijskaart kopen is imho geen geld uitgeven). Zou ik waarschijnlijk voor een X-Rite ColorChecker Passport gaan: website

Omdat je dan witbalans en kleurbalans hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Interessant onderwerp.
Heb meteen een 82mm ebay white balance lens cap besteld (€ 3,21) om eens mee te gaan spelen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 11:47:
Ik ben erg benieuwd of iemand eens wat foto's beschikbaar wil stellen met een duidelijke vergelijking tussen met en zonder WB tool :)
Dit is het enige wat ik op dit moment voor handen heb, was een voorbeeldfotootje die ik voor m'n vader genomen had.

Wat zie je: een WhiBal met beschermhoesje en een geeltje, op een glazen tafel met metalen rand, onder kunstlicht (spaarlamp) als enige lichtbron.

De eerste foto is genomen met een Nikon D90 met automatische witbalans.
De tweede foto is genomen met dezelfde Nikon D90 met custom witbalans op basis van de WhiBal.

Afbeeldingslocatie: http://rubenschulz.nl/library/photos/overig/witbalans_auto.jpg
Afbeeldingslocatie: http://rubenschulz.nl/library/photos/overig/witbalans_custom.jpg

Overbodig te vermelden dat het ding grijs is, en niet geel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Mijn ervaring is dat het vooral handig is in situaties met verschillende lichtbronnen (lees: kunstlicht van een lamp en buitenlicht via een raam) en wanneer je dan zonder flitslicht schiet. Dan gaat de auto WK van mijn camera raar en inconsequent de wb instellen. In die situaties heb ik al het automatisme om even een grijskaartje ergens neer te leggen, het liefst dicht bij het onderwerp zodat het licht wat daar opvalt gelijk is. Daar moet je volgens mij erg op letten. Stel je hebt buitenlicht via een raam en een lamp in de kamer en je stelt je WB door voor het raam te staan, zonder dat er veel lamplicht opvalt: heb je niks aan.Probeer altijd het grijksaartje zo neer te leggen dat het licht dat erop valt zo representatief mogelijk is voor de scene die je fotografeert.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De workflow aanwijzingen bij mijn WB kaartjes was als volgt:

Bijvoorbeeld bij een trouwerij: Loop door alle kamers waar je foto's gaat maken en houd de kaart op de plek van het onderwerp. Maak er dan een foto van, zodat je later in je WF de WB voor de foto's op basis van die foto in kunt stellen.

Tip: Zorg dat je ook wat omgeving er op hebt staan, zodat je later de kamer of ruimte nog herkent.

Als het even kan, zou ik de lichtmeting graag doen op juist voor iedereen de kamer binnenkomt. Dit omdat het licht (zeker in dit deel van het jaar of als er veel wolken zijn) van minuut tot minuut kan veranderen...
Mooie tip pas: wolken zijn niets anders dan gigantisch grote softboxen die het licht helemaal kapot maken....

(Kwam uit een artikel over ZW fotografie. En daar is sterk licht juist iets dat je wel graag wilt, omdat licht juist mooie nadrukken legt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 20:45
Wel ik zelf kreeg al een tijdje geleden een mail van datacolor over onderstaand hulpmiddel. Zou dit ook wat zijn. Het leek mij een makkelijk ding, omdat er grijs/wit/zwart tegelijk gemeten wordt.
Link en foto SpyderCube
Afbeeldingslocatie: http://www.datacolor.eu/fileadmin/datacolor/images/productimages/SpyderCube/photo_spydercube3_150.jpg

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Zo hee, dat is wel een behoorlijk verschil.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb al jaren een Whibal in m'n cameratas zitten, maar gebruik hem eigenlijk zelden. Heb nu een paar van die Ebay-kloon-dingen besteld, omdat met name bij video een custom witbalans wel fijn kan zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik eigenlijk nog mis aan info hierin is dat je -bij gebruik van een grijskaart- wel de WB in de camera vast moet zetten op iets dat in de buurt komt. AWB levert iedere keer verschillende resultaten op waardoor -vziw- de WB methode niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jip_86 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:21:
[...]

Zo hee, dat is wel een behoorlijk verschil.
Nouja... dat WB belangrijk is, wist ik ook zonder die voorbeelden wel.

Wat ik interessanter zou vinden, is een vergelijking van zo'n kaartje, met een gewoon stukje wit papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik wil sowieso het verschil tussen opvallend licht (grijskaart) en direct licht (expodisc-units) eens testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Laatst online: 15:13

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:41:
[...]

Waarom redelijk en niet goed?
Ik heb 'm getest in een situatie waarin geen 100% wit of zwart voorkwam; geen idee dus of 'ie het beeld ook echt helemaal neutraal maakt, maar de kleurbalans (bomen met herfstblad) kwamen wel overeen met wat ik zag. Geen idee dus of 't 100% accuraat was, maar naar mijn mening voldoende.
Blijkbaar werkt een grijskaart voor jou beter dan zo'n dop. Wat is de reden daarvoor?
grijkaart hang ik met een lanyard om mijn nek en pak ik er snel bij; voor mij werkt dat praktisch. En ik vind 't makkelijker om gewoon per lichtsituatie 1 grijskaartshot mee te nemen en achteraf in LR de witbalans daarmee aan te passen dan steeds custom white balance settings te maken.
Bestaan er ook 77mm pringle bussen? :+
nee, maar zo'n slettebak die alleen maar 77 mm lenzen gebruikt heeft ook wel genoeg dough voor zo'n echte expodisc :D

[ Voor 9% gewijzigd door gratis_vodka op 25-01-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:27:
Wat ik eigenlijk nog mis aan info hierin is dat je -bij gebruik van een grijskaart- wel de WB in de camera vast moet zetten op iets dat in de buurt komt. AWB levert iedere keer verschillende resultaten op waardoor -vziw- de WB methode niet lekker werkt.
Wat bedoel je precies?
Zolang je licht niet verandert blijft je WB toch goed? Auto WB is wel onvoorspelbaar helaas idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:27:
Waarom niet?

Je bedoelt neem ik aan dat je bijvoorbeeld in Lightroom aan de hand van je voorbereidingsfoto met grijskaart een custom whitebalance setting toepast en die dan synct over een hele serie foto's die in dezelfde ruimte gemaakt zijn?

Die custom whitebalance is geen offset t.o.v. je foto hè, dan zou het inderdaad misgaan als door autoWB van je camera de foto's niet consistent afwijken van de realiteit. Je stelt daarmee echt een kleurtemperatuur in die - neem ik aan - wordt gebruikt door de RAW converter. Als je alle foto's dus in kleurtemperatuur X neemt en aan de hand van de foto met grijskaart achteraf de waarde van X bepaalt en die toepast op alle foto's, dan klopt dat gewoon. Dat de camera de ene keer X+20 en de andere keer X-20 als AWB koos heeft daar geen invloed op afaik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat je icm een grijskaart je WB in de camera moet vastzetten op een preset. De AWB levert iedere keer een net iets andere WB op en dat schijnt je workflow te beinvloeden. Let wel, dit is van horen zeggen (volgens mij stond dit in de QPcard manual) en niet gestaafd op eigen ervaring. Ik zou alleen maar kunnen denken dat in je workflow een shift wordt bepaald ipv een harde WB meting (dus +x Kelvin ipv x Kelvin).

Edit: @ collega: ik snap je punt, maar ik weet het dus niet :P Ik zal straks eens de manual van die QPcard opzoeken en controleren of het er idd instaat. Soms is het uitspreken van een twijfel goed voor de discussie ook al kun je hem niet direct onderbouwen. De discussie die erop volgt levert kennis voor iedereen op :P Sowieso meen ik in jouw opmerking enige twijfel op te merken of het werkt met een offset of met een harde meting :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In Lightroom stel je in elk geval echt een bepaalde temperatuur in en als je die setting synct over een serie foto's, dan krijgen ze echt allemaal diezelfde temperatuur mee, volledig onafhankelijk van de waarde van de "As shot" WB :)

Dat is juist het grote voordeel van in RAW werken, je kan achteraf je kleurtemperatuur instellen doordat de RAW file de beeldgegevens bevat van vóórdat de camera er zijn witbalans interpretatie op losgelaten heeft. Je kan daarna tegen je RAW converter zeggen dat ie zich aan de interpretatie van de camera moet houden ("As Shot"), of zelf een andere temperatuur kiezen, al dan niet aan de hand van een referentie in de foto.

Edit: Let wel, in JPEG is het dus een totaal ander verhaal, daar kan je inderdaad alleen een offset instellen, waarmee een foto blauwer of geler gemaakt wordt. Dus bij het bestuderen van handleidingen is het wel even zaak om duidelijk te hebben van welke situatie ze uitgaan :)

[ Voor 49% gewijzigd door Orion84 op 25-01-2010 12:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, ik snap de voordelen ed van RAW wel, maar weet niet zeker hoe de software omgaat met dergelijke vraagstukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat is vrij eenvoudig te testen. Maak twee foto's van een referentieobject, de ene met de camera op standje daglicht en de andere op standje gloeilicht (of iig twee afwijkende standen). Gooi beide foto's in Lightroom, bepaal in een van de twee foto's de kleurtemperatuur met de Custom WB tool en het referentieobject en pas die setting toe op de andere foto.

Als mijn idee klopt zouden ze dan beide correct (en hetzelfde) moeten zijn, als jouw idee klopt zouden de twee foto's daarna moeten verschillen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
True! Mag ik zeker nog meer gaan doen ;)

Zal straks sowieso eens wat plaatjes schieten met mijn QPcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:51:
Ik heb begrepen dat je icm een grijskaart je WB in de camera moet vastzetten op een preset.
Er zijn 2 methoden:
- Of wel je vooraf je WB vast op een custom waarde, en al je foto's daarna krijgen die instelling
- Je schiet een referentiefoto, en je past al je foto's achteraf aan op basis van die referentiefoto

De eerste is minder werk achter natuurlijk.
Voor het resultaat maakt het op zich niet uit (zoals Orion84 hierboven zegt :) ).

Als je dat linkje met die tutorial over die WhiBal volgt, daar staan nog een paar filmpjes. In één ervan wordt ook uitgelegd hoe het achteraf corrigeren werkt. Heel simpel op zich, maar je moet wel in RAW schieten uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:48
Als je in je RAW convertor een andere WB instelling kiest dan vervangt deze natuurlijk gewoon de WB die door de camera is toegekend.

Volgens mij is er wel 1 nadeel aan achteraf instellen t.o.v. ter plaatse aan de hand van een preset, namelijk dat je detail kunt mislopen. Als je een preset gebruikt, kun je de belichting zo instellen dat je zoveel mogelijk detail vangt in alle kanalen. Als je achteraf pas de correcte WB instelt, kan het zijn dat je al detail misgelopen bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 25-01-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1) Place QPcard 101 in the subject. Make sure it is lit by the same light as the main part of the subject.

2) Take a picture with white balance on camera on an appropiate setting (NOT Auto White Balance!).
Vandaar mijn opmerkingen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Morrar schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:49:
Als je in je RAW convertor een andere WB instelling kiest dan vervangt deze natuurlijk gewoon de WB die door de camera is toegekend.

Volgens mij is er wel 1 nadeel aan achteraf instellen t.o.v. ter plaatse aan de hand van een preset, namelijk dat je detail kunt mislopen. Als je een preset gebruikt, kun je de belichting zo instellen dat je zoveel mogelijk detail vangt in alle kanalen. Als je achteraf pas de correcte WB instelt, kan het zijn dat je al detail misgelopen bent.
Inderdaad, daarnaast kan je belichting ook aardig variëren na aanpassen van de WB, met name als die te warm was. Bijvoorbeeld op hoge ISO 's avonds binnen een feestje fotograferen en dan na aanpassen van de WB ontdekken dat de foto's nu wel tot een hele stop extra nodig hebben, met meer ruis als gevolg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kijk eens naar de extensie van het bestand dat bewerkt wordt in dat screenshot ;)

Verder kan ik me wel vinden in de opmerkingen van Morrar en MartijnGizmo. Al moet je WB wel grof afwijken wil je daardoor echt in de problemen komen denk ik zo? Juist bij feestjes en dergelijke zit je sowieso met sterk wisselende lichtomstandigheden, dus of een custom WB in de camera dan zo handig is?
Uiteindelijk komt het vooral ook neer op je apparatuur kennen, ervaring op doen en weten in welke omstandigheden AWB dusdanig mis gaat dat het problemen geeft in de post processing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:36:
Kijk eens naar de extensie van het bestand dat bewerkt wordt in dat screenshot ;)
Blijkbaar is het tegenwoordig al niet meer genoeg om de manual alleen te lezen :X
Verder kan ik me wel vinden in de opmerkingen van Morrar en MartijnGizmo. Al moet je WB wel grof afwijken wil je daardoor echt in de problemen komen denk ik zo? Juist bij feestjes en dergelijke zit je sowieso met sterk wisselende lichtomstandigheden, dus of een custom WB in de camera dan zo handig is?
Uiteindelijk komt het vooral ook neer op je apparatuur kennen, ervaring op doen en weten in welke omstandigheden AWB dusdanig mis gaat dat het problemen geeft in de post processing.
True, maar mijn doel van dit topic is oa om te achterhalen hoe ik juist zo min mogelijk post processing hoef te doen. Ik kom regelmatig platen van mijzelf tegen waarbij je helemaal mental wordt van het verkrijgen van de juiste kleuren. Ik snap ook dat het regelen van je WB erg situatieafhankelijk is en ik denk dat ik met landschapsfotografie daarmee nog de makkelijkste type fotografie heb (op studio na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wat ik altijd doe is in een serie die ik heb gefotografeerd een stukje wit zoeken (is namelijk altijd wel aanwezig), pipet in lightroom erop en door kopiëren naar de hele serie.

Maar ja daar heb je niets aan in dit topic denk ik, aangezien dit achteraf is.

Ook wordt ik trouwens iets beter in het schatten van het licht, dan stel ik hem gewoon handmatig in zodat het in grote lijnen al goed is.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Mobyrick schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:58:
Wat ik altijd doe is in een serie die ik heb gefotografeerd een stukje wit zoeken (is namelijk altijd wel aanwezig), pipet in lightroom erop en door kopiëren naar de hele serie.
Dat is maar de vraag natuurlijk, kom je wel eens in het bos? :+

Daarnaast is het de vraag hoe wit dat wit dan is... op zich zou je wel een goed resultaat moeten kunnen krijgen, maar de kans dat je er naast zit is toch wel aanzienlijk volgens mij (net als met een wit A4-tje ofzo)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik vind (let op, mening) dat in het bos de WB niet heel erg belangrijk is, natuurlijk moet het niet compleet er naast zitten maar dat lukt wel met een beetje heen en weer schuiven van de schuif.

Waar ik de WB belangrijk vind is mensen fotografie, en dan vooral in kunstlicht. En laat dat nou net iets wezen wat ik niet veel doe, vandaar dat ik er niet veel aandacht aan besteed. Het wordt wel steeds meer trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Volgens mij zoals ik het heb bestudeerd is zo'n grijskaart juist niet alleen voor witbalans, maar juist ook voor de belichting.
Je sensor wordt belicht en de processor probeert van al die kleuren een gemiddelde te nemen. De gemiddelde kleur die de cpu eigenlijk wil bereiken is gemiddeld grijs (18% grijs). Dus als je een foto maakt, of meet! van iets wat 18% grijs is dan is dat het beste referentiepunt. op je canon heb je de P-stand en links onderop je body een kleine button. houdt die kaart ervoor, meet, druk op die button (die settings worden dan onthouden voor dat moment; als de camera uit is geweest dan is de setting geflushed) maak dan de belichting. (En dan de manier met de M-stand)
Voor je postprocessing is het uitermate geschikt voor je kleurblans. (Je hebt tenslotte al een plaat gemaakt met een custom witbalans)

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/html/grijs1.html

http://www.neboweb.nl/web...-incl-lanyard-p-3589.html

Ik heb die Nebo voor een paar knaken, maar die whibal en die soort dobbelsteen zijn ook interessant (daar kun je je witpunt en je zwartpunt ook mee verankeren (ook al moet je daar ook een plaat van maken met dezelfde belichting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed! Even wat testjes gedaan. Alle foto's zijn geschoten binnen vlak bij het raam op een compleet bewolkte dag zonder verlichting aan binnen. Ik zit met mijn rug tegen het raam zonder in het licht te zitten. Ik was te lui om mijn statief uit mijn auto te halen, dus uit de hand geschoten en daarom op iso400. Alle foto's zijn geschoten in RAW en daarna direct door LR gehaald zonder nabewerking, alleen verkleinen, muv degene waar ik de WB van de QPcard heb gebruikt. Daar heb ik met de dropper een meting gedaan op dat kaartje.

Auto WB direct uit de camera.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UnojrvtSkZKnfenIYWGzHoRd/full.jpg

Witbalans op indoor:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1WNZjkfEevJVUXTxmsgbThLV/full.jpg

Witbalans op bewolkt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M4AICuZPRmbUn6HFV7WKHSCY/full.jpg

Witbalans in de camera op handmatig gezet en een wit A4 gebruikt voor het bepalen van wit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QYrwlamqXc2dzN5cxDiu5rcE/full.jpg

Witbalans in de camera op handmatig gezet en het grijze vlak van de QP card gebruikt voor het bepalen van de juiste WB:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q0XC4XJhTjl49za6fGrX9dPg/full.jpg

Witbalans in LR bepaalt door met de dropper het grijze vlak te selecteren:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ml0nd8eMdLnysvAYfLs5YT8B/full.jpg

Hoewel ik hem een klein beetje aan de koele kant vind, vind ik de laatste toch het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

ja idd bizar zeg; in de voorgaande platen lijkt de kleur een beetje "vol" of "dicht" te lopen... (noem je dat zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Mooi, ziet er goed uit. Ga ook maar eens uit kijken naar zo iets. Toch vind ik het witte papier ook niet direct afvallen.
De witbalans presets in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het witte A4'tje viel mij wel behoorlijk tegen hoor. Ik vind het iig te warm. Imo ziet WB op binnen er beter uit dan dat witte A4'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik vind het witte blaadje ook het slechtst van deze test, veul te warm

De beste is de onderste of WB op indoor

[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 28-01-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Die A4 ziet er echt niet uit.... Indoor en de laatste zijn het beste idd, hoewel ik nu op m'n gare laptopscherm zit te kijken :P

Maar WB filters hebben wel degelijk nut, al is het verschil in sommige situaties (zoals deze) maar klein. Je weet gewoon zeker dat je kleur klopt, en het scheelt je een hoop gepiel in de nabewerking. Ik zou niet weten waarom je het niet zou doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De handmatige witbalans op de QPcard viel mij nog een beetje tegen..

Overigens was het nog knap lastig om producten te vinden in huis die jullie in NL ook hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
En toen dacht je aan vaseline? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:D

Dit kwam uit de tas van afgelopen weekend. Ieder weekend een dag gaan wandelen levert nogal schrale plekken op op mijn tere lippen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ben ik nog steeds benieuwd naar iets wat geen opvallend licht gebruikt, zoals zo'n Expodisc... :)
Minder kleurvariatie dan wiet en hoeren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:02:
De handmatige witbalans op de QPcard viel mij nog een beetje tegen..

Overigens was het nog knap lastig om producten te vinden in huis die jullie in NL ook hebben :P
Maar hoe heb je dat nu precies gedaan dan, die handmatige witbalans op de QPCard? Want als je een custom witbalans wilt fixen in de camera aan de hand van referentie, moet je dan niet het referentieding beeldvullend hebben of iets dergelijks? Waarbij je mogelijk dus een ander licht op dat object hebt dan wanneer je het zo op tafel legt en wat meer afstand neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:44:
[...]

Maar hoe heb je dat nu precies gedaan dan, die handmatige witbalans op de QPCard? Want als je een custom witbalans wilt fixen in de camera aan de hand van referentie, moet je dan niet het referentieding beeldvullend hebben of iets dergelijks? Waarbij je mogelijk dus een ander licht op dat object hebt dan wanneer je het zo op tafel legt en wat meer afstand neemt?
Beeldvullend is nogal een rekbaar begrip heb ik gemerkt, mijn D90 is niet zo moeilijk iig :)
De kleur van je licht verandert natuurlijk niet als je dichter bij komt, je moet alleen je licht niet meten voor het raam terwijl je object onder kunstlicht hebt staan, maar dat lijkt me duidelijk :)

Als je buiten loopt in de zon maakt het allemaal niet zoveel uit, overal valt hetzelfde (zon)licht op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
MartijnGizmo schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:27:
Ben ik nog steeds benieuwd naar iets wat geen opvallend licht gebruikt, zoals zo'n Expodisc... :)
Ik zal proberen dit weekend mijn cheapo ebay-pringles-dop nog eens te testen. :P

Hoe willen jullie dit getest?
Foto maken van met de dop erop vanop de plaats waar het licht opvalt? Bij het onderwerp dus.
Of vanaf de plaats waar je het onderwerp wilt fotograferen?
[...]

Minder kleurvariatie dan wiet en hoeren... :+
Met beide geen ervaring, dus ik zal je op je woord moeten geloven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:44:

Vziw (gebruik het eigk nooit) hoef je slecht het centrum van de foto te vullen met het vlak waarop je je witbalans bepaalt. Laten we even aannemen dat dat vlak zo groot was als de focuspunten links onder en boven naar rechts onder en boven (dat vierkant dus).

Nog even nagezocht:

Het witte object moet de spot meting cirkel vullen. Ruim voldoende dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ok :)

Rest nog de vergelijking tussen foto's met verschillende cameraWB settings, die via LR allemaal aan de hand van één referentiefoto gecorrigeerd zijn (mbv. sync settings). Want dat zit in jouw serie niet echt in, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ja, ik wist dat ik wat was vergeten :P

Dit ga ik na het weekend even doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Opzich kan je daar dezelfde foto's voor gebruiken. Foto's met verschillende cameraWB instellingen die flink van elkaar afwijken heb je al. Kwestie van de WB setting die je bij de laatste foto hebt gebruikt syncen over de hele serie en kijken of het resultaat dan consistent is.

Tenzij je het nog wil testen met nog sterker afwijkende cameraWB settings natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, dank voor de uitleg, maar zo kom ik wel heel erg over als een nono :)

En voor de duidelijkheid, mijn niveau ligt wel ietsje hoger dan dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Naja, omdat je zei dat je dat na het weekend zou gaan doen dacht ik dat je het idee had dat het een boel werk was, ivm. nieuwe serie foto's maken :P

Maar nevermind dan, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar resultaat :)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Nu online
Lang weekend houdt die mig29 idd :P

Pagina: 1