ExpoDisc, Seculine Vivicap witbalans filters en grijskaartenIn 2005 bracht het merk ExpoImaging het product ExpoDisc op de markt. Dit product is een filter dat je voorop je lens schroeft en die het licht netjes diffuus maakt. Hierdoor wordt het kiezen van de juiste WB in de camera veel gemakkelijker. Je schroeft de filter voor je lens, mikt op je onderwerp (of op de lichtbron, lees de discussie verderop) en stelt de WB in. Op die manier belooft Expodisc dat WB in digitale fotografie een eitje wordt! Je WB staat namelijk al goed in de camera en je hoeft naderhand geen kleurcorrectie meer uit te voeren in je workflow.In dit topic hoop ik wat ervaringen rondom dit product te vinden en te kijken wat de verschillen zijn in kwaliteit tussen de diverse merken. Er zit namelijk een enorm prijsverschil tussen de verschillende white balance filters. Hieronder de kandidaten: ExpoDiscExpoImaging heeft inmiddels twee producten van de ExpoDisc in het assortiment. Beide zullen aan bod komen. ExpoDisc Neutral![]() Dit product is het meest bekende van ExpoImaging. De beschrijving staat hier eigenlijk al boven. Het is een filter dat je voor het objectief schroeft en je in staat stelt de WB nauwkeurig in te stellen in de camera. Volgens de site is iedere ExpoDisc met de hand gecalibreerd tot 99% kleurecht. De prijzen voor dit product varieren van 50 euro voor een klein filter tot 160 euro voor een grote maat. ExpoDisc Portrait![]() Dit filter is hetzelfde product als de ExpoDisc Neutral met als verschil dat dit filter vergelijkbaar is met de normale witbalans + een 81A warmfilter. Portretten krijgen hierdoor -volgens de fabrikant- net een prettige warme toning. De prijzen voor dit product zijn vergelijkbaar met de ExpoDisc Neutral. Seculine Vivicap![]() Tot op de dag van vandaag had ik nog nooit van dit merk gehoord, maar het lijkt het huismerk van Foto Konijnenberg te zijn. Zij hebben ATM geen ExpoDiscen op voorraad, maar wel dit merk. Ik heb dit merk in dit topic op plek 2 gezet, omdat ik dat op basis van de prijs verwacht. De prijzen liggen momenteel rond de 12 euro per filter. Een groot verschil met de ExpoDisc variant is dat dit geen filter is, maar een soort objectiefdeksel. Het bevestigen lijkt mij daarom makkelijker dan een ExpoDisc. Wat verder opvalt is dat er niet direct een website van de fabrikant te vinden lijkt. Klonen (aka eBay meuk)![]() Als je op eBay zoekt op "white balance filter" dan kom je op een schier eindeloze lijst met vergelijkbare producten die hierboven beschreven staan. Saillant detail echter is dat de prijs slechts een fractie betreft van de originele producten. Je kunt voor een bedrag van 3 euro een dergelijk product uit China/Singapore/Hong Kong in huis hebben. Het is mij opgevallen dat deze sets veelal uit twee producten lijken te bestaan. Een filter mount en een lens hood. Blijkbaar past de lens hood niet in een keer op het objectief of ik begrijp het verkeerd, Grijskaarten![]() ![]() Grijskaarten (of witbalanskaarten) zijn een alternatief voor bovenstaande filters. Zij bevatten een kleurzweemvrij grijs vlak. Je legt een dergelijke kaart in een eerste foto van een serie in het licht waaronder je werkt, Vervolgens maak je de foto, haal je de kaart weg en maak je de serie die je wilt. Vervolgens klik je met de droplet voor je witbalans op het grijze vlak in de eerste foto van de serie en gebruik je die witbalans voor alle foto's in de serie. Bekende merken voor dergelijke kaarten zijn Lastolite en QP card. WhiBal![]() De WhiBal is in feite ook een grijskaart zoals hierboven, maar claimt beter te zijn dan de standaard grijskaarten. Of dat waar is is onduidelijk, maar er is duidelijk over nagedacht. De WhiBal komt in een aantal soorten en maten, van kleine versies die aan je sleutelhanger passen, via visitekaartje-formaat, tot bijna A4 voor studiogebruik. Afhankelijk van de versie wordt hij geleverd met sleutelhanger, tafelstandaard, lanyard en opberghoesje. Prijzen variëren van $ 12,95 voor de sleutelhanger versie tot $ 99,95 voor een set met een aantal verschillende formaten. Het kaartje bevat ook een wit en zwart vlak waarmee je zowel je wit- als zwartpunt kunt bepalen. Door de reflecterende sticker kun je eenvoudig de juiste hoek bepalen waaronder je de WhiBal moet houden. Omdat het materiaal zelf in de juiste kleur is gemaakt is het geen probleem als er krassen of andere beschadigingen op komen. Meer informatie en bestelmogelijkheden op: http://www.rawworkflow.com/whibal Doel van dit topicWat wil ik met dit topic? Op basis van de zaken die ik hierboven beschreven heb, zit ik met een aantal vragen en ik hoop dat die hier beantwoord kunnen worden.
|
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 00:18 ]