Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocco82
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-12-2021

Rocco82

aka Rocco

Topicstarter
Hallo allemaal,

Gisteren een nieuwe SATA schijf gekocht voor mijn oude PC'tje, de schijf was het namelijk aan het begeven.

Ik krijg de nieuwe schijf echter niet aan de gang, bij het opstarten wordt hij in door het bios al niet herkend en de andere schijf ziet hij dan ook niet meer. Windows opstarten lukt ook niet.

Het mobo is een A7V600, toen stond SATA nog in de kinderschoenen. Je moet hier voor het installeren van windows dan ook altijd via F6 en een flop extra drivers toevoegen maar dit is het probleem niet. Bij opstart herkend hij de oude schijf zonder problemen (een maxtor 200g). De nieuwe Samsung SpinPoint F1 320GB, niet. En ik weet niet waarom niet.

In mijn mobo boekje staat dat de jumpers goed moeten staan, alleen leefde ik onder de indruk dat dit bij SATA niet meer hoeft aangezien ze beide een eigen kanaal hebben.

Verder heb ik ook al geprobeerd om via TAB in de RAID channel tool te komen, maar aangezien dat ook hier geen nieuwe schijf bijstaat kan ik geen nieuw channel aanmaken. Heeft iemand hier ervaring mee, met name met het mobo dan want ik verdenk deze ervan om wellicht niet compatibel te zijn met de schijf. Wellicht is de schijf te groot, of liggen de specs buiten het gene wat het mobo aan kan? Alle hulp en/of ideeën zijn welkom.

Wat ik tot dusver geprobeerd heb:
Schijf opnieuw aangesloten en kabels gecontroleerd.
Van channels verwisseld (werkt niet, beide schijven niet herkend)
Bios flashen, lukt niet aangezien mijn huidige bios setting recenter is dan via inet aangeboden... (???)
Nieuwe drivers voor RAID geïnstalleerd en via Windows set-up geprobeerd te herkennen. Lukt niet, windows herkend BEIDE schijven niet meer en zegt niet verder te kunnen gaan --> reboot.
Geprobeerd door te starten met 2 schijven aangekoppeld: bij opstart van windows flitst er heel even een blauw scherm voorbij en PC reboot.
Alleen nieuwe schijf aangesloten: geen harde schijf gedetecteerd --> reboot.
Alleen nieuwe schijf aangesloten op oud SATA channel: geen harde schijf gedetecteerd --> reboot.

Ik heb nog niet getracht met jumpers de settings goed te zetten, aangezien ik nergens een jumper kan vinden. Verder heb ik weinig verstand van BIOS settings.

Heeft iemand nog andere ideeën? Of Tips?

Groet,
Rob.

Mvg, Rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Afgaande op de naamgeving van het mb zit er een VIA chipset op. De 8237 southbridge ondersteund maximaal S-ATA 150. Sluit je er een schijf aan die S-ATA 300 kan dan zou deze terug moeten schakelen op S-ATA 150, echter gaat dit meestal mis waardoor er geen schijf gevonden wordt. De meeste schijven kun je daarom handmatig op S-ATA 150 forceren, de ene keer met een klein jumpertje, de andere keer via een software tool van de fabrikant (hiervoor moet de schijf dus wel aangesloten worden om een s-ata controller die 'm wel herkent).