Wil overstappen van windows naar .....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi-wan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik heb op mijn computer twee partities voor besturingssystemen en wil eigenlijk de tweede partitie gebruiken voor een ander besturingssysteem. Dit heeft mede te maken dat ik nu WIndows xp heb en vierkante monitoren, maar straks over wil gaan op breedbeeld, wat niet wordt ondersteunt door XP?

Hoe moet ik uberhaupt beginnen met een ander besturingsprogramma(ik heb nog nooit wat anders gebruikt dan windows)? Ik heb wel eens de naam Linux gehoord en dat er nog een paar anderen zijn. Wat zijn hiervan de voor en nadelen en welke zouden bij mij passen.

Ik doe voornamelijk tekstverwerken, internetten en autocadden en daarnaast speel ik wel eens een game of kijk ik wel eens een film.

Ik zou graag even willen oefenen met een nieuw systeem. Is er ergens een leidraad die me op weg kan helpen of kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 11:10

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat een vreemde reden om over te stappen :) Breedbeeld wordt prima ondersteund door Windows XP (ik type nu op zo'n combo). Meestal als je een ander OS kiest dan heb je een voorkeur voor dat OS. Maar als je iets anders wilt wat gebruiksvriendelijk moet zijn met en waar veel documentatie en ondersteuning voor is zou je Ubuntu kunnen proberen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

XP ondersteund gewoon breedbeeld hoor ;)

Mocht je willen weten hoe Linux werkt dan kun je een Ubuntu Live CD downloaden, branden en daarvan opstarten, hiermee laat je geen sporen achter en kun je gewoon even aanklooien ;)

Gamen in Linux wil soms nog wel eens een probleem zijn, al kan je met Wine wel de nodige spellens pelen.

Voor puur films kijken is er de distro: XBMC, deze is ook weer te downloaden als een Live CD en makkelijk uit te proberen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12

MsG

Forumzwerver

Je breedbeeld argument slaat inderdaad niet echt ergens op :). overigens is het los daarvan misschien wel leuk en goed om eens je horizon te verbreden. Ik lees wel dat je autocad gebruikt, dat schijnt wel weer zo'n pakket te zijn waardoor veel mensen nog aan Windows gebonden zitten, net als de Adobe Suite dat vaak is. Maar geef het eens een kans. Binnen een half uurtje/uurtje heb je sowieso wel een werkend Ubuntu-systeem, en kan je eens kijken of het wat voor je is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 16:55
Daarnaast is er geen Linux versie van AutoCAD en weet ik niet of je dat in iets als WINE wilt proberen.
(hmm, net te laat geloof ik)

[ Voor 12% gewijzigd door mbaltus op 22-01-2010 00:20 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Ook zou ik opletten of autocad ondersteund word (zelf geen ervaring mee)
En je moet wel bereid zijn concessies te maken als je overstapt. Linux/andere NOS is geen windows, sommige dingen zullen anders/minder goed werken. Maar als je eenmaal over die heuvel heen bent staat er een express klaar naar de OS-hemel. Maar wat ik dus al zeg, je moet bereid zijn er moeite in te steken!

Afhankelijk van je hardware kan je denk ik het beste een Ubuntu/Kubuntu live-cd proberen en zien wat je ervan vind. Zorg alleen dat je voor je installatie, voor de zekerheid, even een back-up maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi-wan
Ik ga zoiezo werken met twee partities, dus AutoCAD kan ik nog op windows laten draaien.

Is een partitie van 15 Gb wel groot genoeg voor een Ubuntu-systeem. Zo groot heb ik namelijk de twee partities gemaakt die ik voor het besturingssysteem wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik weet niet wie je wijsgemaakt heeft dat breedbeeld niet ondersteund wordt in XP, maar dat is onzin.

Linux is een verzamelnaam voor operating systems gebaseerd op de Linux-kernel. Bekende voorbeelden van Linux distributies (distros) zijn: Ubuntu (gebaseerd op Debian), Fedora, Debian, RedHat (afgeleid van Fedora), OpenSUSE en SUSE Linux (gebaseerd op OpenSUSE). RedHat en SUSE Linux. Ubuntu is op het moment het meest populair voor desktop gebruik.

Vrijwel alle distro's bieden een zogenaamde Live CD aan, waarmee je die distro kunt proberen zonder dat je iets hoeft te installeren: gewoon vanaf de CD booten en gaan. Alle genoemde distros leveren standaard behoorlijk wat desktop software mee, zoals een browser (vaak FireFox), een mail client, een Office pakket (meestal OpenOffice.org), etc.

Je huidige applicaties zul je niet allemaal zonder meer kunnen draaien onder Linux. Voor sommige applicaties is een "native" Linux alternatief beschikbaar, anderen (waaronder veel games) kun je draaien via een emulator (genaamd Wine). Mogelijk ondersteunt Wine ook AutoCad, dat zou je zelf even moeten uitzoeken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Het breedbeeld argument is al een paar keer genoemd, maar wat ik daar aan zou willen koppelen is dat je met linux meer dan met windows bereid moet zijn om wat tijd te stoppen in configuratie. Als zoiets in windows al een reden voor je is, dan waarschijnlijk voor linux veel meer.

Verder is jusit voor veel mensen, gaming de reden om bij windows te blijven. Ik zelf heb al tijden een linux-only computer, en het enige dat ik echt daaraan mis is gaming-compabiliteit. Het blijft altijd rommelen met wine.

Verder is het vanuit het oogpunt om eens de tweaker uit te hangen en je horizon te verbreden natuurlijk bijzonder goed om linux eens flink te gaan gebruiken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Obi-wan schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 00:26:
Ik ga zoiezo werken met twee partities, dus AutoCAD kan ik nog op windows laten draaien.

Is een partitie van 15 Gb wel groot genoeg voor een Ubuntu-systeem. Zo groot heb ik namelijk de twee partities gemaakt die ik voor het besturingssysteem wil gebruiken.
15gb zou in het begin zeker voldoende moeten zijn. Zeker als je downloads ed ergens anders opslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12

MsG

Forumzwerver

Obi-wan schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 00:26:

Jawel, maar dan heb je niet reusachtig veel ruimte over voor privébestanden in de Ubuntu omgeving.

Hoeveel ram heb je?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Je kan het zelf op veel minder ruimte een leuk os installeren.

Persoonlijk vind ik ook geen reden om een linux-distro te installeren, wanneer je twee partities hebt, krijg je er sowieso er eentje bij. Daarnaast raad ik mensen ook aan om livecd of virtualbox te gebruiken, zodat men in de problemen komt, wanneer het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Installeer virtualbox in windows.
In virtualbox installeer je ubuntu.
Nu kun je testen of je het wat vind, zonder dat er iets aan windows veranderd.
Zelf heb ik dit een half jaar gedaan(in virtualbox), en de ubuntu forums blijven lezen om meer info te krijgen.

http://sites.google.com/site/computertip/ hier staan veel tips op, over ubuntu. Hoe te installeren en codecs installatie.

Voordelen linux:
-Ubuntu is gratis.
-software is gratis.
-99% van software zit op de server van ubuntu, dus geen virussen.
-Geen firewall of virusscanner nodig. Zit er wel bij en is gratis. Soms is een firewall nodig maar het ligt eraan wat je voor software draait, normaal heb je dit niet nodig. Virusscanner gebruik ik voor windows software te scannen.
-Wekelijkse scannen voor virussen en spyware is niet meer.
-Na installatie van software op virussen en spyware scannen is ook niet meer nodig.
-Veel spellen die gratis zijn (niet de nieuwste).

Nadeel:
-Voor spellen is windows soms nog nodig.(dus dualboot is nodig).
-Tijd vrij maken om ubuntu te leren (forum veel lezen).

Nog wat sites voor info:
http://www.linuxlinks.com...0621060835773/Portal.html
http://www.linuxalt.com/
http://www.openinhoud.nl/zoeken
http://www.osalt.com/
http://sites.google.com/s...--programma-alternatieven
http://linuxappfinder.com/alternatives?page=1

[ Voor 58% gewijzigd door jan99999 op 22-01-2010 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi-wan
Ik heb op dit moment 4 partities
2 van 15 Gb
1 van 100 Gb
1 van 370 Gb

Dus met de Data zit het wel goed.

Op dit moment heb ik slechts 512 Mb geheugen, maar ik ga de hardeschijf overzetten naar een andere computer samen met twee andere onderdelen. Dan ga ik waarschijnlijk naar 4 Gb geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Gamen en Autocad gaan waarschijnlijk problemen opleveren. Maar als ik zie dat je nog 512mb ram hebt, zul je niet de nieuwste games spelen, wellicht werken die games ook middels WINE.

Als ik jou was zou ik een Ubuntu Live CD branden (kan ook op bootable usb stick, dan bewaar je dingen), en dat even uitproberen. Start gewoon vanaf de cd (daardoor enigzins traag met laden van dingen) en kun je zonder te installeren gewoon in Ubuntu rondklikken.
Ik gebruik het iedere dag en ik vind het een erg fijn OS. Ubuntu is ook een makkelijk OS en daarmee de beste Linux distributie voor nieuwkomers.

15Gb is voor Ubuntu meer dan voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 22-01-2010 08:25 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12
En er zijn voldoende CAD-alternatieven. Ik weet niet of je het zakelijk nodig hebt, of dat je het voor je lol doet, maar als je zoekt in de Software bronnen naar CAD kom je een heel end. Hier op zich wel een leuke vergelijker van de verschillende pakketten.
http://www.ghacks.net/2009/09/11/cad-programs-for-linux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Obi-wan schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 08:18:
Ik heb op dit moment 4 partities
2 van 15 Gb
1 van 100 Gb
1 van 370 Gb

Dus met de Data zit het wel goed.

Op dit moment heb ik slechts 512 Mb geheugen, maar ik ga de hardeschijf overzetten naar een andere computer samen met twee andere onderdelen. Dan ga ik waarschijnlijk naar 4 Gb geheugen.
512MB intern geheugen is ruim voldoende om Ubuntu mee te draaien. 1 GB zou wel lekkerder zijn, maar veel meer heb je meestal niet nodig.

Een linux systeem heeft op zijn minst twee partities nodig:
- een systeempartitie
- een swap partitie (dit is je "virtuele geheugen", ofwel de ruimte die gebruikt wordt als die 512 MB vol zit)

Als je de ubuntu Live-CD draaiend hebt en op installeren klikt, kom je bij een scherm waar je de partities in kunt delen. Deze heeft een aantal standaard opties, of je kunt handmatig instellen. Aangezien je harddisk al behoorlijk wat partities heeft, zou ik aanraden voor handmatig te gaan.

Je komt dan in een scherm waar je de huidige partities ziet staan. De lege partitie verwijder je. Vervolgens maak je in deze lege ruimte de twee benodigde partities aan:
- de swap partitie, ongeveer 1GB groot, geformatteerd als "linux-swap"
- de systeempartitie, de rest van de vrije ruimte, geformatteerd als "ext4", en aangekoppeld op "/"

Vervolgens is het een kwestie van doorklikken. Ubuntu zal vanzelf ontdekken dat je ook een windows-installatie hebt, en een bootmenu maken waarmee je beide op kunt starten.
Pagina: 1