Toon posts:

Volgorde UTP aders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op diverse plekken in huis UTP inbouwdozen van Jung (AS 500 serie geloof ik) waarin de B methode is aangegeven als:

oranje/wit
oranje
groen/wit
groen
blauw
blauw/wit
bruin/wit
bruin

Anders dan gebruikelijk dus.

Nu lopen deze kabels allemaal naar de meterkast waar ik ze met een een RJ45 stekker in mijn router wil pluggen.

Mijn vraag is: 'Wat is de juiste volgorde van de aders die in de RJ45 stekker gaan?'

Ben inmiddels al flink wat RJ45 stekkers verder, maar werkt allemaal niet.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

NT FAQ :?
En zorg dan meteen dat de kabels die al liggen ook kloppen, dat scheelt een boel gedoe later.

[ Voor 42% gewijzigd door Reptile209 op 21-01-2010 22:05 ]

Zo scherp als een voetbal!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je moet gewoon een straight kabel hebben dus de ene kant moet precies gelijk zijn als aan de andere kant voor de rest qua kleur maakt het geen ruk uit.

Dit had je zelf ook wel kunnen vinden door even google te gebruiken.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
Bij die Jung doos moet je gewoon de op de doos aangegeven volgorde gebruiken. Aan de andere kant moet je de B volgorde uit de FAQ gebruiken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
bobsqaud schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:05:
Je moet gewoon een straight kabel hebben dus de ene kant moet precies gelijk zijn als aan de andere kant voor de rest qua kleur maakt het geen ruk uit.

Dit had je zelf ook wel kunnen vinden door even google te gebruiken.
Sorry, maar dat is echt ONJUIST.

Aderparen moeten namelijk bij elkaar blijven anders werkt de ruisdempende werking van UTP niet meer. En dan is het ook nog eens een stuk beter voor het signaal als die aderparen zelf ook weer op de juiste manier getwist zijn, dus ook daar zijn maar een beperkte hoeveelheid valide combinaties.

Dus gewoon even in de NT FAQ- kijken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

kalizec schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:46:
[...]

Sorry, maar dat is echt ONJUIST.

Aderparen moeten namelijk bij elkaar blijven anders werkt de ruisdempende werking van UTP niet meer. En dan is het ook nog eens een stuk beter voor het signaal als die aderparen zelf ook weer op de juiste manier getwist zijn, dus ook daar zijn maar een beperkte hoeveelheid valide combinaties.

Dus gewoon even in de NT FAQ- kijken.
caveat: de blauwe en groene paren zitten vermengd.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png
Maar bij de TS:
oranje/wit
oranje
groen/wit
groen
blauw
blauw/wit
bruin/wit
bruin
niet. volgens mij gat dit sowieso inhouden dat de beschikbare kabeltjes maar 10 mbit gaan halen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
Daar beschrijft de TS wat de volgorde op de Jung doos is, dat heeft niks te maken met de volgorde in de RJ45 stekker.
De TS moet gewoon de volgorde op de Jung doos gebruiken en aan de andere kant van de kabel (waar n RJ45 stekker komt) moet hij de B volgorde uit de FAQ gebruiken.
In die Jung doos worden dan intern de juiste draadjes naar de juiste pinnen geleidt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

FatalError schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:49:
Daar beschrijft de TS wat de volgorde op de Jung doos is, dat heeft niks te maken met de volgorde in de RJ45 stekker.
De TS moet gewoon de volgorde op de Jung doos gebruiken en aan de andere kant van de kabel (waar n RJ45 stekker komt) moet hij de B volgorde uit de FAQ gebruiken.
In die Jung doos worden dan intern de juiste draadjes naar de juiste pinnen geleidt.
|:( ow, bedoel je dat ik beter had moeten lezen...
daar had je dan wel gelijk in gehad. :$ sorry.

Verwijderd

Topicstarter
Allen hartelijk dank, ik heb aan de rj45 kant de 'standaard' B volgorde aangehouden maar het werkt nog steeds niet. Iemand nog ideeën of 100% zekerheid dat dit de juiste manier is en ik niet zo goed ben in het monteren van het stekkertje?

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
stekkertjes op installatie kabel is nooit echt wenselijk eigenlijk. Koop nog een opbouwdoosje of een patchpaneel en ga vanuit daar met patchkabels naar je router/switch.

Volgens mij gebruik je namelijk stekkertjes voor stranded kabel en die zullen niet gaan werken op installatiekabel, daar zijn wel speciale stekkers voor maar het werkt niet optimaal.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 15:49:
Allen hartelijk dank, ik heb aan de rj45 kant de 'standaard' B volgorde aangehouden maar het werkt nog steeds niet. Iemand nog ideeën of 100% zekerheid dat dit de juiste manier is en ik niet zo goed ben in het monteren van het stekkertje?
Even een standaard patchkabeltje in je inbouwdoos prikken en het geheel doormeten met een kabeltester? Dan zie je het ook meteen als de kabelvolgorde niet klopt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-03 21:01
Zou moet werken. Ik heb ik huis hetzelfde aangelegd. Aan de ene kant RJ45 in het modem, aan de andere kant een inbouwdoos voor in de muur. Op de inbouwdoos zitten alle ader paren netjes bij elkaar (is wel zo handig monteren). Aan de RJ45 kant idd de standaard B volgorde. Weet je zeker dat je overal netjes en secuur gewerkt hebt? Heb er zelf ook flink mee lopen klooien (ik blijf UTP kabel lastig monteren vinden :X )

Verwijderd

Topicstarter
MHaket, heb het gevoel secuur te hebben gewerkt maar ik ga het het weekend weer een aantal keer proberen. Als het dan niet lukt maar iemand zoeken die het voor me kan doen.

Bedankt voor jullie tips.

Groet, Diego
Pagina: 1