Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goedenavond Tweakers,

Ik zit de laatste dagen lekker te knutselen met mijn nieuwe Debian server @ home :)
Alles draait top, heb door mdidel van EXT4DEV al een schijf kunnen mounten, en die gebruik ik nu lekker als test :) Dat lukt me allemaal wel.
Nu zag ik pas bij Pven(de mod ja) dat hij op z'n site van die super vette statistieken had staan.
Dus ik heb hem per e-mail gevraagd hoe hij die maakte :)

Antwoord was RRDTool, na wat googlen kwam ik uit op Cacti voor Debian.
En nadat m'n server vers geïnstalleerd was en de basis dingen deed, ben ik aan de slag gegaan met cacti!
Het installeren ervan verliep top, hij pakte automatisch rrdtool, mysql en weet ik veel wat allemaal mee en dat ging goed!
Top, ik kon gelijk in de webinterface via http://server/cacti/

Dat ging allemaal nog goed, tot ik zag dat m'n grafieken allemaal "NaN" dingen vertoonden!
Lekker sh*t dus...
Na wat knutselen kreeg ik wel geteld 3 graphs aan de gang, aantal processen, aantal ingelode users, en disk space op m'n 2e schijf.
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://guest:guest@myflv.nl/cacti/graph_image.php?action=view&local_graph_id=4&rra_id=1

Maar waar het me echt om gaat is natuurlijk bijvoorbeeld de LOAD & de network interface traffic.
Alleen ik krijg dit met geen mogelijkheid aan de gang :(

Heb gister aan de hand van meerdere tutorials van alles geprobeert, van het opnieuw instaleren van cacti tot het handmatig configgen van SNMPD.
Met SNMPDWalker kan ik de SNMPD Deamon wel aanspreken, dat gaat goed.
Alleen Cacti blijft dit geven:
01/21/2010 09:51:02 PM - CMDPHP: Poller[0] Host[1] DS[21] WARNING: Result from SNMP not valid. Partial Result: No Such Object avail
En dit komt er dus in m'n graphs:
Afbeeldingslocatie: http://guest:guest@myflv.nl/cacti/graph_image.php?action=view&local_graph_id=2&rra_id=1

Ik wordt er ondertussen knettergek van, en ga nu de hulp van de experts maar even inroepen.
Ik ben helaas nog een echte noob op linux gebied, en ben daarom thuis begonnen met Debian :) Erg leuk om mee te stoeien, maar soms is een trap in de goede richting wel ff handig :P

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :D

[ Voor 3% gewijzigd door DennusB op 21-01-2010 21:55 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het zit volgens mij als volgt in elkaar.
RRD polt dmv SNMP een server
Cacti maakt daar de grafieken van. Ik heb geen idee wat voor snmp dingen er standaard beschikbaar zijn binnen de snmp daemon op linux maar het kan best dat je in die richting moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:57:
Het zit volgens mij als volgt in elkaar.
RRD polt dmv SNMP een server
Cacti maakt daar de grafieken van. Ik heb geen idee wat voor snmp dingen er standaard beschikbaar zijn binnen de snmp daemon op linux maar het kan best dat je in die richting moet zoeken.
Ja inderdaad. Zo zit het volgens mij ook.
En voordat ik handmatig SNMPD had geconfigt kreeg ik ook errors dat hij de SNMP server niet kon bereiken.
Dat is nu over, maar nu geeft hij dus die andere error aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Standaard staat dit in snmpd.conf (op ubuntu, en debian ook meen ik):
code:
1
2
3
com2sec paranoid  default         public
#com2sec readonly  default         public
#com2sec readwrite default         private

De paranoid security-group is volgens mij het "probleem". Die geeft maar zeer beperkt informatie af (vandaar de naam). Met snmpwalk zul je zien dat het nogal tegenvalt wat snmpd dan allemaal te melden heeft.

code:
1
2
3
#com2sec paranoid  default         public
com2sec readonly  default         public
Door niet meer paranoid te gebruiken, komen volgens mij ook de interface-statistieken beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Wat blaataaps zegt. Je moet je SNMP daemon configureren. Je ziet duidelijk in de PHP error dat het misgaat omdat SNMP het object zogenaamd niet kent (in dit geval afgeschermd).

Verdiep je een heel klein beetje in SNMP en je komt er wel uit! :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
blaataaps schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:54:
Standaard staat dit in snmpd.conf (op ubuntu, en debian ook meen ik):
code:
1
2
3
com2sec paranoid  default         public
#com2sec readonly  default         public

De paranoid security-group is volgens mij het "probleem". Die geeft maar zeer beperkt informatie af (vandaar de naam). Met snmpwalk zul je zien dat het nogal tegenvalt wat snmpd dan allemaal te melden heeft.

code:
1
2
3
#com2sec paranoid  default         public
com2sec readonly  default         public
Door niet meer paranoid te gebruiken, komen volgens mij ook de interface-statistieken beschikbaar.
Dat heeft inderdaad de error verandert in de logs.
Het is nu
CMDPHP: Poller[0] Host[1] DS[20] WARNING: Result from SNMP not valid. Partial Result:
geworden :( Snap er geen reet meer van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Probeer er dan wat van te begrijpen! Wat blaataaps al zei: wat doet een snmpwalk op dat object? Geeft die wel een goede waarde?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
gertvdijk schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:53:
[...]

Probeer er dan wat van te begrijpen! Wat blaataaps al zei: wat doet een snmpwalk op dat object? Geeft die wel een goede waarde?
Ik probeer het te begrijpen. Ik loop al uren google af te struinen naar een oplossing.
Wat jij zegt, "wat doet een snmpwalk op dat object" welk object bedoel je?
Hoe kom ik daar precies achter?
(Sorry voor de noob vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 14:39
Je nieuwe error geeft best veel restulaten in Google.

Als je hiermee klaar bent kan je ook nog even naar Munin kijken. Nog meer grafieken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DennusB schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:56:
Ik probeer het te begrijpen. Ik loop al uren google af te struinen naar een oplossing.
Je moet je niet blindstaren op deze foutmelding. Wat ik al eerder zei: verdiep je een beetje in SNMP (algemeen). Het is een draak van een legacy protocol en zonder dat je daar even een uurtje in verdiept en probeert te snmpwalken ga je het niet begrijpen volgens mij.
DennusB schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:56:
Wat jij zegt, "wat doet een snmpwalk op dat object" welk object bedoel je?
Dat SNMP-object waar Cacti die foutmelding op geeft natuurlijk.
Bij elke data source hoort een SNMP-object. Kijk even welke bij de betreffende grafiek hoort.

Pagina: 1