[Ubuntu/karmic] kleuren niet altijd correct

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
Ik zit met een voor mij heel vreemd probleem, kleuren worden soms niet goed weergegeven.

En daarmee bedoel ik niet dat ik op het hele scherm foute kleuren heb zoals gebeurd als de kabel niet goed zit.

Sommige kleuren worden gewoon fout gerenderd maar dat geldt ook niet altijd, ik kan bijvoorbeeld een webpagina hebben met een plaatje waarop blauw groen is geworden terwijl de blauwe links gewoon netjes blauw zijn.

In Gimp kan ik gewoon het hele kleurenspectrum zien in de kleuren-kiezer.

In eerste instantie dacht ik dat het misschien aan slechte standaard bijgeleverde Ati drivers lag, maar ook nadat ik Catalyst 9.12 heb geïnstalleerd blijft het probleem bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Heb je er alleen last van in Firefox?
In dat geval kan je gfx.color_management.mode op 0 zetten in about:config.

edit: of uiteraard het juiste profiel instellen link

[ Voor 34% gewijzigd door Tim op 21-01-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
Dit is inderdaad wel een heel vreemd probleem. Het lijkt me dat het handig is als je gaat uitzoeken waar het precies door komt.
Als je een andere monitor, zou het interessant zijn te weten of die het ook doet, en als je een andere video-kaart hebt, evenzo.

Gaat het trouwens voorspelbaar niet correct? Kan je het reproduceren, of is het hele gebeuren altijd willekeurig. Je zei dat het nooit gebeurt met gimp, maar wel vaak met webpagina's?

Gaat het om 1 pixel hier en daar, of een heel gebied, of juist een aantal pixels, maar niet bij elkaar in de buurt, als een soort ruis?

Kan je misschien een foto maken?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
En als je een screenshot maakt en die op een andere pc bekijkt, zijn de kleuren dan ook verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Ik ben nu niet bij de computer met het probleem, maar het zou inderdaad best kunnen dat het probleem zich uitsluitend in Firefox voordoet en ik ga wat Tim aanraad proberen.

Dit is een screenshot die ik eerder heb genomen:
Afbeeldingslocatie: http://kotk.nl/GoT/kleurenprobleem1.png

Het vlag icoontje van (tango?) taalondersteuning is in het ubuntu menu bijvoorbeeld gewoon netjes blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hiermee kun je dus de monitor uitsluiten, maar niet de videokaart. Als je een screenshot neemt van een videokaart met artifacts, krijg je dat ook te zien. Dat zou hier ook kunnen gebeuren.

Is er misschien een instelling met thema's/ iconen die dit zou kunnen triggeren?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Het bleek inderdaad de gfx.color_management.mode te zijn die Tim beschreef.

Een grappig effect was wel dat toen ik dit topic vanaf deze computer bezocht de screenshot in de juiste kleuren werd weergegeven.

Heel erg bedankt voor het meedenken.

Ik ga mij eens inlezen op het color management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Keeper of the Keys schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:41:
Een grappig effect was wel dat toen ik dit topic vanaf deze computer bezocht de screenshot in de juiste kleuren werd weergegeven.
Dan is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld 'negatief'. Als je dat opnieuw doet heb je het origineel weer terug. Ik vermoed dat er net als bij mijn Nvidia drivers soms iets mis gaat met de Hue-instelling. Die verspringt bij mij soms overklaarbaar ineens naar -1000 als ik Twinview gebruik. Ook gewoon een bug.
Keeper of the Keys schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:41:
Ik ga mij eens inlezen op het color management.
Dat hoeft niet. Het is een bug daarin misschien, maar dat betekent niet dat het jouw fout is oid. Bovendien is color management ervoor om kleurprofielen te gebruiken om te weergave van kleuren te verbeteren en niet om ze met een dergelijke afwijking op je scherm te laten vertonen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1