Telegraaf headlines

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 13:35
Ik ken Tweakers als een eigenzinnige website met interessante tech gerelateerde artikelen die op een lekkere nuchtere Hollandse manier worden geschreven. :)
Maar de laatste tijd erger ik mij zo nu en dan echt gigantisch aan de steeds meer telegraaf achtige headlines op de FP.

Hier een stel voorbeelden:
nieuw-iphone-os-heeft-multitasking
bing-vervangt-google-als-zoekmachine-op-iphone
apple-tablet-krijgt-camera-aan-de-voorkant
apple-tablet-wordt-op-26-januari-aangekondigd
apple-komt-in-tweede-helft-2010-met-twee-tablets
apple-werkt-aan-tablet-en-gaat-interactieve-content-bij-muziek-bieden

Allemaal stuk voor stuk geruchten, echter als je ze op de frontpage leest zou je ze zo voor waar aannemen als je zelf niet af en toe op macrumors.com komt... ;(

Tweakers heeft dit soort dingen toch niet nodig?

En hier heb ik me helemaal aan geërgerd:
een ontwikkelaar port de flash runtime naar javascript.
Fantastisch! Een heus Tweakers artikel, en het verdient zeker een plek op de frontpage. d:)b

Maar wat voor headline maakt Tweakers ervan??? ontwikkelaar-maakt-flash-op-iphone-mogelijk -O-

o ja! we slepen die Iphone er weer bij! :r

en in plaats een interessant artikel over de port naar javascript een zoveelste artikel over de Iphone. Begrijp me niet verkeerd ik bezit zelf een Iphone en ben er zeer blij mee. Maar ik wil graag de normale Tweakers artikelen terug als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:11

Nakebod

Nope.

Al is het verschil klein en kan ik mij voorstellen dat het niet echt super duidelijk is: t.net gebruikt 'blabla' voor uitspraken/geruchten/quotes en zonder '' is het (aannemelijk) een feit, aankondiging.
Dus al die nieuwsberichten die je noemt met een 'titel' zijn geen feiten, maar geruchten.
Beetje krom verwoord, maar zoiets is het :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
hmm dat is mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen, en dat zet alles wel in een ander licht. :)

Misschien toch handig om iets duidelijker te maken dat het een gerucht betreft, kan mij zo voorstellen dat ik niet de enige ben die die quote's over het hoofd ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
In alle berichten die je aanhaalt zie ik in de eerste alinea al duidelijk aangegeven dat het niet om feiten gaat, maar om geruchten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
Misschien een idee om er een Tag voor te zetten? Bijv. in de lijst tussen de tijd en titel.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Als er al tags voor 'gerucht' gebruikt zouden moeten gaan worden, dan kan dat prima in het tags-gedeelte bij elke nieuwspost (rechts, onder Categorieën), lijkt me.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Staat toch tussen aanhalingstekens?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
Volgens mij is dit punt al besproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Oeps :/ eerste reactie nog wel.

[ Voor 60% gewijzigd door YoshiBignose op 21-01-2010 20:41 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er wordt altijd duidelijk vermeld dat het om geruchten gaat dus ik zie het probleem niet zo. Er zullen altijd bezoekers zijn die niet gediend zijn van geruchten. Vermoedelijk zijn er echter nog meer lezers die wel op de hoogte willen zijn van de laatste geruchten.

Misschien moet jij de headlines negeren die tussen aanhalingstekens staan.

Verder kan ik me niet vinden in de klacht dat er (sensatiebeluste?) Telegraaf-achtige headlines gebruikt zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
Femme schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:54:
Er wordt altijd duidelijk vermeld dat het om geruchten gaat dus ik zie het probleem niet zo. Er zullen altijd bezoekers zijn die niet gediend zijn van geruchten. Vermoedelijk zijn er echter nog meer lezers die wel op de hoogte willen zijn van de laatste geruchten.

Misschien moet jij de headlines negeren die tussen aanhalingstekens staan.

Verder kan ik me niet vinden in de klacht dat er (sensatiebeluste?) Telegraaf-achtige headlines gebruikt zouden worden.
ik zal de headlines zeer zeker anders gaan lezen omdat mij nu die aanheeltekens wel op zullen vallen.

Je ben het dus niet met me eens dat het artikel ontwikkelaar-maakt-flash-op-iphone-mogelijk een verkeerde titel heeft en de aandacht naar het verkeerde uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Femme schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:54:

Telegraaf-titel lijkt mij ook ietwat overdreven, sensatie-belust... soms zeker wel. Punt waar ik mij vooral aan erger is ook dat de kleine aanhalingstekens slecht door mensen wordt gezien als quote en iedere keer nemen teveel mensen die titels als feit aan, waardoor we weer de flame-wars mogen aanschouwen. Geruchten over nieuwe producten vind ik niet echt een probleem, de op nog vagere zaken gebaseerde titels vind ik vervelender. Ontploffende iPhones, uit elkaar vallende HTC's (ik noem maar wat) die vaak op simpelweg een forum worden aangekaart zouden m.i. totaal niet in de picture moeten staan. Niet elk kleine gerucht of vermoeden hoeft op een site als Tweakers, het komt gewoon niet professioneel over... vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
vgroenewold schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 00:15:
[...]

Telegraaf-titel lijkt mij ook ietwat overdreven, sensatie-belust... soms zeker wel. Punt waar ik mij vooral aan erger is ook dat de kleine aanhalingstekens slecht door mensen wordt gezien als quote en iedere keer nemen teveel mensen die titels als feit aan, waardoor we weer de flame-wars mogen aanschouwen. Geruchten over nieuwe producten vind ik niet echt een probleem, de op nog vagere zaken gebaseerde titels vind ik vervelender. Ontploffende iPhones, uit elkaar vallende HTC's (ik noem maar wat) die vaak op simpelweg een forum worden aangekaart zouden m.i. totaal niet in de picture moeten staan. Niet elk kleine gerucht of vermoeden hoeft op een site als Tweakers, het komt gewoon niet professioneel over... vind ik.
Daar denken wij, met de nodige nuance, blijkbaar anders over. Als er op diverse fora gelijke klachten over een product verschijnen, dan kiezen wij er soms voor daarover te berichten. Hierbij gaan we voor zover mogelijk journalistiek te werk: zijn er meerdere bronnen, klinkt het aannemelijk, wat weten we zelf over het product, welke reputatie hebben de bronnen, zien de eventuele foto's er betrouwbaar uit, etc. Op basis hiervan besluiten we al dan niet een bericht te schrijven.

Artikelen met informatie die wij zelf niet kunnen bevestigen wordt door ons nooit als feit gebracht, maar altijd met enige mate van terughoudendheid. Dit zie je al terug in de kop door het gebruik van enkele quotes, maar ook in het artikel wordt het duidelijk gemaakt ('zou', 'naar verluidt', 'volgens die en die', etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
vgroenewold schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 00:15:
[...]

je weet het een stuk beter te verwoorden dan ik. Ik had een betere verwoording kunnen kiezen dan "Telegraaf titels".

@redactie
ik had me beter kunnen verwoorden, hiervoor mijn excuses. Vind het super dat er überhaupt de mogenlijkheid is om dit soort dingen te bespreken.
Als ik nu de artikelen nog eens nalees ben ik ook van mening dat het nieuws inderdaad niet als feit word gebracht. Wel blijf ik van mening dat het beter zou zijn als dit duidelijker word vermeld.
Enkel mijn mening, til er niet te zwaar aan :)

ook blijf ik het jammer vinden dat het artikel over de geporte flash runtime op deze manier is uitgewerkt. De focus ligt in dat artikel imo kompleet verkeerd.

Nogmaals mijn verontschuldigingen, ik kan soms wat impulsief zijn. :)

[ Voor 24% gewijzigd door harrald op 23-01-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

harrald schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 19:07:
[...]

ik zal de headlines zeer zeker anders gaan lezen omdat mij nu die aanheeltekens wel op zullen vallen.

Je ben het dus niet met me eens dat het artikel ontwikkelaar-maakt-flash-op-iphone-mogelijk een verkeerde titel heeft en de aandacht naar het verkeerde uit gaat?
Ligt het aan mij, of is de iPhone nu juist de reden waarom die workaround ontwikkeld is? Helemaal niet zo vreemd om het vanuit dat perspectief te benaderen. Zeker gezien de voornaamste bron het vanuit hetzelfde oogpunt benadert: http://www.wired.com/gadg...-enables-flash-on-iphone/

Edit: Aan http://twitter.com/tobeytailor/status/7744502194 te zien was de bedoeling van de ontwikkelaar schijnbaar toch niet speciaal voor de iPhone. Neemt niet weg dat dat wel de omgeving is waar deze techniek enthousiast ontvangen en besproken wordt en er vanuit de ontwikkelaar bijster weinig informatie komt omtrent andere toepassingen etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 23-01-2010 17:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb dat artikel Ontwikkelaar maakt flash op iPhone mogelijk geschreven, en mijns inziens is idd juist het feit dat deze hack flash op de iPhone mogelijk maakt van belang. Voor mijn desktopbrowsertje is het namelijk niet zo nuttig: die snapt flash wel :) Op een iPhone is dat een ander verhaal, vandaar deze insteek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
willemdemoor schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 17:53:
Ik heb dat artikel Ontwikkelaar maakt flash op iPhone mogelijk geschreven, en mijns inziens is idd juist het feit dat deze hack flash op de iPhone mogelijk maakt van belang. Voor mijn desktopbrowsertje is het namelijk niet zo nuttig: die snapt flash wel :) Op een iPhone is dat een ander verhaal, vandaar deze insteek...
Ik snap dat je met Iphone in de titel sneller een populier artikel hebt dan zonder, maar voor een website als tweakers.net is een dergelijk artikel helemaal niet vreemd.
Sterker nog naar mijn mening verdient tweakers zijn naam aan dit soort artikelen.

Ik las dit nieuws voor het eerst op ajaxian.com. Dit is een website gericht op website development.
Hier op tweakers zijn genoeg webdevvers te vinden en een dergelijk artikel had prima in categorie "PRO" gekund.
Ik zie/zag dus totaal geen zinvolle reden om de focus zo te gaan verleggen. Ik begrijp nu dat jullie een andere nieuwsbron hadden dan ik.
Pagina: 1