Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 14:29
Het begon met Crysis, maar bleek uiteindelijk voor alle DX10 spellen die ik had te gelden :/

Afbeeldingslocatie: http://www.mr-green.nl/clavus/crysiswtf1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mr-green.nl/clavus/crysiswtf2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mr-green.nl/clavus/crysiswtf3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mr-green.nl/clavus/shatteredhorizionwtf1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mr-green.nl/clavus/heavenbenchmarkwtf1.jpg

Mijn computer specs:
Q6600
Asus P5K mobo met 4GB RAM
HD5850 <= als het de hardware is, ligt het hier aan
Coolermaster M620 PSU

Windows 7 Enterprise

In DirectX9 werkt alles perfect zonder grafische glitches. Alles daarboven word een grote prut. Ik ga zo proberen de drivers opnieuw te installeren (ik gebruikte al de laatste Catalyst 9.12 drivers van december :/)

Hebben jullie nog tips of uitleg? Als dit een hardware probleem is, hoop ik mijn HD5850 nog in te kunnen ruilen bij Azerty...

EDIT: Zelfs een schone display driver install (had Driver Sweeper eroverheen gehaald eerst) veranderd niks aan de zaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Joerdgs op 21-01-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, drivers opnieuw installeren en evt. DX opnieuw installeren. Als dat allebei niet helpt zal het inderdaad waarschijnlijk aan de videokaart liggen. Je kan de kaart evt. in een ander systeem (met vista of w7, vanwege DX10) testen, dan weet je zeker of het aan de graka ligt.

Mocht het inderdaad de kaart zijn kan je die natuurlijk gewoon inruilen, Azerty geeft heel duidelijk aan wat je moet doen als een product defect is en dan moet je hem RMA sturen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test je kaars eens op stabiltieit met furmark, het lijkt erop of je geheugen loopt te zieken, underclock desnoods je geheugen eens

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
nedernakker schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:20:
test je kaars eens op stabiltieit met furmark, het lijkt erop of je geheugen loopt te zieken, underclock desnoods je geheugen eens
Heb je het nou over de videokaart of de RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:11
Heb je dit ook met DX11? (als je die uberhaupt al hebt geinstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Dharion schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:31:
Heb je dit ook met DX11? (als je die uberhaupt al hebt geinstalleerd)
Het onderste plaatje is de Heaven Benchmark in DX11 mode. In DX10 ziet het er zo'n beetje hetzelfde uit, alleen dan min die zwarte strepen die uit de lucht komen vallen.

Clean driver install veranderde dus niks, en een DirectX herinstallatie is niet nodig volgens de DX runtime installer.

Helaas heb ik geen ander systeem in mijn omgeving waarin ik mijn grafische kaart kan testen. Enige wat ik nu wil is uitsluitsel: is het nou een driver probleem of een hardware probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Joerdgs op 21-01-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Joerdgs schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:29:
[...]

Heb je het nou over de videokaart of de RAM?
Een videokaart heeft ook geheugen... 8)7 Dat zal er wel bedoelt worden toch?

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 21-01-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Heb je je videokaart overgeklokt?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
de 3d kaart is kaduuk, de shaders waarschijnlijk omdat het met dx9 niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

core uitgefikt gok ik zo.. heb je echt geen vriend of kennis met n beetje fatsoenlijke pc waar je ff de videokaart kan testen?
en anders, terug, kaart stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Ik vraag me af: als je Crysis nou in DX9 draait, heb je het dan niet? Ik zie niet terug of je dat ook getest hebt.
Goofy1978 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:54:
de 3d kaart is kaduuk, de shaders waarschijnlijk omdat het met dx9 niet is.
En DX9 heeft geen shaders nodig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

maar je hebt wel extra/andere/weetikveel shaders of in ieder geval extra transistors voor dx10 functies, daar kan best wat aan stuk zijn dat je wat de load ook is in dx9 geen probleem hebt, maar met dx10 je scherm vol artefacts staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

AlexanderB schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:20:
maar je hebt wel extra/andere/weetikveel shaders of in ieder geval extra transistors voor dx10 functies, daar kan best wat aan stuk zijn dat je wat de load ook is in dx9 geen probleem hebt, maar met dx10 je scherm vol artefacts staat...
dit soort ongein is zo complex, ik zou daar in ieder geval niet over speculeren, tenzij je natuurlijk echt weet waar je het over hebt. Maar, draai furmark eens en hou de temperatuur van je videokaart in de gaten met GPU-Z of soortgelijk programma. Zie je dan in het furmark schermpje ook artefacts, dan weet je het zeker.

En om softwarematige troep uit te sluiten, pak je een andere harde schijf. Koppel je alle overige schijven los, en installeer je even een tijdelijke win vista installatie. Drivers er op, 3dmark er op, GPU-Z er op en furmark er op. Dan nog problemen, dan weet je vrij zeker dat het hardware betreft.

(en je hebt toch wel alle overklokopties en dergelijke uitstaan hè? Alles op stock, inclusief de PCI-E frequentie.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Kaart is nooit overgelocked. Een paar keer in het verleden is de temp wel eens zo hoog geschoten dat de fan begon te loeien, alleen dat doen de HD58xx al boven de 90 graden, en ook nooit langer dan een paar seconden. Echt schade kan daarmee niet gedaan zijn volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Joerdgs op 21-01-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
90 graden is geen probleem voor een GPU.

Overigens snap ik niet waarom iedereen Furmark aanraadt... Dat tooltje is echt alles behalve realistisch. Geen enkele real life applicatie zal je GPU zo zwaar mishandelen als Furmark, het geeft dus een compleet verkeerd beeld en kan er alleen maar toe leiden dat je je kaart vernaggelt. ATi heeft niet voor niets een profiel aangemaakt waardoor Furmark op een lagere FPS draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Heb FurMark even gerunned (stability test), mijn GPU blijft rond de 90 graden hangen op 32% fan speed. FurMark toont in elk geval geen enkele grafische glitch.

Leuke is dat m'n kaart idled op 32 graden. Nog best een verschil.

[ Voor 17% gewijzigd door Joerdgs op 21-01-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Avalaxy schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:26:
90 graden is geen probleem voor een GPU.

Overigens snap ik niet waarom iedereen Furmark aanraadt... Dat tooltje is echt alles behalve realistisch. Geen enkele real life applicatie zal je GPU zo zwaar mishandelen als Furmark, het geeft dus een compleet verkeerd beeld en kan er alleen maar toe leiden dat je je kaart vernaggelt. ATi heeft niet voor niets een profiel aangemaakt waardoor Furmark op een lagere FPS draait...
waarom? Furmark is een benchmark of stability test die ervoor zorgt dat je videokaart zo hard mogelijk belast wordt. Als een kaart stabiel blijft onder furmark, dan is het ook stabiel bij de rest van de games / alles wat je er op los laat.

Hetzelfde doen we met processors. Ook flink laten zweten met prime95 of orthos. Ook geen reallife, maar je weet wel dat als het ding stabiel is onder zware druk van die programma's, dan is het ding ook stabiel bij de rest.

En uiteraard moet een kaart furmark natuurlijk gewoon kunnen draaien. Nepprofielen die de hoeveelheid FPS van furmark verlagen om zo de prestaties van de kaart op te krikken omdat ze dan eigenlijk net boven de maximale werkdruk draaien (inclusief mogelijk artefacts) vind ik een slechte zaak.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
You don't get the point...
M2M schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 08:23:
[...]

waarom? Furmark is een benchmark of stability test die ervoor zorgt dat je videokaart zo hard mogelijk belast wordt.
Avalaxy schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:26:
Dat tooltje is echt alles behalve realistisch. Geen enkele real life applicatie zal je GPU zo zwaar mishandelen als Furmark, het geeft dus een compleet verkeerd beeld en kan er alleen maar toe leiden dat je je kaart vernaggelt.
---
Hetzelfde doen we met processors. Ook flink laten zweten met prime95 of orthos. Ook geen reallife, maar je weet wel dat als het ding stabiel is onder zware druk van die programma's, dan is het ding ook stabiel bij de rest
Het gaat er niet om of het real life is, het gaat er om of het realistisch is. Furmark is dat duidelijk niet.
En uiteraard moet een kaart furmark natuurlijk gewoon kunnen draaien. Nepprofielen die de hoeveelheid FPS van furmark verlagen om zo de prestaties van de kaart op te krikken omdat ze dan eigenlijk net boven de maximale werkdruk draaien (inclusief mogelijk artefacts) vind ik een slechte zaak.
Dat is niet het punt... Het gaat niet om het verhogen van scores... Het gaat er juist om dat de kaart MINDER hard gaat werken zodat hij minder warm wordt en de hardware niet beschadigd kan raken.

Bron: http://www.techpowerup.com/index.php?69799

Maar vooruit, als je je hardware sloopt... Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Maar volgens mij maakt Furmark ook niet gebruik van DX10 of DX11. Mijn probleem was ook niet dat de artifacts verschenen onder stress, maar juist bij de applicaties die DX10+ gebruiken in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Heb je, zoals Avalaxy zei, crysis ook in DX9 gespeeld? Crysis heeft een .exe voor zowel DX9 als DX10 als ik me niet vergis. Dan weet je meteen of het aan de DX-versie ligt, voor de rest zijn de twee versies van crysis namelijk hetzelfde (uiteraard).

Zonder in technische details te treden (want die weet ik niet :P), het is mogelijk dat de DX-implementatie op een videokaart kaduuk is, al komt het niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:10
Denk dat alle dingen wel gezegd zijn. Je moet nu of een schijf erin hangen en alles in een nieuwe vista/w7 installatie testen of nog ff crysis in dx9 testen.

Maar ehh wat ik me eigenlijk af vroeg. Welk spel is dat 4e plaatje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
Craven87 schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 13:24:
Denk dat alle dingen wel gezegd zijn. Je moet nu of een schijf erin hangen en alles in een nieuwe vista/w7 installatie testen of nog ff crysis in dx9 testen.

Maar ehh wat ik me eigenlijk af vroeg. Welk spel is dat 4e plaatje? :+
Shattered Horizon -> zie naam van plaatje ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
Ik had Crysis op DX9 geprobeerd (de Heaven benchmark ook), en deze lopen perfect, zonder problemen.

Zojuist had ik op een aparte partitie Windows 7 Ultimate geïnstalleerd en daarnaast alleen de Catalyst 9.12 drivers, en de Heaven benchmark. Het probleem deed zich nog steeds voor bij DX10 en DX11. Ik kan er nu dus wel vanuit gaan dat het een hardware probleem is, en dat ik RMA kan aanvragen bij Azerty ervoor?

EDIT: bedenk me net dat ik nog 1 test kan doen. Ik heb hier nog mijn oude HD4850 liggen. Laat ik die nog maar even door de DX10 tests lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Joerdgs op 22-01-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad wel een goeie, als die het wel goed doet is het duidelijk een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
M'n HD4850 zit er nu in en... geen glitches. Dat is de nagel op de doodskist. Nu maar hopen dat Azerty's RMA beetje vlug is, heb volgende week een LAN party :(

EDIT: Azerty heeft vandaag een nieuwe orderbevestiging gestuurd, dus ik neem aan dat ze em hebben vervangen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Joerdgs op 25-01-2010 12:58 ]

Pagina: 1