Omgooien bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 00:01
Goedenavond!

Bij ons op de zaak werken 6 mensen verdeeld over twee vestigingen. In vestiging A hebben we een bak met Windows server 2k3 en Exchange 2k3 draaien, deze server is ook een domain controller, print server en data server. Door middel van een VPN maakt vestiging B ook gebruik van dit netwerk.

Een extern bedrijf zorgt ervoor dat dit alles blijft lopen en beheert de boel, dit omdat er simpelweg niet genoeg kennis is om servers te beheren.

Om kosten te besparen zou ik graag naar een oplossing toe willen gaan die we zelf kunnen beheren, ik loop dan ook met de overweging om de hele server weg te laten halen omdat de onderhoudskosten redelijk hoog zijn. De exchange functionaliteit zouden we kunnen overdragen aan Google apps, verder zou ik dan op locatie A en B een NAS kunnen planten welke elkaar spiegelen en een print server functionaliteit hebben.

Zie ik nou iets over het hoofd is is mijn plan goed realiseerbaar?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:55

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Je hebt geen domeinfunctionaliteit meer na je overstap. Wat is momenteel de toegevoegde waarde van het draaien met een domein? Een uitgebreid rechtenpakket of slechts het koppelen van printers aan werkstations?

En wat biedt de toekomst voor het bedrijf qua groeimogelijkheden?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-03 12:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MrPepper schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:29:
Om kosten te besparen zou ik graag naar een oplossing toe willen gaan die we zelf kunnen beheren, ik loop dan ook met de overweging om de hele server weg te laten halen omdat de onderhoudskosten redelijk hoog zijn
Wat voor kosten praten we over? Ik kan me niet echt voorstellen dat je de hoofdprijs betaald voor het beheer van één enkele server.
Zie ik nou iets over het hoofd is is mijn plan goed realiseerbaar?
Vergeet even niet dat je ook beheer op je NAS-sen, printserver en de werkplekken moet hebben.

Is het niet handiger om één medewerker een of twee curcussen te laten volgen, zodat het beheer "binnenshuis" uitgevoerd kan worden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrPepper
Dat is het nu juist, eigenlijk gebruiken we de domein functionaliteit niet. Iedereen heeft in princiepe dezelfde rechten.

• MrPepper
Question Mark schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:40:
[...]
Wat voor kosten praten we over? Ik kan me niet echt voorstellen dat je de hoofdprijs betaald voor het beheer van één enkele server.
Nee klopt, een kleine 2200 euro in het jaar wat ook niet enorm veel is. Maar met mijn voorstel behoud je dat geld wel en ik moet zeggen dat ik ook erg gecharmeerd ben van Google Apps.
Vergeet even niet dat je ook beheer op je NAS-sen, printserver en de werkplekken moet hebben.

Is het niet handiger om één medewerker een of twee curcussen te laten volgen, zodat het beheer "binnenshuis" uitgevoerd kan worden?
Mijn technische kennis is voldoende om dat zelf te doen, waarom uitbesteden als ik hier de tijd en zin voor heb? Het beheren van 2 NAS'en, en werkplekken is als het eenmaal loopt ook niet bijster veel.

[ Voor 5% gewijzigd door MrPepper op 21-01-2010 19:53 . Reden: 2200 ipv 1500 ]

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

waarom zou je van die server af stappen? Het beheer mag (zoals boven genoemt) toch eigelijk niets kosten? Als hij eenmaal draait, draait hij. Tevens kun je nog zo instellen dat je als bepaalde gebruiker nieuwe gebruikers kunt aanmaken. Wat je ook weer scheelt kwa beheer (en dus externe beheers kosten).

Het voordeel van een DC is (zoals ook al beschreven) dat het met het oog op de toekomst mogelijkheden kan bieden ivm rechten etc.

Tevens zijn er genoeg freelancers (ja dat is reclame) welk je per uur kunt betalen, of zelfs een 10-ritten kaart kunt af nemen. Voor 1500 euro heb je al snel een volle 24 uur beheer. Dat ben je nimmer kwijt aan beheer bij een freelancer! Zeker als je zelf accounts gaat aanmaken (of dit script voor 1 bepaalde persoon)

Google apps voor mail is een goede! Maar dit mag de kosten niet geven als je zoals bovenstaande oplossing gebruikers aan kunt maken.

tevens volledig met onderstaand eens. Kijk echt eens naar mensen welk _graag_ een breed klanten bestand hebben :)

[ Voor 28% gewijzigd door Four op 21-01-2010 19:50 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

MrPepper schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:41:
Dat is het nu juist, eigenlijk gebruiken we de domein functionaliteit niet. Iedereen heeft in princiepe dezelfde rechten.
Dat je geen behoefte hebt aan uitgebreide instellingen voor bestandsrechten kan ik nog inkomen, en Google zal met hun mail vast wel in de buurt komen van de mogelijkheden van Exchange.

Maar hoe is het nu geregeld met werkplekbeheer (onderhoud aan hard- en software, virusscanlicenties) en serverbeheer (CAL's, backup)?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-03 12:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MrPepper schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:45:
Mijn technische kennis is voldoende om dat zelf te doen, waarom uitbesteden als ik hier de tijd en zin voor heb? Het beheren van 2 NAS'en, en werkplekken is als het eenmaal loopt ook niet bijster veel.
Maar dan kun je als je je er een beetje in verdiept toch ook het beheer van die server erbij pakken? Dan hou je ook die 1.500 euro in eigen zak.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

MrPepper schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:45:
[...]

Nee klopt, een kleine 1500 euro in het jaar wat ook niet enorm veel is. Maar met mijn voorstel behoud je dat geld wel en ik moet zeggen dat ik ook erg gecharmeerd ben van Google Apps.

[...]

Wat doen ze voor die 1500 euro per jaar? (We hebben het hier over 130 euro per maand.)
"Een server beheren" is - zeker in lekentaal - een nogal rekbaar begrip.

Besef je je wel dat als jij 1 uur per week gaat besteden met hetzelfde resultaat als de huidige situatie (en dezelfde kwaliteit), dat dit dan al duurder is voor je baas?

• MrPepper
Als ik jullie reacties zo lees kom ik al tot inkeer, de licenties voor de server zijn toch al betaalt dus je zou de bak net zo goed kunnen laten draaien.

Maandelijks zijn we 170 euro kwijt (foutje, dacht eerst iets minder), hier hoort een backup en een snelle response garantie bij als er iets mis gaat.

Aangezien de server toch loopt en ik (in enige mate) deze wel kan beheren kan ik sowieso wel ontdekken als er een eventuele fout zou zijn. Bij eventuele problemen zou er dan een freelancer bijgeroepen kunnen worden.

Backup zou ik kunnen vervangen door alleen een NAS in vestiging B te zetten en deze elk dag een kopietje laten maken de server in vestiging A.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-03 14:10
Mijn technische kennis is voldoende om dat zelf te doen, waarom uitbesteden als ik hier de tijd en zin voor heb?
En als jij weg gaat, of als jij op vakantie bent of ziek bent, en je NAS crashed? Wat dan?
Backup zou ik kunnen vervangen door alleen een NAS in vestiging B te zetten en deze elk dag een kopietje laten maken de server in vestiging A.
Ik voel weer een houtje touwtje oplossing aankomen. En ja het kan, maar dan komt het op de zelfde vraag aan. Wie controleerd de backups, wie lost het op als het fout gaat en bv een bestand moet gerestored worden van 3 weken geleden. (en wat als jij er niet bent.)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28

ralpje

Deugpopje

Een kopie is geen backup.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Inderdaad. Mijn baas denkt ook, dat hij door de storage te mirroren op een 2e locatie kan stoppen met het maken van backups. Zo'n mirror is hartstikke leuk voor continuiteit, maar op de vraag hoe hij dan een verwijderd bestand van 4 maanden terug kan restoren heeft hij nog niet geantwoord. (Dat bestand is natuurlijk al lang en breed verdwenen op die mirror.)

Je zou pas kunnen volstaan met een mirror, als je er (bijv. door middel van een enterprise compliance archiverings-systeem) voor kunt zorgen dat verwijderde bestanden niet daadwerkelijk verwijderd worden. De bestanden blijven dan gewoon aanwezig in je archief, alleen ziet de gebruiker ze niet meer in Explorer.

Maar dan nog, zou ik lekkerder slapen met een off-line, off-site periodieke backup.

• jwhderksen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-04-2024
waarom gaan jullie niet virtualiseren, waarbij backup/onderhoud bij prijs inzit?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Welke bedrijfsprocessen draait er op die pc's? Is het mission critical (Als snoep van fabrikant A niet in de rekken ligt wegens bv ERP-problemen, dan pakt de consument snoep van fabrikant B. Maar de tandpastakeuze is meer merkentrouw.) of kunnen je klanten paar weken wachten (Als de loonberekening plat ligt, dan kan er nog altijd gekozen worden om hetzelfde bedrag als de vorige maand uit te betalen en de volgende maand recht te zetten.).

Impact van het plat gaan? De kans dat het plat gaat? De risicofactoren die de kans beïnvloeden? Hoe reduceer je de kans? Herstelbaarheid van het plat gaan. Verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid,...?

Wat als je op vakantie bent, als een probleem boven je petje gaat,...? Achter een extern persoon zit een heel netwerk aan kennis. Dit bedrijf heeft niet een groep goeroe's in huis en de keuze voor uitbesteden is gemaakt.

Dan volgt het beheren van de dienstverlener. Een dienstverlener kan ook risico's met zich meebrengen.
Pagina: 1