Virtualisatie laag die PCI passthrough ondersteunt*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Howel het voor een thuisserver is, gaat dit toch wel dusdanig diep dat ik hoop dat ik mee mag liften met de professionals hier.

Ik ben mijn thuisserver opnieuw aan het opzetten. Voorheen draaide ik Windows 2003 x64 met daarop VMWare Server, maar dat performde vrij slecht. Daarnaast mag mijn server iets nieuws gaan doen, mythtv backend spelen, wat eisen stelt die met die setup niet te realiseren zijn. Wat moet mijn server doen:

- Fileserver
- DNS server
- PDC (3 gebruikers, roaming profiles)
- FTP server
- Print server
- Download station
- Lotus Domino mailserver
- Lotus Domino webserver
- Lotus Sametime server
- MythTV Backend

De machine die dit allemaal mag gaan doen heeft een AMD Athlon X2 5000+ cpu met een AM2 mb met nforce 6100/430 chipset. 8 GB Ram. 4 schijven (320GB, 750GB, 2x 1,5TB)
Het MythTV backend wil ik liefst in een VM draaien. Er zitten 2 DVB-C PCI kaarten in de PC en er is een USB cardreader
De virtualisatieplatformen die ik heb bekeken:
ESX 4i
Deze is ongeschikt. Ondersteunt mijn netwerkkaart niet, ondersteunt geen PCI passthrough, ondersteunt geen USB apparaten
VMWare server op Linux
Als ik MythTV op de host zou draaien (en de printserver) zou dit kunnen, maar de performance van VMWare Server is een van de redenen waarom ik iets nieuws wil. Valt dus ook af
Citrix XenServer
Dit is een serieuze kandidaat. Het lijkt op het eerste gezicht alles te kunnen wat ik zoek. Het lijkt echter ook sterk gericht op omgevingen met meerdere fysieke servers. Die heb ik dus niet. Niettemin eentje die ik in overweging neem
Xen i.c.m. CentOS 5.4
CentOS is mijn favoriete distributie voor wat betreft Linux, al is de kernel natuurlijk wel een oudje (2.6.18). Niettemin ondersteunt deze Xen als dom0 en zou ook PCI passthrough moeten werken, zodat een MythTV server als VM tot de mogelijkheden behoort. Wat Xen helaas niet ondersteunt is memore overcommit. Mijn Lotus Domino servers staan meestal niet veel te doen, maar als ik er met eentje druk aan het testen ben, willen ze weleens veel geheugen gebruiken. Dan is een memory overcommit volgens mij wel handig.
Fedora 12 met KVM
Fedora is qua features net even wat verder dan CentOS en KVM is ook een interessant virtualisatieplatform wat goed schijnt te performen. KVM heeft wel memory overcommit. KVM heeft ook PCI passthrough / USB passthrough, maar alleen als je een Intel Core iX cpu/mb hebt. Die heb ik niet, dus zou ik bij deze oplossing het MythTV backend op de host moeten draaien.

Initieel ben ik voor Fedora 12 met KVM gegaan, maar nu ik eenmaal heb uitgevonden dat PCI passthrough niet gaat werken, begin ik toch wel te denken of ik misschien niet beter kan overstappen naar Xen (De VMs zijn nog niet ingericht, dus ik kan nu nog makkelijk overstappen). Het blijft alleen gissen naar welke oplossing beter zal performen en hoe kwalijk het zal zijn als MythTV op de host draait. Hebben jullie hier ideeën over?

- Mijn vragen dus: Wie heeft praktijkervaring over de performance verschillen tussen Xen en KVM. In welke situatie performt Xen beter en in welke KVM?
- Wat zouden jullie in mijn geval als Host OS gebruiken (dom0 danwel als host voor KVM)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit

Wat houd je tegen om het uberhaupt te proberen :?
Leuk dat bepaalde virtualisatie platformen zeggen PCI passtrhough ondersteuen, maar de PC en VM wereld is krom genoeg om van tevoren al te weten dat er genoeg mitsen en maren aan vast zitten om net jou PCI kaart niet te ondersteunen.

Pak de smaken die het iig ondersteunen, installeer het en kijk hoever je komt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:22
Vmware kun je vergeten, PCI passthrough werkt daar alleen voor specifieke devices. Meestal zijn dit ethernet adapters.

Zelf heb ik een vergelijkbaar probleem opgelost (wilde Mediaportal, dus Windows + DVB-C kaart). Hiervoor heb ik een Windows server gepakt waarop vmware workstation draait. Op deze manier is het host OS degene die de DVB-C kaart gebruikt. In feite kun je dat alsnog doen..

Doe niet moeilijk met PCI passthrough en gebruik je host OS.. Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is met Xen of KVM, maar met VMware kun je het wel vergeten.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben wat aarzelend om Xen te installeren, omdat het op Fedora veel gedoe is om die als dom0 te laten werken en op CentOS 5.4 Ext4 weer niet officieel ondersteund wordt, terwijl MythTV niet zo'n fan is van Ext3 vanwege de tijd die het kost om grote bestanden weg te gooien daarmee.
Ik ben nu begonnen om toch maar MythTV op mijn Fedora host te installeren. So far, so good. Al moet ik nog het cardreader spul installeren. In hoeverre het allemaal stabiel blijft draaien zal moeten blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Mocht je wat willen expirimenteren.

In ESX4 zit iets wat ze VMDirectpath noemen. Moet allemaal officieel ondersteund worden etc. bla..
Maar ergens op vm-help.com staat een hack om dat te omzeilen, zo kun je o.a. je grafishe kaart en
geluidskaart naar een vm directen. Grafishe ondersteuning en goede sound in een vm, klinkt interesant.

Als je de ISO van ESX4 helemaal uitpakt eindig je ergens op een <langenaam.dd> file. Die kun je block level naar een usb stick of hd schrijven. Of met winimage ofzo.

Wil dit eens uitproberen met Citrix XenDesktop 4, 1 VM met Desktop en daaraan gekoppeld aan een Citrix Secure Gateway en Web Interface. Natuurlijk puur expirimenteel, maar moet opzich allemaal kunnen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm? Grafische kaart ook? Want dat is verdomd moeilijk omdat de moderne grafische kaarten aannames maken over het geheugen om daar direct in te kunnen vroeten, en de virtualisatielaag schopt die aannames overhoop.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Er zijn met xen momenteel meer of minder geslaagde pogingen bezig met VGA passthrough, maar inderdaad met de nodige haken en ogen en afhankelijk van de virtualisatie vriendelijkeheid van desbetreffende grafische kaart en alleen voor Hardware assisted virtual machines in combinatie met een IOMMU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet nog een virtualisatie server samenstellen. Ik hoor dat VTd erg belangrijk is? Dat alles rechtstreeks met de hardware kan spreken o.i.d.? En dat ik daarom geen W3520 i.p.v. E5520 moet nemen.

Is dat wat ze passthrough noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

Predator

Suffers from split brain

--WaaZaa-- schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 09:06:
Vmware kun je vergeten, PCI passthrough werkt daar alleen voor specifieke devices. Meestal zijn dit ethernet adapters.

Zelf heb ik een vergelijkbaar probleem opgelost (wilde Mediaportal, dus Windows + DVB-C kaart). Hiervoor heb ik een Windows server gepakt waarop vmware workstation draait. Op deze manier is het host OS degene die de DVB-C kaart gebruikt. In feite kun je dat alsnog doen..

Doe niet moeilijk met PCI passthrough en gebruik je host OS.. Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is met Xen of KVM, maar met VMware kun je het wel vergeten.
Kleine variant op dit:

Installeer Win2008R2 als hypervisor virtualistatie platform.
Draai je guests daarin.

Gebruik je host zelf voor je mythtv zoals gezegd door Waazaa, dan heb je wel acess tot de PCI bus.
Maak het niet moeilijker dan het is.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:08:
Ik moet nog een virtualisatie server samenstellen. Ik hoor dat VTd erg belangrijk is? Dat alles rechtstreeks met de hardware kan spreken o.i.d.? En dat ik daarom geen W3520 i.p.v. E5520 moet nemen.

Is dat wat ze passthrough noemen?
Of VTd (of de AMD variant) belangrijk is ligt aan wat voor virtualisatieplatform je wilt gebruiken, maar als je de keuze nog moet maken is het wel handig om dit idd mee te nemen. Of je PCI passthrough kunt gebruiken naar je VMs heeft ook met je chipset te maken. Zoek op "IOMMU support"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martdj schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:23:
[...]

Of VTd (of de AMD variant) belangrijk is ligt aan wat voor virtualisatieplatform je wilt gebruiken, maar als je de keuze nog moet maken is het wel handig om dit idd mee te nemen. Of je PCI passthrough kunt gebruiken naar je VMs heeft ook met je chipset te maken. Zoek op "IOMMU support"
Mijn keuze komt te liggen op VMWare ESXi, heel misschien Xen. Er komen veel Linux VPS'es op en misschien 1 of 2 Windows instanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:55:
[...]
Mijn keuze komt te liggen op VMWare ESXi, heel misschien Xen. Er komen veel Linux VPS'es op en misschien 1 of 2 Windows instanties.
Kleine update voor dit topic, VMware ESXi 5.0 ondersteund passthrough (mits je moederbord dit ondersteund) en Xen 4.x ook.

2 nadelen ..
- geen HA toepasbaar op de guest (geen live-migratie(VMotion/Migration)
- Min en Max geheugen = gelijk (dus 4gb min en max bv) kan je niet aan andere "guest OS" toekennen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dank voor de toevoeging, maar dit topic is bijna 2 jaar oud, dus logisch dat bepaalde software inmiddels bepaalde dingen nu wel kan ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1