[Testcase] Besneeuwde Alpen Le Corbier

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Afgelopen week wintersport kon ik het niet laten mijn camera thuis te laten, uiteindelijk geen spijt van gehad en ben met veel meer foto's thuisgekomen dan ik had verwacht. De leegte, ruimte en rust van de Alpen hebben mij altijd al kunnen fascineren maar in combinatie met sneeuw vind ik het helemaal geweldig. Het weer zat gelukkig erg mee en dit heeft in mijn optiek in een aantal aardige foto's geresulteerd:

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/Le%20Corbier/Small/P%2010-01-10%2011.12-4.jpg
V2 (Iets lichter + meer contrast + kleine crop onderaan, minor WB tweak)

2. (Panorama Stitch)
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/Le%20Corbier/Small/P%2010-01-10%2011.13.jpg
V2 (iets helderder, nog iets verder gecropt van onderen en minor WB tweak)

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/Le%20Corbier/Small/P%2010-01-10%2014.46-4.jpg
V2 (Helderder en minor WB Tweak + hopelijk wat rechter)

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/Le%20Corbier/Small/P%2010-01-12%2011.30.jpg
V2 (Enkel lichte WB tweak)

5.
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/Le%20Corbier/Small/P%2010-01-15%2010.51.jpg
V2 (Iets helderder met minder recovery, WB niet aangepast, Custom WB geeft een nog blauwer resultaat...)

6.
Afbeeldingslocatie: http://www.bd-online.nl/Imagedump/Tweak/Le%20Corbier/Small/P%2010-01-15%2013.11.jpg
V2 (WB tweak)

Alle foto's zijn klikbaar voor groter waar ze beter tot hun recht komen.
Rest van het online album.

Minpunt vind ik zelf dat het wederom een statische case geworden is (net als mijn USA case) maar op de een of andere manier vind ik die ruimte en rust gewoon heerlijk. Had ook uiteraard voor foto's met skiërs/boarders en meer prominente liften in beeld kunnen kiezen maar die spreken mij toch minder aan. Ik ben benieuwd naar jullie mening :) (de randjes zijn misschien iets te dik, maar kwam er pas aan het einde achter.)

Geschoten met Canon 450D, Canon 18-200 IS en de meesten met CPL filter.

De Canon 10-22mm staat helaas nog op de wishlist, al twijfel ik er ook over om mijn 18-200 te verkopen voor een 17-55 IS USM om toch al de nodige kwalteitswinst te realiseren. Foto stitchen werkt namelijk prima :)

[ Voor 13% gewijzigd door Banjy op 24-01-2010 19:09 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Laatst online: 27-03 14:26
Nummer 2 en 5 zijn werkelijk prachtige platen!

Nummer 1: Vind ik ook een hele mooie sfeer hebben, alleen komen de bergen er niet uit springen misschien dat net iets minder wolken dat wel doet veranderen.

Nummer 3: Hij springt er niet echt uit qua licht.

Nummer 4: Misschien dat met een net iets kleiner diafragma de zon er iets beter uit zou komen.

Nummer 6: Vind ik ook wel een mooie plaat maar qua kleuren en opbouw wordt die gewoon door je andere platen overdonderd :)

[ Voor 6% gewijzigd door CaVeFiSh op 21-01-2010 17:54 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Over het algemeen hele mooie foto´s! Al vind ik bij sommigen de lucht wel iets te blauw.
En foto 2 was misschien net perfect geweest als je 20m naar voren was gelopen en zodoende minder voorgrond had en meer dal+bergen.
Maar wel mooie landschapjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Allemaal prima foto's. Ik ben het meeste weg van nummer 5, daar is de lucht het mooiste. De zon op de nummer 4 is het minst mooi, maar die krijg je er niet zomaar goed op uiteraard.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Bedankt voor de feedback zo ver! Nuttig en ik kan er volledig inkomen. Kleiner diafragma is een goede, al zat ik al redelijk klein met f/8-11

Foto 2 was inderdaad mooier geweest als ik net wat verder naar voren was gelopen maar dat was niet zo heel makkelijk met ski schoenen en diepe sneeuw. Maar misschien dat ik de volgende keer er toch voor ga. Heb hem ook als niet panorama en dan iets verder ingezoomd, maar dan verdwijnt de breedte uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooie set, prachtige platen stuk voor stuk! Hier kijk ik graag naar.

Wat opmerkingen:

Ik heb het idee dat nummer 1 deel uitmaakt de panorama van deel 2, klopt dat? Ik vind nummer 1 eigenlijk een beetje overbodig...

Nummer 3: hele mooie plaat, alleen heb ik het gevoel dat hij scheef is. geen idee hoe ik eraan kom :o

nummer 4: toffe compo, alleen de zon vind ik niet zo geslaagd.

nummer 5 vind ik de mooiste. mooie lucht, mooi overzicht vna de bergen.

nummer 6 vind ik ook erg mooi, mede door het huis dat erbij staat. alleen hier vind ik de lucht weer minder spannend

ben trouwens blij dat je er geen skiërs op hebt gezet, die zouden er afbreuk aan gedaan hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:30
Over nummer 1 en 2 ben ik het eens met marceltuit, die overlappen elkaar. En als ik dan moet kiezen is nummer 2 de mooiste, de verhouding grond/lucht is daar beter. Is dat trouwens mist die in het dal hangt?
Nummer 3 heeft een hele mooie wolkenlucht, en er zit ook veel diepte in de foto. Hetzelfde geldt voor nummer 6.
Nummer 4 heeft wel wat flare, maar dat zit 'in z'n eigen hoekje', en dat stoort mij niet zo. Mooi plaat verder.
Bij nummer 5 is wat mis gegaan in de witbalans of je hebt teveel aan de blauwe knop gezeten. De sneeuw is blauw!

Al met al een mooie serie, mij favoriet is nummer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:45

MBV

Mooie foto's, maar let inderdaad op je witbalans. De sneeuw is steeds net een andere kleur. Ook het contrast wisselt een beetje, in de laatste zit veel meer contrast dan de eerste (die imho te grijs is, en hij lijkt niet helemaal scherp).
De foto's die ik heb van besneeuwde bergen (in de zomer) heb ik steeds de witbalans bepaald door ergens een stuk sneeuw in de zon te kiezen en daar Rawshooter/lightroom de witbalans mee te laten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele nette platen, zeg! :9 Naar mijn mening kunnen nog ietsje lichter, zodat het wit er nog meer uitspringt. Die blauwe luchten heb je toch wel.

Nummers 3 en 5 zijn mijn favorieten. Het licht op 3 is subliem, de lucht op 5 bijna magisch. Je had het weer goed mee zie ik. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
@Marceltuit: Klopt 1 is vanaf dezelfde plek als het panorama geschoten.
@Powerup: 5 is inderdaad erg blauw, was mij nog niet eens zo opgevallen. Het klopt wel dat de sneeuw niet puur wit is, dat was daar ook niet aangezien de zon nog aan het opkomen was. Witbalans is wel een issue indd.
@MBV: Je tip begrijp ik nog niet helemaal. Of bedoel je dat als referentie? Het lastige is dat de foto's op verschillende tijden in verschillende condities zijn genomen waardoor dezelfde kleurwaarde niet altijd afdoende zal zijn. Soms is de sneeuw echt wat donkerder/blauwer. Maar ik ga wel eens kijken hoe ik dit kan verbeteren :)
@Redhero: Het weer zat zeker mee :p

Van het weekend ga ik misschien nog wel even met al jullie feedback de foto's wat aanpassen. Heb alles in Raw geschoten en het staat nog in lightroom dus dat is opzich niet heel veel werk. Mocht ik er tijd voor vinden dan plaats ik de resultaten uiteraard hier. Allemaal bedankt alvast :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

dan zie je dat de kwaliteit uit de fotograaf komen, en lang niet altijd alleen uit de lenzen. Ik vind dat je hier een mooie reeks hebt neergezet.
Die panorama is echt erg gaaf zeg, en wat mij betreft ook de topper van deze serie samen met nummer 3 en nummer 6.
5 vind ik iets teveel bewerkt. Iets te diepe blauwe kleur waardoor de bergen zelf ook blauw neigen te kleuren.
Bij 4 had ik graag ietsje meer detail op de voorgrond willen zien (misschien wat sharpenen?). De flare is wel erg jammer, maar op zich wel een hele nette plaat met een goeie compositie.
Nummer 3 is ook een geweldige plaat alleen ook ietsje te blauw linksboven in de hoek en de bergen ogen bovenaan weer wat blauw.
Bij 6 hetzelfde commentaar, en de wolken boven de berg zijn iets te donker. De dieptewerking is echt goed te zien. Dat ondergesneeuwde hutje vind ik echt mooi erop staan.

Ik vind het knap werk hoor! Nummer 2 vind ik een absolute showcase met nummer 6 en 3 een goeie kanshebber tot showcase!

Een 10-22 zou zeker niet verkeerd zijn en kan ik jou aanraden (ik heb em zelf ook). Als je met name wintersport gaat doen, veel tegenlichtsituaties fotografeert zou ik je eerder de 17-40 aanraden. De 17-55 is zeker een toplens, maar ik denk dat je betere resultaten haalt met een 17-40. Een goeie UV filter is denk ik wel nodig daarboven (of pola) en de 17-55 is niet zo super in tegenlicht situaties. De 17-40 blijft een extreem goed contrast behouden, net zoals de 10-22. Daarbij zeggen velen dat de 17-40 gewoon niet flaret, net als de 10-22. Bij de 17-55 heb je daar iets meer last van. Maar ja, als ik deze foto's van jou nu al zie denk ik wel dat de 17-55 alleen maar kan meevallen.
On the other hand, vind ikzelf de 17-55 een stuk veelzijdiger vanwege de IS en de lichtsterkte, maar als je echt hoofdzakelijk dit soort wintersportachtige dingen fotografeert, denk ik dat je beter af bent met een 17-40.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:45

MBV

@Banjy: Ik weet niet hoe die functie heet in lightroom, maar ik weet wel dat je een referentiepunt op kan geven wat 'wit' is. Niet zaligmakend, maar je kan er verschillen zoals tussen 4 (rood) en 5 (blauw) mee wegpoetsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:25
Erg gave foto's. Wat mij betreft wel een showcase. Jammer inderdaad dat 5 te blauw is geworden. Die diepblauwe lucht is net iets té.

Mijn persoonlijke favoriet is toch nummer 2. 1 is inderdaad dubbel met 2, maar vind ik op zichzelf ook wel wat hebben.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MBV schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 22:49:
@Banjy: Ik weet niet hoe die functie heet in lightroom, maar ik weet wel dat je een referentiepunt op kan geven wat 'wit' is. Niet zaligmakend, maar je kan er verschillen zoals tussen 4 (rood) en 5 (blauw) mee wegpoetsen :)
Je hebt in lightroom zo'n pipetje naast het witbalans gedeelte staan, die aanklikken en daarmee op een stuk foto klikken dat neutraal van kleur zou moeten zijn. Let dan wel ff op dat je geen stuk pakt dat uitgebeten wit is, want dat werkt natuurlijk niet. Zelf pak ik meestal een stuk sneeuw dat net een beetje schaduw heeft, daardoor worden de echt zonnige stukken misschien iets geel, maar dat geeft alleen maar een zonnige indruk en doordat die zonnige stukken toch heel dicht tegen volledig wit aanzitten is dat sowieso niet echt een issue.

Afgezien van de witbalans zou ik als ik jou was ook even naar de belichting kijken, sneeuw is wit niet grijs, tenzij het een stuk is dat in de schaduw ligt en je ook zonnige stukken in dezelfde foto hebt natuurlijk. Met name bij foto 4 gaat dat mis, maar er zijn nog een paar foto's meer bij die wat donker zijn. Sneeuw blijft hoe dan ook een erg lastig fenomeen om goed op de foto te krijgen qua witbalans en belichting.

Verder zijn het inderdaad afgezien van wat technische mankementjes best mooie platen. Ik krijg iig volop zin in mijn eigen wintersportvakantie over een maandje.

offtopic:
"kon ik het niet laten mijn camera thuis te laten" << waarmee heb je die foto's gemaakt dan, als je camera thuis gebleven is? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2010 11:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Laatst online: 27-03 14:26
Offtopic: Technisch klopt de zin wel, spreekwoordelijk niet :+

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto's. 5 en 6 zijn zeker mij favo's. Verder is alles al gezegd over witbalans.

Zoals Deathchant als zei zou ik ook voor de 17-40 gaan als je minder bereik wil hebben, maar toch wel enigzins bereik wil behouden. Ik heb zelf de 10-22 (ben van 18-200 naar 10-22 en 50 prime gegaan), maar die is meer geschikt voor urban als je minder bereik nodig hebt. De 17-40 is ook een pracht van een lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Twijfelde nog even of ik er tijd voor zou vinden maar het is gelukt! Zojuist van alle foto's mijn V2 toegevoegt, te zien onder elke originele foto. Ben aan de gang gegaan met vooral de WB, en dat blijft lastig. Met custom wb (thanks Orion84) kwam ik frequent op een nog blauwer resultaat en dan wordt de lucht erg onrealistisch. Misschien is het verder het CPL filter. Misschien dat ik zelf gewoon een verkeerde kleur perceptie van sneeuw heb dat ik telkens op dit soort resultaten uitkom. De condities daar waren echter vaak wel apart vooral door de wisselende bewolking en licht. Sommige stukken waren simpelweg grijs/blauw/zwart een aantal zijn dan ook rond zons opgang en ondergang genomen. Nou ja het blijft lastig inderdaad :)

Hopelijk vinden jullie de V2's wat beter. In ieder geval allemaal nogmaals bedankt voor de feedback.

Als nieuw objectief zou ik wel degelijk voor de 17-55 gaan. f/2.8 + IS + iets meer bereik (eindig vaak op 50-55mm nu) doen hem het voor mij. In combinatie met mijn 430 EX II acht ik het ook een leuke combo (al geldt daar hetzelfde voor de 17-40) Maar het moet voor mij een allround lens zijn en dan scoort de 17-55 gewoon beter. Aan de andere kant houd ik het misschien ook wel voorlopig bij de 18-200, aangezien het toch weer een klap geld (+ tijd) kost om de switch te realiseren en ik nu ook tot aardige resultaten kom. Al lijkt mij de combo met externe flitser wel erg leuk en dan kan ik misschien ook iets meer die kant op ontwikkelen. Of juist wachten om dat ooit te doen bij een overstap naar een **D Keuzes keuzes keuzes :z

@Orion84; scherp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hmm, nu heb je ze nog blauwer gemaakt, terwijl ik ze persoonlijk liever wat minder blauw zou hebben gemaakt. Bijvoorbeeld, quick en dirty door juist een stuk sneeuw dat in milde schaduw lag als referentie te gebruiken, zie rode cirkeltje rechtsonder voor mijn referentiepunt:
http://tweakers.net/ext/f/nF8l2FH2lkuaLTK50w6efRzm/full.jpg

Maargoed, ik was er natuurlijk niet bij, dus wellicht kloppen de kleuren zoals jij ze hebt beter met de werkelijkheid. Het blijft een lastig iets, zeker als er zonnige en schaduwrijke sneeuw in één foto zit. Mijn voorkeur gaat dan uit naar wat neutralere schaduwplekken en wat meer gele zonplekken. Dan krijg je imo veel meer het zonnige karakter van zo'n scene mee dan wanneer je kiest voor witte zonplekken en blauwe schaduw.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Orion84 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:29:
Hmm, nu heb je ze nog blauwer gemaakt, terwijl ik ze persoonlijk liever wat minder blauw zou hebben gemaakt. Bijvoorbeeld, quick en dirty door juist een stuk sneeuw dat in milde schaduw lag als referentie te gebruiken, zie rode cirkeltje rechtsonder voor mijn referentiepunt:
http://tweakers.net/ext/f/nF8l2FH2lkuaLTK50w6efRzm/full.jpg

Maargoed, ik was er natuurlijk niet bij, dus wellicht kloppen de kleuren zoals jij ze hebt beter met de werkelijkheid. Het blijft een lastig iets, zeker als er zonnige en schaduwrijke sneeuw in één foto zit. Mijn voorkeur gaat dan uit naar wat neutralere schaduwplekken en wat meer gele zonplekken. Dan krijg je imo veel meer het zonnige karakter van zo'n scene mee dan wanneer je kiest voor witte zonplekken en blauwe schaduw.
Ik vind de warmere versie ook mooier, maar als ik het 'juist' probeer te doen dan wordt hij dus blauwer... Daar was het ook inderdaad wel erg blauw. Bedankt voor het voorbeeld en de plek om te selecten. En ach zo blijft er nog wat te leren voor de volgende keer, dus moet ik nog maar eens terug, vervelend :P

Pagina: 1