Netwerk hapert onder druk

Pagina: 1
Acties:

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-10-2025
Hier thuis momenteel de volgende netwerkconfiguratie:
code:
1
2
3
4
5
6
Speedtouch 510 modem/router (ST510)
  |--> PC 1
  |--> Linksys switch
      |--> Sitecom Wireless Access Point
      |--> PC 2
      |--> Regelmatig 1 of 2 van de laptops via draad

Verder maken er tot max. 3 laptops draadloos verbinding.

Het probleem is dat vaak, wanneer er ca. 3 of meer mensen ergens in huis internetten, de verbinding regelmatig voor enkele minuten wegvalt.

Ik vermoed dat de ST510 het probleem is, maar weet dat alleen nog niet helemaal zeker. Dit aangezien er nagenoeg nooit iemand achter PC 1 zit, en PC 1 de enige computer in huis is, voor welke het internet alleen via de ST510 loopt. Ik ben al een aantal keer naar PC 1 gelopen tijdens een storing om daar te testen of het internet het nog deed, maar iedere keer tegen de tijd dat ik daar was (en PC 1 opgestart was) deed het netwerk het al weer.

Het netwerk is het afgelopen half jaar behoorlijk uitgebreid. Tot augustus 2009 alleen de ST510 met de twee PC's, in augustus kwam daar de switch, AP en twee laptops bij en december nog een derde laptop.

Als gevolg daarvan vermoed ik dat de ST510 de groei niet kan bijbenen, en wanneer het netwerk iets te intensief gebruikt wordt, begint deze te haperen. Dit vermoeden wordt versterkt doordat de router soms ook vanzelf rebootte tijdens de problemen, soms om het uur. Hoewel deze nu al weer 5 dagen uptime heeft (terwijl er gisteravond nog wel storingen waren).

Nu kan ik natuurlijk een nieuwe modemrouter kopen, en proberen of dat helpt, maar eerst zou ik graag willen weten dat het probleem niet in de switch ligt, hoewel deze nog geen half jaar oud is.

Zijn er tweakers die kunnen bevestigen dat dergelijke problemen op kunnen treden wanneer de modem/router het niet meer afkan?

Weet er iemand misschien een manier waarop ik de switch kan testen of me ervan kan verzekeren dat de ST510 de veroorzaker van de problemen is? Misschien weet er iemand een tooltje of manier om de router te 'stress-testen'? (Liefst voor Linux)

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-03 19:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Je kunt eventueel ping (oneindig) aanzetten vanaf PC 1 naar bijv Google.com en dan het netwerk een beetje stressen.
Als je dan inderdaad time out krijgt tijdens het wegvallen dan kan de ST510 idd de boosdoener zijn.

Als je bij PC 1 geen time outs krijgt, ligt het niet aan de ST510. Stap 2 zou dan hetzelfde doen met PC2, om zo de switch uit te sluiten.

Mocht je daar geen uitsluitsel mee krijgen, kan het probleem bijv DNS ofzo zijn. Misschien heb je de mogelijkhied om tijdelijk je DNS server te wijzigen naar openDNS?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel