[Java] Filmpje afspelen in applet, wie moet codecs hebben?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Vooraf: ik weet niets van Java (ben meer van de PHP/Javascript/HTML), maar voordat ik me erin ga verdiepen, wil ik eerst weten of iets eigenlijk wel mogelijk is.

Mijn vraag is: als ik een applet maak die een filmpje af kan spelen, wie moet(en) dan de codecs hebben? Moeten die in de applet 'ingebakken' zijn, of kan de applet gebruik maken van de codecs die lokaal op de pc van de bezoeker staan? Als leek zou ik zeggen: het laatste, want de applet draait op de pc van de gebruiker.

De bedoeling is namelijk dat gebruikers hun eigen filmpjes kunnen uploaden en er 'snapshots' uit kunnen nemen, die dan op de website getoond worden. Naar ik begreep kan dit in principe prima met een Java-applet, maar je weet natuurlijk nooit wat voor vage bestandsformaten mensen hebben, en ik wil niet dat mijn bezoekers iets eerst moeten converteren naar een ander formaat (de gemiddelde bezoeker van mijn site zijnde Mien Dobbelsteen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Applets hebben in principe geen (of maar zeer beperkt) toegang tot de computer van de gebruiker, dus dat gaat niet werken (tenzij je de boel gaat signen en de gebruiker expliciet toestemming geeft).

Daarbij heeft Java SE geen ingebouwde functionaliteit voor het afspelen van content, daarvoor heb je het Java Media Framework nodig. Deze heeft z'n eigen codecs/ondersteunde formaten: http://java.sun.com/javas...ia/jmf/2.1.1/formats.html

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 22:40

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Aangezien een applet in een sandbox draait, zul je niet bij de codexen op de computer zelf kunnen komen, maar alleen bij codexen gehost op de server, waar de applet vandaan komt.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Ben bang dat je toch een soort generiek formaat moet aanbieden.
Dus een beetje op de manier waarop youtube het doet.
  1. Gebruiker doet filmpje uploaden
  2. Na upload doet server het converteren naar een generiek formaat
  3. Gebruikers kunnen filmpje kijken met een player die dit generieke formaat aan kan (applet, silverlight, flash o.i.d.)

[ Voor 76% gewijzigd door pasz op 21-01-2010 15:30 . Reden: niet goed gelezen ]

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
Flash klinkt als een meer gebruikelijke optie, wellicht daar even naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Of JavaFX. Het antieke JMF kan je beter helemaal links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
pasz schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 15:27:
Ben bang dat je toch een soort generiek formaat moet aanbieden.
Dus een beetje op de manier waarop youtube het doet.
  1. Gebruiker doet filmpje uploaden
  2. Na upload doet server het converteren naar een generiek formaat
  3. Gebruikers kunnen filmpje kijken met een player die dit generieke formaat aan kan (applet, silverlight, flash o.i.d.)
Bedankt!

Exit Java wat dit betreft. Dit lijkt me de beste oplossing, al legt dit natuurlijk wel een flink beslag op je servercapaciteit. Het zou natuurlijk het mooist zijn als de conversie client-side gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwilmer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-01 09:50
Wil je de conversie echt client-side? Ik weet niet wat voor filmpjes je allemaal wilt accepteren, maar dan weet ik zeker dat ik dat niet met een netbookje wil gaan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
Pagina: 1