Toon posts:

Extreem heet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jongens en meisjes.

De laatste tijd lagt mijn pc heel erg tijdens het gamen dus ik nam een kijkje met speedfan.
Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/7564/wtfh.jpg

Mijn videokaart haalde 100 graden celcius!

Ook heb ik me laten vertellen dat mijn voltages niet kloppen.

Kan iemand een diagnose stellen? Danku!

Vista Home
amd phenom x4 9550
4 gb werkgeheugen
256mb geforce 9400

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 14:52 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Speedfan is een bale programma wat betreft voltages, daarvoor moet je even in je bios kijken. als het echt 10V is, ook in je bios, is je voeding te slecht / half kapot. over de temperatuur, zit er een fan op je videokaart? is je kast van binnen een grote stofwolk?

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:06
Misschien betere koeling voor je videokaart regelen? Of de koelpasta vervangen wat op die GPU daar zit, of de airflow van je computer nakijken. Zullen vast wel wat meerdere oplossingen mogelijk zijn maar dit lijkt mij het makkelijkste wat je kan doen.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
je +3.3V en +12V lijn lijkt me ook niet helemaal zuiver.
kast stof vrij gemaakt?
aan de koelvinnen van je videokaart gevoeld of die ook erg warm zijn?
Andere programmatjes (everest bijvoorbeeld) geven ook 102 graden aan, aangezien Temp2 ook niet helemaal lijkt te kloppen.

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat je hier zo snel reacties krijgt, bedankt!

Ik ga maar eens dat everest downloaden en kijken hoe de binnenkant van mn kast eruit zit. Niet met stofzuiger he? Dat hoor ik altijd. Wat als ik zorg dat ik om de stofzuig er een beetje tape doe zodat het metaal geen contact kan maken?

• thijszor
dat maakt juist niks uit, het is de lucht die statisch geladen is, of je er nou wat tape omheen doet of niet, dat gaat denk ik weinig uitmaken. doe het maar gewoon niet. en kijk nog even in je bios wat de echte 12V lijn voltages zijn. als die ook 10V aangeeft, is je voeding brak

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 19:03
thijszor schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 15:59:
dat maakt juist niks uit, het is de lucht die statisch geladen is, of je er nou wat tape omheen doet of niet, dat gaat denk ik weinig uitmaken. doe het maar gewoon niet. en kijk nog even in je bios wat de echte 12V lijn voltages zijn. als die ook 10V aangeeft, is je voeding brak
Je bedoeld met een voltmeter 10V aangeeft. De sensor van 12V op het moederbord kan zelfs brak zijn.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52
de 9400GT mag 105 graden worden, volgens spec, dus nog geen mega ramp, maar is dit in idle? Anders zou ik eens checken of er niet veel stof in het koelblok zit....

voor de voltages, met thijszor

edit: kans is groot dat ie of geen voltmeter heeft, of niet weet waar hij moet meten of hoe...

[ Voor 22% gewijzigd door R.E. op 21-01-2010 16:10 ]

Vette shit!

• thijszor
THE_FIREFOX schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:03:
[...]

Je bedoeld met een voltmeter 10V aangeeft. De sensor van 12V op het moederbord kan zelfs brak zijn.
dat kan eventueel ook nog, als de TS een multimeter heeft gewoon even in een molex proppen, kan je het ook netjes uitlezen ;)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

R.E. schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:09:
de 9400GT mag 105 graden worden, volgens spec, dus nog geen mega ramp, maar is dit in idle? Anders zou ik eens checken of er niet veel stof in het koelblok zit....
Ik heb een 7600GS gehad die 90 graden deed idle. Ook ver binnen de specs(120) Maar heb hem fijn terug gebracht en ja hoor RMA aanvraag. Maand later had ik een nieuwe 7600GS. Die doet nu vrolijk 40...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

heh, mijn hd4870 haalde de 120 load waarna de boel dus crashte. rivatuner fancontrol aan, 60 graden load, herrie. waterblok dr op, 40 graden load, stilte.. ik hou van waterkoeling :) (alleen kut als het lek is)

moraal van het verhaal, check ook ff de fanspeed, als die ook op 15% blijft steken onder load ff handmatig corrigeren voor normale temps :)

by the way, welke kaart heb je?

Verwijderd

Topicstarter
BIOS temperaturen en voltages:

Smart fan control:____enabled
Shutdown temperature:____90* C / 197*F
+3.3V:____3.32V
+5:____4.96V
+12V:____11.70V
+5VSB____5.02V
+1.1V____1.08V
CPU Vcore:____1.10V
Voltage Battery:____3.13V
Current CPU temp:____52*C
CPU Fan Speed:____2054 RPM

Ziet er al beter uit toch? Maar dit zegt niets over mijn videokaart, denk ik toch?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 18:15 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 22:06
Dat is iets beter idd, maar de CPU temp (52 graden) is nog steeds aan de hoge kant.

Maar je 12Volt lijn is nog steeds erg laag, 11.70 is ver beneden de normale afwijkingen

Wat voor een voeding heb je? (Merk/model/wattage/amperes van de verschillende volt lijnen)

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 21-01-2010 18:27 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Dat lijkt inderdaad een stuk geloofwaardiger, wat ik mij ook afvraag over de videokaart, wat voor koeler zit daar op ? En kan je ook daadwerkelijk je handen branden aan de koeler, is dat niet het geval zijn er grofweg 2 opties waar het door kan komen, door slecte geleiding tussen de gpu en het koelblok, de 2e optie is dat die sensor gaar is en onzin staat te verkopen aan speedfan.

Dus even een keer (voorzichtig !) aan de koeler van je videokaart voelen, zo nodig alles uitstoffen en kijken wat voor een koeler er op zit, als je namelijk een passieve koeler hebt, dus zonder ventilator oid. heb je namelijk wel airflow nodig in je kast.

Signature

Verwijderd

anders zet je pc uit. ontaard je de kast (ff aan de verwarming vastpakken ofzo), alle stekkers eruit en voel je met je handen op je kaart. Easy :D

Verwijderd

Topicstarter
Ok, vergeet niet mijn oorspronkelijke probleem he. Het maakt mij niet uit al is die videokaart 500 graden, als ik maar normaal kan gamen ;).

Ik zal dat ding eens open maken, kijken of er een koeler op zit en of het erg stoffig is enzo.

I'll let u guys know.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 15:38
Mwah dat je pc lagt tijdens games is met een 9400gt niet zo heel vreemd. Dit is niet echt een game-kaart....
Het zou kunnen dat, door de tempratuur, je processor en/of videokaart zich automatisch terugklokken(=minder snel gaan) om te voorkomen dat ze doorbranden. De cpu tempratuur uit de BIOS die je liet zien, was dat na een potje gamen of toen je de pc net aanzette?

[ Voor 54% gewijzigd door Schumaster op 22-01-2010 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat was niet na een potje gamen.

Vergeet niet: ik speel sommige van die spellen al heel lang en ik heb dat probleem voorheen niet gehad.

Nog geen kans gehad mijn PC te openen, druk met school :/.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

dan zullen de koelers wel vol met stof zitten, dan schieten de temperaturen omhoog tijdens het gamen, en gaat inderdaad, zoals gezegd, de boel terugclocken, en dan krijg je hapering en lag..

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 05:42
Ik heb dit probleem ook recentelijk gehad. Mijn kaart (een 8800GT heethoofd) ging zelfs over de 115 graden en het aanwezige stof begon zelfs te ontbranden. :(

Omdat de computer later in z'n geheel niet meer wou starten heb ik em naar een computerwinkel gebracht. Daar hebben ze de videokaart echt even heel goed schoongemaakt, er zat echt veel stof tussen de vinnen van het koelblok.

Maar de grootste oplossing was het plaatsen van een fan aan de zijkant van de kast, gericht op de videokaart. Mijn kast heeft een hoop ronde gaatjes aan de zijkant, die normaal gesproken de warmte makkelijker uit de kast moet laten lopen, maar in de praktijk wordt de airflow door deze gaatjes flink verneukt. Ik heb een Cooler Master 120mm fan gekocht en deze aan de zijkant binnen in de kast gemonteerd. Nu staat er een koele bries over m'n videokaart te waaien. En dat maakte behoorlijk verschil. Van 90 graden idle terug naar 60 graden idle. En die 90 graden was al NA schoonmaken. :)

Sterk advies uit ervaring van mijn kant: Een grote fan in de zijkant van je kast met de luchtstroom naar binnen gericht op de videokaart. :)

edit: Oh, en laat je niet in verwarring brengen door het vlam symbool in Speedfan. De huidige generatie videokaarten kunnen normaal gesproken met gemak 100 graden hebben.

Mijn huidige situatie ben ik tevreden mee:
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/GoT/Speedfan.png

[ Voor 11% gewijzigd door Snowwie op 06-02-2010 13:41 ]

Mijn YouTube Channel

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
zolang jij je kaart goed schoonhoud heb je geen fan aan de zijnkant nodig

ik heb een 8800 GTX en die was meestal 63 idle

ja, daag.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 05:42
Remmes_NT schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:00:
zolang jij je kaart goed schoonhoud heb je geen fan aan de zijnkant nodig

ik heb een 8800 GTX en die was meestal 63 idle
Ben ik niet met je eens, als je airflow in je kast slecht is, door bv. een half open zijkant, dan is een fan wel degelijk aan te raden. Wellicht is jouw kast aan de zijkant dicht en is de airflow op orde. :)

Deze kast heb ik:
Afbeeldingslocatie: http://targetcomputeronline.com/images/thermaltake-shark-va7000bwa.jpg
Al die gaatjes doen de airflow zeker geen goed..

[ Voor 15% gewijzigd door Snowwie op 06-02-2010 16:38 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1