Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denominator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2022
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel in het bezit van een Asus P7P55D moederbord samen met een:
Intel Core i5 750
4 GB Corsair Dominator 1600 MHz geheugen
Club3D 5770

Dit moederbord ondersteund wel crossfire maar ik lees in de handleiding dat wanneer je 2 kaarten in crossfire opstelling zet dat de lanes worden geconfigureerd op 16/4 en nu vroeg ik mij af of dit veel minder prestatie winst oplevert t.o.v. een 8/8 opstelling. en of het überhaupt wel verstandig is om een 2e kaart te kopen of dat het eigenlijk zonde van het geld is.

Ik kon op internet niet echt benchmarks vinden waar dit werd getest ( wel met oudere chipsets en videokaarten maar niet met de P55 chipset )

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb eens een test gezien met een enkele kaart (5870 geloof ik) in een PCI-E 2.0 slot op 16x, 8x, 4x en 1x.
Resultaat: op 8x haalde de kaart nog 99% performance (waarbij @16x=100%), op 4x ging dit naar ong. 95%. Op 1x daalde het wel flink, naar 70-80%.

Dus ik zou zeggen dat 16x tov 8x weinig extra oplevert, terwijl 4x tov 8x ong. 5% kost. Dus zou 8x/8x beter zijn dan 16x/4x lijkt me...

Heb helaas geen link voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is dat die 4 lanes via de DMI gaan. Dat is leuk want die 4 lanes PCIe 2.0 gaan over naar de DMI met 4 lanes pci-e 1.1(halvering bandbreedte=2x lanes PCI 2.0 dus). Daarbij levert die omweg een grotere hit op microstuttering op dan netjes via de lanes van de CPU, want alles wat via de DMI gaat moet daar ook nog over heen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denominator
Okey, dankjewel als het maar 95% van de performance zou schelen t.o.v. x16 lijkt het me absoluut niet slecht, maar aangezien bij benchmarks van oudere kaarten en chipsets de verschillen een stuk groter waren, zal ik nog is even googlen naar nieuwere benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

PCI-E 2.0 4x geeft 95% performance, PCI-E 1.1 4x halveert dit nog maar eens.

Zo heb ik een P35 moederbord met ook Crossfire ondersteuning, maar dit is maximaal 16x/4x PCI-E 1.1
Uit benchmarks komt naar voren dat mijn PC in Crossfire opstelling juist LANGZAMER is dan met 1 videokaart, juist omdat de PCI-E 1.1 4x lane de hele boel gaat bottlenecken (snelle lane moet namelijk wachten op de langzame!)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denominator
Ja, ik zag het ik poste mun reactie al voordat ik het bericht van Reinman had gelezen, maar in dit geval zou het dus inderdaad zonde zijn om die 2e videokaart aan te schaffen.
al heb ik wel die test gevonden met de 5870:
http://www.techpowerup.co...CI-Express_Scaling/7.html
in die test is het inderdaad 95% van de performance maar dat is op een X58 moederbord maar als ik het dus goed begrijp gaat dat dus niet op wanneer ik nu een crossfire opstelling zou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 20:29
@woelders:
Heb je wel een 64 bits OS? Anders kom je erg in de knoop met je geheugen adressering en kan dat juist de bottleneck worden, en niet je PCI-E 1.1 x4 slot. Ik kan mij helaas niet heugen waar ik deze info vandaan heb, maar dit moet te vinden/testen zijn ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang een programma niet meer dan 4GB gebruikt komt hij niet inde problemen met zijn geheugen adressering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ik heb ditzelfde mobo en dezelfde vraag, al vraag ik me af hoe groot het verschil is met dual 5770, aangezien deze minder bandbreedte vragen als bijv een 5850 en hoger.
Het is niet zo dat er 1 pci x 1.1 slot in zit, beide zijn van wat ik overal lees 2.0, al is er 1 in 4x , terwijl de andere 16x is, maar beide pci-x 2.0.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een tweede HD5770 zal zorgen voor een performance daling met dit mobo. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master_viper schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:02:
Ik heb ditzelfde mobo en dezelfde vraag, al vraag ik me af hoe groot het verschil is met dual 5770, aangezien deze minder bandbreedte vragen als bijv een 5850 en hoger.
Het is niet zo dat er 1 pci x 1.1 slot in zit, beide zijn van wat ik overal lees 2.0, al is er 1 in 4x , terwijl de andere 16x is, maar beide pci-x 2.0.
Jah en die zit aangesloten op de south bridge die weer naar de processor gaat met een pcie 1.1 4x verbinding(DMI). Dat zorgt en voor een bottlenek en voor een vertraging.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/articles/P55-blockdiagram.png

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2010 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 08:44:
[...]

Jah en die zit aangesloten op de south bridge die weer naar de processor gaat met een pcie 1.1 4x verbinding(DMI). Dat zorgt en voor een bottlenek en voor een vertraging.

[afbeelding]
licht off-topic, maar daar staat de DMI als 2GB/s bandbreedte en dat is 4x PCI-e 2.0

edit: zie hier: PCI-e 1.1 = 250Mbytes/s per lane en PCI-e 2.0 = 500Mbytes/s per lane

Wat wel is, is dat die link door elk "traag" apparaat wordt gedeeld, waardoor dus niet de volledige link dedicated voor de graphics is.

Ik denk dat het niet je hele systeem trager maakt, maar ik heb dat niet gechecked met benchmarks. Je zou wat kunnen googelen, je bent vast niet de enige ;)

[ Voor 32% gewijzigd door R.E. op 20-04-2010 13:29 ]

Vette shit!

Pagina: 1