Netwerk share tijd restrictie

Pagina: 1
Acties:

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Beste tweakers, ik ben op zoek naar een oplossing om gedurende bepaalde uren een netwerkshare automatisch te delen/ont-delen.

Dit komt voort uit het netwerk hier op kamers. We hangen met 6 HUB's (1 per verdieping) aan 1 switch. Aan elke HUB zitten ongeveer 17 gebruikers. Het zal niemand verwonderen dat er natuurlijk veel data geshared wordt in ons netwerk. Het probleem is dat er overdag ook enkele slimme mensen zijn die dan van de ene verdieping naar de andere verdieping data kopiëren.

Dit is in zulke mate dat de internet snelheid hier natuurlijk hinder van ondervindt. Bij de beheerder van het gebouw hebben we reeds een aanvraag gedaan om de HUB's te vervangen door switches, zodat we al wat minder problemen hebben.

Maar om het tot dan (en dan natuurlijk ook nog) te kunnen "overleven" zouden we/ik graag onze shares kunnen instellen. Wat we dus zoeken is een programma/optie binnen Windows waarmee we kunnen instellen dat de mappen enkel worden gedeeld tussen 23u00 en 07u00, dan kan iedereen 's nachts lekker zijn filmpjes uitwisselen zodat niemand er verder last van heeft. Natuurlijk kunnen we dit wel zelf allemaal lekker handmatig doen, maar automatisch is natuurlijk beter!

Bestaat er zoiets? Ik heb reeds het nodige zoekwerk gedaan, maar nog niets kunnen vinden..

Alvast bedankt!

Verwijderd

Dubbele post :s

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 11:19 ]

Verwijderd

Onder linux heb je opensource progjes die dit kunnen. afknijpen, monitoren, kosten berekening, etc,

CafePilot, OpenKiosk, OutKafe.

Deze software is gratis en word veel al gebruikt in openbare instellingen zoals schoolen, Internet cafe's, etc.

En het is gratis Het enige wat je nodig hebt is een Linux distro naar keuze b.v. ubuntu, debian, fedora

• theredone51
Alleen is het zo dat ik/bijna niemand hier Linux draait en ik niet van plan ben om over te schakelen, dus dat is niet echt een oplossing..

Het is ook zo dat het per pc geregeld moet worden, we kunnen/mogen niet aan de internetinstellingen/HUB's/switches prutsen.

[ Voor 54% gewijzigd door theredone51 op 21-01-2010 11:24 ]

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Een snelle google op openkiosk geeft :
http://openkiosk.sourceforge.net/

Hierop lees je direct dat het multiplatform is, en dus ook op windows draait ;)

Open source is niet altijd Linux only

Verwijderd

CafePilot, OpenKiosk zijn opensource programma's die ook multi-platform zijn. Zoek daar eens naar. Kunnen ook op windows draaien. Alleen heb ik dat nooit geprobeerd

@Pumbaa82: Je was me voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 11:28 ]

• theredone51
Probleem is bij deze software (voor zover ik het zie) dat het aan users gelinked is, wat natuurlijk geen oplossing is, aangezien ik niet alle gebruikers hier in het netwerk een login ga geven voor mijn pc.

Het is allemaal server-software, wat natuurlijk niet echt de bedoeling is, ik ben geen server-server, ik wil enkel mijn bestanden delen vanuit windows.

[ Voor 27% gewijzigd door theredone51 op 21-01-2010 11:32 ]

Verwijderd

Je moet ook niet je eigen pc daarvoor gebruiken. je moet een oude pc pakken en die als server daarvoor gebruiken. die moet namelijk ook altijd aan staan. op een andere manier ga je dit denkelijk niet voor elkaar krijgen. Want als je dit op de pc van de mensen zelf gaat regelen. dan kunnen ze dit ook weer uit schakelen. en dan heb je nog niks

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
netlimiter ?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33
Je zou eens naar het NET SHARE commando kunnen kijken. Kun je shares mee aanmaken,verwijderen,max aantal users en rechten instellen. Als je de juiste commando's hebt uitgezocht en getest, deze schedulen in task scheduler en klaar.

Natuurlijk is het zo dat iedereen dit dan wel moet instellen op zijn PC, en zich ook aan de afgesproken tijden houdt.

Whatever

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 21:13

Midas.e

Is handig met dinges

Een geplande taak maken met daar een bat bestand in? net start server en net stop server. dat rond de tijden dat je het wil.
Of zorgen dat de hubs door switches worden vervangen, vlan per verdieping en je shares limiteren per ip reeks.

Hacktheplanet / PVOutput

• theredone51
Ik ga het eens proberen met de NET SHARE commando's, bedankt voor de tip!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Een firewall ertussen welke policies toe kan passen op basis van tijd :)

Fortinet levert leuke dingen, kost wel geld . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1