Hulp nodig bij vervanging blauw LED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:29

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
Mijn ervaring op electronica is echt niks, ik kan echter wel 2 draadjes aan elkaar solderen en eventueel de zekering verwisselen in een voeding. Tot zover mijn achtergrond.

Ik heb hulp nodig voor het kiezen van de blauwe LED. Zoals op foto te zien zijn er een aantal LED's kapot. Nu wil ik ze allemaal vervangen door deze LED's op samenkopen.net, http://www.samenkopen.net/action_products/393079/631413.
De diameter van de LED is 5mm en de voltage is 3.45V na de meting. De LED's zijn allemaal parallel en er is geen weerstand te zien.

Welke blauwe LED moet ik nemen ?

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/home/DTSshield.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/home/DTSshielddetail.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De reden dat er een aantal LEDs dood zijn, is dat ze allemaal parallel staan zonder weerstand. Je kan beter elke LED zijn eigen weerstand geven, of alle LEDs in serie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:53

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het is ook goed mogelijk dat het lage-kwaliteit chinese ledjes zijn geweest. Waar je op moet letten: de helderheid in mcd die je wilt en de doorlaatspanning. De lijst op samenkopen loopt van 400 tot 7000 mcd, ik zou eerder kiezen voor 400, want 7000 is oogbolverbrandend-fel. De doorlaatspanning is 3.45 volt in dit geval.

De voeding die je hierbij hebt, is dat een gewone adapter waar 3.45 volt uitkomt of is het iets speciaals? Kan het zijn dat er nog ergens een weerstand verstopt is?

[ Voor 4% gewijzigd door Cassettebandje op 21-01-2010 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je wilt trouwens waarschijnlijk ook leds hebben met een openingshoek die hetzelfde is als de ouwe leds. Degene die erinzitten hebben een hoek die ik inschat op een graad of 20; zoiets wil je dus ws ook weer aankopen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10 11:54

_Erikje_

Tweaker in Spanje

het beste is allemaal vervangen, leds zijn toch niet duur bij inkoopacties of online shops.

dan zie het verschil tenminste niet (wat mij erg zou irriteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gok dat de voorschakelweerstand netjes weggewerkt zit en ze er 1 hebben gebruikt voor alle led's.

offtopic:
Je weet niets van electro, maar hebt wel een Fluke DMM?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:29

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
Ik heb nu deze genomen. Die andere blauwe led's hebben 400mcd maar tegen een hoek van 120graden. Volgens mij zijn beide led's dezelfde afgezien van de hoek.

50 x Blue 5000mcd 5mm LEDs

- Nominal current: 20 mA
- Voltage: 3,4-3,6V DC
- Light power: 5000mcd
- Light colour: Blue 465nm-470nm
- Light angle: +/- 15 deg

Ze worden rechtstreeks en parallel aangesloten op de stroomadapter. Er zat oorspronkelijk een andere adapter bij maar deze was stuk gegaan. Nu zit daar een universele adapter met variabele voltage die je kunt regelen van 1.5V-12V. Waar moet ik een weerstand zetten voor stabiliteit ?

Ik had verschillende goedkope dmm's maar ze gingen allemaal stuk op de mA/A metingen. Toen had ik er genoeg van en kocht een Fluke meter, ook bij die samenenkopen.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Chique hoor. Fluke is gaaf spul, heb er zelf ook 3

De weerstand voorkomt dat de leds zichzelf verbranden, die dingen trekken meer stroom dan goed voor ze is. Dat moet je limiteren met een weerstand. Als je 1 weerstand voor ALLE leds hebt gaat de ene led nog steeds meer stroom trekken dan de andere, domweg omdat ze allemaal net ites anders zijn. Die fikt dan af.

Is het een idee om een SMD weerstandje op een pootje te solderen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1