Toon posts:

ATI RADEON HD 4890

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een ATI RADEON HD 4890 tweedehands gekocht. Ik heb de kaart effectief zien werken toen ik hem kocht. Ik kom thuis, vervang mijn 8800GT door deze nieuwe, ik start de pc terug op en ik krijg no signal te zien op mijn beeldscherm. De fan van de videokaart blijft op volle toeren draaien wat ik niet normaal vind. Na wat zitten te prullen met de power cables had ik toch besloten mijn oude kaart er terug in te steken om te kijken als er niets mis was met andere hardware. Ook dit gaf geen beeld meer. Omdat mijn ik mijn HD toch kon horen werken besloot ik toch maar is wat in te typen en te bevestigen met enter. Ik kreeg het error geluidje van windows dus wist ik dat de PC geboot was.
Toen dacht ik er dat iets aan het scherm scheelde. Deze getest op een andere PC en die bleek nog steeds te werken. Daarna toch maar eens geprobeerd op mijn oorspronkelijke PC met mijn 8800GT en toen bleek dit ook weer te werken (out of the blue).
Daarna heb ik nog eens de 4890 geprobeerd. Weer hetzelfde liedje, fan van de kaart op maximum en verder geen beeld. Daarna terug de 8800GT ingestoken en weer geen beeld. Toen heb ik de stroom van de PC en van het scherm losgekoppeld, daarna de kabel , daarna de kabel terug ingestoken in beide toestellen, stroom terug ingestoken en alles werkte terug..

Is er iemand die dit kan verklaren?

EDIT: Typos.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-04 15:19
clear cmos doet wonderen? :)

Verwijderd

Topicstarter
En hoe doe ik dit juist? Als ik het goed versta door de jumpers te verplaatsen, maar de jumpers staan nu al niet in de default stand zoals ze zouden moeten volgens de handleiding. Daarom durf ik er niet echt aan te komen..

Ik had ook ergens opgevangen dat je dit ook kunt verwezenlijken door de batterij er even uit te halen, maar hoe lang concreet, en beschadig je deze niet als je deze met je vingers vast neemt?

Ah ja, mobo is ASUS P5K.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 23:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:45:
En hoe doe ik dit juist? Als ik het goed versta door de jumpers te verplaatsen, maar de jumpers staan nu al niet in de default stand zoals ze zouden moeten volgens de handleiding. Daarom durf ik er niet echt aan te komen..

Ik had ook ergens opgevangen dat je dit ook kunt verwezenlijken door de batterij er even uit te halen, maar hoe lang concreet, en beschadig je deze niet als je deze met je vingers vast neemt?

Ah ja, mobo is ASUS P5K.
batterij eruit nemen, normaal gezien is dat geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:07:
[...]

batterij eruit nemen, normaal gezien is dat geen probleem
En de tijdspanne maakt niet uit? Je kan deze er uit halen en er dadelijk terug insteken of moet je een paar seconden, minuten, uren wachten?

En zou dit het feit kunnen oplossen, dat die videokaart geen beeld geeft en dat de ventilator op volle toeren blijft draaien?

Verwijderd

Stekker uit het stopcontact, batterij eruit, en de aan uit knop even 10 seconden ofzo ingedrukt houden. Dan batterij er weer in en stekker er weer in.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Alleen de kaart vervangen, daarmee heb je nog niet de juiste drivers he.
Eerst dus gewoon in start/configuratiescherm/systeem.apparaatbeheer de drivers van je 8800GT verwijderen.
Dan de kaart verwisselen, en de drivers vd HD4890 installeren. (Ik lees niet dat je het zo hebt gedaan, dus noem het maar even).
Dan kun je dus de frequentie instellen, een frequentie die je beeldscherm wél aankan.

Wat mij bij het vervangen of bijplaatsen van ene grafische kaart wel is gebeurd, is dat Windows de kaart instelt op een hoge frequentie die mijn beeldscherm niet aankan.
Dit doet zich bijvoorbeeld voor bij LCD's.

Je kunt dus met die Radeon in de PC opstarten in Safe Mode, en dan de frequentie bijstellen. Dat is volgens mij ook een oplossing.

(CMOS bewaart meer de instellingen als snelheid cpu, geheugen, gegevens van harde schijven en andere hardware volgens mij. Het enige wat het voor een grafische kaart bijhoudt is een buffergrootte bij mijn weten, en dat is meer een relikwie uit het tijdperk van 486 PC's dacht ik)

[ Voor 16% gewijzigd door Brothar op 21-01-2010 00:21 ]

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:19:
Nee maar ik kan mij niet herinderen dat je drivers voor de videokaart nodig hebt in het bios.

Verwijderd

Topicstarter
Collie bedankt, zal dit eens proberen.

Brothar, hij laat niets zien, ook niets van de boot voor Windows. Daarom dat mij het probleem BIOS of hardware gerelateerd lijkt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ook kan zijn is dat je voeding het misschien niet trekt, want een 4890 vergt nogal wat spanning.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

stroom, niet spanning, de spanning blijft 12v.

hd4890 heeft goed 200w op 12v in zn eentje nodig, en dan de rest van je pc nog... (en ja, dat kan de oorzaak zijn als je voeding niet goed zit)

probeer ook de andere dvi uitgang, sommige kaarten willen niet werken met 1 monitor op de 'verkeerde' uitgang

cmos clear

Verwijderd

Topicstarter
CMOS clear ga ik vanavond proberen.
Mijn voeding is 550W terwijl zij beweren dat 450W al voldoende zou zijn.. Wat ik nog steeds zo gek vind is dat zijn ventilatie op volle toeren draait.

Andere DVI uitgang heb ik ook geprobeerd..

Verwijderd

Een goede 450 Watt voeding is idd meer dan voldoende, een beroerde 550 Watt voeding kan alleen veel te ligt zijn.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 13:36
Brothar schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 00:19:
Eerst dus gewoon in start/configuratiescherm/systeem.apparaatbeheer de drivers van je 8800GT verwijderen.
Dan de kaart verwisselen, en de drivers vd HD4890 installeren. (Ik lees niet dat je het zo hebt gedaan, dus noem het maar even).
Dat slaat natuurlijk nergens op, als je bij het aanzetten van de pc al geen beeldsignaal hebt dan heeft dat 0,0 met drivers te maken.

Je beschrijft een bepaalde volgorde toen je die 8800 weer terug had geplaatst, eerst werkte die niet en nadat je eerst alles had losgehaald werkte het wel weer. Heb je diezelfde volgorde ook al eens met die HD4890 geprobeerd?

Je hebt overigens wel de pci-e stroomkabel geinstalleerd? Die HD4890 moet wel genoeg stroom krijgen, het zou eventueel kunnen dat jouw voeding niet genoeg prik over de kabel gooit bijvoorbeeld.

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
MicGlou schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:54:
[...]
Je hebt overigens wel de pci-e stroomkabel geinstalleerd? Die HD4890 moet wel genoeg stroom krijgen, het zou eventueel kunnen dat jouw voeding niet genoeg prik over de kabel gooit bijvoorbeeld.
Als dat het geval was, dan zou zn oude 8800 wel weer moeten werken als ie die terugprikt en dat doet ie dus ook niet.

• Notna
  • Laatst online: 21:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Over het algemeen gaat de fan van een GPU als een 4890 op volle toeren draaien als hij te weinig juice krijgt. Dit kan dus een indicatie zijn voor het volgende:

• Je hebt niet alle power cables op de kaart gedaan (een 4890 moet een 6 en een 8 pins hebben geloof ik, of was het 4 en 6...)
• Je voeding geeft niet genoeg juice

Dus if B, then zoveel mogelijk randapperatuur in je pc (drives enz) eruit halen en kijken of het booten wel wilt lukken
If A then alle kabels er in pluggen of, als je niet de benodigde connectoren hebt, verloopstukjes halen dan wel een nieuwe voeding

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Notna schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:00:
• Je hebt niet alle power cables op de kaart gedaan (een 4890 moet een 6 en een 8 pins hebben geloof ik, of was het 4 en 6...)
4 en 6? Ik heb nog nooit een videokaart gezien die dat wou hebben...
Maar een standaard HD4890 heeft twee keer 6 pins PEG en sommige overgeklokten hebben een 6 en 8 pins.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 13:36
Flowmo schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:59:
[...]

Als dat het geval was, dan zou zn oude 8800 wel weer moeten werken als ie die terugprikt en dat doet ie dus ook niet.
Zoals ook al door anderen geroepen... ik was misschien ook niet helemaal duidelijk; een HD4890 heeft 2 aansluitingen ;) Het leek mij dus logisch dat hij wel de ene heeft aangesloten, maar het 2e kabeltje is vergeten.

Kijk bijvoorbeeld maar naar deze kaart, daar zit 2x een 6-pins connector op: pricewatch: Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E

[ Voor 19% gewijzigd door MicGlou op 21-01-2010 12:49 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:16:
[...]

4 en 6? Ik heb nog nooit een videokaart gezien die dat wou hebben...
Maar een standaard HD4890 heeft twee keer 6 pins PEG en sommige overgeklokten hebben een 6 en 8 pins.
ik was even kwijt of het nu 6 en 8 of 4 en 6 was. iig 2 connectoren met 2 pins verschil ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding is 550W van Corsair, wat mij normaal toch een goede voeding lijkt.

De kaart zelf heeft 2 6pin contacten en 1 2pin contact. Het lijkt misschien stom maar ik dacht die 2pin connector enkel nodig was in speciale omstandigheden (bv. overclocking). Ik heb 1 poging gedaan om alle 14pinnen van stroom te voorzien (dus ook met de extra 2 pin connector) en dat werkte toen ook niet. Nu moet ik wel eerlijk toegoeven dat ik niet weet wat er toen juist concreet gebeurde.

De handleiding die erbij zat vernoemt zelfs niets over de power cables die moeten aangesloten worden (schandalig).

Dat is ook nog wel iets wat ik straks in ieder geval ook nog eens kan proberen..

Maar hoe is het dan te verklaren dat na de switch naar men oude 8800GT men beeldscherm nog steeds geen signaal krijgt, totdat ik alle kabels (zowel DVI als POWER van het scherm en de PC) uit trek en systematisch terug steek.

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:47:
Mijn voeding is 550W van Corsair, wat mij normaal toch een goede voeding lijkt.

De kaart zelf heeft 2 6pin contacten en 1 2pin contact. Het lijkt misschien stom maar ik dacht die 2pin connector enkel nodig was in speciale omstandigheden (bv. overclocking). Ik heb 1 poging gedaan om alle 14pinnen van stroom te voorzien (dus ook met de extra 2 pin connector) en dat werkte toen ook niet. Nu moet ik wel eerlijk toegoeven dat ik niet weet wat er toen juist concreet gebeurde.

De handleiding die erbij zat vernoemt zelfs niets over de power cables die moeten aangesloten worden (schandalig).

Dat is ook nog wel iets wat ik straks in ieder geval ook nog eens kan proberen..

Maar hoe is het dan te verklaren dat na de switch naar men oude 8800GT men beeldscherm nog steeds geen signaal krijgt, totdat ik alle kabels (zowel DVI als POWER van het scherm en de PC) uit trek en systematisch terug steek.
Wlek merk is je GPU dan van? 6 en 2 lijkt mij namelijk niet mogelijk. Het is of 6 en 8 of 6 en 6.

Wat betreft dat hij het dan magisch niet/wel doet met je 8800 GT--> tsja dat gebeurt nu eenmaal wel eens. Ik heb er iig atm geen logische verklaring voor

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 14:07
Ik snap niet dat iedereen een CMOS clear aanraad, want dat is volgens mij dus totaal overbodig en zinloos. De TS geeft aan dat hij boot en in windows komt en dus ook geen bios error of iets dergelijks krijgt... Ik zou eerst proberen de nvidia drivers te de-installeren (zoals ook in de handleiding van je radeon staat) en vervolgens kaart wisselen.

Kans is trouwens wel groot dat, omdat post ook geen beeld op levert, hij inderdaad dus niet genoeg power heeft....

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1086/XFX_4890_1GB_power.jpg

een 6 en 8 pins connector of

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=17235

2x 6 pins
BTW heeft de 4890 een minimum aanbevolen PSU sterkte van 550W.....

[ Voor 31% gewijzigd door R.E. op 21-01-2010 15:13 ]

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Neenee, ik krijg geen windows met de RADEON, hier boot hij echt niet..
Toen ik daarna mijn oude kaart (8800GT) terug stak, kreeg ik ook no signal te zien, maar bij deze kwam ik wel in windows.

Ik weet dat het allemaal een beetje verwarrend is, maar dit is het voor mij ook..

Het merk van de kaart is een Sapphire en het zal dan inderdaad een 8 pin connector zijn.. Van men voeding komt wel effectief een 6pin voeding met nog een apart 2pin extensie aan, die kan ik daarvoor dus gebruiken?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 23:39
probeer beide kaarten eens in een andere pc, dan weet je iig of je kaarten nog goed zijn.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier jammer genoeg niet dadelijk een andere pc waar ik het kan proberen.

Ik heb ondertussen de CMOS gereset, en de 8pin + 6pin stekker ingestoken, de fan blijft op het maximum draaien..

Nu zit ik weer aan het begin.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 14:07
Waarschijnlijk is dus je voeding niet top. Als je in de buurt woont wil ik wel even langs komen met een 750W chieftec, dan kunnen we wel testen.

ZO-brabant?

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, Limburg BE hier.. Toch ontzettend bedankt voor het voorstel! Ik zoek wel iemand dichter in de buurt..

Ik hou jullie op de hoogte!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 23:39
Die voeding zou toch ruim voldoende moeten zijn? Een 4890 op idle is echt niet meer dan een 8800gt op full load.

Heb je de 2e pci-e poort al geprobeerd?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Heb zelfs met een 480watt Tagan voeding en een Intel C2Q gedraait (i.c.m.HD4890)
en het starte gewoon normaal op,een 550watt Corsair moet ruim voldoende zijn.

Je P5K heeft 2 PCI-E aansluitingen, ik neem aan dat je de bovenste gebruikt, probeer de onderste een x?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
550 watt corsair voldoende ?? kan wel wantdat is de minimale spec maar hoelang heeft hij de voeding al en wat zijn de overige specs dan?niet genoeg critiria om te beoordelen dus en dat terzijde volgens mij weet de TS niet hoe de videokaart aangesloten moet worden want iik hoor heb er even de overige 2 pins op aangesloten , ?? gewoon de 8 erin en de 6 , heeft de corsair wel een 8 pins aansluiting ? anders verloopje kopen . ik zou voor een dikke 750 watt gaan (A 80+ merk)(toekomstgericht)

en de hz van je scherm aanpassen op +- 50 hz om te kijken wt tie doet, en driver cleaner erover heen halen en verse nieuwe drivers van ati installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door JayJay op 25-01-2010 14:42 ]

Verwijderd

Ik herken je probleem, zelf ook een keer meegemaakt.
heb je al geprobeerd om je 4890 in de andere pc te steken en vervolgens aan te zetten?
Bij mij werkte dat toen wel, en de kaart functioneerde weer in mijn eigen systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 11:33 ]

Pagina: 1