Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste medetweakers,

Gisteren heb ik een tweede systeempje erbij gebouwd op basis van een Core i3, hetgeen verder zonder problemen gelukt is echter kwam ik iets vreemds tegen. Omdat het alleen een 2de systeempje is had ik zoiets van dan gebruik ik de stockcooler van Intel zelf, maar nu was ik wel benieuwd naar de temps van de cpu.

Allereerst heb ik dus even snel speedfan erop gezet maar volgens speedfan zou de cpu zelfs bijna bevroren zijn, althans core 1 en 2 zouden 0 tot -1 graden zijn hetgeen mij dus al sterk leek en ik niet er vanuit ga dat Intel stikstof in zijn koelers doet. Dus speedfan maar gelaten voor wat het was en daarna eens Coretemp erop gezet echter toen schrok ik dus behoorlijk, namelijk volgens Coretemp zou Core 1 en 2 op meer dan 80 graden celcius zitten.

Nu ja dit leek mij ook sterk omdat de cooler er prima op zit en ook wanneer ik eraan voelde verder geen overdreven warmte, maar gewoon een een heel lichte lauwe warmte dan voelbaar. Uiteindelijk toen eens Lavalys ( Everest ) geprobeerd waarna ik temps kreeg van tussen de 20 en 25 graden, hetgeen mij dan toch een stuk aannemelijker leek.

Mijn vraag is nu wie er nog meer deze ervaring opgedaan heeft met de Core i3 en ik mij wel afvraag hoe dit zo kan dat dieverse temp programmatjes zo''n verschillende temps aangeven. Even erbij geschreven dan dat ik de laatste versies van de diverse programmatjes heb gebruikt, en het dus denk ik daar ook niet direct aan kan liggen. Verder kan ik dus nergens in het bios temperaturen zien of dat ik er misschien net langsdoor gekeken heb, maar voor zover ik dan kon zien was er nergens de mogelijkheid.

Tot slot dan even de specs van het systeempje :

Processor : Intel Core i3 540 LGA 1156
Cpu cooler : stockcooler Intel
Moederboard : Intel DH55HC
Geheugen : Kinstong Valueram 3 x 2 Gb 1333 Mhz
Grafische kaart : gpu in processor zelf
Voeding : Konig Pro 600 watt modulaire voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Speedfan geeft vaak rare metingen, dus dat is zeker geen programma om mee te beginnen. Ik weet niet of Coretemp 100% compatible is met de Core i3 serie, aangezien het natuurlijk kan zijn dat hij daar nog geen update voor heeft gehad o.i.d., de laatste versie stamt inmiddels alweer uit Augustus 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Controleren via BIOS?

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik schreef al bovenaan dat ik in het bios op dat Intelboard nergens een temp kan uitlezen, vreemd, of dat ik er misschien toch nog langsheen gekeken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
Ik zou meerdere temp-programmaatjes gaan uitproberen, Realtemp etc.
Gewoon kijken welke temp-waarde het meeste blijft voorkomen, dan is dat hoogstwaarschijnlijk de daadwerkelijke temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

YannickH schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:17:
Ik zou meerdere temp-programmaatjes gaan uitproberen, Realtemp etc.
Gewoon kijken welke temp-waarde het meeste blijft voorkomen, dan is dat hoogstwaarschijnlijk de daadwerkelijke temperatuur.
Eensch.

Ook even checken of je in je bios wel kloppende temps tegenkomt, is dat niet zo moet je je bios even flashen naar een nieuwere variant.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

Haan

dotnetter

MPeek schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:48:
Speedfan geeft vaak rare metingen, dus dat is zeker geen programma om mee te beginnen. Ik weet niet of Coretemp 100% compatible is met de Core i3 serie, aangezien het natuurlijk kan zijn dat hij daar nog geen update voor heeft gehad o.i.d., de laatste versie stamt inmiddels alweer uit Augustus 2009.
Mijn i5 wordt in ieder geval wel goed herkend door CoreTemp. Het is in ieder geval het proberen waard.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiezes
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 16:29
Ik heb enkele dagen terug ook een core i3 530 systeempje (htpc) in elkaar geknutseld, en kom uit bij HWMonitor van CPUID (zelfde mannen van CPU-Z). Dit programma geeft de juiste temperaturen weer. Dat denk ik toch, want die zijn ongeveer 28-31°C idle (gemeten op de core zelf).
Coretemp doet het inderdaad (nog steeds) niet, maar de core i3 staat ook niet in hun CPU supported list.

Het was voor mij ook wat zoeken, want ik ben al enkele jaren windows niet meer gewoon (sinds vista overgeschakeld naar Ubuntu). De huidige ubuntu wil het echter niet doen ivm de grafische chip op de i3. Dus dat wordt wachten tot eind april, wanneer de nieuwe 10.04 uitkomt, want vanaf die kernelversie is er ondersteuning voor de grafische chip.

Current Desktop ; Old Desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
ik lijk nu hetzelfde te hebben met mijn core i5. Realtemp geeft op idle temps tussen de 3 en 9 graden, nu heb ik wel een goede airflow maar dit lijkt me sterk. Eerst deed hij het wel gewoon en gaf hij goede temps aan :S
Pagina: 1