Invoegende rijstrook

Pagina: 1
Acties:

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op een aantal plaatsen op de snelweg ontstaat er een nogal vreemde situatie door een invoegende rijstrook (imho)

Voorbeeld:
De A1 bij Hilversum.
Vanuit Hilversum kan je daar de A1 (daar twee rijstroken) op om richting Amsterdam te gaan.
Je voegt hier op de normale manier in (op de rechter rijstrook)

Maar de belijning laat iets vreemds zien: vanuit de linkerrijstrook mag je namelijk wel naar de rechterrijstrook maar vanuit de rechterrijstrook niet naar de linker.
Oftewel: je mag wel naar de rechterrijstrook waar ook auto's vanuit Hilversum op invoegen, maar je mag deze niet verlaten. Er wordt dus een drukke situatie veroorzaakt op de rechter rijstrook.

Waarom zouden ze dit gedaan hebben? Om te zorgen dat de invoegende auto's niet meteen naar links gaan?
Dat zou een reden kunnen zijn, maar het wegdek wordt op deze manier niet optimaal gebruikt en er ontstaan altijd wel mini-files op de rechterrijstrook.

Zou er geen andere/betere manier zijn om de verkeersituatie op dit soort plekken te verbeteren?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Om te voorkomen dat 't verkeersbeeld nog onrustiger word doordat mensen overal gelijk naar links duiken.
Enige andere oplossing lijkt me een aparte binnen en buiten ring naast elkaar hoewel de A1 daar geen ringweg is.
In Bologna heb je langs de ringweg een deel waar iets van 4 afslagen op zitten naar de snelweg er direct naast, die heel veel afslagen heeft.
Hierdoor heeft verkeer wat doorgaand is of pas over een aantal kilometer af moet slaan geen last van 't bestemmingsverkeer.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:58
Volgens mij is het juist andersom bedoeld ooit, je zou wel naar links mogen, maar niet terug naar rechts. Dit om invoegers meer ruimte te geven.

Echter, soms heb ik het idee dat de streep-trekkende-mannetjes niet helemaal goed hebben zitten opletten ofzo, en dat ze het per abuis verkeerdom gedaan hebben :p

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 06:53
Als je op dat stuk rijd (ter verduidelijking je komt vanaf de A27 en ga de A1 op richting amsterdam )
Dan kom je met 2 rijstroken naar de A1 toe waarbij de linkerstrook eigenlijk is om direct in te voegen. En de rechterstrook voor mensen die vanaf de A27 komen en afslag hilversum noord moeten hebben. En daarnaast zou je op die strook ook nog later de A1 op kunnen mocht je verkeerd hebben voor gesorteerd.
In dit laatste stuk kan ook verkeerd vanaf de A1 erbij komen om de afslag te nemen. Laatste gedeelte is dus een waaierstrook (verkeer vanaf A1 heeft voorrang overigens! )

Dus helemaal niets geks het is gewoon bedoel om het in/ uitvoegen rustiger te laten verlopen. Iets wat hierboven ook al wordt gezegd.
Overigens na die desbetreffende afrit heb je wegbelijning dat je vanaf de linkerstrook wel naar de rechter mag maar niet anders om. Dit om die aso te kunnen bekeuren die na het invoegen hoe dan ook percé op de linkerstrook moeten rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door The-Source op 20-01-2010 20:02 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:58
Is er streetview daar ? If so: linkje ? ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

• rinusnl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09-2024
hij houd toch op nadat de automobilist is afgeslagen? dan kan hij weer gebruik maken van de 2 banen die er liggen. het staat ook keurig aangegeven op de weg.
ik denk dat dit gedaan is om de verkeersdoorstroming nog beter te begeleiden ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mjah, maar enigszins ongebruikelijk is het volgens mij wel. De andere kant op, dus dat je niet naar de meest rechterstrook mag, zoals bijvoorbeeld op deze plek zie je vaker volgens mij.

Virussen? Scan ze hier!

• rinusnl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09-2024
je bedoeld dat de lijn aan de andere kant van de streep zit? dan heb je inderdaad gelijk.
ik heb het ook nog nooit zo gezien

tja. misschien hebben ze het expres gedaan en misschien heeft streep-trekkende-mannetjes liggen slapen.
sinds wanneer ligt het er? kan ook zijn dat het een nieuw experiment is?

[ Voor 11% gewijzigd door rinusnl op 29-01-2010 18:45 ]

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:35

Goverman

not loaded

Waar en waarom liggen die strepen er?
Dergelijke situaties zijn aan de orde van de dag op de Nederlandse snelwegen. Doel is vooral de (ongewenste) rijstrookwisselingen bij toeritten voorkomen wanneer het druk is.

Er zijn diverse varianten:
- je mag wel naar links, maar niet naar rechts (de door TS aangeduide aansluiting op de A1)
- je mag wel naar rechts, maar niet naar links (A12, aansluiting Woerden, richting Utrecht)
- je mag de doorgetrokken streep uberhaupt niet over. (A28 Amersfoort ri. Utrecht, aansluitingen bij Leusden).

Wat theorie: waardoor ontstaat een file?
Welnu, de belangrijkste oorzaken van files is niet veel meer dan een verstoorde verhouding tussen intensiteit (I) en capaciteit (C). Laat alle opmerkingen over (al dan niet incompetente) remmende / invoegende automobilisten etc. even achterwege, want dat is een een gevolg van de verstoorde verhouding. Dergelijke opvattingen over files mogen vanuit een weggebruiker logisch klinken, maar zijn het niet vanuit wegvak of netwerkniveau.

Een snelweg met twee rijstroken heeft onder normale omstandigheden een capaciteit van ongeveer 4000 motorvoertuigen per uur. Rijden er heel veel ervaren filerijders dan kan dit zomaar 10% hoger liggen. Rijden er minder capabele automobilisten dan kan het zelfs nog ietsje lager liggen dan 4000. Bij regen is de capaciteit lager en bij mist / sneeuw etc. natuurlijk nog veel lager. DAT is dan ook de reden dat er bij slecht weer veel files zijn: de capaciteit is lager, de intensiteit niet (die is soms zelfs nog wat hoger dan normaal)

Waar ontstaat een file? Daar waar men tegen de maximale capaciteit aanzit en er nog een paar auto's bij komen. Dit doet zich standaard voor bij de eerste aansluiting na een wegversmalling (en dus niet zozeer de wegversmalling zelf). Het verkeer zit dan namelijk optimaal verpreid over de rijbaan en een auto erbij leidt tot opstoppingen (de remmende automobilisten waar iedere filerijder van meent dat die de file veroorzaakt). Maar dat remmen e.d. is dus een gevolg van de drukte op de weg.

Wat kun je aan files doen?
Om de eerdergenoemde I/C verhouding zo laag mogelijk te krijgen, kun je twee dingen doen:
Intensiteit verlagen, denk aan: kilometerheffing, promoten OV, toeritdoseerinstallaties etc.
Capaciteit vergroten, denk aan: wegverbreding

De wegcapaciteit vergroten is redelijk ingewikkeld qua besluitvorming en is ook duur en tijdrovend. Daarom moet er voor de kortere termijn naar creatievere oplossingen worden gezocht. Dat zit vooral in het verlagen van de intensiteit, maar soms ook in het vergroten van de capaciteit. De strepen op de weg zijn daar een voorbeeld van: de wegbeheerder dwingt mensen in hun eigen strook te blijven, zodat er minder/geen rijstrookwisselingen plaatsvinden en (dus) de wegcapaciteit minder afneemt.

Verschil tussen de strepen en tapers
De strepen die zijn aangebracht bij toeritten en invoegstroken moeten niet verward worden met "tapers". Dit zijn extra stroken die worden aangebracht bij een splitsing of samenvoeging van twee rijbanen (vooral bij knooppunten). Bij sommige uitvoegende tapers ligt een doorgetrokken streep (men mag dan van de uitvoegstrook niet naar links de extra uitvoegstrook op). Bij invoegende tapers liggen deze er niet.

Voorbeelden van uitvoegers met tapers (een extra uitvoegstrook die erbij komt vlak voor het puntstuk:
- A12 Prins Clausplein, richting de A4 (Amsterdam of Delft).
- A1/35 kp. Buren: de splitsing A1 (ri. Oldenzaal) / A35 (ri. Enschede)

Voorbeelden van invoegers met tapers (een invoegstrook die 'opgaat' in de naastgelegen linker rijstrook):
- kp. Lunetten: vanaf de A27 richting de A12 (zowel ri. Arnhem als ri. Den Haag)
- A12, Prins Clausplein ri. Utrecht: 2x kort achter elkaar zelfs...

[ Voor 6% gewijzigd door Goverman op 29-01-2010 19:26 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://maps.google.nl/map...127&spn=0,359.996516&z=19

Zie bovenstaande link, als je aan komt rijden en je wilt uitvoegen, pak je in principe de rechterstrook. Deze wil je in principe ook niet meer verlaten dan, je wilt immers naar rechts. Is deze rechterstrook te druk, dan zal je automatisch de linkerstrook oprijden. Een drukke situatie rechts lost zichzelf op.

Het verbieden om te wisselen tussen beide stroken levert een rustiger beeld op, en voorkomt gevaarlijke situaties. Ik ken de situatie zelf niet, maar misschien dat die rechterstrook vaak stil staat en de linker niet? En zijn er zo in het verleden een aantal ongelukken veroorzaakt.

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ dit is dus een taper en niet een situatie die TS bedoelt.

TS bedoelt situaties waarbij ter hoogte van de toerit en invoegstrook een streep ligt tussen de rechter rijstrook en de stook die daar links naast ligt.

De tapers zijn er om een aantal redenen:
- meer capaciteit afrit (dus minder terugslag op de hoofrijbaan)
- rustiger wegbeeld (snellere locals nemen vaak de linkerstrook, anderen de rechter)
- meer mogelijkheid om voor te sorteren bij de afrit.

[ Voor 20% gewijzigd door Goverman op 29-01-2010 20:32 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:23 ]

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ uitwijken naar link mág natuurlijk wel, mits je andere weggebruikers niet hindert (en er geen streep ligt die dat verbiedt).

Idee achter de streep is dat er minder rijstrookwisselingen optreden, dus minder hinder stroomopwaarts. Dit geldt overigens twee kanten op:
Voor de doorgetrokken streep RECHTS van de onderbroken strepen
- verkeer dat uit hoffelijkheid naar links wil uitwijken voorkomen
- verkeer dat invoegt verbieden meer dan een rijstrook te laten wisselen (met een te lage snelheid)

Voor de doorgetrokken streep LINKS van de onderbroken strepen
- voorkomen dat het invoegende automobilisten moeilijker wordt gemaakt door auto's die t.h.v. de invoegstrook ook nog naar de rechter rijstrook gaan.

[ Voor 54% gewijzigd door Goverman op 29-01-2010 20:50 ]

• Aikon
  • Niet online
Helaas heeft TS niet het fatsoen om op z'n eigen topic te reageren (zie nu dat topic al >week oud is), maar dan ben ik wel benieuwd wat hij dan wel precies bedoeld? Heb je een plaatje? :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:00:
Helaas heeft TS niet het fatsoen om op z'n eigen topic te reageren (zie nu dat topic al >week oud is), maar dan ben ik wel benieuwd wat hij dan wel precies bedoeld? Heb je een plaatje? :)
Ik heb een heel mooi plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iW4c0skaRTMtHuB7l0QYeln8/full.jpg

Hier kom je dus de a1 oprijden. In dit plaatje (geleend van Google Maps) is het lekker rustig.

Als je daar helemaal op de linkerrijstrook rijdt is het goed rijden, wil je er tussen dan moet je mazzel hebben en de kans dat iedereen rechts op zijn rem gaat is best groot.

[ Voor 14% gewijzigd door Rob op 29-01-2010 22:10 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mij worden die strepen er gewoon verkeerd op gezet hoor, het idee was dat het linksrijdende verkeer niet naar rechts kan om daar het invoegende verkeer te hinderen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:24:
http://maps.google.nl/map...127&spn=0,359.996516&z=19

Zie bovenstaande link, als je aan komt rijden en je wilt uitvoegen, pak je in principe de rechterstrook. Deze wil je in principe ook niet meer verlaten dan, je wilt immers naar rechts. Is deze rechterstrook te druk, dan zal je automatisch de linkerstrook oprijden. Een drukke situatie rechts lost zichzelf op.

Het verbieden om te wisselen tussen beide stroken levert een rustiger beeld op, en voorkomt gevaarlijke situaties. Ik ken de situatie zelf niet, maar misschien dat die rechterstrook vaak stil staat en de linker niet? En zijn er zo in het verleden een aantal ongelukken veroorzaakt.
Ik snap het wel waarom, en veel mensen overschrijden deze strook ook, waardoor ik regelmatig gevaarlijke situaties meemaak.

De meeste mensen rijden als kuddedieren rechts zo'n "afslag" af.
Als bekende rijder (en ook als je op de borden let!) weet je dat er links nog een strook bijkomt die ook gebruikt kan worden om uit te voegen.

Veel mensen zitten op dat moment al vast op de rechterbaan in hun kudde (bijvoorbeeld achter een vrachtauto). Die willen natuurlijk zo snel mogelijk naar links om in te halen terwijl dit levensgevaarlijk is omdat andere auto's (meestal veel sneller) bezig zijn om uit te voegen.

Afgelopen jaar al regelmatig situaties meegemaakt dat ik hard in de remmen moest voor een ezel die de doorgetrokken streep negeerde terwijl ik op cruise-snelheid aan het uitvoegen ben.
Goverman schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 20:35:
^^ uitwijken naar link mág natuurlijk wel, mits je andere weggebruikers niet hindert (en er geen streep ligt die dat verbiedt).
Dat is wel een beetje het punt waar het om draait. Automobilisten die 'schrikken' van invoegende weggebruikers kijken toch al niet uit hun doppen zodat ze die streep ook niet zien.
Van die typische gevalletjes Opel Meriva op de linkerbaan :+

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 29-01-2010 23:19 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

warhamstr schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:03:
Volgens mij worden die strepen er gewoon verkeerd op gezet hoor, het idee was dat het linksrijdende verkeer niet naar rechts kan om daar het invoegende verkeer te hinderen.
Nee, het is zo bedoeld dat het invoegende verkeer niet direct de meest linker baan op schiet, en ook dat het verkeer wat al op de rechterstrook zit niet ineens naar links gaat omdat er een invoeger is.

• Aikon
  • Niet online
Rob schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:06:
[...]

Ik heb een heel mooi plaatje:

[afbeelding]

Hier kom je dus de a1 oprijden. In dit plaatje (geleend van Google Maps) is het lekker rustig.

Als je daar helemaal op de linkerrijstrook rijdt is het goed rijden, wil je er tussen dan moet je mazzel hebben en de kans dat iedereen rechts op zijn rem gaat is best groot.
Hee, je bent er toch.

Je bedoeld de rechterstrook of de invoegstrook waar iedereen op z'n rem gaat?, want in principe heeft de rechterstrook voorrang en zou er een file op de invoegstrook kunnen ontstaan, verder nergens.

Het mooie is dat beide theorieën eigenlijk opgaan wat mij betreft. Je moet niet van rechts naar links, wat Erkens zegt, zodat je niet in 1x doorschiet na het invoegen en zodat je niet ondoordacht een invoeger ruimte geeft. En je moet niet van links naar rechts zodat er ruimte voor de invoegers blijft. Er zal wel over nagedacht zijn. :)

Ik weet niet of er nog een stoplicht is bij de invoegstrook, die zou dan weer files kunnen vermijden.

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
GoldenSample schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:42:
In Bologna heb je langs de ringweg een deel waar iets van 4 afslagen op zitten naar de snelweg er direct naast, die heel veel afslagen heeft.
Hierdoor heeft verkeer wat doorgaand is of pas over een aantal kilometer af moet slaan geen last van 't bestemmingsverkeer.
Dichterbij heb je dat ook wel, ringweg bij Eindhoven (A2 / N2) liggen nu parallel naast elkaar. Hoofdbaan A2 heeft géén afritten, de N2 heeft wel alle afritten. Als je vanuit Amsterdam richting Maastricht rijdt, dan heb je 17 kilometer lang geen enkele afrit meer bij Eindhoven als je de A2 neemt. Op de A2 bij Rosmalen/Moergestel heb je ook zoiets, als je de rechter twee stroken pakt, dan heb je 4 afslagen, hou je links aan, dan heb je er geen meer. Ook bedoeld om doorgaand verkeer te scheiden van bestemmingsverkeer.
Pagina: 1